PSYKOLOGI MED STIL

Link: http://www4.uwsp.edu/psych/mp/APA/apa4b.htm

En Hypertext Skriva Guide
(för 5: e upplagan av ASR-Manualen)

M. Plonsky, F.D.
Universitet av Wisconsin – Stevens Point

  • Inledning
  1. Allmänna Ämnen
    1. Skriva
    2. Skriva i Allmänt
    3. Style Detaljer i Allmänt
    4. Förkortningar
    5. Nummer
    6. Citeringar i Texten
    7. Citat
  2. forskningsrapporter
    1. Titel
    2. Sammanfattning
    3. Inledning
    4. MetoderÄmnen/Deltagarna
      Apparatur
      Design
      Förfarande
    5. Resultat
    6. Diskussion
    7. Referenser
    8. Andra AvsnittTabeller
      Figur Bildtexter
      Siffror
  3. Forskning Recensioner
    1. Inledning
    2. > Organ
    3. Slutsatserna

Tillägg 1 – Exempel Titel Sida
Tillägg 2 – Exempel på Sätt att Presentera Resultat
Tillägg 3 – Exempel Referens
i Bilaga 4 – Exempel på en Tabell
Tillägg 5 – Exempel Figur Bildtexter Sida

Vetenskaplig forskning är en offentlig satsning. Därför, en av de viktiga kunskaper av forskare är att kunna kommunicera idéer och forskningsresultat på ett effektivt sätt. Detta hypertext guide är ett försök att göra det skrivsätt som används inom psykologi klart för dig. Det sammanfattar en hel del av det material som finns tillgängligt på Publication Manual of the American Psychological Association (5: e upplagan) (2001) och är riktad mot studenter. Till exempel, det finns många tips för att undvika vanliga misstag som eleverna gör. I exemplen visas i en teletype teckensnitt för att skilja dem från den normala texten. Slutligen dokument är ordnade i en översikt format för minst två skäl. För det första, det borde göra det lättare för studenter att snabbt hitta den information de söker. För det andra, det borde göra det lättare för en lärare att elever i årskurs papper. I de flesta fall, att den studerande kan helt enkelt vara som avses konturerna artikel som tar upp problemet snarare än att skriva en kommentar upprepade gånger på flera papper. Observera att en checklista version för denna skrift guide finns att tillgå.

  1. Allmänna Ämnen
    1. Skriva – det Här är en Microsoft Word 2002-dokument/template som ska hjälpa dig med några av de grundläggande formatering.
      1. Din uppsatsen skall vara maskinskriven eller tryckt på en dator.
      2. Ställ in färgband för skrivmaskiner och ordbehandlare för att fördubbla utrymme och hålla den där under hela manuskriptet.
      3. Använd en tum marginaler på vänster, höger, överst och nederst på sidan. Dessa marginaler är bred för att ge utrymme för granskarens kommentarer.
      4. Använd normal punkter där den första raden är indragen fem tecken för alla punkterna i manuskriptet utom abstrakt, block citat, titlar och rubriker, underrubriker, referenser, tabell titlar, anteckningar och figur bildtexter.
      5. Använd en 12-punkters teckensnitt. Med andra ord, det ska vara 10 skrivna tecken per tum.
      6. Enda blanksteg efter meningen terminators (dvs, ‘.’, ‘?’, ‘!’).
      7. Versal första bokstav efter kolon om klausulen efter kolon är en fullständig mening.
      8. se till att texten är vänsterjusterad och inte är motiverad. Med vänsterjusterad text, vänster marginal bildar en rak linje och höger marginal är trasig. Med motiverad text både vänster och höger marginaler bildar en rak linje.
      9. inte avstava (split) ord i slutet av en rad.
      10. Slutligen, bara häfta eller klämma den färdiga produkten (bry dig inte med att snygga mappar, etc.).
    2. att Skriva i Allmänt
      1. måste Du använda fullständiga meningar.
      2. första meningen i ett stycke ska vara oberoende (möjlighet att stå på egna). Till exempel anser Även om dessa studier är viktiga, det är... i Denna mening skulle vara rätt i mitten av en punkt, men den första meningen, det bör på ett mer lämpligt sätt läsa, , Medan studier av effekterna av oavsett om allt annat är viktigt, det är...
      3. Försök att inte använda slang (exempelvis, ...lägga sordin på...).
      4. använd inte sammandragningar. Det är, i stället för , använd .
      5. Om du är tveksam om stavningen av ett ord, inte gissa. Leta fram rätt stavning på ett lämpligt referens källa (exempelvis, Merriam-Webster.com).
      6. Korrekturläsa den kopia som du skickar och göra rätt smärre typografiska fel, formatering, stavning, eller ens den formuleringen, med en penna. Dessa korrigeringar är oundvikliga och kommer att tala om att du är seriös i ditt arbete.
    3. Style Detaljer i Allmänt
      1. denna Studie allmosor. Vid tveksamhet om en detalj, in med Publication Manual of the American Psychological Association.
      2. Antar att du ska skriva på papper för inlämning till en vetenskaplig tidskrift.
      3. En hel del av den information om formateringen kan läras genom att vara noggrann modellering annan APA tidning artikel. Det skulle vara en bra idé att skaffa ett par ganska senaste artiklarna, eftersom formatet reviderades 1995. Försök med Psykologisk Post eller Bulletin Psychonomic Samhället. Båda dessa tidskrifter publicerar relativt korta artiklar som inte är alltför komplicerade.
      4. Undvik överdriven användning av de termer som , mig, , liksom frasen personligen...
      5. Undvik användning av sexistiskt språk. Till exempel, konsekvent att hänvisa till en person som honom eller , när det är lika sannolikt för personen att vara med i en ” hon eller hon, är sexistiska. Dock, med han eller honom/henne i tid kan också vara besvärlig. Om du fras det rätt, kan du ofta använder ordet med person i stället.
      6. Undvik att använda “tomma ord” eller ord som inte tjänar något syfte. Till exempel, I Smith (1990) studie konstaterades det att... borde läsa mer som Smith (1990) fann att...
      7. i Allmänhet använder preteritum i sammanfattning, inledning och metod. Resultat och diskussion avsnitt kan vara i presens.
      8. Får vänner för att läsa det. Om de inte kan förstå det, då måste det fungera. Om du inte kan få en vän att läsa det, så försök att läsa det själv att tro att du är naiv.
    4. Förkortningar
      1. När förkortas termer, stava ut dem första gången (i både abstrakt och om igen i kroppen av manuskriptet, om det behövs). Till exempel, Den Sexuella opinionsundersökning (SOS) användes för att...
      2. använd inte för många förkortningar. Medan en, två, eller tre kan vara till hjälp, fyra eller fem kan vara förvirrande.
      3. Du kommer ofta att se följande latinska förkortningar som används:
        et al.

        jfr. jämföra osv. och så vidare
        t ex, exempel dvs, det är
        andra vs versus, mot

        Observera att (förutom et al.) dessa förkortningar används endast i parenthetic material. I icke parenthetic material, använda den engelska översättningen.

      4. använd inte E-och S-som förkortningar för försöksledaren och föremål. Detta gjordes i artiklar skrivna för många år sedan.
      5. Observera följande vanliga förkortningar och notera också att du inte använder perioder med dem.
        M

        cm centimeter sekunder
        mg milligram min minuter
        g gram hr timmar
        mean IQ intelligence

        Till exempel, baren var 2,5 cm brett och 1,0 cm höga.

    5. Nummer
      1. Alla mätningar rapportering görs i metriska enheter. Med andra ord, använda centimeter och meter snarare än inches och feet.
      2. siffrorna noll till nio stavas ut (utom när det är en tabell eller figur nummer, eller ett mått för mätning, etc.). Siffrorna 10 och ovan skrivs som siffror.
      3. Kapitalisera substantiv följt av siffror eller bokstäver som betecknar en specifik plats i en numrerad serie. Till exempel, , Som kan ses i Figur 3, under Block 4 i Session 2 sådana och sådana har inträffat... Observera att detta exempel visar på ett av de undantag som bekräftar regeln noteras i I. E. 2.
      4. I den abstrakta, använda siffror för alla tal utom när de börjar en mening. Observera att detta exempel visar på ett av de undantag som bekräftar regeln noteras i I. E. 2.
      5. Stava ut alla nummer när det är den första i en mening. Till exempel, den mening som 34 studenter som användes., är inte lämpligt och ska läsa Trettio-fyra studenter har använts.
      6. Försök att vara konsekvent med flera format. Det är, om du rapporterar en serie av relaterade nummer, alla ska presenteras med samma antal decimaler. För ett exempel, se I. D. 5 ovan.
    6. Citeringar i Texten
      1. Om du använder någon annans ord eller idéer, du måste ge dem kredit med ett citat. Detta är särskilt viktigt, eftersom straffen för plagiat är svår.
      2. Det finns många sätt att formellt cite en referens i texten. Exempel Några fakta (efternamn, år), Efternamn (år) noteras att... eller I <år>, <efternamn> rapporterade att... För mer idéer, betala nära uppmärksamhet till de artiklar du läser.
      3. första gången referensen nämns i texten, stava ut alla författare efternamn. Till exempel, Miller, Rosellini, och Seligman (1975) föreslog att... Med artiklar som har tre eller fler författare som använder sig av det latinska förkortningen för “och andra” när det hänvisas till en andra (eller tredje) gången. Till exempel, Miller et al. (1975) föreslog att... eller ... en del fakta (Miller et al., 1975).
      4. Om citatet är inom parentes och du behöver för att använda ordet “och”, använder och-tecken (‘&’) i stället. Till exempel, Lite (exempelvis, Estes & Skinner, 1940) har föreslagit att..., jämfört med Estes och Skinner (1940) har föreslagit... Observera också att det motsatta gäller också, som är, om citatet är inte i parentes, du måste använda ordet “och”.
      5. Flera citeringar inom parentes är placerade i alfabetisk ordning och är åtskilda av ett kommatecken och ett mellanslag. Till exempel, Några fakta (Carlson, 1972; Månen, 1968; Partain, 1980).
      6. Om du citerar något second hand, du måste göra det klart (exempelvis, Några fakta (Smith, som citeras i Jones, År)). Observera att i detta exempel endast Jones referens skulle placeras i referensdelen.
    7. Citat
      1. Du måste ange sidnummer för direkta citat. Till exempel, Smith (1978) noteras att "världen är rund" (s. 1).
      2. Tre eller fyra citat i en 10 sid papper är om den övre gränsen.
      3. Visa ett citat längre än 40 ord som fristående block av text indragna 5 platser från vänster marginal (dubbelrum fördelade som vanligt). Utelämna citattecken och inkluderar sidnummer inom parentes efter den sista perioden. Även om citatet är mer än en punkt, indrag första raden av den andra och alla ytterligare punkterna 5 platser.
  2. forskningsrapporter
    Beställning av delar av manuskriptet är följande:

    1. Titel
      1. Se ett exempel titel sida.
      2. manuskriptet ritningshuvud är det första som visas på titelbladet. Det består av de första två eller tre ord i titeln och är följt av sidnummer. Det används av redaktörer och granskare för att identifiera sidorna av manuskriptet. Den är placerad i det övre högra hörnet på alla sidor av manuskriptet (med undantag för några siffror). Alltså, manuskriptet ritningshuvud som ska visas på den första raden i titeln sida, rätt motiveras med nummer “1”, antingen dubbla radavstånd nedan eller 5 platser till höger om den. Om du använder en ordbehandlare, kan du få det att sätta detta manuskript sidhuvudet på alla sidor automatiskt.
      3. löpande huvud kommer nästa, och det är inte mer än 50 tecken (inklusive skiljetecken och mellanslag). Den består typiskt av ett par av nyckelorden från titeln. Typ här kör huvudet färg kvar och i alla bokstäver. Till exempel, Running huvud: ABORT ATTITYDER STUDENTER (observera att ” R “i kör är aktiverade, utan” h ” i huvudet inte är).
      4. att Välja en titel. Rubriken ska sammanfatta den huvudsakliga idén med papper i 10-12 ord. Ett bra recept för att arbeta med vid rapportering av resultaten av ett experiment är (Beroende Variabel) som en Funktion av (Oberoende Variabel) eller Effekter av (Oberoende Variabel) på (Beroende Variabel). Ett annat alternativ är att använda de viktigaste resultaten som titel, till exempel, Prenatal Alkohol Försämrar Passivt Undvikande Lärande i Råttor. Med andra typer av forskning bör du försöka att inkludera de variabler som är av intresse i rubriken (och vara försiktig så att du inte innebär kausalitet). Det är också en bra idé att inkludera de arter om du arbetar med djur eller några detaljer om vilken typ av befolkningen om du arbetar med människor.
      5. När du skriver rubriken, centrera den på sidan och dra nytta endast den första bokstaven av viktiga ord. På nästa dubbelt radavstånd linje är författarens namn och på nästa dubbelt radavstånd linjen är den institutionella tillhörighet.
      6. För tillämpningen av denna klass, jag skulle också vilja att du har något som I partiell uppfyllelse av kraven för PSY389, lärarens Namn och Datum.
    2. Sammanfattning
      1. Den abstrakta sidan är Sidan 2.
      2. Center ordet med Sammanfattning på den här sidan, för att sedan börja skriva på nästa dubbelt radavstånd linje (dvs, inte att sätta in några extra tomma rader här).
      3. Skriv detta avsnitt som en enda (dubbelt radavstånd) punkt i block format (dvs, använd inte indrag).
      4. syftet med detta avsnitt är att ge en kort och övergripande sammanfattning av studien. Det är mycket viktigt eftersom det handlar om att många kommer att läsa. Det bör innehålla en kort beskrivning av det problem som undersöks, metoderna, resultaten och konsekvenserna av dem.
      5. Det ska vara korrekt (inkluderar inte information här är det inte i kroppen av manuskriptet), fristående (stava ut förkortningar), kortfattad (120 ord maximum) och specifika (börja detta avsnitt med den viktigaste informationen och begränsa det till fyra eller fem viktigaste begrepp, resultat eller konsekvenser av studien).
      6. Som en del av temat för att vara kortfattad, använda siffror för alla tal utom när de börjar en mening.
      7. Undvik att citera referenser i det abstrakta.
      8. Parafrasera snarare än att citera.
      9. Använd aktiva snarare än passiva röst (men utan personliga pronomen), till exempel, använda Forskare i uppdrag deltagare . . ., istället för, Deltagarna fick instruktioner till . . .
      10. Använd förfluten tid för förfaranden och presens för resultat.
      11. Det är en bra idé att skriva det här avsnittet förra (efter alla de andra avsnitten skrivs). Du kan försöka att ta ledningen meningar från olika delar av manuskriptet och integrera dem.
    3. Inledning
      1. introduktionen börjar på Sidan 3.
      2. Starta den här sidan genom att skriva din titel (centrerad), sedan kan du börja skriva in avsnitt (på nästa dubbelt radavstånd linje) med normal (5 space indragen) stycken. Inte skriv ordet med Inledning.
      3. Det huvudsakliga syftet med detta avsnitt är att berätta för läsaren varför du utfört undersökningen. Med andra ord, du har att informera läsaren av forskningen fråga och uppge varför det är viktigt, och hur det är unikt jämfört med tidigare studier.
      4. Det börjar brett och blir mer och mer specifika. Du kan till exempel börja med att definiera några relevanta begrepp. Gå sedan vidare till att granska relevant litteratur. Undvika en uttömmande och historisk granskning. Gå sedan vidare till att göra klart samband mellan tidigare forskning och den nuvarande arbete.
      5. Du kan inkludera alla hypoteser och motiven för dem.
      6. sista stycket innehåller vanligtvis ett uttalande som klart och tydligt anger varför studien utfördes, som syftet med denna studie var att... eller i Den aktuella studien var utformad för att undersöka... Vara särskilt försiktig inte för att använda en mening av den här typen tidigare i introduktionen.
      7. Alltså, detta avsnitt bör innehålla ett absolut minimum av fyra punkterna: allmän introduktion, litteraturgenomgång, i samband med den aktuella studien till litteraturen och tydlig redovisning av ändamål.
    4. Metoder
      1. inte avsiktligt starta en ny sida för detta avsnitt. Helt enkelt center ordet med Metod och fortsätta skriva på nästa dubbelt radavstånd linje (dvs, inte att sätta in några extra tomma rader här).
      2. syftet med detta avsnitt är att beskriva i detalj hur du utfört undersökningen. Någon bör kunna replikera din studie baserad på den information du ger i detta avsnitt.
      3. Gör det professionellt, att inte få det att låta som ett klassprojekt. Anta att du skriver in till en vetenskaplig tidskrift.
      4. Undvik onödiga detaljer som data som visas på datorns skärm och registreras på data sheet(s). Detta är liknande till den tomma ord problemet som beskrivs i I. C. 6.
      5. För ett experiment, det här avsnittet är normalt uppdelad i fyra underavdelningar: ämnen, anordningar, design, och förfarande. Beställning av design följt av förfarande är godtycklig. Med andra ord, du kunde ha det förfarande som kommit före design. Ibland forskare att kombinera design och procedur avsnitt, men i en experimentell psykologi eller forskningsmetoder klass, en separat design avsnittet är normalt krävs.
      6. För en undersökning (dvs, en där deltagarna helt enkelt frågade ett antal frågor), design avsnitt är inte nödvändigt (och undersökningen i sig kan ingå som en bilaga).Ämnen/Deltagarna
      7. Detta avsnitt är märkt som subjekt eller deltagare beroende på om det är djur eller människor används i studien. Om djur som används, använder termen ämnen. Om människor är vana vid, använder termen deltagare.
      8. inte avsiktligt starta en ny sida för detta avsnitt. Skriv lämplig titel för detta underavsnitt i jämnhöjd med den vänstra marginalen och kursivera det. På nästa rad, börja skriva normala punkterna.
      9. Ange som deltog i studien, hur många, och hur har de valt. Med hjälp av försökspersoner, se till att behandla frågan om informerat samtycke.
      10. Inkluderar alla uppgifter som är relevanta för studien. För djur, som inkluderar kön, ålder, stam, i vikt. För människor, som inkluderar kön, ålder, ras/etnicitet, och, när så är lämpligt, socioekonomisk status, funktionsnedsättning, sexuell läggning, etc. Om försökspersonerna var mänskliga, vilken typ av belöning eller motivation användes för att uppmuntra dem att delta?Apparatur
      11. inte avsiktligt starta en ny sida för detta avsnitt. Skriv ordet med Apparatur i jämnhöjd med den vänstra marginalen och kursivera det. På nästa rad, börja skriva normala punkterna.
      12. Beskriv vilka material som har använts och hur de fungerat i studien.
      13. Om du använder en utrustning, du måste ge den modell nummer, företag och stat där företaget har hemvist (som en två-förkortning).
      14. Du måste ge dimensioner (och kanske andra beskrivande information) för alla viktiga föremål som används i studien.
      15. Standard utrustning såsom möbler, stoppur, pennor och papper, kan oftast nämns utan en massa detaljer. I själva verket kan du ofta nämner bara dessa poster i förbigående som en del av förfarandet.
      16. Vara försiktig inte att beskriva förfaranden i detta avsnitt. Du bör göra klart vilket syfte de apparater som serveras, men inte att ge en hel del information om användningen av apparaten vid denna punkt. En ledtråd i detta sammanhang är att undvika att använda rörelseverb i detta avsnitt.Design
      17. inte avsiktligt starta en ny sida för detta avsnitt. Skriv ordet med Design i jämnhöjd med den vänstra marginalen och kursivera det. På nästa rad, börja skriva normala punkterna.
      18. att Beskriva design och tydligt redogöra för de oberoende och beroende variabler. Ange vilka nivåer av oberoende variablerna var, och om den faktorn(s) har upprepade, matchade, eller oberoende.
      19. att Beskriva hur de ämnen som har tilldelats grupper.
      20. att Beskriva någon kontroll förfaranden som används.Förfarande
      21. inte avsiktligt starta en ny sida för detta avsnitt. Skriv ordet med Förfarande i jämnhöjd med den vänstra marginalen och kursivera det. På nästa rad, börja skriva normala punkterna.
      22. Omsorgsfullt sammanfatta varje steg i genomförandet av studien.
      23. en indikation på vad en typisk test, prov -, eller session inblandade.
      24. att Beskriva alla faser som studien haft, eller de instruktioner som patienterna fick.
      25. När man hänvisar till grupper, försök att använda beskrivande etiketter. Till exempel, istället för att säga Grupp 1 eller i den experimentella gruppen, kan man säga drogad gruppen. En annan teknik i detta avseende är att använda förkortningar som betonar mening. Till exempel, Det fanns tre grupper, inklusive kontrollgruppen som fick 0 mg/kg morfin (M0), en låg dos gruppen som fick 1 mg/kg av morfin (M1), och en hög dos grupp som får 4 mg/kg morfin (M4).
    5. Resultat
      1. inte avsiktligt starta en ny sida för detta avsnitt. Helt enkelt center ordet med Resultat och fortsätta skriva på nästa dubbelt radavstånd linje (dvs, inte att sätta in några extra tomma rader här).
      2. Titta noga på resultaten. Det är, ta en bra hård titt på alla dessa siffror som du samlar in. Tänker på olika sätt att sammanfatta dem (beskriva), samt att få en känsla för dem (analysera). Du kan hitta min Psykologisk Statistik Webbplats för hjälp. Detta avsnitt kommer att vara lättare att skriva om du gör några tabeller och/eller figurer du vill använda först.
      3. Kort redogöra för de viktigaste resultaten i ord. Det är först ge en allmän beskrivning och sedan gå in i detaljer.
      4. När du lägger fram resultaten av den statistiska tester, ge beskrivande statistik innan motsvarande trendanalys. Med andra ord, ge medel och/eller procentsatser (kanske hänvisar till en tabell eller figur), innan vi talar om resultaten av de statistiska tester har gjorts.
      5. När du lägger fram innebär, är det rimligt att använda en extra siffra i noggrannhet än vad som finns i rådata. Med andra ord, om den råa data bestod av hela tal, då den innebär bör innehålla en decimal.
      6. När du lägger fram nominal-eller ordinalskala data, ge procent i stället frekvenser (procent sedan är oberoende av provets storlek).
      7. Det allmänna formatet för att presentera en trendanalys-statistik är: Statistik(df) = värde, sannolikheten = värde. Observera att exakta p-värden är att föredra. Även om datorn produktionen säger att sannolikheten är .0000, och sedan rapportera det som .001.
      8. När det är möjligt, har vissa statistiska beräkning av effektstorleken.
      9. När faktiskt att presentera resultat, prova att betona betydelsen av statistik. Det är tydligt beskriva vad det är du är testning och vilken betydelse innebär för de variabler som är inblandade.
      10. Se några exempel av det korrekta sättet att presentera resultaten av flera vanliga statistiska tester.
      11. vill inte diskutera konsekvenserna av resultaten i detta avsnitt.
      12. inte tala om betydelsen av alpha-nivå eller nollhypotesen, och vilken chans faktorer som har med det att göra. Eftersom du skriver för att det vetenskapliga samfundet, du kan utgå från att läsaren har kunskap om statistik.
      13. Om du presenterar en hel del material här, kanske du vill använda underrubriker (som är gjort i metodavsnittet). Dessa undernummer ska ha mening och relevans för data och bör hjälpa till att organisera presentationen av det. Med andra ord, bör de inte ordnas av den typ av analys som anställd. Eftersom det inte förväntas av läsaren, det är en bra idé att föregå undernummer med en punkt att informera läsaren av den logiska organisation i detta avsnitt.
      14. I fall där läsaren kan förvänta sig något att vara betydande och det är inte att du ska ta itu med problemet.
      15. inte ge rådata om, av någon anledning, du behöver för ett enda ämne grepp.
      16. Vara försiktig med ordet “visa”. Eftersom statistiska tester är baserade på sannolikhet och kan vara fel, att de inte riktigt bevisa något.
      17. Du kan bara använda formuleringar som implicerar kausalitet om du faktiskt är manipulerad oberoende variabel (dvs, utfört ett experiment). Till exempel, anta att du manipulerade om ämnen som fått ett läkemedel (medan du använder lämpliga kontrollförfaranden, etc.) och fann en signifikant skillnad i minnet prestanda (med missbrukare som utför mer dåligt än i nonusers). I det här fallet, skulle du kunna dra slutsatsen att läkemedlet orsakade skillnaden i minnet förmåga; det osäkra. Som ett annat exempel, anta att du jämfört narkotikamissbruk (som bestäms utifrån resultaten av en undersökning) med minne förmåga och fann en korrelation (ökad användning gick längs med sämre minne prestanda). Eftersom sambandet inte säga så mycket om kausalitet, vi kan bara konstatera att det är en sambandet mellan narkotikamissbruk och minne förmåga.
    6. Diskussion
      1. inte avsiktligt starta en ny sida för detta avsnitt. Helt enkelt center ordet med Diskussion och fortsätta skriva på nästa dubbelt radavstånd linje (dvs, inte att sätta in några extra tomma rader här).
      2. syftet med detta avsnitt är att utvärdera och tolka resultaten, särskilt i förhållande till den ursprungliga frågeställningen.
      3. att Börja med en kort, icke-teknisk sammanfattning av resultaten. Med andra ord, berätta för läsaren om de viktigaste resultaten utan att använda statistiska termer.
      4. för att Sedan gå vidare till att diskutera konsekvenser av resultaten. Med andra ord, vad som finns måste diskuteras.
      5. Det är också viktigt att diskutera hur resultaten förhåller sig till litteratur som du citerade i inledningen. Med andra ord, lyfta fram några teoretiska konsekvenser av resultaten.
      6. Du kanske (eller kanske inte) nämner också några begränsningar i studien samt förslag till fortsatt forskning i detta avsnitt.
      7. Slutligen, du behöver en slut punkt som du gör en slutlig sammanställning över de slutsatser du har dragit. Du uppmuntras också att, när så är lämpligt, för att kommentera betydelsen och relevansen av resultaten. Hur är dina resultat som är relaterade till den stora bilden?
      8. Alltså, detta avsnitt bör innehålla ett absolut minimum av tre stycken: den icke-teknisk sammanfattning, diskussion av resultaten och deras konsekvenser, och det avslutande stycket.
    7. Referenser
      1. att Börja på en ny sida. Center ordet med > Referenser i toppen. Som vanligt, dubbla utrymmet.
      2. Några citeringar som gjorts i manuskriptet måste vara som presenteras i detta avsnitt och vice versa. Det är, om det är något som inte nämns i texten, så bör det inte visas i detta avsnitt. I andra ord, detta är inte en bibliografi.
      3. I någon av de tidigare avsnitten, när du säger något i stil med studier har visat måste du ge ett hedersomnämnande. I detta avsnitt berättar för läsaren om de kan hitta dessa citat.
      4. Detta avsnitt är sorterade efter efternamn (av de första författare som deltar i studien).
      5. Ett hängande indrag är anställd för varje referens, som är den första raden är indragen och resten är fem-utrymme indragen.
      6. För varje författare, ge efternamn följt av kommatecken och den första (och mitt) bokstäverna följt av perioder.
      7. Separat flera författare med kommatecken och den sista författaren med et-tecken (‘&’) i stället för ordet “och”.
      8. Efter författare(s) kommer i år (inom parentes följt av en period).
      9. För en tidning referens, kursivera tidskriftens titel och volym nummer. Observera att frågan nummer är normalt inte ingår. Också, dra den viktigaste orden i tidning titel.
      10. För en bok, referens, kursivera titeln. Bara dra den första ordet i titeln. Inkluderar den stad, stat (som en två-förkortning utan punkter), och förlagets namn.
      11. exempel referens. Det finns flera typer av referenser, inklusive: Enkel och flera författare, artiklar, bok och bok, kapitel, webbsida, liksom en regering dokument.
    8. Andra Avsnitt
      1. Efter ovanstående avsnitt kommer några tabeller, page(s) med figur bildtexter, och slutligen några siffror, respektive. Alla hör hemma på en separat sida (figur flera bildtexter kan visas på en sida dock).
      2. Tabeller och diagram bildtexter sidan har ett manuskript sidhuvud och sidnummer precis som alla andra maskinskrivna sidor. Notera att siffrorna inte skrivs, och därför inte har ett manuskript sidhuvud och sidnummer.
      3. Tabeller och figurer skall kunna stå ensam (dvs, du ska inte behöva läsa manuskriptet för att kunna förstå en tabell eller figur). En stor hjälp i detta avseende är tabellen titel eller figur bildtext. Använda dessa på ett klokt sätt för att förklara vad som händer i tabellen eller figuren. Med andra ord, inte vara rädd för att vara lite utförligt i tabellen titlar och figur bildtexter.
      4. Tabeller och figurer bör inte upprepa samma information. Likaså bör du inte upprepa data som pekar värdena i en tabell eller figur i texten till manuskriptet.
      5. Tabeller och figurer är dyrare att inkludera i manuskriptet än text. Därför, om du har en, det bör innehålla ett rimligt antal datapunkter. Med andra ord, om du bara har några datapunkter att presentera, göra det i texten till manuskriptet snarare än i en tabell eller figur.
      6. Tabeller och figurer är oftast används för att presentera resultat, men kan också användas för att presentera andra uppgifter såsom design eller teoretiska schema.
      7. Om du har en tabell eller figur, måste du presentera det i sms: a resultat avsnitt (exempelvis, Tabell 1 visar...) och att beskriva för läsaren vad som bör ses i den.Tabeller
      8. Se ett exempel på en tabell.
      9. Observera att APA style tabeller inte innehåller några vertikala linjer, så att inte dra in dem i, eller använd din ordbehandlare för att generera dem.
      10. Skriv bord nummer och sedan (på nästa dubbelt radavstånd linje) – typ tabellen titel färg kvar och kursiv stil. Observera att det inte finns några perioder som används efter tabellen nummer eller titel.
      11. Det finns olika sätt att formatera tabeller. Din bästa insats är att skapa flikar för bordet eller använda din ordbehandlare tabell generera förmåga.
      12. När du använder kolumner med decimaltal, göra decimaler line up.Figur Bildtexter
      13. Se exempel figur bildtexter sida.
      14. att Börja på en ny sida. Center frasen Figur Bildtexter i toppen.
      15. Varje figur bildtext skrivs färg kvar i block format.
      16. ordet “figur” och nummer visas i kursiv stil, till exempel, Figur 1. effekterna av...Siffror
      17. ‘Siffror” är den tekniska termen för grafer, diagram, ritningar och bilder.
      18. Figurer (andra än bilder) kan dras i svart och vitt (med hjälp av en linjal och helst på rutat papper) eller om de kan genereras med en dator grafik program (hålla det i två dimensioner).
      19. Center varje figur på sidan vertikalt såväl som horisontellt och se till att de siffra att använda huvuddelen av sidan.
      20. Om siffran är ett diagram eller graf, verbalt etikett axlar (använd inte “X” och “Y”) och ger en nyckel om det är nödvändigt (till exempel för att förklara vad öppna vs. fyllda cirklar).
      21. På baksidan av varje figur (en penna), sätta manuskriptet sidhuvudet, räkna antal, och ordet med TOP för att visa hur figuren ska visas på sidan.
      22. inte sätta figur bildtext på figuren, eftersom det är vad siffran bildtexter sidan är till för.
  3. Forskning Recensioner
    Det finns ett antal olika typer av forskning recensioner. Du kan beskriva ett fenomen, granska en befintlig teori eller presentera en ny. Du kan kritiskt utvärdera hur en teori står för en del data jämfört med några andra teorin. Oavsett typ av granskning, målet är att organisera, integrera och utvärdera tidigare forskning för att klargöra ett särskilt problem eller fråga. Denna typ av manuskriptet inte följer med som standard ett format som en forskningsrapport. I stället för inledning, metod, resultat och diskussion avsnitt, det är en introduktion, kropp och slutsatser.

    1. Inledning
      1. Börjar på sidan 3 (efter titel och sammanfattning). Observera abstrakt för en forskningsöversikt bör inkludera ämnet och syftet, omfattningen av det material som omfattas, vilka källor som används och slutsatser.
      2. Starta den här sidan genom att skriva din titel (centrerad), sedan kan du börja skriva in avsnitt (på nästa dubbelt radavstånd linje) med normal (5 space indragen) stycken. Inte skriv ordet med Inledning.
      3. introduktionen bör tydligt definiera problemet eller frågan. Detta avsnitt är inte till skillnad från introduktion till forsknings-rapport.
      4. Det börjar brett och blir mer och mer specifika.
      5. är Det ofta lämpligt att använda rubriker (och kanske underrubriker) i kroppen av den forskning rapporten för att kommunicera konturerna och organisation av papper till läsaren. Det är en bra idé att föregå rubriker med en punkt att informera läsaren av den logiska organisation (dvs. andra nummer som kommer att vara sysselsatta). Denna punkt bör visas i slutet av införandet precis innan själva uppsatsen och är viktigt eftersom det gör att läsaren känner till de riktningar som uppsatsen kommer att ta.
    2. > Organ
      1. Om du använder rubriker, den primära viktigaste rubriken nivåer bör behandlas som den viktigaste rubriken av en forskningsrapport, som är typ den största rubriken med hjälp av versaler och gemener, och centreras horisontellt på sidan. Avancerad nivå hs-nummer färg kvar och kursiv stil. Tredje nivån rubriker (om det behövs) visas med indrag som de ordinarie punkterna som de börjar. Alltså, de ord av den tredje nivån rubrik leda bort punkt, är skild från den genom en period, och visas i kursiv stil. Resten av stycket följer på en period.
      2. i Detta avsnitt presenteras relevant litteratur och idéer.
      3. Ofta instruktören kommer att ställa ett minsta antal referenser som krävs. Dessa referenser kommer att vara som anges i referens och citerade med hjälp av en speciell stil som du kan se tydligast i den litteratur du läser för din granskning.
      4. Ett vanligt misstag som eleverna ofta gör är att organisera papper runt den specifika referenser de använder (även med hjälp av referensverk som huvudrubriker i manuskript). Papperet bör vara organiserad kring relevanta företeelse eller teori och inte av specifika referenser som man använder sig av på papper.
      5. i Detta avsnitt kan vara lång (beroende på hur mycket material som presenteras).
      6. Du kan försöka att identifiera förbindelser, motsägelser, luckor och inkonsekvenser i litteraturen.
      7. Du kan föreslå möjliga lösningar på alla problem(s) identifieras.
      8. Du kan föreslå framtida inriktning för forskningen att ta.
    3. Slutsatserna
      1. Slutligen, du behöver ett slut-avsnitt, där du sammanfatta de viktigaste punkterna som du har gjort.

Tillägg 1 – Exempel Titel Sida (nedan)


Attityder Till Abort

1

Running huvud: ABORT ATTITYDER STUDENTER

Attityder Till Abort i Mellanvästern Studenter Mark Plonsky University of Wisconsin – Stevens Point I partiell uppfyllelse av kraven för PSY389 lärarens Namn Datum

 


Bilaga 2 – Exempel på Sätt Presentera Resultat (nedan)

manuskriptet sidhuvud

sida

 I betygsnämnd av antalet timmar tv

visning i frekvensen av aggressiva handlingar under hästar

60 barn visade en positiv eller direkt korrelation

mellan tv-tittande i fall av aggressiv

beteendet. I analysen mål med hjälp av Pearson ' in korrelationskoefficienten

stöd för denna observation, r(58) = .63, s < .001.

Kontrollgruppen (M = 14.1) mindes mer ord

om minnet testa de drogade gruppen ("M = 12.3).

Denna skillnad west testas med hjälp av oberoende

grupper t-test, men väst visat en toalett nonsignificant,

t(18) = 1.23, s = .283. Ja, de uppgifter som misslyckas 

stöder tanken på ett läkemedel effekt på minnet.

M poäng för kort, medellång, lång

lagring mellanrum west 5.9, 10.3, 14.2, respektive.

En enkel analys. variansanalys visade på en betydande

effekten av lagring intervall, , F(2, 34) = 123.07, s < .001.

Medan 60% av den mall. håller med om att deras karta

läsförmåga west stark, bara 35% av de kvinnliga satt.

En 2 x 2 A-Square analys. visade att detta west

signifikant skillnad, x2 (1, N = 119) = 10.51, s = .0012,

vilket tyder på att det west förhållandet mellan kön 

i förtroende karta läsförmåga.


Bilaga 3 – Exempel på Referens (nedan)

manuskriptet sidhuvud

sida

Referenser
Anisman, H., Remington, G., & Sklar, L. S. (1979).

Effekter av ofrånkomliga chocken på senare fly

prestanda: Catecholaminergic i kolinerga 

medling svar inledande i underhåll.

Psykofarmakologi, 61(1), 107-124.

Beck, A. T. (1967). Depression: Kliniska, experimentella

 i teoretiska aspekter. New York: Hoeber.

Cicero, T. J. (1979). En kritik av djur-analoger

av alkoholism. I E. Majchrowicz & E. P. Noble (Eds.),

Biokemi i farmakologi, etanol (Volym

2, s. 31-59). New York: Plenum Press.

Dorworth, T. R., & Overmier, J. B. (1977). O "lärt sig

hjälplöshet": De terapeutiska effekterna av 

elektrokonvulsiv stötar. Fysiologisk Psykologi,

5, 355-358.

Plonsky, M. (2004). Psykologi med stil: En hypertext

skriva guide (Version 5). Hämtat från Webben 

 Den 10 januari 2004. http://www.uwsp.edu/psych/apa4b.htm

U. S. Avdelningar för Hälsa, edu Utbildning, Välfärd.

(1971).  - verkställande av alkohol inom hälso - . Washington, DC: U. S.

Government Printing Office.

 

i Bilaga 4 – Exempel Tablett (nedan)

manuskriptet sidhuvud

sida

Tablett 1
,

medelåldern Sexuella Information west Förvärvade

Jämfört med de Yngsta, men de Äldsta Åldrarna Ämnen

Trodde den Information som Bör Förvärvas

 

——————————————————

 

Förvärvade

Yngsta
Din

Äldsta
Din

 

——————————

<stödet>Information

Mitt

 

Mitt

 

Mitt

 

——————————————————
<stödet>Hur barn blir till

10.1

2.9

8.5

2.8

11.9

2.7

<stödet>Hur barn föds och stig rästa

10.0

3.1

8.4

3.1

11.6

2.8

<stödet>samlag

11.6

2.6

10.4

2.6

13.1

2.6

Menstruation

11.6

2.2

9.9

2.1

12.6

2.1

Nattliga utsläpp

12.5

2.6

10.8

2.6

13.4

2.7

onanera gemensamma

13.0

2.6

11.4

2.8

14.0

2.6

<stödet>ovanliga preventivmedel

13.9

2.4

12.0

2.2

14.3

2.4

<stödet>Homosexualitet

13.4

2.8

11.3

2.8

14.1

2.5

Genital terminologi12.42.910.43.313.13.3Orgasmer14.02.312.52.715.02.6STD s14.12.312.02.414.72.4------------------------------------------------------

STD s = Sexuellt överförbara sjukdomar

 

 

Bilaga 5 – Exempel Figur Bildtexter Sida (nedan)

manuskriptet sidhuvud

sida

Figur Bildtexter

Figur 1. Menar aktivitet räknas som en funktion av mödra

kost och ålder hos råtta vid tiden för testning.

Figur 2. Antalet personer som gripits för rattfylleri

som relaterat till den dag i veckan.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *