Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) autoosi
Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti)
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) BMW 5-sarja
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti)
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) AUDI A4
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti)
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) VW TRANSPORTER
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti)
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) FORD MONDEO
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti)
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) FORD TRANSIT
- Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Jäähdyttimen säleikkö (lukkopelti) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Auton kasvot: jäähdyttimen tukipaneeli
Jäähdyttimen tukipaneeli on kulmalevystä valmistettu komponentti, joka on kiinnitetty auton etuosan kehikkoon. Monissa autoissa ritilä on ruuvattu kiinni. Joissakin ajoneuvoissa jäähdyttimen tukipaneelit on hitsattu runkoon. Irrotettava versio on yleisempi, koska sen tulee olla irrotettavissa korjausta varten onnettomuuksien jälkeen.
Jäähdyttimen tuen toiminto
Jäähdyttimen tukipaneeli yhdistää molemmat auton etuosan sisäiset siivekkeet. Sillä on täten tärkeä tehtävä auton vakauden ja strukturaalisen yhtenäisyyden kannalta. Sen päätehtävä on tarjota tukea auton monille etuosan komponenteille: valoille, puskureille, jäähdyttimelle ja jäähdytinsäleikölle, suuntavilkuille ja monille muille, jotka on ruuvattu kiinni jäähdyttimen tukeen.
Jäähdyttimen tukipaneelin viat
Jäähdyttimen tuki on hitsattu metaalipaneeliin. Kuten kaikki metalliosat, ruoste on sen pahin vihollinen. Jäähdyttimen tukipaneeleita ei yleensä ole sinkitty, vaan tiivistetty peitemaalilla. Niihin saattaa ajan saatossa kehittyä murtumia, joista ruoste alkaa kukkimaan. Yleisin jäähdyttimen tukipaneelin vika johtuu törmäyksistä, joissa auton etuosa vahingoittuu, mikä on aina melko tuhoavaa.
Etuosassa on valot, jäähdytinsäleikkö, jäähdytin tuulettimella, ilmastointijärjestelmän osia, suuntavilkut ja sumuvalot, puskurit etäisyysantureilla ja paljon muita osia. Tämä tekee nokkakolarista kalliin korjausten suhteen. Autot on rakennettu kuitenkin siten, että niiden etuosa voidaan purkaa ja täten korjata. Jotta auton kori vaurioituu niin pahasti, ettei sitä pystytä korjaamaan, tulee törmäysvoiman olla erittäin voimakas.
Jäähdyttimen tukipaneelin vaihtaminen
Jäähdyttimen tukipaneeli on integroitu syvälle etuosaan. Koska se tukee kaikkia etuosan komponentteja, nämä tulee irrottaa ennen jäähdyttimen tukipaneelin purkamista. Tämä tarkoittaa suurta määrää työtä. Kokenut harrastelija voi säästää paljon rahaa yrittämällä tehdä tämän itse. On tärkeää varmistaa, etteivät airbagit voi aktivoitua. Monet komponentit ovat kiinni muovisilla klipseillä, ja niiden kohdalla tulee olla erittäin varovainen.
Nämä klipsit ja tapit voivat hajota helposti, ja niiden korjaaminen on kallista. Asianmukaisten valmistelujen jälkeen eturitilän vaihto on nopea työ. Se on kiinni oikealta ja vasemmalta usealla pultilla, jotka tulee löysätä osan vaihtamiseksi. Mahdolliset korivauriot voidaan selvittää nopeasti: jos varaosa ei sovi ruuvireikiin, kehikko on mahdollisesti vääntynyt. Muitakin jäähdyttimen tukipaneelin asennuksen ongelmiin liittyviä syitä voi kuitenkin olla.
Vältä edullisia tarjouksia
Oikeanlainen istuvuus on tärkein asia, kun metallilevyä ruuvataan paikalleen. Monet replikavaraosien valmistajat pitävät autonosan mittamäärityksiä enemmänkin suosituksina kuin määräyksinä. Puolen millimetrin poikkeavuus saattaa vaikeuttaa jäähdyttimen tukipaneelin asentamista merkittävästi. Niiden, jotka eivät halua tuhlata aikaansa poraamiseen ja venkslaamiseen, tulisi aloittaa OEM-laatuisten osien valitsemisesta. Kunnostettu ja huonosti istuva varaosa saattaa johtaa kokoamisongelmiin. Vino puskurien, jäähdytinsäleikön ja valojen kiinnitys pilaa koko auton ulkonäön, ja huono kolarikorjaus ja huolto näkyy kaikille.
OEM-laatu säästää aikaa ja rahaa
Tarjoamme kaupassamme asiakkaillemme vain OEM-laatuisia osia. Jäähdyttimen tukipaneelimme ovat tismalleen auton valmistajan määrittämien mittojen mukaisia, koska ne ovat alkuperäisten osien mukaisia. Tämä tekee metallipaneeliemme asentamisesta erityisen helppoa. Kustannukset riippuvat merkittävästi autosta. Osat eroavat auton mukaan kooltaan, toiminnoltaan ja mitoiltaan. Hinnat alkavat 50 eurosta ja voivat olla jopa useita satoja euroja korkeatasoisemmissa autoissa.