Kierretulppa autoosi
Öljyn tyhjennystulppa Top auto merkit
- BMW 3-sarja Öljytulppa
- Öljytulppa BMW 5-sarja
- Öljyproppu MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Öljytulppa
- Öljytulppa AUDI A4
- Öljyproppu VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Öljytulppa
- Öljytulppa VW TRANSPORTER
- Öljyproppu SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Öljytulppa
- Öljytulppa FORD MONDEO
- Öljyproppu MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Öljytulppa
- Öljytulppa FORD TRANSIT
- Öljyproppu MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Kierretulppa viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Öljytulppa & öljytulpan tiiviste
Öljytulppa on kohta, josta auton moottoriöljy valutetaan pois. Se sijaitsee aina öljysäiliössä. Kun moottoriöljyä vaihdetaan, tulee vähintään myös öljytulpan tiiviste vaihtaa.
Öljytulpan rakenne
Öljytulppa on erityinen ruuvi, jossa on ulkoinen tai sisäinen kuusiokanta. Se on valmistettu joko metallista tai muovista. Metalliruuvit voidaan käyttää uudelleen. Muoviset ruuvit tulee vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Öljytulppa sijaitsee auton öljypiirin matalimmassa kohdassa. Tämä sijaitsee öljysäiliössä, minkä takia siinä on yleensä ylimääräinen valukanava, jonka keskellä öljytulppa sijaitsee. Tämä varmistaa sen, että moottori tyhjenee täysin öljystä, kun öljytulppa irrotetaan. Tavanomaisen teräksisen öljytulpan vaihtaminen on kuitenkin myös tehtävä varovasti: Yleensä tehdasruuvit eivät ole magneettisia. Öljysäiliössä itsessään on kuitenkin yksi. Ylimääräinen magneetti öljytulpassa kuitenkin auttaa moottorin tilan tarkistamisessa.
Viallinen öljytulppa
Öljytulpat harvoin altistuvat rasitukselle. Ne täytyy asentaa oikeaan torsioon tiivisteen kera, ja ne kestävät yleensä ongelmitta koko auton eliniän ajan. Jos ruuvi on kuitenkin kiinnitetty liian kovaan torsioon, kierre vahingoittuu. Tässä tapauksessa moottori saattaa joskus pudota huomaamattomasti. Sen lisäksi, että sillä on vahvasti saastuttava vaikutus ympäristöön, se myös altistaa muun liikenteen vaaratilanteille ja hajottaa nopeasti auton kokonaan. Toinen syy öljytulpan vaihtamiselle on öljysäiliön vaihtaminen. Öljysäiliö on niin edullinen, että se yleensä vaihdetaan öljysäiliön tiivisteiden vaihdon yhteydessä. Riski öljysäiliön vääntymiselle sen irrottamisen aikana on suuri, jonka syystä saattaisi aiheutua lisää öljyvuotoja. Tällöin myös öljytulppa vaihdetaan.
Öljytulpan & öljytulpan tiivisteen ostaminen
Vaikka öljytulppa on todella yksinkertainen osa tekniseltä näkökannalta, on tärkeää suosia laadukkaita osia. Uudet, tunnetun valmistajan (esim. Febi Bilstein tai FEZ) öljytulpat ovat teknisesti paljon luotettavampia kuin tuntemattomien valmistajien osat. Tiettyyn torsioon kiristettynä merkkituote on korroosionkestävä ja kestää käyttöä. Edes korkealaatuiset magneettiset öljytulpat eivät yleensä maksa enempää kuin 5 euroa. Koska ajoneuvossa on vain yksi tiivisteellinen öljyruuvi, tässä ei kannata yrittää säästää rahaa. Magneetin tarkoituksena on kerätä metallinpalasia öljypiiristä. Myös öljysäiliössä on magneetti samasta syystä. Tähän ei kuitenkaan pääse käsiksi irrottamatta öljysäiliötä. Magneettisen öljytulpan & öljytulpan tiivisteen valinta mahdollistaa moottorin tehokkaan tarkistuksen: Runsas metallilastujen ilmeneminen kertoo moottorin ennenaikaisesta vahingoittumisesta. Tällöin on tarpeen tutkia tyypilliset kulma kohdat moottorista. Nokka-akseliin ja öljypumppuun pääsee suhteellisen helposti käsiksi. Jos naarmuja ei löydy, saattaa syynä olla liian harvat öljynvaihtojen välit. Tässä tapauksessa öljyt tulee tarkistaa uudelleen 1 000 ajokilometrin jälkeen.
Tuote-ehdotuksia: