Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää) autoosi

Kääntölaakeri Top auto merkit
- BMW 3-sarja Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- VW GOLF Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- BMW 5-sarja Iskarin yläpään laakeri
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- AUDI A4 Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- VOLVO V70 Iskarin yläpään laakeri
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- TOYOTA AVENSIS Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- TOYOTA COROLLA Iskarin yläpään laakeri
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- FORD FOCUS Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- OPEL ASTRA Iskarin yläpään laakeri
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- NISSAN QASHQAI Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää)
- HONDA CR-V Iskarin yläpään laakeri
- FORD TRANSIT
Iskunvaimentimen yläpää (iskarin yläpää) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Jousijalan tuki yhdistää joustintuen koriin, vaimentaen iskunvaimentimen värähtelyjä ja mahdollistaen etu pystytukien pyörimisen, jotta ohjauksen liikeet ovat mahdollisia. Näin ollen, etujousijalan tuet on varustettu rullalaakerilla niiden keskellä. Perän jousijalan tuet eivät pyöri sillä taka-akseli on jäykkä eikä ohjaa. Tämän eron vuoksi, perän jousijalan tukia kutsutaan vaihtoehtoisesti tukilaakereiksi.
Jousijalan tuen ydin
Autot rakennetaan niin, että ne liikkuvat turvallisesti ja mukavasti sallittujen arvojen puitteissa. Kuljettaja on usein tietämätön autossa työskentelevistä suurista voimista. Jos joustintuet eivät olisi kytketty koriin vaimentavalla osalla, esiintyvät voimat aiheuttaisivat huomattavaa rasitusta pinnoitteelle. Jotta joustintuki ei irtoa, sen kytkentäpisteen rakenteen on oltava hyvin tukeva, joka voisi tehdä autosta raskaamman. Joustava, kimmoisa liitos tuen ja korin välillä on siis ihanteellinen ratkaisu.
Jousijalan tuen rakenne
Jousijalan tuki on puoli-elastinen moduuli, joka on tehty kumista ja muovista. Sitä vahvistaa sisempi teräsrengas. Etujousijalan tuki on integroitu rullalaakeri, jota ei ole perän jousijalan tuissa.
Jousijalan tuen kuluminen
Jousijalan tuet absorboivat jatkuvasti joustintukien värinää. Jokaisella ponnahduksella pieneen kumielementtiin kohdistuu useiden tonnien paino. Ajan mittaan laakerin elastisuus pettää. Joustintuen ja korin välinen liitos ei sen jälkeen enää ole optimaalinen ja siihen kehittyy välystä. Siitä voi aiheutua useita vaikutuksia:
- auto on meluisa, varsinkin kuoppaisella tiellä
- renkaat kuluvat toiselta puolelta
- auto ei pysy suunnassa
Varmistaaksesi että tietty jousijalan tuki on todellakin viallinen, auto on ajettava rampille. Tämän jälkeen joustintukea ravistetaan käsin. Jos sitä pystyy siirtämään edestakaisin, jousijalan tuki on varmuudella kulunut.
Jousijalan tuen käyttöikä ja vaihtaminen
Jousijalan tuen elinkaari on noin 100,000 kilometriä normaalissa ajossa.
Jousijalan tuen vaihtaminen edellyttää joustintuen purkamista, joka on mahdollista vain erityisten työkalujen avulla, joihin lukeutuu esim. jousipuristin. Kaikki yritykset jousijalan tuen purkamiseksi ilman sopivaa jousipuristinta ovat kuolettavan vaarallisia! Iskunvaimentimien käyttöikä on enemmän tai vähemmän sama kuin jousijalan tukien. Näin ollen siis kaikkien jousituksen osien vaihtaminen sauvan kiinnitys korvaamisen yhteydessä on kätevää. Näin toimien jousituksen moitteeton toiminta on taattu seuraavan 100,000 kilometrin ajaksi.
Muita järkeviä toimenpiteitä jousijalan tukia vaihdettaessa
Jousijalan tuen purkaminen on laaja korjaus, joka ei oikeastaan ole vaikeaa, mutta vaatii paljon työtä. Kun olet joka tapauksessa purkamassa osia, tarjoutuu erinomainen tilaisuus vilkaista muita kuluvia osia, kuten:
- akselin holkkeja
- ohjaustangon holkkeja
- palloniveliä
- jarrulevyjä ja jarrupaloja
- pyörän laakereita
Olisi ärsyttävää, jos purkaminen olisi aloitettava uudestaan heti suuren jousijalan tukien korjauksen jälkeen, vain koska toinen komponentti osoittautuu vialliseksi. Ottaen huomioon varaosien halvat hinnat, pidä huolta että vaihdat varmasti kaiken, mikä on järkevää tämän suuruusluokan korjauksen yhteydessä.
Jousijalan tukien hintoja
Jousijalan tuki on hämmästyttävän halpa. Etuakselille tarkoitettu sarja maksaa 15 - 30 euroa. Pienissä ja kevyemmissä autoissa jousijalan tuet ovat halvempia. Raskaammat ja nopeammat autot tarvitsevat tukevampia varaosia ja siksi hinnat vaihtelevat. Jousijalan tuet ja tukilaakerit vaihdetaan aina pareittain. Niiden kuluminen tapahtuu sekä vähitellen että samanaikaisesti. Vain yhden laakerin vaihtaminen heikentäisi sen sijaan että parantaisi ajo-ominaisuuksia. Takapään jousijalan tuet vaihdetaan myös pareittain. Tuoreet joustijalan tuet tuovat sinut askeleen lähemmäksi seuraavan katsastuksen läpäisemistä.