Kampiakselin hihnapyörä autollesi

Kampiakselin hihnapyörä Top auto merkit
- Kampiakselin hihnapyörä BMW 3-sarja
- BMW 5-sarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- VW GOLF
- Kampiakselin hihnapyörä MERCEDES-BENZ C-sarja
- AUDI A4
- VOLVO V70
- VW PASSAT
- Kampiakselin hihnapyörä SKODA OCTAVIA
- AUDI A6
- TOYOTA AVENSIS
- VW TRANSPORTER
- Kampiakselin hihnapyörä TOYOTA COROLLA
- FORD FOCUS
- OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Kampiakselin hihnapyörä MERCEDES-BENZ SPRINTER
- FIAT DUCATO
- HONDA CR-V
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Kampiakselin hihnapyörä viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Hallintaa ja työntövoimaa kampiakselin väkipyörällä
Kampiakselin väkipyörä on levylaippa, joka on kiinni kampiakselissa. Sitä käytetään monien moottorin tukikomponenttien ohjaamiseen. Se on tavallisesti todella kestävä, mutta voidaan helposti vaihtaa, jos se vahingoittuu.
Kampiakselin väkipyörän toimintaperiaate
Kampiakselin väkipyörä voi olla muotoiltu vetopyöräksi tai säätöpyöräksi. Vetopyöränä se on väkipyörä, jossa on ympäröivä V-ura, jota on tarkoitus käyttää V-hihnojen kanssa. Tämä design on toimivaksi todettu, mutta se korvataan yhä useammin kiilahihnoilla tai hammastetuilla hihnoilla. Säätöpyöränä siinä on vahvasti hammastettu pinta. Torsion siirtämisen lisäksi se myös ohjaa kierrosaikaa. Yksiköt, joita kampiakselin vetopyörä ohjaa ovat: ohjaustehostimen pumppu, jäähdytinkompressori, vaihtovirtalaturi tai laturi, mahdollisesti jarrutehostin ja vesipumppu. Joissakin ajoneuvoissa nämä yksiköt toimivat yksittäinen jakohihna, joka ohjaa myös kahden sylinterilohkon nopeutta (V-moottoreissa). Tästä syystä ajoneuvot, kuten Ferrarit ja Alfa Romeo 164 ja 166 ovat todella vahvasti riippuvaisia jakohihnojen vaihdosta. Yleensä vaihto suoritetaan aina 40 000 - 60 000 ajokilometrin välein. Kampiakselin väkipyörä vaihdetaan yleensä jakohihnan vaihdon yhteydessä.
Kampiakselin väkipyörän vikojen tunnistaminen
Kampiakselin väkipyörät hajoavat todella harvoin. Ne yleensä kuitenkin vaihdetaan suuremman kunnostamisen yhteydessä. Merkkejä sen hajoamisesta ovat esimerkiksi epätasainen pyöriminen, josta syntyy kovaa hankaavaa ääntä. Tällaisen kulumisen syynä on epätasainen väkipyörän rasitus, varsinkin tyhjäkäynnillä. Kun tämä ongelma koskee “vain” apuyksiköitä ohjaavaa väkipyörää, voidaan autolla silti ajaa, kunhan meteli ei häiritse ajoa. Jakohihnan pyörä tulee kuitenkin vaihtaa mahdollisimman nopeasti, koska muutoin moottoriin saattaa aiheutua pahempia vikoja. Väkipyörä on yleensä kiinni laipalla kampiakselissa M20- tai suuremmalla mutterilla. Se voidaan löysätä helposti. Jotta se ei käännä moottoria, voidaan se estää tasauspyörästä (kytkimen puolelta) ruuvimeisselillä tai kuusiokoloavaimella. Jos tämä ei ole mahdollista, tarvitaan noin 60 euroa maksava kampiakselin lukitustyökalu. Kun jakohihnan pyörää vaihdetaan, tulee tarkistaa myös muut apukomponenttien väkipyörät. Yleensä myös nämä ovat hajoamassa. Kun hihna on irrotettu, sitä ei saa käyttää uudelleen, vaan se täytyy korvata uudella. Hihnankiristin ja laturin vapaakytkin voidaan tarkistaa samalla. Jos kampiakselin vetopyörä on irrotettu, kannattaa tarkistaa myös sen alla oleva tiiviste. Ritilään on nyt melko helppo päästä käsiksi. Koska tämän komponentin vaihtaminen on todella kallista, kannattaa sen tilalle laittaa ennaltaehkäisevä varaosa. Tähän tarvitaan ritilän poistotyökalu, jonka voi tarvittaessa myös lainata korjaamolta. Uusi kampiakselin tiivisterengas tiivistää jatkossa potentiaaliset öljyvuodot.
Tunnettujen valmistajien kampiakselien väkipyörät
Kampiakselien väkipyörien tulee kestää yksipuolista rasitusta kovissa nopeuksissa. Niiden yksinkertainen rakenne tekee niistä tuntemattomille valmistajille houkuttelevan jäljennyskohteen. Huonolaatuisen kampiakselin väkipyörän huonoa laatua ei näe ulospäin. Tästä syystä kannattaa aina suosia laadukkaita valmistajia. Tällaiset väkipyörät eivät kuitenkaan ole kovin edullisia: jopa kaikkein edullisin kampiakselin väkipyörä maksaa noin 70 euroa. ATEC- tai CONTITEC-merkkiset laatutuotteet voivat maksaa helposti yli 100 euroa.
Tuote-ehdotuksia: