Jäähdytysnestelämpötilan sensori (jäähdytysnesteen lämpötila anturi) autollesi

Jäähdytysnestelämpötilan sensori (jäähdytysnesteen lämpötila anturi) Top auto merkit
- Moottorin lämpötila anturi BMW 3-sarja
- BMW 5-sarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- VW GOLF
- Moottorin lämpötila anturi MERCEDES-BENZ C-sarja
- AUDI A4
- VOLVO V70
- VW PASSAT
- Moottorin lämpötila anturi SKODA OCTAVIA
- AUDI A6
- TOYOTA AVENSIS
- VW TRANSPORTER
- Moottorin lämpötila anturi TOYOTA COROLLA
- FORD FOCUS
- OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Moottorin lämpötila anturi MERCEDES-BENZ SPRINTER
- FIAT DUCATO
- HONDA CR-V
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Sähkötekniikka
Jäähdytysnestelämpötilan sensori (jäähdytysnesteen lämpötila anturi) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan lämpötila-anturia kutsutaan myös lämpötilan tunnistimeksi. Anturikoteloon on integroitu puolijohteesta valmistettu mittausvastus, joka on niin sanottu NTC-termistori (Negative – Temperatur – Coefficient). Lämpötila-anturi on ruuvattu moottorin lohkoon, jossa anturikoteloa ja NTC-termistoria ympäröi jäähdytysneste. Lämpötila-anturin ulkopuolelle on kiinnitetty sähköisiä koskettimia, joihin on kiinnitetty kaapeliyhteys.
Uudemmissa ajoneuvoissa mitatut arvot johdetaan ohjausyksikköön, joka käynnistää tuulettimen näiden tietojen avulla sekä tarvittaessa ohjaa muita venttiileitä. Lämpötila-anturi on välttämätön ajoneuvojen toiminnan kannalta. Jos NTC-termistori vioittuu, se on vaihdettava. Lämpötila-anturin voi tarkistaa itse yleismittarilla, koska analogisesti vastukseen myös NTC-termistorin läpilyöntijännite pienenee lämpötilan lisääntyessä.
Yleismittarilla voi tehdä itse seuraavat anturin tarkistukset:
Jos ohjausyksiköstä johdetaan koskettimeen ''PIN 5' viiden voltin jakelujännite, yleismittarin täytyy osoittaa jäähdytysnesteen lämpötilan noustessa alle viiden voltin laskevaa jännitettä. Jäähdytysnesteen lämpötilan ollessa hyvin korkea, vähenee NTC-termistorin sähköinen vastus lähelle nollaa, jolloin myös yleismittarin on annettava vain hieman yli nollan oleva jännitearvo.
Vaihtoehtoisesti NTC-termistorin jännitteen häviön sijaan voidaan mitata sähköinen vastus. Tällöin täytyy irrottaa sähköinen liitin ohjausyksikköön. Mitattuja vastusarvoja tulee verrata valmistajan ilmoittamiin. Pääsääntöisesti NTC-termistorin lämpötila–vastus-suhde on kuvattu ominaiskäyrän muodossa, ja se voidaan lukea käyrältä.
Vian huomaa usein siitä, että moottori muuttuu hyvin nopeasti "kuumaksi", koska viallinen anturi ei lähetä enää oikeita tietoja eikä tuuletin siten enää käy oikea-aikaisesti. Lämpötila-anturit eivät ole kuluvia osia, mutta niiden elinkausi ei myöskään vastaa koko autonikää. Voidaan lähteä siitä, että anturi on vaihdettava noin 150 000 ajokilometrin jälkeen.
Vioittuneen lämpötila-anturin uusimiseksi on jäähdytysneste poistettava moottorista – ainakin sille tasolle, johon anturi on rakennettu. Normaalisti tämä voidaan tehdä autotallissa, koska erityistyökaluja ei tarvita. Autoonne sopivan lämpötila-anturin sekä jäähdytysnesteitä ja paljon muuta löydätte verkkokaupastamme.
Uudemmissa ajoneuvoissa mitatut arvot johdetaan ohjausyksikköön, joka käynnistää tuulettimen näiden tietojen avulla sekä tarvittaessa ohjaa muita venttiileitä. Lämpötila-anturi on välttämätön ajoneuvojen toiminnan kannalta. Jos NTC-termistori vioittuu, se on vaihdettava. Lämpötila-anturin voi tarkistaa itse yleismittarilla, koska analogisesti vastukseen myös NTC-termistorin läpilyöntijännite pienenee lämpötilan lisääntyessä.
Yleismittarilla voi tehdä itse seuraavat anturin tarkistukset:
Jos ohjausyksiköstä johdetaan koskettimeen ''PIN 5' viiden voltin jakelujännite, yleismittarin täytyy osoittaa jäähdytysnesteen lämpötilan noustessa alle viiden voltin laskevaa jännitettä. Jäähdytysnesteen lämpötilan ollessa hyvin korkea, vähenee NTC-termistorin sähköinen vastus lähelle nollaa, jolloin myös yleismittarin on annettava vain hieman yli nollan oleva jännitearvo.
Vaihtoehtoisesti NTC-termistorin jännitteen häviön sijaan voidaan mitata sähköinen vastus. Tällöin täytyy irrottaa sähköinen liitin ohjausyksikköön. Mitattuja vastusarvoja tulee verrata valmistajan ilmoittamiin. Pääsääntöisesti NTC-termistorin lämpötila–vastus-suhde on kuvattu ominaiskäyrän muodossa, ja se voidaan lukea käyrältä.
Vian huomaa usein siitä, että moottori muuttuu hyvin nopeasti "kuumaksi", koska viallinen anturi ei lähetä enää oikeita tietoja eikä tuuletin siten enää käy oikea-aikaisesti. Lämpötila-anturit eivät ole kuluvia osia, mutta niiden elinkausi ei myöskään vastaa koko autonikää. Voidaan lähteä siitä, että anturi on vaihdettava noin 150 000 ajokilometrin jälkeen.
Vioittuneen lämpötila-anturin uusimiseksi on jäähdytysneste poistettava moottorista – ainakin sille tasolle, johon anturi on rakennettu. Normaalisti tämä voidaan tehdä autotallissa, koska erityistyökaluja ei tarvita. Autoonne sopivan lämpötila-anturin sekä jäähdytysnesteitä ja paljon muuta löydätte verkkokaupastamme.
Tuote-ehdotuksia: