Abs tunnistin (abs anturi) autoosi
ABS tunnistin Top auto merkit
- BMW 3-sarja ABS tunnistin
- ABS tunnistin BMW 5-sarja
- Abs tunnistin (abs anturi) MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF ABS tunnistin
- ABS tunnistin AUDI A4
- Abs tunnistin (abs anturi) VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 ABS tunnistin
- ABS tunnistin VW TRANSPORTER
- Abs tunnistin (abs anturi) SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS ABS tunnistin
- ABS tunnistin FORD MONDEO
- Abs tunnistin (abs anturi) MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA ABS tunnistin
- ABS tunnistin FORD TRANSIT
- Abs tunnistin (abs anturi) MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Abs tunnistin (abs anturi) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Ohjauskyky kaikissa tilanteissa ABS-anturin avulla
ABS-anturi on pieni, mutta tärkeä osa nykyaikaisten autojen jarrujärjestelmässä. Se on ABS-järjestelmän osa, joka varmistaa, että auto pysyy ohjattava hätäjarrutuksen aikana.
ABS:n historia
Vaikka ABS:llä on nykyaikaisen varusteen maine, sen alkuperä juontaa juurensa vuoteen 1902, jolloin ensimmäiset kokeilut tällä alalla tehtiin höyryjunille. Siitä tuli todella tärkeää, kun lentokoneiden piti pystyä laskeutumaan suurella nopeudella. Lentokoneista tuli usein epävakaita, kun niillä jarrutettiin kiitotiellä, jolloin ne vetivät sivuun. Ongelma lukkiutuvien pyörien kanssa on se, että ajoneuvoa ei voi enää ohjata.
ABS tai lukkiutumattomat jarrut olivat loistava ratkaisu tähän haasteeseen. ABS:n ensimmäinen asennus autoon tehtiin brittiläiseen JENSEN FF urheiluautoon. Saksalainen autoteollisuus asensi ensimmäisen ABS:n 1978 vuoden Mercedes S-luokkaan, ja sitä seurasi pian BMW 7-sarja. Sieltä ABS levisi nopeasti kompaktien autojen vakiovarusteeksi.
ABS rakennne ja ABS-anturin sijainti
ABS koostuu pyörän nopeus anturista, ABS renkaasta ja ohjausyksiköstä. Teknisessä mielessä ABS-anturi on hyvin yksinkertainen: se on vain magneetti-anturin, joka lähettää signaalin, kun se tulee lähelle magneettikenttää. ABS-rengas, eli rautainen hammastettu (tai rei'itetty) rengas aiheuttaa tämän: sensori rekisteröi pysyvästi magneettikentän, joka peräkkäin aktivoituu ja katoaa hampaalta hampaalle tai reiästä reikään normaalin ajon aikana. Tämä taajuus lähetetään ohjausyksikköön.
Niin kauan kuin rengas rekisteröi pyörän olevan pysyvästi liikkeessä, ABS ei koske jarruihin. Kun jarrutuksen aikana pyörä lukittuu, ohjausyksikkö vapauttaa jarrun impulsseissa, joka johtaa niin kutsutun "katkonaiseen jarrutukseen". Tämä mahdollistaa sen, että kuljettajalla pysyy auto hallinnassa ja hän voi välttää esteen äkkijarrutuksen yhteydessä.
ABS-anturin vikoja ja sen korjaaminen
Kun ABS-anturi on viallinen, sen havaitsee välittömästi. Ohjausyksikkö ei enää vastaanota signaalia ja olettaa, että pyörä on lukossa. Jokaisen jarrutukseen yhteydessä ohjausyksikkö aiheuttaa katkonaisen jarrutuksen, jolloin ajaminen viallisella ABS:llä on erittäin epämiellyttävää ja vaarallista.
ABS-anturi voi vaurioitua sisäisesti, sen kaapelit voivat irrota tai sen kontaktit voivat syöpyä. Anturi sijaitsee lähellä tietä ja se on näin ollen alttiina säälle ja vedelle. Viallinen anturi aiheuttaa varoitusvalon sytyttymisen kojelaudalla. Tämä toiminto on riittävän herkkä, jotta varoitusvalo syttyy ennen kuin anturi hajoaa täysin.
Anturin vaihtaminen on hyvin yksinkertaista. Pyörä irrotetaan, vanha anturi ruuvataan irti ja korvataan uudella. Anturin ja ABS-renkaan välinen etäisyys kohdistetaan uudelleen paksuustulkilla. Ohjausyksikön kytkemisen jälkeen, järjestelmän pitäisi taas toimia. Joskus yksikkö on ohjelmoitavat uudelle anturille. Tämä on autohuoltamoiden työtä. ABS-anturin vaihtamisen yhteydessä tarkastetaan automaattisesti, koko jarrujärjestelmä: se on erinomainen tilaisuus tarkastaa silmämääräisesti jarrupalat kulumisantureilla, jarrulevyt, sekä putket ja letkut.
ABS-anturin kustannukset
Ajat, jolloin elektroniset komponentit maksoivat omaisuuksia, ovat kaukana takanapäin. Merkkilaatua olevien ABS-antureiden hinnat alkavat 7 eurosta kappaleelta. Näillä edullisilla hinnoilla on suositeltavaa vaihtaa osat varotoimena ennen niiden elinkaaren loppua. Pääasiallisesti, ABS-antureita ei ole rakennettu tyypilliseksi kuluvaksi osaksi. Ihanteellisissa olosuhteissa niiden tulee kestää niin kauan kuin autonkin: 15 vuotta ja 250,000 km. Sen haavoittuvainen sijainti ei kuitenkaan ole optimaalinen niin pitkää käyttöä ajatellen. Suosittelemme siis vaihtamaan ennaltaehkäisevästi ABS-tunnistimen 100,000 kilometrin välein. Se pitää auton pysyvästi turvallisena, jarrutus valmiina ja ohjattavana.