
Autovaraosien valikoimamme

Modernissa jarrujärjestelmässä polkimen ja jarrutehostimen voima siirtyy pääsylinteriin. Voima tehostuu jarrusylinteriin niin, että jarrulevyt voidaan puristaa tehokkaasti jarrukengistä. Jarrupaine jakautuu lukkiutumattomalla jarrujärjestelmällä (ABS) ja jarrutusvoiman säätimellä ja estää heittelehtimisen.
- Jarrulevyt
- Jarrupalat
- Jarruletku
- Jarrusatula
- Käsijarruvaijeri
- Jarrukengät
- Jarrusylinteri
- Jarrusatulan korjaussarja
- Jarrurumpu
- Käsijarrukengät
- Jarruneste
- Jarrupääsylinteri
- ABS kehä
- Jarrukilpi
- Jarruvalokytkin
- Jarrupaineensäädin
- Jarrusatulan pidin
- Jarrutehostin
- Alipainepumppu
- Paineakku

Autoon asennetut erilaiset suodattimet estävät, että moottoriöljy, hydrauliöljy, polttoaine ja ilma likaantuvat. Öljyn on nostettava painetta ja sen vuoksi siinä ei saa olla epäpuhtauksia. Saastunut polttoaine heikentää polttoa. Ilmansuodattimen avulla pidetään sisätilan ilma puhtaana pölystä, siitepölystä ja kosteudesta.
- Öljynsuodatin
- Ilmansuodatin
- Raitisilmasuodatin
- Polttoainesuodatin
- Automaattivaihteiston suodatin
- Hydrauliikkasuodatin

Käynnistimellä akku johtaa virtaa sytytyspuolaan, joka tuottaa suurjännitettä. Tämä jännite johdetaan suoraan tai virranjakajan ja sytytysjohdon avulla sytytystulppaan, jotta se siellä muodostaa kipinäsytytyksen, joka sytyttää ilman ja polttoaineen sylinterissä. Sytytysjärjestelmän vastukset estävät purkauksen.
- Sytytystulpat
- Hehkutulppa
- Sytytyspuola
- Sytytysjohto
- Virranjakaja
- Virranjakajan kansi
- Virranjakajan pyörijä
- Sytytysmoduuli
- Hehkurele

Rakenneosat, jotka yhdistävät korin ja renkaat, yhdistetään konealustaan. Ohjaus koostuu ohjaustangosta, ohjauspyörästä ja ohjausvaihteesta sekä myös tehostetusta ohjauksesta. Näin voidaan konealusta milloin tahansa ohjata haluttuun suuntaan. Siksi ohjaaminen raidetangoilla akseleissa on erittäin tärkeä.
- Raidetangon pää
- Raidetanko
- Raidetangon sisäpää
- Hammastangon suojakumi
- Ohjaustehostimen pumppu
- Ohjausvaihde
- Ohjausakseli + sähköinen ohjaustehostin
- Hydrauliikkaöljy
- Ohjausvaimennin

Henkilöajoneuvon jousitus estää kiikkumisen ja tärinöiden vaikutuksen. Koneen alusta kääntyisi ilman jousia, joustintukea ja iskunvaimenninta ylöspäin ja jälkivärähtelisi pitkään. Itsenäinen jousitus koostuu jousituksesta, jota tukevat poikittaisvarret, tukivarret, tärinäneristin, raidetanko ja erilaiset akselivarret.
- Iskunvaimennin
- Jouset
- Jousijalan tukilaakeri
- Iskunvaimentimen suojakumi & pohjaanlyöntikumi
- Iskunvaimentimen tukilaakeri
- Jousilautanen
- Ilmajousitus
- Lehtijouset

Polttomoottori tuottaa kampiakselin avulla vääntömomentin ja siirtyy hihnakäytön avulla kaikkiin lisälaitteisiin ja renkaisiin. Kiila- ja hammashihnalla voima siirtyy tehokkaasti hihnapyöriin ja siten kaikkiin päätettyihin akseleihin. Nämä kuluvat osat on vaihdettava yleensä, kun ajoneuvolla on ajettu 100 000 km.
- Vesipumppu + jakohihnasarja
- Moottoriöljy
- Tiivisteet
- Kampiakseli
- Hydraulinen venttiilinnostin
- Moottorin kumityyny
- Venttiilivarren kumi
- Kannentiiviste
- Öljypohja
- Kampiakselin tiiviste
- Kannen pultit
- Pakoventtiili
- Imuventtiili
- Öljypohjan tiiviste
- Polttoainesuutin
- Männänrenkaat
- Egr venttiili
- Välijäähdytin
- Nokka-akseli
- Huohotin
- Kaasuläppäkotelo
- Öljytikku
- Jakoketju
- Tyhjäkäyntimoottori
- Mäntä
- Moottorilohko
- Venttiilikoppa
- Öljypumppu
- Painemuunnin
- Kiertokangen laakeri
- Imusarja
- Kaasuvaijeri
- Hammaspyörä
- Ahtoputki
- Imusarjan tiiviste
- Jakoketjun kiristin
- Kampiakselin hihnapyörä
- Kierretulppa
- Nokka akselin tiiviste
- Venttiilikopan tiiviste

Autossa on paljon sähkötekniikkaa. Akku syöttää käyttövirtaa ajovaloihin ja sytytyspuoliin. Toimiva ohjainlaite, jossa on antureita, ei toimi ilman käyttövirtaa. Generaattori takaa sähköntuoton ja syöttää muut aggregaatit, kuten ahtimen ja pyyhkimet.
- Ajovaloumpio
- Vilkku
- Takavalo
- Sumuvalo
- Jarrupalojen kulumisen ilmaisin
- ABS anturi
- Hehkulamppu (lamput)
- Ilmamassamittari
- Laturi
- Rekisterikilven valo
- Lämpötila-anturi
- Starttimoottori
- Kampiakselin asentotunnistin
- Lisäjarruvalo
- Auton akku
- Sensorit (anturit)
- Kytkin ohjausakseli
- Laturin jännitteensäädin
- Öljynpaineanturi
- Peruutustutka anturit
- Moottorin lämpötila-anturi
- Ajovalon säätömoottori
- Peruutusvalon kytkin
- Kaasuläpän asentotunnistin
- Ohjainlaite lämmitys tuuletus
- Vilkkurele
- Keskuslukitus
- Valokatkaisin
- Öljyn lämpötila anturi
- Polttoaineanturi
- Äänitorvi
- Startin solenoidi
- ABS ohjausyksikkö
- Laturin hiilet
- Ahtopaine anturi

Tuulilasin pyyhin voidaan käynnistää säätimellä ohjauspyörässä. Pyyhkimen varret liikkuvat samassa tahdissa, jolloin pyyhinsulat puhdistavat ruudun. Pesusuutin ja pyyhkijä moottorilla täydentävät auton tuulilasinpuhdistuksen. Vaihtuva sää ja sulkien kuluminen edellyttävät säännöllistä vaihtamista.
- Pyyhkijänsulat
- Pyyhkimen varsi
- Pissapojan pumppu
- Pyyhkijän moottori
- Pyyhkijän vivusto
- Pissapojan suutin
- Pesunestesäiliö

Päävoimansiirron ja kytkimen tehtävänä on yhdessä jatkuvasti siirtää sopiva vääntömomentti renkaisiin. Vaihteiston kierrosluvun välitys johdetaan kytkinlevyllä vaihtoakseliin. Pallonivelten avulla varmistetaan samalla siirron kohdistus.
- Pyöränlaakeri
- Kallistuksenvakaaja
- Alatukivarsi
- Koiranluu
- Alapallonivel
- Tukivarren hela
- Vetonivelen suojakumi
- Vetonivel
- Pyöränpultit
- Olka-akseli
- Pyörännapa
- Vetoakseli
- Kardaanin kuminivel
- Vaihteistoöljy
- Kardaani
- Automaattivaihteistoöljy
- Tasauspyörästö
- Akselipalkki
- Kallistuksenvakaajan puslat
- Taka-akselin puslat

Kori käsittää auton koko rakenteen. Useimmin itsekantava kori valmistetaan ruostumattomasta teräksestä, alumiinista tai muovista. Kori muodostaa yhdessä konealustan ja vetoakselin kanssa auton varsinaiset osat. Tien tärinä voi kiikuttaa korirakennetta, joten siksi siihen on lisätty jousitus.
- Takaluukun kaasujousi
- Sivupeili
- Puskuri
- Lokasuoja
- Sisälokasuoja
- Etusäleikkö
- Konepelti
- Puskurin kiinnike
- Helmapelti
- Puskuripalkki
- Spoileri
- Pitkittäispalkki
- Vetokoukku
- Konepellin kaasujousi
- Lukkopelti
- Polttoainetankin korkki
- Puskurin ritilä
- Sivupeilin lasi

Bensiiniä tai dieseliä kuljetetaan polttoainesäiliöstä polttoainepumpulla, joka sijaitsee ja jota voidellaan kuten tankkianturiakin tankissa, syöttöön. Osat yhdistetään letkuilla, joihin liitetään myös polttoainesuodatin. Turvallisuuden vuoksi tankki sijaitsee aina kaukana moottorista lokasuojan takana.

- Kiilahihna
- Jakohihna
- Ohjainrulla
- Kiristysrulla
- Laturin vapaakytkin
- Moniurahihnan kiristin
- Hihnapyörä
- Jakopään koppa
- Moniurahihna

Mukavuus ja luksus ovat sisäsisustukselle ominaisia. Jo yksinkertaisin varustelu sisältää pehmustetut istuimet, ohjaamosta tavaratilaan ulottuvan lattiamaton sekä kojelaudan, jossa on ohjauspyörä. Myös ajovalojen sekä lämmityksen että ilmastoinnin kytkimet ja käyttölaitteet kuuluvat kokonaisuuteen. Vasta tekstiilien valinta tuo luksuksen.
- Ikkunannostin
- Lasinnostimen kytkin
- Polkimen kumi
- Nopeusmittarin vaijeri
- Antenni
- Ikkunaveivi
- Mittariston valot

Ilmastointi saa virtaa ahtimesta ja työskentelee muuten ilman lisäenergiaa, koska se tuottaa sisätilan kylmän ilman lämmönvaihtelulla. Jäähdytysaine johdetaan paisuntaventtiilin kautta kompressorilla höyrystimeen jäähdyttäen siellä ilman lämmönvaihdolla.
- Ilmastoinnin lauhdutin
- Lämmityslaitteen puhallin
- Ilmastoinnin kompressori
- Ilmastoinnin kuivain
- Magneettikytkin
- Ilmastoinnin painekytkin
- Ilmastointi letku
- Ilmastoinnin paisuntaventtiili
- Ilmastoinnin kenno

Konepellin alla tuotetaan lämpöä, jota voidaan käyttää ilmastoinnissa lämmitykseen ja jäähdytykseen. Molempia, kuten myös vesijäähdytystä, käytetään lämmönvaihdolla sekä voidaan siten käyttää melkein ilman virtaa. Moottoritilan ilma voi jäähdyttää jäähdytysveden ja lämmittää sisätilan.
- Jäähdytin
- Termostaatti
- Öljynjäähdytin
- Paisuntasäiliö
- Vesipumppu
- Lämmityslaitteen kenno
- Jäähdyttimen tuuletin
- Jäähdytysnesteen laippa
- Paisuntasäiliön korkki
- Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin
- Lämmityslaitteen puhaltimen vastus
- Tuulettimen kytkin
- Jäähdyttimen korkki

Pakoputki, jota kutsutaan myös pakokaasujärjestelmäksi, siirtää pakokaasut poistoilmaventtiilistä putkikäyrään ja yhdistää ne, jotta ne voidaan johtaa pakoputkeen. Kaasut virtaavat silloin keski- ja takaäänenvaimentimen kautta lämmön ja paineen menettämiseksi ja äänen vaimentamiseksi. Modernissa pakoputkessa on katalysaattori, joka puhdistaa savukaasut.
- Lambda anturi
- Takaäänenvaimennin
- Pakosarja
- Keskimmäinen äänenvaimennin
- Pakosarjan tiiviste
- Pakoputken asennussarja
- Katalysaattori
- Turbo
- Etupakoputki
- Pakoputken jousto
- Hiukkassuodatin
- Pakoputken pää

Autoissa on yleensä letkuja niiden elastisten ominaisuuksien ansiosta. Kangaskudosvahvisteisissa letkuissa käytetään vahvikkeena metallikuituja. Niitä voidaan sen vuoksi käyttää polttoaineen, moottoriöljyn, jäähdytysveden, hydraulinesteen jne. kuljettamiseen. Lämpötilan vaikutus johtaa kulumiseen, joka ilmenee vuotavina huokoisina kohtina.