Ilmajousitus lisälaitteet autoosi
Ilmajousi Top auto merkit
- BMW 3-sarja Ilmajouset
- Ilmajouset BMW 5-sarja
- Ilmajousituksen MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Ilmajouset
- Ilmajouset AUDI A4
- Ilmajousituksen VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Ilmajouset
- Ilmajouset VW TRANSPORTER
- Ilmajousituksen SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Ilmajouset
- Ilmajouset FORD MONDEO
- Ilmajousituksen MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Ilmajouset
- Ilmajouset FORD TRANSIT
- Ilmajousituksen MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Jousitus
Ilmajousitus lisälaitteet viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Pehmeää ajoa ilmajousituksen ansiosta
Ilmajousitus on osa koria. Se on vaihtoehto korin ja iskunvaimentimien yhdistelmälle. Ilmajousituksia on ollut käytössä jo vuodesta 1959 lähtien, varsinkin ylemmän luokan limusiineissä, erityisajoneuvoissa (esim. ambulanssit) ja linja-autoissa. Se tarjoaa ajomukavuutta ja vakautta ajoon. Tämä on kuitenkin rakenteellisesti paljon kalliimpi komponentti kuin tavanomaiset jousi/iskunvaimennin -järjestelmät. Tästä syystä ilmajousitus ei ole yleistynyt keskiluokkaisten ja pienten autojen keskuudessa.
Ilmajousituksen komponentit
Tavanomaisessa korissa renkaan voimia vaimentavat jousien ja iskunvaimentimien vastapaine. Ilmajousituksessa korkean paineen alainen kumipalje toimittaa tätä virkaa. Paineen ollessa 5-20 baaria kumipalje on kovan rasituksen alaisena. Painetta ylläpitää kompressori, joka on liitetty ajoneuvon moottoriin. Ilmanpainetta säädellään venttiilillä. Riippuen ajoneuvon tyypistä, saatetaan käyttää keskeistä venttiiliä kaikille neljälle renkaalle, yhtä venttiiliä per akseli tai jopa jokaisessa renkaassa erillistä venttiiliä. Ilma liikkuu kompressorin, venttiilin ja kumipalkeen välillä letkujen ja putkien kautta. Ohjausyksikkö on myös osa tätä todella mukavaa paineilmalla toimivaa jousitusjärjestelmää. Ilmajousituksessa moderni elektroniikka maksimoi ajoneuvon hallittavuuden ja ennen kaikkea turvallisuuden.
Ilmajousituksen toiminta
Paineeseen perustuva jousitus tarjoaa lukuisia lisätoimintoja, joita tavanomainen kori ei tarjoa. Ilmajousituksen korkeus ja kovuus voidaan säätää tarkasti. Tällä voi olla monta tarkoitusta: Ajoneuvon madaltuminen kovassa nopeudessa laskee polttoaineen kulutusta. Epätasaisen pinnan vaikutusta taas voidaan vähentää nostamalla ajoneuvoa. Ajoneuvoon sisälle mentäessä ja sieltä poistuttaessa kuitenkin korkeampi ajoneuvo on mukavampi. Yhdistettynä ohjauselektroniikkaan ilmajousitus pystyy automaattisesti säätämään ajoneuvon jousitusta ja maavaraa kaikissa tilanteissa. Ylimääräinen manuaalinen ohjaus maksimoi ilmajousituksen käyttäjäystävällisyyden.
Ilmajousituksen vaurioituminen
Monimutkaisuudestaan johtuen painejousitus on merkittävästi alttiimpi vioille kuin tavanomaiset jousi-iskunvaimennin -jousitukset. Varsinkin ilmanpaineen ylläpitäminen vaatii valtavaa teknistä suoritusta. Vaikka putket ja palkeet ovat teknisesti todella yksinkertaisia tuotteita, ne voivat vahingoittua ensimmäisenä. Ikääntyminen, kuluminen ja mekaaninen vahinko saattaa aiheuttaa vuotoja paineistetuissa komponenteissa. Tämä johtaa ilmanpaineen karkaamiseen, mikä vaikuttaa jousituksen toimintaan negatiivisesti. Tietyissä olosuhteissa ilmajousitus voi hajota täysin.
Paineistetuista järjestelmistä vian löytää kuitenkin nopeasti: Voimakas sihisevä ääni kertoo tarkasti, missä vuotokohta sijaitsee.
Paineilmaventtiilit ovat kuitenkin yleensä todella vankkoja. Näiden komponenttien vahingoittuminen on harvinaista. Kompressori on monimutkaista teknologiaa: Se koostuu sähkömoottorista, yksivaiheisesta vaihdelaatikosta ja spiraalinmuotoisesta tuulettimesta. Nämä ovat kuitenkin suljettuja järjestelmiä, jotka kestävät tavallisesti pitkään. Tämän komponentin ennenaikainen hajoaminen johtuu yleensä hapettuneista kontaktipinnoista. Ilmajousituksen varaosien hinnat Kova ilmajousitusten rasitus tekee tämän tyyppisten korinosien varaosista melko kalliita. Yksi ilmajousi maksaa 100-900 euroa. Venttiili maksaa 250-400 euroa. Itse kompressori maksaa myös noin 250-500 euroa. Näiden jousien arvioitu elinikä on noin 60 000-80 000 ajokilometriä. Venttiileillä ja kompressoreilla on yleensä merkittävästi pidempi elinikä. Ilmajousitus korin päivityksenä Markkinoilta löytyy jälkikäteen asennettavia ilmajousitussarjoja. Ne tukevat tavallista jousitusta. Nämä jälkimarkkinoiden sarjat tarjoavat selkeää lisämukavuutta. Ne maksavat noin 600 euroa. Ne ovat erityisen suosittuja pakettiautoissa ja asuntovaunuissa, koska ne tarjoavat maavaran säätömahdollisuuden ja tekevät ajamisesta sulavampaa.
Paineistetuista järjestelmistä vian löytää kuitenkin nopeasti: Voimakas sihisevä ääni kertoo tarkasti, missä vuotokohta sijaitsee.
Paineilmaventtiilit ovat kuitenkin yleensä todella vankkoja. Näiden komponenttien vahingoittuminen on harvinaista. Kompressori on monimutkaista teknologiaa: Se koostuu sähkömoottorista, yksivaiheisesta vaihdelaatikosta ja spiraalinmuotoisesta tuulettimesta. Nämä ovat kuitenkin suljettuja järjestelmiä, jotka kestävät tavallisesti pitkään. Tämän komponentin ennenaikainen hajoaminen johtuu yleensä hapettuneista kontaktipinnoista. Ilmajousituksen varaosien hinnat Kova ilmajousitusten rasitus tekee tämän tyyppisten korinosien varaosista melko kalliita. Yksi ilmajousi maksaa 100-900 euroa. Venttiili maksaa 250-400 euroa. Itse kompressori maksaa myös noin 250-500 euroa. Näiden jousien arvioitu elinikä on noin 60 000-80 000 ajokilometriä. Venttiileillä ja kompressoreilla on yleensä merkittävästi pidempi elinikä. Ilmajousitus korin päivityksenä Markkinoilta löytyy jälkikäteen asennettavia ilmajousitussarjoja. Ne tukevat tavallista jousitusta. Nämä jälkimarkkinoiden sarjat tarjoavat selkeää lisämukavuutta. Ne maksavat noin 600 euroa. Ne ovat erityisen suosittuja pakettiautoissa ja asuntovaunuissa, koska ne tarjoavat maavaran säätömahdollisuuden ja tekevät ajamisesta sulavampaa.
Tuote-ehdotuksia: