Livets bröd

link: http://www.mat.univie.ac.at/~neum/sciandf/eng/bread.html
Predikan, juli 31, 1994, St Andrews, Murray Hill, N. J. (USA)

Arnold Neumaier

Herre, du har makt att förändra våra vanliga liv i bränder av kärlek så att andra värma upp och fatta eld på sig själva. Låt mina ord och mitt liv, tala om din härlighet, och låt dem vara en hjälp för att föra människor närmare dig. Amen.

Innan din tron, O Gud, vi böja knä: Ge oss ett samvete snabbt att känna sig,
en klar sinne för att förstå den mening som avses i din bestraffning för handen.
whate ‘ er smärta och skam kan vara med, så låt oss, o Fader, närmare dig.

och Sök upp våra hjärtan och gör oss sant; att hjälpa oss att ge alla sina följd.
Från kärlek, glädje, lust av guld, från synder, som gör hjärtat växa kallt,
vänjer oss och träna oss med din stav; lär oss att känna vårt fel, o Gud.

För synder obetänksamma ord och handling, för stolthet ambitiösa för att lyckas,
för listig handel och subtila snara att fånga det enkla omedvetna,
för att liv sakna ändamål hög, förlåt, förlåt, o Herre, ropar vi.

Låt den hårda bränder som bränner och prova vår inmost rena andar:
konsumera sjuka, rensa ut skam, o Gud, vara med oss i lågan,
en nyfödd människor kan vi stiga, mer ren, mer verkliga, mer ädelt vis.

(Psalmboken, Nr 574)

Anpassa ditt hjärta i bön generationer

Jag hoppas att ni alla tänkt vad vi var bara att sjunga, jag hoppas att du har använt möjligheten att anpassa ditt hjärta till bön av oräkneliga generationer som ville att omvandlas till Kristus-som människor, äkta, full av mening, mod, medkänsla och kärlek, och för att bli befriade från alla begär som ett hinder för detta.

Den primära passion i ditt liv

Jag hoppas att detta är eller kommer att bli den främsta passion i ditt liv: Att bli mer och mer medveten om Gud – så som Kristus var medveten om Honom. Som du ser Guds närhet i tider av glädje och tider av svårigheter. Att du uppskattar både glädjeämnen och svårigheter som Guds korrigering verktyg som tillåter dig att växa i personlighet Gud utformade för att du ska vara.

Läsningar ur Skriften

I öknen hela gemenskapen sa till Mose och Aron: “de var inte nöjda med dem. Israeliterna sade till dem: “Vi önskar att Herren hade lagt oss till döden i Egypten. Där satt vi runt krukor av kött. Vi åt alla av den mat vi ville ha. Men du har fört oss ut i denna öken. Du måste ha detta hela samhället att dö av hunger.”
Då talade Herren till Mose. Han sade, “jag kommer att regna ner brödet från himlen för dig. Människor måste gå ut varje dag. Har dem samla in tillräckligt med bröd för denna dag. Här är hur jag kommer att sätta dem på prov. Jag får se om de kommer att följa mina anvisningar.” “På den sjätte dagen hade de måste förbereda sig på vad de tar i. På den dagen skall de samla dubbelt så mycket som de andra dagarna.” Så Mose och Aron talade till allt folket i Israel. De sade: “I kväll kommer du att veta att Herren förde dig ut ur Egypten. Och i morgon kommer du att se Herrens härlighet. Han har hört dig säga att du inte är nöjd med honom. Vilka är vi? Varför du säger oss om du inte är nöjd med oss?”
Mose sade: “vet Du att Herren har hört dig tala mot honom. Han kommer att ge er kött att äta på kvällen. Han kommer att ge dig alla av de bröd du vill ha med i morgon. Men vilka är vi? Är du inte talar mot oss. Du talar mot Herren.” Och Mose berättade för Aron, “Tala till hela samhället i Israel. Säga till dem: “Kommen till Herren. Han har hört dig tala mot honom.” Medan Aron talade till hela samhället i Israel, de såg ut mot öknen. Det var den härlighet som förekommer i molnet! Herren sade till Mose: “jag har hört Israels folk talar om hur olyckliga de är. Berätta för dem, ” När solen går ner, du kommer att äta kött. I morgon kommer du vara fylld med bröd. Då kommer du att veta att jag är Herren, din Gud.” ”
På kvällen vaktel kom och övertäckte lägret. I morgon marken runt lägret var täckt av dagg. När daggen hade försvunnit, tunna flingor dök upp på öknen golvet. De såg ut som frost på marken. Israels folk såg flingor. De frågade varandra: “Vad är det?” De visste inte vad det var. Mose sade till dem: “Det är brödet som Herren har gett er att äta. Här är vad Herren har befallt. Han har sagt: “Var och en av er bör samla in så mycket som du behöver. Ta två liter för varje person som bor i ditt tält.’ “Israels folk gjorde som de blev tillsagda. Några samlade en hel del, och några samlade lite. När de mätte upp det, de som samlat på sig en hel del inte har för mycket. Och de som samlade lite fått nog. Alla av dem samlades bara vad de behövde. Då sade Moses till dem, “ska inte hålla något av det förrän i morgon.” Några av dem hade inte betala någon uppmärksamhet åt Mose. De behöll en del av det till nästa morgon. Men det var fullt av fluglarver och började stinka. Och Mose blev förtörnad på dem. Varje morgon alla av dem samlade så mycket som de behövde. Men genom den varmaste tiden på dagen, den tunna flingor hade smält bort.
På den sjätte dagen, folk samlades dubbelt så mycket. Det uppgick till fyra liter för varje person. De ledare kom och rapporterade till Mose. Han sade till dem: “detta är vad Herren har bjudit.” Han sade: “i Morgon kommer att vara en dag av vila. Det kommer att vara en herrens heliga Sabbat. Det kommer att vara avskild för Herren. Så baka vad du vill baka. Koka upp vad du vill koka. Rädda vad som är kvar. Håll den ända till morgonen.’ “Så att de sparade det tills morgonen, precis som Mose hade bjudit. Det gjorde det inte stinker eller få larver i det. “Äta det idag,” Mose hade sagt. “Idag är en Sabbat till Herrens ära. Du vann -F¢t hitta några flingor på marken idag. Samla dem alla för -En sex dagar. Men på sjunde dagen det kommer -F¢t vara någon. Det¢s Sabbaten.” -En
Trots vad Mose sade några av folket gick ut på sjunde dagen för att samla flingor. Men de kunde inte se någon. Då talade Herren till Mose. Han sa, “Hur länge kommer alla ni vägrar att lyda mina kommandon och min undervisning? Tänk på att jag har gett er Sabbaten. Det är därför på den sjätte dagen jag ge dig bröd för två dagar. Allt du måste stanna där du är på den sjunde dagen. Ingen kan gå ut.” Så de vilade på den sjunde dagen. (Andra mosebok 16:2-30, NIV)

När folket insåg att varken Jesus eller lärjungarna var det längre, att de själva fick i båtarna och åkte iväg till Kafarnaum för att leta efter Jesus. Då de funno honom där på andra sidan sjön, frågade de honom: “Mästare, när kom du hit?”
“Tro mig”, svarade Jesus: “du är ute efter mig nu inte för att du såg mitt tecken utan därför att ni åt att mat och hade allt man ville ha. Du bör arbeta inte för den föda som inte sista men för den mat som varar i evigt liv. Detta är den mat som människosonen skall ge er, och han är den som bär stämpeln av Gud Fader.” Detta gjorde dem frågar honom: “Vad måste vi göra för att utföra Guds verk?”
29 “Det verk av Gud för dig,” svarade Jesus, “är att tro på honom som han har sänt till dig.” Då de frågade honom: “vilket tecken kan du ge oss som får oss att tro på dig? Vad arbete är du gör? Våra fäder åt manna i öknen, precis som skriften säger: ‘Han gav dem bröd från Himmelen att äta.’ “Till vilket Jesus svarade: “Ja, men det viktiga är inte att Mose har givit eder brödet från Himlen, men min Fader ger er det sanna brödet från Himlen. För Guds bröd som kommer ner från Himlen och ger världen liv.” Detta fick dem att säga till honom, “Herre, ge oss alltid det brödet, alltid!”
35 Då sade Jesus till dem: “jag själv är livets bröd. Mannen som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig törsta.” (Johannes 6:24-35, Phillips)

Mirakel

Ibland, något speciellt som händer i våra liv – Gud befriar oss eller livnär oss på oväntade sätt. Vi är glada, och vi vill göra det permanent, kronan på verket Jesus som kung som tjänar våra intressen. Senare, när problem komma, vi klagar över svårigheter Gud placeras före oss och som Israeliterna i öknen, vi är benägna att avfärda Honom som vår ledare. ‘Du är ute efter mig, sa Jesus, ‘inte, eftersom ni har fått se tecken utan därför att ni åt ditt lystmäte av bröd.’ Varför är vi att söka Jesus? Varför är vi i kyrkan? Känn dig själv.

Gud i vårt tycke

Detta skulle vara en gud i vår smak (jfr. Mika 2:11):
– han hjälper oss att bli framgångsrik.
– han lägger till vår respektabilitet;
– han räddade oss från förtryck.
– han svarar snabbt på våra klagomål.
– han ger oss bröd utan att behöva arbeta för det.
– och han är nog långt borta när vi vill göra vår egen grej.
Men en sådan ensidig bild är en förolämpning mot Gud, och det har ingenting att göra med Gud på bilden i bibeln, Härskare av universum (Ps. 46), Herre över liv och död (Psaltaren 90), skaparen av välsignelse och katastrof (Jesaja 45:7).

Ett mirakel i vår tid

En av de stora mirakel av Gud i vår tid var murens fall i Berlin för några år sedan. I Östra Tyskland, det hopp och den relativa frihet kyrkorna lockade många, och för lite tid böner i några av deras kyrkor var massa sevärdheter att göra stora rubriker i tidningarna. Men deras verkliga Gud uppenbarades lite senare: “Låt Märket kom och vi bor, men om inte, kör vi bort’ var mottot på sina banderoller. Miraklet hände; Gud nöjda deras girighet, som han gjorde för Israeliterna. Men om orsaken är fel, sådana underverk kommer tillsammans med en förbannelse: Du ska få så mycket att du blir sjuk av det (Num. 11:20). Och nu kyrkorna är lika tom som innan.

Som Jesus vill att vänner, inte beundrare

Jesus är inte intresserad av beundrare eller stora folksamlingar, att han inte behöver dem för att visa sin storhet. Han har anbud kärlek till dem som behöver honom, för vilka han är livet självt. Och han är intresserad av vänner, människor som är tillgängliga för honom och som han kan dela sin oro. Men han skrämmer bort människor som kommer för sekundära orsaker, som vill att hans företag att helt enkelt lägga till en extra diamond till sin världsliga krona.

Tecken är endast pekare till ett mål

Svaret som Jesus ger till sina “anhängare”, klargör den grundläggande missförstånd. I huvudsak säger han: Detta är inte det sätt som jag tänkt dig att ta saker. De tecken som du har sett är bara tecken som pekar till mål, de är inte målet i sig!

Inverkan av yttre tecken bleknar snabbt

Den strävan efter yttre tecken av kraft och glädje lämnar oss otillfredsställda, påverkan av vad vi har eller har sett snabbt bleknar bort och vi är alltid hungriga efter mer. En samlare av skyltar till ett mål som aldrig kommer att nå målet! Tecken på makt har sin plats som tillfälliga störningar som kan orsaka människor att vakna upp och att se över den riktning som deras liv; men sådana skyltar har inget liv i sig som skulle kunna leda till tillväxt.

Verkliga livet ljusare dag i goda och dåliga tider

Skyltar visar att det av Gud, men inte livet som han ger, som fräschar upp oss och lyser varje vanlig dag. Det verkliga livet kvarstår genom bra och dåliga tider, även genom döden; det kommer inte att komma bort, men växer i oss starkare och starkare. Detta är varför Jesus avskräcker folk från att titta på mirakel, men understryker om och om igen vikten av att kämpa för sant liv, för att leva med en medfödd förmåga till förnyelse och tillväxt.

Livet är att lita på att Gud verkligen bryr sig

Hur kan vi hitta det här livet? Vi kan inte få det av en tour de force; det är “Guds verk”, som främjas bara genom att ” lita på honom som Han har sänt (v. 29). Lita på hans försäkran om att Gud verkligen bryr sig.

Oro

Att bli ombedd att förtroende kan skapa oro. Särskilt om vi betänker vad som Jesus ber oss att göra: att Inte ge högsta prioritet till vad alla tar det så viktigt, att inte oroa sig om vår framtid, men att förlita sig på Guds generositet och kärlek. Kan vi verkligen lita på? Alla våra dåliga erfarenheter med människor yta. Vi måste vara försiktiga!? Tecken av kraft som Gud hade visat att människor inte få dem att lita på; de gjorde dem nyfikna, glada, men det varade bara för en stund. Förtroende är en fråga om tillväxt, det är bara växande förtrogenhet med någon som lär oss den utsträckning som vi kan lita på honom eller henne. Och bara växer förtrogenhet med Gud lär oss att vi verkligen kan lita på Honom.

Som ett litet barn hjälper till fadern…

Gud inte den verkliga arbete med att förbereda våra hjärtan för att lita på Honom mer och mer; vi kan bara odla vad Han kan växa. Det är som med ett litet barn att hjälpa pappa i trädgården – vad som verkar vara en stor insats på den del av barn är troligen kompenseras av skador som barnet gör genom att omedvetet tramp på marken. Men fadern uppskattar viljan att hjälpa och visar sina barn hur man ska vara försiktig och hänsynsfull. Och på detta sätt förbereder han tålmodigt och aktivt för dagen när de vuxit upp barn som älskar att göra rätt sak på rätt sätt. Och friska barn kan knappast väntar på den tid då de vuxit upp!

“Jag är livets bröd för alla” (v. 35)

Varför gav Jesus inte jämföra sig själv till bröd (som tidigare i evangeliet levande vatten)?

Mat måste brytas ned för att ge liv

Vatten och bröd är grundläggande nödvändigheter. Och om vi vill få liv genom dem de ska ätas och drickas, ned, så att de blir en del av oss själva, naturligt integrerade i vår kropp. Om vi misslyckas med att göra detta, eftersom vi inte äter, eller för att vi är för sjuka för att smälta vad vi äter, vi ska svälta och vårt liv är eländigt. Och om vi äter och dricker fel saker, vår hälsa kommer att påverkas, och vår kropp kommer att visa det.

Vad är vår andliga mat?

Vad är det som vi äter och smälta? TV-nyheterna, med sina ohälsosamma dosis av katastrof och brottslighet som vi kan prata om, men inte att agera på? Gör det speglar vår personlighet, vilket gör oss tråkig i vår känslighet för vad vi kan göra där vi faktiskt är, med vår familj, våra vänner, våra grannar, våra arbete medmänniskor?

Få ögon för de mest hälsosam kost

Förändring till en mer hälsosam kost! Få ögon för saker i livet som möjligt för dig att förnya dig själv. Studera livet av människor som har nått något av vad du vill att ditt liv att bli som, som utstrålar kärlek och medkänsla, visdom och mod, tålamod och styrka! Sätta dig i deras skor för att ta reda på hur det känns att vara som dem, vad kan du göra din egen. Ge näring åt din önskan att växa!

Smälta Kristus så att Han blir en del av dig

Vill du beundra Jesus och hans förmåga till kärlek och omsorg, att göra rätt sak vid rätt tid, att vara så nära Gud att även det omöjliga blir möjligt för honom? Att äta livets bröd, tugga på den för att extrahera den närande värde! Ta in Hans ord, hans liv, känna sig in i det, tänka på hur man översätter Hans ord och Hans liv i ditt hem, smälta helt och hållet på Honom, tills Kristus har blivit en del av dig, naturligt integrerade i din personlighet, så att andra människor lägger märke till och vittna om Gud.

Exemplet med Abraham

För tusentals år sedan, Kung Abimelek sade ytterligare till Abraham: “Herren är med dig vart du än går” (Gen. 21:22). Är inte detta vad vi drömmer om, vad som förgyller vår dag när vi märker att det är sant? Abraham hade ätit och gjort Kristus till sin egen. Han gjorde Honom en del av hans liv, gjort Honom till hans liv. Så Herren var i honom, och andra kan se det.

Gör det ditt mål i livet för att uppnå samma! Att bli inte bara en söndag Kristna, men bli någon som har absorberat tillräckligt med Kristus-liknande substans för att vara ett ljus för andra.

Liv öppen för oss alla

Jesus hävdar att det verkliga livet, intim närhet till Gud, är inom räckhåll för oss alla: “Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som litar på mig skall aldrig törsta’ (v. 35). När vi inte uppleva detta, låt oss söka för det. Vid kommunionen, låt oss se till att vi inte bara äter symboler av hans kropp och blod, utan att vi i själva verket äter Honom, med önskan att göra Honom till en del av våra liv, så att Hans liv växer inom oss och vi kan bära en verklig frukt…

Låt oss be:
Herre, du vet att vår önskan att finnas nära dig, och ändå är vi alltför ofta bryr sig mer om att vara framgångsrik än om att vara med dig, mer om klagande än om att hitta sätt att visa din kärlek. Vi gillar att gå med publiken och undvika att riskera något för dig. Vi föredrar att få vara med om saker som vi kan visa upp med snarare än att finna tillfredsställelse i oansenliga liv trogna till dig. Förnya varje dag i våra hjärtan och ge oss en anda av kärlek, mod och tydlighet som gör det möjligt för oss att möta kraven från den dagen och för att vara en spegel av din frid. Amen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *