Moottorin lämpötila-anturi autoosi
Moottorin lämpötila-anturi Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
- Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi BMW 5-sarja
- Jäähdytysnestelämpötilan sensori MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
- Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi AUDI A4
- Jäähdytysnestelämpötilan sensori VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
- Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi VW TRANSPORTER
- Jäähdytysnestelämpötilan sensori SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
- Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi FORD MONDEO
- Jäähdytysnestelämpötilan sensori MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
- Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi FORD TRANSIT
- Jäähdytysnestelämpötilan sensori MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Sähkötekniikka
Moottorin lämpötila-anturi viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan lämpötila-anturia kutsutaan myös lämpötilan tunnistimeksi. Anturikoteloon on integroitu puolijohteesta valmistettu mittausvastus, joka on niin sanottu NTC-termistori (Negative – Temperatur – Coefficient). Lämpötila-anturi on ruuvattu moottorin lohkoon, jossa anturikoteloa ja NTC-termistoria ympäröi jäähdytysneste. Lämpötila-anturin ulkopuolelle on kiinnitetty sähköisiä koskettimia, joihin on kiinnitetty kaapeliyhteys.
Uudemmissa ajoneuvoissa mitatut arvot johdetaan ohjausyksikköön, joka käynnistää tuulettimen näiden tietojen avulla sekä tarvittaessa ohjaa muita venttiileitä. Lämpötila-anturi on välttämätön ajoneuvojen toiminnan kannalta. Jos NTC-termistori vioittuu, se on vaihdettava. Lämpötila-anturin voi tarkistaa itse yleismittarilla, koska analogisesti vastukseen myös NTC-termistorin läpilyöntijännite pienenee lämpötilan lisääntyessä.
Yleismittarilla voi tehdä itse seuraavat anturin tarkistukset:
Jos ohjausyksiköstä johdetaan koskettimeen ''PIN 5' viiden voltin jakelujännite, yleismittarin täytyy osoittaa jäähdytysnesteen lämpötilan noustessa alle viiden voltin laskevaa jännitettä. Jäähdytysnesteen lämpötilan ollessa hyvin korkea, vähenee NTC-termistorin sähköinen vastus lähelle nollaa, jolloin myös yleismittarin on annettava vain hieman yli nollan oleva jännitearvo.
Vaihtoehtoisesti NTC-termistorin jännitteen häviön sijaan voidaan mitata sähköinen vastus. Tällöin täytyy irrottaa sähköinen liitin ohjausyksikköön. Mitattuja vastusarvoja tulee verrata valmistajan ilmoittamiin. Pääsääntöisesti NTC-termistorin lämpötila–vastus-suhde on kuvattu ominaiskäyrän muodossa, ja se voidaan lukea käyrältä.
Vian huomaa usein siitä, että moottori muuttuu hyvin nopeasti "kuumaksi", koska viallinen anturi ei lähetä enää oikeita tietoja eikä tuuletin siten enää käy oikea-aikaisesti. Lämpötila-anturit eivät ole kuluvia osia, mutta niiden elinkausi ei myöskään vastaa koko autonikää. Voidaan lähteä siitä, että anturi on vaihdettava noin 150 000 ajokilometrin jälkeen.
Vioittuneen lämpötila-anturin uusimiseksi on jäähdytysneste poistettava moottorista – ainakin sille tasolle, johon anturi on rakennettu. Normaalisti tämä voidaan tehdä autotallissa, koska erityistyökaluja ei tarvita. Autoonne sopivan lämpötila-anturin sekä jäähdytysnesteitä ja paljon muuta löydätte verkkokaupastamme.
Uudemmissa ajoneuvoissa mitatut arvot johdetaan ohjausyksikköön, joka käynnistää tuulettimen näiden tietojen avulla sekä tarvittaessa ohjaa muita venttiileitä. Lämpötila-anturi on välttämätön ajoneuvojen toiminnan kannalta. Jos NTC-termistori vioittuu, se on vaihdettava. Lämpötila-anturin voi tarkistaa itse yleismittarilla, koska analogisesti vastukseen myös NTC-termistorin läpilyöntijännite pienenee lämpötilan lisääntyessä.
Yleismittarilla voi tehdä itse seuraavat anturin tarkistukset:
Jos ohjausyksiköstä johdetaan koskettimeen ''PIN 5' viiden voltin jakelujännite, yleismittarin täytyy osoittaa jäähdytysnesteen lämpötilan noustessa alle viiden voltin laskevaa jännitettä. Jäähdytysnesteen lämpötilan ollessa hyvin korkea, vähenee NTC-termistorin sähköinen vastus lähelle nollaa, jolloin myös yleismittarin on annettava vain hieman yli nollan oleva jännitearvo.
Vaihtoehtoisesti NTC-termistorin jännitteen häviön sijaan voidaan mitata sähköinen vastus. Tällöin täytyy irrottaa sähköinen liitin ohjausyksikköön. Mitattuja vastusarvoja tulee verrata valmistajan ilmoittamiin. Pääsääntöisesti NTC-termistorin lämpötila–vastus-suhde on kuvattu ominaiskäyrän muodossa, ja se voidaan lukea käyrältä.
Vian huomaa usein siitä, että moottori muuttuu hyvin nopeasti "kuumaksi", koska viallinen anturi ei lähetä enää oikeita tietoja eikä tuuletin siten enää käy oikea-aikaisesti. Lämpötila-anturit eivät ole kuluvia osia, mutta niiden elinkausi ei myöskään vastaa koko autonikää. Voidaan lähteä siitä, että anturi on vaihdettava noin 150 000 ajokilometrin jälkeen.
Vioittuneen lämpötila-anturin uusimiseksi on jäähdytysneste poistettava moottorista – ainakin sille tasolle, johon anturi on rakennettu. Normaalisti tämä voidaan tehdä autotallissa, koska erityistyökaluja ei tarvita. Autoonne sopivan lämpötila-anturin sekä jäähdytysnesteitä ja paljon muuta löydätte verkkokaupastamme.
Tuote-ehdotuksia: