
Autovaraosien valikoimamme

Modernissa jarrujärjestelmässä polkimen ja jarrutehostimen voima siirtyy pääsylinteriin. Voima tehostuu jarrusylinteriin niin, että jarrulevyt voidaan puristaa tehokkaasti jarrukengistä. Jarrupaine jakautuu lukkiutumattomalla jarrujärjestelmällä (ABS) ja jarrutusvoiman säätimellä ja estää heittelehtimisen.
- Jarrulevyt
- Jarrupalat
- Jarruletku
- Jarrusatula
- Käsijarruvaijeri (jarruvaijeri)
- Jarrukengät & jarrukenkäsarja
- Takajarrusylinteri
- Jarrusatulan korjaussarja
- Rumpujarru (jarrurumpu)
- Seisontajarru
- Jarruneste
- Jarrupääsylinteri
- Abs rengas (abs kehä)
- Jarrulevyn suojakilpi
- Jarruvalokatkaisin (jarruvalokytkin)
- Jarrupaineensäädin
- Jarrusatulan pidin
- Jarrutehostin
- Vakuumipumppu (alipainepumppu)
- Paineakku

Autoon asennetut erilaiset suodattimet estävät, että moottoriöljy, hydrauliöljy, polttoaine ja ilma likaantuvat. Öljyn on nostettava painetta ja sen vuoksi siinä ei saa olla epäpuhtauksia. Saastunut polttoaine heikentää polttoa. Ilmansuodattimen avulla pidetään sisätilan ilma puhtaana pölystä, siitepölystä ja kosteudesta.
- Öljynsuodatin
- Ilmansuodatin
- Raitisilmasuodatin
- Polttoainesuodatin
- Hydrauliikkasuodatin automaattivaihteisto
- Hydrauliikkasuodatin

Käynnistimellä akku johtaa virtaa sytytyspuolaan, joka tuottaa suurjännitettä. Tämä jännite johdetaan suoraan tai virranjakajan ja sytytysjohdon avulla sytytystulppaan, jotta se siellä muodostaa kipinäsytytyksen, joka sytyttää ilman ja polttoaineen sylinterissä. Sytytysjärjestelmän vastukset estävät purkauksen.
- Sytytystulpat
- Hehkutulppa
- Sytytyspuola
- Sytytyskaapeli & sytytysjohtosarja
- Virranjakaja
- Virranjakajan kansi
- Virranjakajan pyörijä
- Sytytysmoduuli
- Hehkurele

Rakenneosat, jotka yhdistävät korin ja renkaat, yhdistetään konealustaan. Ohjaus koostuu ohjaustangosta, ohjauspyörästä ja ohjausvaihteesta sekä myös tehostetusta ohjauksesta. Näin voidaan konealusta milloin tahansa ohjata haluttuun suuntaan. Siksi ohjaaminen raidetangoilla akseleissa on erittäin tärkeä.
- Raidetangon pää
- Raidetanko
- Raidetangon pää sisempi (raidetangon sisäpää)
- Hammastangon suojakumi
- Ohjaustehostimen pumppu (hydraulipumppu)
- Ohjausvaihde (hammastanko)
- Ohjauspylvään + sähköinen ohjaustehostin
- Hydrauliöljy (hydrauliikkaöljy)
- Ohjausvaimennin

Henkilöajoneuvon jousitus estää kiikkumisen ja tärinöiden vaikutuksen. Koneen alusta kääntyisi ilman jousia, joustintukea ja iskunvaimenninta ylöspäin ja jälkivärähtelisi pitkään. Itsenäinen jousitus koostuu jousituksesta, jota tukevat poikittaisvarret, tukivarret, tärinäneristin, raidetanko ja erilaiset akselivarret.
- Iskunvaimennin
- Jouset
- Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- Iskunvaimentimen suojakumi & pohjaanlyöntikumi
- Iskunvaimentimen tukilaakeri
- Jousilautanen
- Ilmajousitus lisälaitteet
- Lehtijouset

Polttomoottori tuottaa kampiakselin avulla vääntömomentin ja siirtyy hihnakäytön avulla kaikkiin lisälaitteisiin ja renkaisiin. Kiila- ja hammashihnalla voima siirtyy tehokkaasti hihnapyöriin ja siten kaikkiin päätettyihin akseleihin. Nämä kuluvat osat on vaihdettava yleensä, kun ajoneuvolla on ajettu 100 000 km.
- Vesipumppu + jakohihnasarja
- Moottoriöljy
- Tiivisteet
- Kampiakseli
- Hydraulinen venttiilinnostin & keinuvipu
- Moottorin tukikumit & vaihdelaatikon tukikumit
- Venttiilivarren tiiviste (venttiilinvarren kumit)
- Sylinterikannen tiiviste (kannentiiviste)
- Öljypohja
- Kampiakselin tiiviste
- Sylinterikannen pultit
- Pakoventtiili
- Imuventtiili
- Öljypohjan tiiviste
- Ruiskutusventtiili (polttoainesuutin)
- Männänrenkaat & männänrengassarja
- Pakokaasun kierrätysventtiili (egr venttiili)
- Intercooler (välijäähdytin)
- Nokka akseli
- Huohotin
- Kaasuläppä (kaasuläppäkotelo)
- Öljyn mittatikku (öljytikku)
- Nokkaketju (jakoketju)
- Kuormaventtiili
- Mäntä
- Moottorilohko (sylinterilohko)
- Venttiilikoppa & sylinterikansi
- Öljypumppu
- Painemuunnin
- Kiertokangen laakeri
- Imusarja
- Kaasuvaijeri
- Hammaspyörä
- Ahdinletku
- Imusarjan tiivisteet
- Kampiakselin hihnapyörä
- Kierretulppa
- Nokka akselin tiiviste
- Nokkaketjun kiristin (jakoketjun kiristin)
- Venttiilikopan tiiviste

Autossa on paljon sähkötekniikkaa. Akku syöttää käyttövirtaa ajovaloihin ja sytytyspuoliin. Toimiva ohjainlaite, jossa on antureita, ei toimi ilman käyttövirtaa. Generaattori takaa sähköntuoton ja syöttää muut aggregaatit, kuten ahtimen ja pyyhkimet.
- Ajovaloumpio (ajovalo)
- Vilkut
- Takavalot
- Sumuvalot
- Jarrupalojen kulumisen ilmaisin
- Abs tunnistin (abs anturi)
- Hehkulamppu (lamput)
- Maf sensor (ilmamassamittari)
- Latausgeneraattori (laturi)
- Rekisterikilven valo
- Lämpötila-anturi
- Startti (starttimoottori)
- Kampiakselin anturi & nokka akselin anturi
- Lisävalot
- Batterie (akku)
- Sensorit (anturit)
- Kytkin ohjausakseli
- Laturin säädin (laturin jännitteensäädin)
- Öljynpainekytkin (öljynpaineanturi)
- Peruutustutka anturit
- Jäähdytysnestelämpötilan sensori (jäähdytysnesteen lämpötila anturi)
- Valojen korkeudensäätö (ajovalon säätömoottori)
- Peruutusvalon kytkin (peruutusvalokytkin)
- Kaasuläpän anturi (kaasuläpän asentotunnistin)
- Ohjainlaite
- Vilkkureleen kytkentä
- Keskuslukitussarja (keskuslukitus)
- Ajovalokytkin (valokatkaisin)
- Öljyn lämpötila anturi
- Polttoaineen tason anturi (polttoaineanturi)
- Äänitorvi
- Magneettikytkin käynnistin
- Abs ohjausyksikkö
- Laturin hiilet
- Imusarjan paineanturi (imusarjan painetunnistin)

Tuulilasin pyyhin voidaan käynnistää säätimellä ohjauspyörässä. Pyyhkimen varret liikkuvat samassa tahdissa, jolloin pyyhinsulat puhdistavat ruudun. Pesusuutin ja pyyhkijä moottorilla täydentävät auton tuulilasinpuhdistuksen. Vaihtuva sää ja sulkien kuluminen edellyttävät säännöllistä vaihtamista.
- Tuulilasinpyyhkimet (pyyhkijänsulat)
- Pyyhkimen varsi
- Pesurin pumppu (pissapojan pumppu)
- Tuulilasin pyyhkimen moottori (pyyhkimen moottori)
- Pyyhkijän vivusto (tuulilasin pyyhkimen mekanismi)
- Pesusuutin
- Pesunestesäiliö (lasinpesunestesäiliö)

Päävoimansiirron ja kytkimen tehtävänä on yhdessä jatkuvasti siirtää sopiva vääntömomentti renkaisiin. Vaihteiston kierrosluvun välitys johdetaan kytkinlevyllä vaihtoakseliin. Pallonivelten avulla varmistetaan samalla siirron kohdistus.
- Pyöränlaakerit & pyöränlaakerisarja
- Kallistuksenvakaaja
- Tukivarsi
- Koiranluu
- Pallonivel
- Tukivarren hela
- Vetoakselin suojakumi (vetonivelen suojakumi)
- Vetonivel (vetoakseli)
- Pyöränpultit & pyöränmutterit
- Olka akseli & akselitappi
- Pyörännapa
- Vetoakseli
- Kuminivel
- Vaihdelaatikon öljy (vaihteistoöljy)
- Kardaaniakseli (kardaani)
- Automaattivaihteistoöljy
- Tasauspyörästö
- Akselipalkki
- Akselinripustus
- Kallistuksenvakaajan puslat (kallistuksenvakaajan kumit)

Kori käsittää auton koko rakenteen. Useimmin itsekantava kori valmistetaan ruostumattomasta teräksestä, alumiinista tai muovista. Kori muodostaa yhdessä konealustan ja vetoakselin kanssa auton varsinaiset osat. Tien tärinä voi kiikuttaa korirakennetta, joten siksi siihen on lisätty jousitus.
- Takaluukun kaasujousi (kaasujousi)
- Sivupeili (peili)
- Puskuri
- Lokasuoja
- Pyöräkotelon (sisälokasuoja)
- Jäähdyttimen säleikkö
- Konepelti
- Koristelista & takaa lokasuojan korjaussarja
- Oven kahva
- Puskurin kiinnitys
- Sivuhelma
- Palkki (puskuri palkit)
- Etupuskurin spoileri (etuspoileri)
- Oven lukko & lukkosylinteri
- Pitkittäispalkki
- Ikkunatiiviste
- Vetokoukku
- Takaovet
- Etusäleikkö
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti)
- Konepellin kaasujousi
- Polttoainesäiliön korkki
- Sivupeilin lasi (peililasi)

Bensiiniä tai dieseliä kuljetetaan polttoainesäiliöstä polttoainepumpulla, joka sijaitsee ja jota voidellaan kuten tankkianturiakin tankissa, syöttöön. Osat yhdistetään letkuilla, joihin liitetään myös polttoainesuodatin. Turvallisuuden vuoksi tankki sijaitsee aina kaukana moottorista lokasuojan takana.

Mukavuus ja luksus ovat sisäsisustukselle ominaisia. Jo yksinkertaisin varustelu sisältää pehmustetut istuimet, ohjaamosta tavaratilaan ulottuvan lattiamaton sekä kojelaudan, jossa on ohjauspyörä. Myös ajovalojen sekä lämmityksen että ilmastoinnin kytkimet ja käyttölaitteet kuuluvat kokonaisuuteen. Vasta tekstiilien valinta tuo luksuksen.
- Ikkunannostin (lasinnostin)
- Lasinnostimen kytkin
- Polkimet & polkimen kumi
- Nopeusmittarin vaijeri
- Antenna
- Ikkunakampi (ikkunaveivi)
- Mittaristo

Ilmastointi saa virtaa ahtimesta ja työskentelee muuten ilman lisäenergiaa, koska se tuottaa sisätilan kylmän ilman lämmönvaihtelulla. Jäähdytysaine johdetaan paisuntaventtiilin kautta kompressorilla höyrystimeen jäähdyttäen siellä ilman lämmönvaihdolla.
- Lauhdutin
- Sisätilan puhallin (lämmityslaitteen puhallin)
- Ilmastoinnin kompressori
- Ilmastoinnin kuivain (kuivain)
- Magneettikytkin
- Painekytkin ilmastointilaite
- Ilmastointi letku
- Paisuntaventtiili
- Ilmastoinnin höyrystin

Konepellin alla tuotetaan lämpöä, jota voidaan käyttää ilmastoinnissa lämmitykseen ja jäähdytykseen. Molempia, kuten myös vesijäähdytystä, käytetään lämmönvaihdolla sekä voidaan siten käyttää melkein ilman virtaa. Moottoritilan ilma voi jäähdyttää jäähdytysveden ja lämmittää sisätilan.
- Jäähdytin (syyläri)
- Termostaatti (jäähdytysneste)
- Öljynjäähdytin (öljynlauhdutin)
- Paisuntasäiliö
- Vesipumppu
- Lämmityskenno (lämmityslaitteen kenno)
- Jäähdyttimen tuuletin
- Jäähdytysnesteen laippa
- Paisuntasäiliön korkki
- Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin
- Puhallin vastus (lämmityslaitteen puhaltimen vastus)
- Tuulettimen kytkin
- Jäähdyttimen korkki

Pakoputki, jota kutsutaan myös pakokaasujärjestelmäksi, siirtää pakokaasut poistoilmaventtiilistä putkikäyrään ja yhdistää ne, jotta ne voidaan johtaa pakoputkeen. Kaasut virtaavat silloin keski- ja takaäänenvaimentimen kautta lämmön ja paineen menettämiseksi ja äänen vaimentamiseksi. Modernissa pakoputkessa on katalysaattori, joka puhdistaa savukaasut.
- Lambda anturi
- Takaäänenvaimennin (äänenvaimennin)
- Pakosarja
- Keski äänenvaimentaja (pakoputki äänenvaimennin)
- Pakosarjan tiivisteet
- Asennussarja
- Katalysaattori
- Turboahdin
- Etuvaimennin (etupakoputki)
- Joustava liitosputki (pakoputken jousto)
- Hiukkassuodatin
- Pakoputken pää

Autoissa on yleensä letkuja niiden elastisten ominaisuuksien ansiosta. Kangaskudosvahvisteisissa letkuissa käytetään vahvikkeena metallikuituja. Niitä voidaan sen vuoksi käyttää polttoaineen, moottoriöljyn, jäähdytysveden, hydraulinesteen jne. kuljettamiseen. Lämpötilan vaikutus johtaa kulumiseen, joka ilmenee vuotavina huokoisina kohtina.