Laturin hiilet autoosi
Laturin hiilet Top auto merkit
- BMW 3-sarja Laturin hiilet
- Laturin hiilet BMW 5-sarja
- Laturin hiilet MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Laturin hiilet
- Laturin hiilet AUDI A4
- Laturin hiilet VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Laturin hiilet
- Laturin hiilet VW TRANSPORTER
- Laturin hiilet SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Laturin hiilet
- Laturin hiilet FORD MONDEO
- Laturin hiilet MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Laturin hiilet
- Laturin hiilet FORD TRANSIT
- Laturin hiilet MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Laturin hiilet viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Pieni osa – suuri vaikutus
Kojelaudan akun varaustason merkkivalo sivuutetaan helposti. Tämä ei aiheuta vaaraa autolle ja sen turvallisuudelle. Ilmoitettu vika tulisi kuitenkin korjata mahdollisimman pian, sillä muutoin auto saattaa ennemmin tai myöhemmin pysähtyä kokonaan. Aktiivinen merkkivalo, ajovalojen heikentyminen tai kojelaudan valojen himmentyminen eivät välttämättä ilmaise laturin olevan täysin viallinen. Useimmissa tapauksissa kyseessä on vain pieni vika, joka voidaan helposti korjata vain muutaman euron hintaan.
Jännitteen kulku
Valojen virta tulee akusta, jota laturi lataa. Laturi koostuu kahdesta kuparisesta käämistä: sylinterimäisestä käämistä, ns. staattorista, joka sijaitsee muutaman millimetrin päässä toisesta lakatusta kuparikäämistä, ns. roottorista. Kummankin käämin sisällä on rautaydin. Kun auto käynnistetään, käämit sähköistetään, jolloin niiden ytimeen syntyy voimakas magneettikenttä.
Jakohihna (hammashihna, kiilahihna ja jakohihna). Tämä luo tarvittavan sähkövirran. Tässä vaiheessa se tulee siirtää laturista auton johdotuksiin. Roottorin ja johdotusten välinen rajapinta ovat hiiliharjat.
Laturin hiiliharjat – väistämättömästi kuluvat osat
Hiiliharjat ovat puristetusta grafiitista valmistettuja tappeja. Tapit on upotettu ohjainholkkiin, joka sisältää painejousen. Kokoonpano on sellainen, että harjat osuvat kahteen laturin kuparirenkaaseen. Tällä tavoin hiiliharjat ottavat sähköä laturin roottorista. Hiiliharjat kuluvat vääjäämättömästi siihen pisteeseen, että painejousi ei pysty enää osumaan kuparirenkaisiin. Tämä aiheuttaa laturin toimimattomuuden. Varaosa maksaa kuitenkin 10–30 euroa, riippuen automallista, ja se on helppo vaihtaa.
Laturin hiiliharjojen vaihtaminen – täydellinen tee-se-itse-työ
Laturin hiiliharjojen vaihtaminen on yksi auton helpoimmista korjaustöistä. Hiiliharjat sijaitsevat muovisessa kotelossa, jossa on myös kaksi johdotuksen liitosjohtoa. Kotelo on kiinnitetty yhdellä tai kahdella pienellä pultilla. Nämä irrotetaan, ja koko kotelo irrotetaan jäljellä olevien grafiittitappien kanssa. Vanha osa vaihdetaan uuteen, ja laturi on korjattu.
Ennen uuden osan asentamista laturi tulee huuhdella jarrunpuhdistusaineella, jolla pestään vanhojen hiiliharjojen irrottamat materiat. Ennen uuden osan asentamista on suositeltavaa odottaa muutama minuutti, kunnes jarrunpuhdistusaine on haihtunut kokonaan. Hiiliharjat voidaan vaihtaa kotelosta myös erikseen. Tämä on monimutkainen työ, joten se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Tarkistus säästää ylimääräisiltä kustannuksilta
Hiiliharjojen poiston yhteydessä on hyödyllistä katsoa kotelon aukkoon taskulampulla ja tarkistaa kuparirenkaiden kunto. Grafiittitappien lisäksi myös kuparirenkaat ovat mahdollisesti kuluneet. Tämä voidaan huomata syvistä purseista, jotka hiiliharjojen jatkuva kosketus on aiheuttanut. Jos tilanne on tämä, uudet hiiliharjat kuluvat todella nopeasti.
Jos autoa ollaan käyttämässä pidempiaikaisesti, myös kuparirenkaat on suositeltavaa vaihtaa. Laturi voidaan helposti purkaa. Korjaamo voi tarkistaa ja korjata laturin täysin pientä korvausta vastaan. Tämä sisältää yleisesti ottaen roottoriakselin laakerien vaihtamisen.
Osta mieluummin hieman kalliimpi osa
On suositeltavaa vaihtaa laturin säädin yhdessä hiiliharjojen kanssa. Tämä laite muuntaa laturin vaihtovirran tasavirraksi, ja sillä on myös monia muita tehtäviä. Monissa malleissa hiiliharjat ja säädin on jo asennettu yhdeksi yksiköksi. Jos näin ei ole, lisäkustannukset ovat sen verran pieniä, että suurempi turvallisuustaso voidaan saada aikaan vain pienellä vaivalla.