0

0.00

#

Kytkin - Tilaa netistä

Valitse ajoneuvo

Rekisterinumerolla

Premium-laatuiset Kytkin-auton osat

Parhaat Kytkin-auton osat huippuvalmistajilta

  • LuK

Kytkin - Tietoa toiminnasta, korjauksesta, ja vaihtamisesta

Kytkin on tärkeä komponentti, joka välittää moottorissa syntyvän tehon vaihteistolle. Kytketyssä tilassa, kytkimen on taattava energian tasainen siirto, kun taas alas painettuna (irti kytkettynä), sen pitää jättää vääntö kokonaan moottorin puolelle. Kytkimen tehtävänä on varmistaa näiden kahden tilan välinen pehmeä ja hyvin säädetty vaihto.

Kytkimen rakenne

Kytkin yksikkö koostuu pääasiassa vauhtipyörästä ja kytkinlevystä, joka on vapaasti painelevyllä. Vauhtipyörän voima siirtyy kytkinlevylle, joka puolestaan välittää vääntömomentin moottorin läpi keskelle sijoitettuun hammas reikään. Kytkin sisältää myös kaapelit ja taitto mekanismin, joka on kytketty kytkinpolkimeen.

Kytkin yksikön viat

Viallinen kytkin yksikkö huomataan huonosta moottorin ja voimansiirron yhteydestä. Jos moottori tuottaa kovaa ulvovaa ääntä, kun kytkinpoljin on painettu pohjaan ja jos auto edelleen liikkuu eteenpäin hitaasti, syynä voi hyvin todennäköisesti olla kytkimen vika. Kytkinlevy koostuu keskuslevystä ja kaksipuolisesta pinnoitteesta ja se on kulutustavaraa. Tämä pinnoite on hyvin samankaltaista kuin jarrujen pinnoite jarrulevyillä ja se käyttäytyy samoin vanhetessaan. Painelaakeri on toinen kuluva osa. Sen tarkoituksena on varmistaa, että vaihteen kara siirtyy tasaisesti kytkinlevylle. Mikäli se on vioittunut, se ilmenee ulvovina tai rämisevinä ääninä. Lopuksi suunnanmuutosmekanismi voi rikkoutua tai kytkin kaapelit voivat katketa. Kytkimen yleisin vika on kuitenkin kulunut kytkinlevy. Tämä vaihdetaan aina yhdessä painelaakereiden kanssa. Asteittain kuluvan kytkinlevyn käyttöikä on noin 120.000 km. Kytkinlevyn kuluminen riippuu hyvin paljon ajotavasta.

Miten kytkinyksikkö korjataan

Kytkimen korjaaminen ei ole vaikeaa, mutta se on erittäin kallista. On suositeltavaa että seuraat tällaisen korjauksen tekemistä ainakin kerran vierestä, ennen kuin kokeilet sitä itse. Pohjimmiltaan tämä korjaus vaatii, että irrotat vaihteiston moottorista. Autosta riippuen, saattaa olla tarpeen irrottaa koko moottori. Siinä tapauksessa on suositeltavaa vaihtaa kaikki muutkin osat, jotka edellyttävät moottorin irrottamista niiden vaihtamiseksi (esimerkiksi jakohihna). Kun irrotat moottorin ja vaihteiston, öljyt täytyy tyhjentää niistä molemmista. Tämä tarjoaa tilaisuuden öljynvaihtoon, mutta se ei ole vaihteiston osalta halpaa. Jos vaihteisto voidaan irrottaa irrottamatta moottoria, on yleensä tarpeen irrottaa etupyörät, vetoakselin ja pallonivelet. Näin voit samalla myös tarkistaa raidetangon päät ja akselin suojakumien kireyden ja toiminnan ja korvat ne uusilla, jos se on tarpeen.
Kytkinlevyn vaihtaminen vaatii erikoistyökalua mutta voit rakentaa ne helposti itse: Keskiötappi kohdistaa kytkinlevyn aivan keskelle kytkinyksikköä. Tämä on tärkeää, sillä muuten vaihdekara ei sovi uuteen kytkimeen. Voit rakentaa keskiötapin itse käyttämällä pakkausteippiä ja putkea tai puutikkua, jonka halkaisija on täsmälleen sama kuin kytkinlevyn sisäinen hammastus: Kääri yksinkertaisesti teippiä putken ympärille kunnes putken halkaisija vastaa, painelevyn halkaisijaa. Nyt voit sijoittaa kytkinlevyn tarkasti keskelle. Tämä asennus kestää asiantuntijalta 2-3 tuntia. Kokematon kotimekaniikko voi odottaa, että kytkimen korjaus kestää koko päivän.

Löydä kaikki kytkimen osat osoitteesta Autonvaraosatpro

Verkkokaupastamme löydät kaikki kytkimesi vaihtoon tarvittavat varaosat. Löydät myös laajan valikoiman laadukkaita voimansiirtoöljyjä sivustomme tuoteluettelosta. Tarjoamme ammattilaisten keskittämistyökaluja, jotka yksinkertaistavat kytkimen korjaamista erittäin paljon.

Bestseller: suosituimmat Kytkin-pääkategorian tuotteet