Xing Yi Quan

link: http://www.shenwu.com/hsingi.htm

Xing Yi Quan (Yi Hsing Ch ‘ uan) är den äldsta av de ortodoxa, inre stilar i Kinesisk kampsport (som föregick skapandet av både Taiji Quan och Ba Gua Zhang). Xing hänvisar till form eller form och Yi hänvisar ofta till sinne eller med uppsåt. Quan [näve] betecknar en metod för obeväpnad strid. Xing Yi Quan är vanligtvis kallas Form och Sinne eller Form och boxning. Namnet beskriver den starka betoningen på förslag av kroppen att vara underordnad medveten kontroll. Formuläret tar kroppen är en yttre manifestation av den inre sinnestillstånd och är den underliggande premissen bakom Xing Yi Quan som en metod för att bekämpa.

Than exakta uppgifter om ursprunget i Xing Yi Quan är okänd. Skapandet av Konst är som traditionellt tillskrivs den berömda allmänhet och patriot Yue Fei (1103-1141) av Sung-Dynastin. Att vara en älskad historisk figur och krigare, Yue Fei krediteras med skapandet av flera system för kampsport. Det finns dock inga historiska bevis till stöd för påståendet att han haft något att göra med skapandet av konst Xing Yi Quan. Stil var ursprungligen kallas Xin Yi Liu he Quan [Hjärta Sinne Sex Harmoniernas Boxning]. De Sex harmoniernas hänvisar till de Tre Inre Harmonier (hjärtat eller lust harmoniserar med avsikt, uppsåt harmonierar med Qi eller vital energi. Qi harmonierar med fysisk styrka), och de Tre Externa Harmonier (axlar harmonisera [coordinate] med höfter, armbågar harmonisera med knäna, händerna harmonisera med fötterna). Utövaren interna processer harmonisera och samordna den externa rörligheten, är att förena den person som en helhet i den mest kraftfulla statliga möjligt.

Than tidigaste tillförlitlig historisk information har vi hänvisar till Ji Lång Feng (även känd som Ji Ji Ke) i Xi Shan-Provinsen som att vara först med att lära ut konsten av Xin Yi Liu he Quan. Ji Lång Feng var aktiva i slutet av Mingdynastin (början av 1600-talet) och var en mästare i spjut slåss [han hade rykte om sig att besitta “gudomliga” skicklighet med spjutet]. Han är inspelade så att säga, “jag har skyddat mig själv i våldsamma tider med mitt spjut. Nu när vi är i en tid av fred och våra vapen har förstörts, om jag är obeväpnad och möta det oväntade hur ska jag försvara mig? “I svaret på sin egen fråga, Ji Lång Feng enligt uppgift skapat en stil av weaponless bekämpa baserat på sin expertis med spjut. Han hänvisade till sin konst som Liu Han, De Sex Harmoniernas.

Jjag längtar Feng hade två mycket kända elever. En var från Han Bei-Provinsen och var uppkallad Cao Wu Ji. Den andra var från Han Nan och fick namnet Ma Li Xue. Det var vid denna punkt i historien som Xin Yi Liu he Quan [nu även kallad Xin (hjärta) eller Xing (form) Yi Quan] uppdelad i tre separata men relaterade stilar: Xi Shan, Han Nan och Han Bei skolor. Efter att ha spenderat tolv år studier Xin Yi med Ji Lång Feng, Cao Wu Ji in den Kejserliga Martial Undersökningar och placeras först [detta var den mest prestigefyllda äran man kan vinna som en kampsportare i Dynastiska Kina, och som belöning för segern var säker på hög nivå militär anställning, konkurrenskraftig examen lockade grädde martial gröda från hela landet]. Cao är hög profil martial status förde berömmelse till Konsten. Cao Wu Ji, i sin tur, gått på Xin Yi Quan till två kända bröder, Dai Lång Bang och Dai Lin Bang. Dai Lång Bang ytterligare utvecklat Konsten och den skriftliga klassiker i stil tillskrivs honom. Dai Lång Bang i sin tur överförs Konsten att dess mest kända exponenten, den berömda Li Luo Kan (även känd som Li Kan Sprang, han fick smeknamnet “den Gudomliga Näve Li”).

Ljag Luo Inte har skillnaden av att vara den största Xing Yi boxare i stil’ historia och en av de bästa Kinesiska boxare genom tiderna. Li Luo Inte lärt sin konst i sitt hemland Xi Shan-Provinsen och undervisade också ett stort antal studenter i Han Bei-Provinsen [sitt uppdrag som livvakt inblandade eskortera olika medlemmar av förmögna familjer till och från det att Han Bei].


Two av Li: s mest berömda Shan Xi studenter Sjöngs Shi pong och Che Ti Zhai. Li: s mest berömda Han Bei student var formidabel Guo Shen Yun, som enligt uppgift besegrade alla uppstickare med sin berömda Beng Quan, en rak punch till kroppen [som en ungdom i utbildning, Guo skulle gå flera mil till och från sin lärare hus varje dag, att öva sin Beng Quan varje steg på vägen]. Efter att ha tillbringat flera år i fängelse för att döda en man i en plattform utmaning match [Enligt lagen gånger, soldater var inte hållas ansvarig om de dödade sina motståndare under organiserade utmaning matcher, men efter den olyckliga kampen som Guo: s motståndare dog, han blev arresterad. När Guo protesterade och citerade lagen om befrielse för plattform för fighters, han sa att “en man av din nivå av skicklighet ska ha mer kontroll och dömdes till flera års fängelse], Guo Shen Yun förbi på sin konst Wang Fu Yuan, Liu Chi Lan och Solen Lu Tang, bland annat.

Liu Chi Lan gått på den Art att den mest kända utövare av detta århundrade, inklusive Li Cun Yi och Zhang Zhao Dong. Det finns många utövare av alla tre substyles i Xing Yi Quan aktiv idag, och Konsten är fortfarande en populär och respekterad stil av kampsport i Kina och utomlands.

Than konst i Xing Yi Quan är uppdelad i två huvudsakliga system: de Tio Djur och Fem Element. De Fem Element system är ytterligare uppdelad i två huvudgrenar, den Han Bei och Shan Xi stilar.

Than Tio Djur stil är närmast den ursprungliga Xin Yi Liu he Quan i form och praxis. Rörelser i former som är mönstrad efter andan av olika djur i strid, bland annat Drake, Tiger, Apa, Häst, Kyckling, Hawk, Orm, Björn, Örn och Svälja.

Than Fem Element baserade system har fem grundläggande former: Dela upp, Borrning, Krossning Bultande och Passerar; dessa Fem Element utgör grunden för Konsten. Den grundläggande energier av de Fem Elementen är sedan utökades till Tolv Djur former som inkluderar varianter av djur blanketter som finns i de Tio Djur stilar samt ytterligare två djur, Tai (en mytisk fågel) och Tuo (en typ av vatten skumma insekt). Utbildning i alla system center vid upprepade bruket av enstaka rörelser som senare samman till mer komplicerade kopplade former.

Than rörelseriktningen i Xing Yi former är i huvudsak linjärt. Utövare promenad genom de former samordna rörelser av hela deras kroppar i en fokuserad nu. Händer, fötter och bål alla kommer tillsammans och näsan, leda handen och leda foten är i linje längs samma vertikala axeln (San Jian Xiang Jiao). Armarna hålls på framsidan av kroppen och utövaren linjer upp hans eller hennes mittlinjen med motståndarens centrumlinje. Ett bekant ordspråk i Xing Yi Quan är att “det händer inte lämna [området] hjärtat och armbågarna inte lämna revben.” Det finns några sparkar i stil och teknik är övervägande slående i naturen. Stor vikt släpps ut på förmåga att generera kraft med hela kroppen och fokusera den i en puls som släpps i en plötslig explosion.

Than tekniker i Xing Yi Quan är karakteristiskt aggressiva i naturen och Xin Yi Quan fighter föredrar att flytta in i motståndaren med en avgörande strejk så snart som möjligt. Stil priser ekonomin i rörelse och begreppet samtidig attack och försvar. Som namnet antyder, form eller form av rörelser är bara en fysisk manifestation av en inre tillstånd [uppsåt]. En grundläggande princip bakom alla stilar i Xing Yi Quan är att sinnet styr och leder rörelser av kroppen.

Tregnar i he Nan (Tio Djur) Xin Yi Liu he Quan innehåller grundläggande rörelser utformade för att påverka och utveckla slående förmåga av Sju Stjärnor [huvud, axlar, armbågar, händer, höfter, knän och fötter]. Från här, studenten kommer att gå till att lära de grundläggande djur former. Grundläggande form praxis består av att upprepa enstaka rörelser medan du går framåt i olika linjärt mönster. Senare, den inre rörelser kombineras till länkade former. Tekniken är relativt enkel och okomplicerad och förlitar sig på förmågan att generera kraft med nästan alla delar av kroppen (de Sju Stjärnorna). Även i mer avancerade nivåer vapen former (inklusive rakt svärd, personal och spjut).

Than Fem Element baserade stilar i Xing Yi Quan (Xi Shan och Han Bei stilar) traditionellt börja träna med inriktningen att hålla, innehav av statiska ställningar under en längre tid (Zhan Zhuang). Den mest grundläggande hållning som kallas San Ti(Tre organ)eller San Cai (Tre Makter som hänvisar till himlen, jorden och människan). Det är från denna hållning att alla efterföljande rörelser i stil skapas, och de flesta lärare lägger stor vikt vid sin praxis. Efter inställning utbildning, studenten börjar att lära sig de Fem Element Nävar (Wu Xing Quan). Dessa är de grundläggande rörelserna av Konst och uttrycka alla möjliga kombinationer av rörelse som ger martial ström (inklusive energi, som rör sig nedåt uppåt, framåt, utåt och inåt). Efter en viss nivå av kunnande som förvärvats i praktiken av de Fem Element Nävar, student går ut på att lära sig de tolv Djur och kopplade former. De tolv Djur former finns variationer av energi av de Fem Elementen som uttrycks genom det format av den anda av djur i strid. Det finns flera två-person bekämpa former att lära studenten rätt metoder för angrepp och försvar och tillämpningar av tekniker praktiseras i solo former. Fem Element baserade stilar också omfatta vapen utbildning.

He Nan Xin Yi Liu he Quan(Tio Djur Xing Yi Quan) kännetecknas av kraftfulla svängande rörelser och förmågan att slå på ett effektivt sätt med varje del av kroppen. Gå framåt och samtidigt samordna rörelser av armar genererar kraft i kroppen. Det är också betoningen på luftkonditionering kroppen för att få strejker. Detta system är mycket kraftfull och aggressiv i naturen och rörelserna är enkla och okomplicerade.

He Bei Xing Yi Quan är baserad på bruket av Fem Element Nävar och betonar Stora och omfattande ställningar, strikt och exakta rörelser och kraftfulla palm och slår näven. De tekniker Han Bei Xing Yi Quan är i likhet med de Tio Djur stilar i att de är aggressiva och enkelt. De former av Shan Xi Xing Yi Quan är mycket liknande till dem av Han Bei Xing Yi Quan men rörelserna är mindre, med höll armarna närmare kroppen. Fotarbetet är lätt och smidig och stil betonar en relativt “mjukare” metod för att tillämpa tekniken. En större vikt har lagts vid undflyende beteende än i andra stilar och tekniker tillämpas utan att bryta mot motståndarens kraft.

Martial Program i XING YI QUAN

Xing Yi Quan är den äldsta av de “interna” martial arts, och de enda inre konst visat sig vara effektiv på slagfältet. Baserat på rörelser spjut, strategier och tekniker för Xing Yi Quan är utformade för att slå ned en motståndare på kortast möjliga tid (som långvarig börser var inte bidrar till överlevnad i massa strid situationer). Den grundläggande fighting strategi i Xing Yi Quan dikterar en aggressiv “take no prisoners” – attityd, med målet att invalidiserande en motståndare så snabbt som möjligt. Det är ingen flashig eller alltför komplicerade tekniker, konsten är en studie i praktisk effektivitet. Det faktum att Xing Yi Quan fighters har varit bland den lilla andelen av de mest eliten för de senaste fyra hundra åren i Kina ger trovärdighet till Konsten effektivitet i utbildning, strategi och program.

STRATEGI OCH TEKNIK

Than underliggande strategi i Xing Yi Quan är baserad runt som slutar en krigisk konflikt i den mest ändamålsenligt sätt som möjligt (vanligtvis, samtidigt orsakar den maximala beloppet för skada på motståndaren). Det är inte så mycket ett system för självförsvar som aggressiva brott. Grundaren av Konst, Ji Ji Ke (Ji Lång Feng), var en berömd krigare, och hans krigare mentalitet föras över till den stil boxning som han skapade. “Self-defense-mentalitet” är en av de flyr från ett våldsamt möte oskadda. “Warrior” – mentalitet är en av tar ut motståndaren så snabbt och effektivt som möjligt. Även om man i viss mån någon av ovanstående strategier kan tillämpas på liknande tekniker, Xing Yi Quan tekniker har utvecklats med den senare strategin i åtanke.

Since principerna för denna Art hämtades från erfarenheter på slagfältet, och eftersom Konsten var avsedd att tillämpas mot en potentiellt beväpnade och bepansrade motståndare, det gynnade direkt, invalidiserande tekniker som snabbt skulle avsluta mötet. Slående exakta viktiga punkter (ofta skyddas av rustning), komplicerat utnyttja tekniker, långvarig brottas möten och användning av kraft mot kraft var alla opraktiskt enligt ovan nämnda battlefield villkor. Kontinuerlig, våldsamma attacker med chockerande strejker och snabbt försvagande nedtagningar var tekniker val.

Than kraftfullt “chockerande” slår i Xing Yi Quan kommer att skada och förvirra motståndaren oavsett var de ansluter. Dessa slag är i allmänhet inte som syftar till att vissa “viktiga punkter”, men snarare genom fiendens masscentrum; detta garanterar maximal stöt och överföring av energi till motståndaren. Xing Yi Quan grappling tekniker innebär snabba, ben skärande nedtagningar. Hissar och hip tekniker brottning konst finns inte ofta i Xing Yi Quan arsenal. Ur synvinkel av krigare på slagfältet, ju längre han är engagerad i en grappling stöter på, desto längre han är utsatt och sårbar för attacker från en tredje part.

Xing Yi Quan tekniker är baserade på kontinuerlig attack, eller samtidiga angrepp och försvar om motståndaren lyckas med att starta en attack först. Tekniker som blocket först och sedan motattack med en “ett-två” timing är inte betonas. Art innehåller också en uppsättning tekniker som tillåter Xing Yi fighter för att attackera motståndaren även om han retreater. Dessa tekniker introduceras i “Jin Tui Lian Miljö” (Avancerad Reträtt Kopplade Form).

 ELEMENT OCH DJUR

Baserat på energi av Fem Element Nävar, var och en av de Tolv Djur Former innehåller en variation i strategi och teknik som bygger på det specifika djurets inneboende natur i strid. Till exempel, även om de Tiger Form och Apan Form är båda varianter av Pi Quan (Dela upp Näven), deras strategier och tekniker som manifesteras på olika sätt, förändras i enlighet med den typ av djur som de representerar. Uppdelningen energi av Tiger Form har fighter förväg djärvt och slå motståndaren våldsamt med kraften i hela kroppen bakom båda handflatorna, som en tiger hoppar på sitt byte. Däremot dela energi av Apan Form används som en serie av snabba brand whipping palm strejker som sting motståndare från olika vinklar, som en smart apa som undviker direkt konfrontation medan slående utan varning från oväntade vinklar.

Enlthough Xing Yi Quan fighter syftar till att bemästra de strategier och tekniker av alla de tolv djuren, han eller hon kommer, naturligt graviterar mot specialisering inom några av de djur stilar som passar bäst för att personliga temperament och kroppsbyggnad. Till exempel, den mindre, mer snabbfotade fighter kommer naturligtvis tenderar att specialisera sig på strategier och teknik för Monkey, Svälja eller Kyckling Former. Större, starkare fighter kommer att tendera mot specialiserat sig på strategier och tekniker för Tiger, Hök eller Björn Former. Det är också viktigt att notera att eftersom det är smaken av djur avsikt och inte deras speciella rörelser som kan jämföras med de former, rörelser av Fem Element Nävar och Tolv Djur Former kan alla göras med avsikt av ett enda djur.

DETALJER

Finally, låt oss titta på de strategier och tekniker i Xing Yi Quan som tillämpas i specifika situationer. Om en motståndare stänger avståndet med en engagerad attack (en engagerad punch, sparka, skjuta, ta itu med…), grundläggande aggressiv natur i Xing Yi Quan strategi föredrar en samtidig försvar och motattack. Idealiskt vid den punkt i tiden motståndaren förväntar sig att ansluta med sin egen teknik, finner han sin attack neutraliseras, och i samma ögonblick känns smärtan av motattack. När motståndaren är chockad, Xing Yi Quan fighter följer upp obevekligt tills motståndaren är besegrad. I en “upp med händerna” kampen, Xing Yi Quan fighter föredrar att attackera först, och därigenom dra motståndaren i att reagera. Med hjälp av motståndarens reaktion till sin egen fördel, Xing Yi Quan fighter fortsätter att trycka på attack, aldrig låta motståndaren tid att omgruppera. I stående brottas situationer, Xing Yi Quan fighter syftar till att undvik clinching och brottning för en fördelaktig position. innehar är motverkat eller bryts av “chockerande” motståndaren från nära håll med en av de Sju Stjärnorna ” (huvud, axlar, armbåge, hand, höft, knä och fot), vilket ger Xing Yi Quan fighter fördel och möjlighet att följa upp, och som vanligt, han fortsätter att trycka på attack. Det totala flödet av typiska Xing Yi Quan teknik i allmänhet följer mönstret från första att göra en fysisk anslutning med motståndaren, omedelbart därefter (eller samtidigt) att sätta upp en chockerande strike och slutar kampen med efterbehandling strejker och/eller en snabb och hård takedown. Även Konsten har några marken grappling tekniker per se, det innehåller en uppsättning tekniker för att försvara sig själv från marken om det tas ner av en motståndare. Dessa tekniker är känd som “Ground Dragon’ metod.

SLUTSATS

Than aggressiv natur i Xing Yi Quan kan sammanfattas i nyckelorden i den stilen: Modig, Hård, Plötslig, Ogudaktiga, Snabb, Våldsam, Första och Skarpa. Studiet av dess strategier och tekniker som ger en fascinerande bild av synen av krigare av den gamla. I den moderna världen, Xing Yi Quan utbildning, förutom om tilldelning av utmärkt hälsa fördelar, ger en praktisk, no-nonsense approach för att odla attityder och kroppslighet som är nödvändiga för riktig kämpar förmåga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *