Jäähdyttimen korkki autoosi

Syylärin korkki Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jäähdyttimen korkki
- VW GOLF Jäähdyttimen korkki
- BMW 5-sarja Syylärin korkki
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Jäähdyttimen korkki
- AUDI A4 Jäähdyttimen korkki
- VOLVO V70 Syylärin korkki
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Jäähdyttimen korkki
- TOYOTA AVENSIS Jäähdyttimen korkki
- TOYOTA COROLLA Syylärin korkki
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Jäähdyttimen korkki
- FORD FOCUS Jäähdyttimen korkki
- OPEL ASTRA Syylärin korkki
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Jäähdyttimen korkki
- NISSAN QASHQAI Jäähdyttimen korkki
- HONDA CR-V Syylärin korkki
- FORD TRANSIT
Jäähdyttimen korkki viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Kaikki tiukasti kiinni jäähdyttimen tulpan ansiosta
Jäähdyttimen tulppa on pieni, mutta silti tärkeä jäähdytyspiirin komponentti, joka tiivistää auton jäähdyttimen yläkautta. Se voidaan helposti irrottaa, jolloin jäähdytysnestettä voidaan lisätä.
Monitoiminen komponentti
Vaikka jäähdyttimen tulppa näyttää melko yksinkertaiselta, sen toiminnot ovat elintärkeitä. Sen pääasiallinen tehtävä on tiivistää jäähdytyspiiri ja estää nestettä vuotamasta ajon aikana. Moottorin lämpeneminen saattaa aiheuttaa sen, että jäähdytysjärjestelmän paine nousee 1–1,5 baria. Jäähdyttimen tulpan tulee kestää painetta luotettavasti. Maksimipaine lukee yleensä jäähdyttimen tulpassa.
Jos paine nousee korkeammaksi, jäähdyttimen tulpan pitää pystyä vapauttamaan ylimääräinen paine jäähdytysjärjestelmästä. Muutoin letku tai jopa itse tulppa saattaa hajota. Tästä syystä jäähdyttimen tulpan pohjassa on venttiili, jonka tunnistaa sen kierrejousessa olevasta painelevystä. Tämä venttiili nostaa tulppaa hieman, jotta ylimääärinen paine pääsee vapautumaan. Tämä on jäähdytysjärjestelmän toiminnan ääreistapaus ja on vain turvamenettely, jottei suurempaa vahinkoa pääse syntymään.
Jäähdyttimen tulpassa on myös muita turvatoimintoja. Sitä ei voida irrottaa ja se lukittuu 90° kierron jälkeen, jos se on paineenalainen. Tämä estää kuumaa höyryä roiskumasta silmille, kun tulppaa irrotetaan. Paine vapautuu alaspäin eikä vapauta jäähdyttimen tulppaa, kunnes järjestelmä on rauhoittunut riittävästi. Joka tapauksessa paineistetun jäähdytysjärjestelmän avaaminen on erittäin vaarallista.
Palanut käsi ei myöskään ole kovin mieluisa asia. Täten sääntö numero yksi jäähdyttimen tulppaa avattaessa on: odota, kunnes moottori on jäähtynyt tarpeeksi. Jos moottori on ylikuumentunut, tämä on vähintään 30 minuuttia.
Syitä siihen, miksi jäähdytysjärjestelmässä on liikaa painetta
Liiallinen paine jäähdytysjärjestelmässä voi kehittyä kolmella tavalla.
Jäähdytysnesteen taso on alhainen: alhainen jäähdytysnesteen taso aiheuttaa sen, että jäljellä oleva jäähdytysneste kiehuu. Yksi litra jäähdytysnestettä tuottaa 1 650 litraa höyryä. Tämä selittää sen, miksi alhaisen jäähdytysnestemäärän sisältämän jäähdytysjärjestelmän paine kasvaa nopeasti.
Ylikuormittunut moottori: kun ajetaan vuorta ylös täydellä kuormalla ja täydellä nopeudella, jopa kaikkein tehokkaan moottorin raja tulee vastaan. Lisäksi kuuma sää saattaa aiheuttaa sen, että jäähdytin alkaa kiehumaan. Pumppuviat, esimerkiksi vesipumpun löysä käyttöhihna, ovat myös tyypillisiä syitä.
Viallinen sylinterikannen tiiviste: jos kannen tiiviste palaa kohdassa, joka on jäähdytysjärjestelmän tiiveyden kannalta kriittinen, paine kasvaa nopeasti.
Jäähdyttimen tulpan viat
Jäähdyttimen tulppa on jatkuvasti kosketuksissa kuumaan ja kylmään nesteeseen ja pakkasnesteeseen, ja jäähdytysjärjestelmän ruoste hankaa sitä myös jatkuvasti. Lopulta tämä tukkii tiivisteen. Kun öljyä pääsee jäähdytysnesteeseen viallisen sylinterikannen tiivisteeseen, tiivisteen tai muiden jäähdytysjärjestelmän kumiosien, mukaan lukien letkujen, hajoaminen on vain ajan kysymys. Tiiviste voidaan vaihtaa erikseen, vaikka tässä ei ole kauheasti järkeä. Jäähdyttimen tulpan kierrejousi kärsii ajan saatossa ja löystyy. Täten jäähdyttimen tulppa tulee vaihtaa, jos siinä näkyy mitään vikojen oireita. Osan käyttöikä vaihtelee runsaasti.
Jäähdyttimen tulppa kestää yleensä 10 vuotta tai pidempään. Jos jäähdytin kaipaa vaihtoa, on itsestään selvää, että myös jäähdyttimen tulppa vaihdetaan. Tämä takaa sen, että koko tämä erittäin tärkeä rakenne on uudenveroinen, eikä vanhaa tarvitse yhdistää uuteen. Jos autossa on sähkötoiminen jäähdytintuuletin, jäähdyttimen vaihto vaatii myös tuulettimen kytkimen vaihdon.
Jäähdyttimen tulpan vaihtaminen on toisaalta hyvin yksinkertaista: odota, että auto on jäähtynyt riittävästi, kierrä jäähdyttimen tulppaa 90° vastapäivään, irrota se ja vaihda sen tilalle uusi osa. Uudet jäähdyttimen tulpat ovat erittäin edullisia. Hyväksyttävänlaatuisten osien hinta on alkaen 5–6 euroa.