0

0.00

#

Kampiakseli autollesi

Valitse ajoneuvo

Rekisterinumerolla

Kampiakseli - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Kampiakseli markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • JP GROUP Kampiakseli
  • JAPANPARTS Kampiakseli
  • BLUE PRINT Kampiakseli
  • BUGIAD Kampiakseli
  • ASHIKA Kampiakseli
  • IPSA Kampiakseli
  • KOLBENSCHMIDT Kampiakseli
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE Kampiakseli
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BF Kampiakseli
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DT Kampiakseli
  • Osta parhaalla hinnalla täältä ET ENGINETEAM Kampiakseli
  • Osta parhaalla hinnalla täältä TEDGUM Kampiakseli
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Moottoriöljy

Moottoriöljy

(1323 tuotetta)
Vesipumppu + Jakohihnasarja

Vesipumppu + Jakohihnasarja

(5371 tuotetta)
Kierretulppa

Kierretulppa

(1531 tuotetta)
Moottorin Tukikumit & Vaihdelaatikon Tukikumit

Moottorin Tukikumit & Vaihdelaatikon Tukikumit

(26055 tuotetta)
Venttiilikopan Tiiviste

Venttiilikopan Tiiviste

(10468 tuotetta)
Pakokaasun Kierrätysventtiili (EGR Venttiili)

Pakokaasun Kierrätysventtiili (EGR Venttiili)

(4231 tuotetta)
Näyttää kaikki

Kampiakseli viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Moottorin ajoitus kampiakselilla Kampiakseli on korvaamaton komponentti, joka muuntaa männän lineaarisen liikkeen pyöriväksi liikkeeksi. Se sijaitsee syvällä mottorin sisällä. Sen vaihtamiseksi täytyy käytännössä suorittaa suuri moottoriremontti. Kampiakselin toimintaperiaate Kampiakseli on yksiosainen, tukeva tanko. Yhdistävät tangot on kiinnitetty erillisiin sisennyksiin, jotka on pultattu sylinterien mäntiin. Moottorissa on aina vain yksi kampiakseli riippumatta siitä, kuinka monta sylinterilohkoa siinä on. Kampiakseli tulee ulos moottorista kytkimen suuntaisesti. Tämä on kohta, jossa sylinterin voima muunnetaan käyttökelpoiseksi pyöriväksi liikkeeksi. Kampiakselin ohjaamiseksi ja apuyksiköiden toiminnassa käytetään akselia. Tätä varten siinä on sisäinen ratas, johon jakoketju kiinnitetään. Vaihtoehtoisesti moottoria voidaan ohjata jakohihnalla. Tällöin kampiakseli tulee ulos moottorista molemmilta puolilta. Tässä tapauksessa kampiakseliin on kiinnitetty myös väkipyörä. Kaksipuolinen tiivistys saadaan aikaan akselitiivisteillä. Yksiköt, jotka toimivat akselin avulla ovat laturi, ohjaustehostimen pumppu, öljypumppu, vesipumppu ja jäähdyttimen kompressori. Tämä tapahtuu yleensä hammastetuilla hihnoilla. Kampiakselin vahingot Kampiakselin viat ovat onneksi todella harvinaisia. Akseli saattaa kulua jokaisesta kiinnikekohdasta tai se voi rikkoutua kokonaan materiaalin rasittumisen myötä. Kampiakselin vahingot aiheuttaa tavallisesti materiaalin rasittuminen tai voitelun puute.
Moottori on kuitenkin suunniteltu niin, että liitostangon laakerit ja päälaakerit hajoavat ensin. Tämän huomaa siitä, että moottori käy epätasaisesti, ja kovasta tärinästä. Jos kampiakseli kuitenkin hajoaa, moottorin täydelliseltä tuhoutumiselta ei yleensä voida välttyä. Kovat voimat lävistävät koteloinnin ja estävät moottorin toimintaa siten, että koko komponentin vaihto on ainoa vaihtoehto.
Yksinkertainen, mutta hieman kallis keino voi antaa tietoa siitä, onko kampiakseli hajoamassa lähiaikoina: yhdistävän tangon laakerit ja päälaakerit koostuvat yleensä sintratusta pronssista. Öljyn tutkiminen paljastaa, onko öljyn seassa laakereiden kulumisesta muodostuneita jäämiä. Jos laakerit ovat pahasti kuluneet, myös akseli kuluu pian. Laakereiden kunnostaminen voi estää vahingon syntymisen ja tehdä korjauksesta paljon edullisemman. Moottoriöljyn analysointi maksaa noin 50 euroa. Kampiakselin vaihtaminen Kampiakselin korjaaminen on todella kallista. Tämä korjaustoimenpide on kaikkein helpointa suorittaa rivimoottorille. Tätä varten öljyt valutetaan ja öljysäiliö irrotetaan. Päälaakerit ja yhdistävän tangon laakerit löystetään, jolloin kampiakseli saadaan vedettyä ulos alaspäin vetämällä. Uuden kampiakselin tulee olla hyvin kiinnitetty ja tasapainossa, koska muuten se tuhoutuu oman momenttinsa vaikutuksesta. Koska mäntiin on helppo päästä käsiksi irrotettaessa kampiakselia, on tämä hyvä tilaisuus vaihtaa myös männänrenkaat. Tällä nopealla ja edullisella toimenpiteellä ehkäistään mahdollinen tuleva kompressiokato. Kannattaa tietysti myös tarkistaa männän jäljet tätä toimenpidettä suoritettaessa. Kampiakseleiden vaihto on myös suosittu tuunaustoimenpide. Kallistuskulman säätäminen voi parantaa moottorin suorituskykyä tietyissä tilanteissa muiden toimenpiteiden lomassa. Tämä toimenpide tulee kuitenkin jättää erinomaisten, osaavien moottoriasiantuntijoiden tehtäväksi. Kampiakselin laadun varmistaminen alkuperäisillä varaosilla Sylinteripään lomassa kampiakselit ovat kaikkein eniten rasittuvia moottorin komponentteja. Niiden valmistaminen on tarkkaa työtä, varsinkin niiden hiominen ja tasapainottaminen. Useimmiten mopojen ja moottoripyörien kampiakselit vaativat vaihtamista. Näiden täytyy kestää paljon suurempia nopeuksia kuin autoissa, mikä johtaa nopeampaan kulumiseen. Auton kampiakseli maksaa yleensä muutamia satoja euroja.

Tuote-ehdotuksia:

  • Kampiakseli
    ET ENGINETEAM Kampiakseli HK0188 edulliseen hintaan
    ET ENGINETEAM | HK0188
    1198,20 € -25% OVH: 1597,00 € Säästä: 25%
  • Kampiakseli
    ET ENGINETEAM Kampiakseli HK0039 edulliseen hintaan
    ET ENGINETEAM | HK0039
    704,08 € -26% OVH: 939,00 € Säästä: 26%
  • Kampiakseli
    ET ENGINETEAM Kampiakseli HK0186 edulliseen hintaan
    ET ENGINETEAM | HK0186
    340,20 € -26% OVH: 454,00 € Säästä: 26%
  • Kampiakseli
    ET ENGINETEAM Kampiakseli HK0164 edulliseen hintaan
    ET ENGINETEAM | HK0164
    957,19 € -25% OVH: 1276,00 € Säästä: 25%
  • Kampiakseli
    BF Kampiakseli 20050361100 edulliseen hintaan
    BF | 20050361100
    714,82 € -25% OVH: 953,00 € Säästä: 25%
  • Kampiakseli
    JAPANPARTS Kampiakseli XX-MI014 edulliseen hintaan
    JAPANPARTS | XX-MI014
    197,14 € -61% OVH: 499,10 € Säästä: 61%