00#
78-5555

Lehtijouset autollesi

Valitse ajoneuvo
Haku
Lehtijouset - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Lehtijouset markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • FEBI BILSTEIN Lehtijouset
  • MAPCO Lehtijouset
  • SACHS Lehtijouset
  • SWAG Lehtijouset
  • JP GROUP Lehtijouset
  • BLUE PRINT Lehtijouset
  • Magnum Technology Lehtijouset
  • TRISCAN Lehtijouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä KILEN Lehtijouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä SPIDAN Lehtijouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BILSTEIN Lehtijouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä LESJÖFORS Lehtijouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä FORTUNE LINE Lehtijouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä IVECO Lehtijouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä Frielitz Lehtijouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä AKUSAN Lehtijouset
  • SAF
  • BPW
  • FAST
  • S-TR

Lehtijouset viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Hyväksi todistettu ja kestävä lehtijousi Lehtijousi on yksi vanhimmista iskunvaimennus- ja jousitustavoista. Sen juuret juontuvat hevosvaunujen valmistamisen aikoihin. Se tarjosi jo tuolloin mukavuutta matkustamiseen, kauan ennen ilmarenkaan keksimistä. Lehtijousi irrottaa ajoneuvon ohjaamon tien epätasaisuuksista. Tähän päivään asti sen yksinkertainen toimintaperiaate, alhaiset valmistuskulut ja kestävyys tekevät jousesta vakiokomponentin raskaissa ajoneuvoissa. Lehtijousen toiminta Toisin kuin kierrejousi, tämän jousen iskunvaimennus syntyy useasta levystä. Levyt on asetettu toistensa päälle, jolloin ne liukuvat, ja ne on kiinnitetty klipseillä. Joutuessaan puristuksiin, levyt venyvät ja liukuvat toistensa ohi. Tästä syntyvä kitka muodostaa joustavan efektin, mutta rasva tai öljy heikentää sen tehoa. Hevosvaunuissa kaksi lehtijousta asennettiin toistensa päälle. Tästä syntyi elliptinen jousi. Nykypäivänä semi-elliptinen jousi on kaikkein tyypillisin tämän tyyppinen jousi. Muita komponentin versioita ovat mm. linkkijousi, paraboliset jouset ja poikittaiset lehtijouset. Lehtijousien käyttökohteet Tämän jousitustavan hyöty on se, että raskaita lasteja voidaan iskunvaimentaa tiettyjen rajojen sisällä. Tämä tekee lehtijousesta edullisen komponentin raskaiden ajoneuvojen jousituksena. Tästä syystä yhä nykypäivänäkin rekoissa ja raideajoneuvoissa on oletuksena lehtijouset. Tällainen jousi on myös yhä suosittu katumaastureiden ja pakettiautojen taka-akselissa. Se ei sovellu niin hyvin etuakseleihin, koska lehtijouset vaativat paljon tilaa. Alhaisen hintansa ja yksinkertaisen rakenteensa vuoksi lehtijouset ovat suosittuja myös perävaunuissa. Lehtijousien viat Lehtijouset saattavat hajota korroosion tai ylirasittumisen johdosta. Jos levykerrosten välinen voitelu katoaa, lehtijousi alkaa vinkumaan äänekkäästi. Tällöin hankaus tuhoaa lehtijousen nopeasti läpikotaisin. Rikkinäinen jousi tekee ajoneuvosta välittömästi ajokelvottoman, jolloin ainoa vaihtoehto on hinaaminen. Jouset tulee tarkistaa kaksi kertaa vuodessa. Lehtijousien korjaaminen Lehtijouset voidaan korjata käyttäen oikeanlaisia työkaluja. Yksittäiset komponentit voidaan ostaa erikseen. Tämän kannattavuus riippuu monista asioista. Kun lehtijousia rakennetaan itse, saatetaan niissä käyttää myös muovia, hiilikuitua tai hiiltä voiteluaineen sijaan. Nämä ehkäisevät tukkeutumista ja suurimmalta osin pitävät lehtijouset huoltovapaina. Kun lehtijousi vaatii voitelua ja öljyämistä, kannattaa jouset teipata samalla. Tällä hetkellä on vain yksi valmistaja, joka tarjoaa erityistä teippiä, joka on tarkoitettu lehtijousien teippaamiseen. Rulla maksaa noin 8 euroa ja sillä saa aikaan hyviä tuloksia. Sama valmistaja tarjoaa myös erityistä korroosiota ehkäisevää voiteluainetta, joka voi pidentää lehtijousien elinikää huomattavasti. Lehtijousien vaihtaminen Jos lehtijousissa näkyy selviä kulumisen merkkejä, kuten syöpymistä, halkeamia tai jumiutumisen merkkejä, tulee lehtijousi vaihtaa. Yksinkertainen rakenne tekee tästä jousesta edullisen. Uusi pari jousia maksaa noin 50-200 euroa. Niiden vaihtaminen on melko yksinkertaista: ajoneuvo nostetaan ylös siten, että renkaat roikkuvat vapaana ilmassa. Sisäänvedettävällä varrella nostetaan taka-akselia, kunnes lehtijouset ovat löysänä. Ne on usein vain pultattu runkoon ja akseliin U-muotoisella kiinnikkeellä. Kun nämä kiinnikkeet on löystetty, voidaan lehtijousi irrottaa. Uusi lehtijousi kiinnitetään vastakkaisessa järjestyksessä. Oikeanlaisia työkaluja käyttämällä lehtijousi voidaan vaihtaa vain muutamassa minuutissa. Kaikki kiinnikkeet ja kannattimet tulevat yleensä korjaus- ja vaihtosettien mukana. Jos näin ei kuitenkaan ole, tulee nämä kuitenkin ostaa maksimaalisen turvallisuustason takaamiseksi. Se myös säästää vaivaa purkuvaiheessa: jos vanhoja lehtijousia ei pystytä irrottamaan perinteisin tavoin, voidaan ne leikata poikki käyttäen kulmahiomakonetta.

Tuote-ehdotuksia:
Laakerin holkki, lehti...
Lehtijousi FEBI BILSTEIN 43293
  • Pituus (mm): 35
  • Sisäläpimitta [mm]: 18
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, vasen, Takana, Taka-akseli, oikea
  • Tila:  Täysin
Lehtijousi 43293 halvat alkuperäistä laatua
FEBI BILSTEIN | 43293
2,48 €
Tila:  Täysin
Laakerin holkki, lehti...
Lehtijouset FEBI BILSTEIN 02056
  • Pituus (mm): 40
  • Sisäläpimitta [mm]: 30
  • Läpimitta [mm]: 50, 42
  • Materiaali: Kumi
  • Paino [kg]: 0,037
  • Tila:  Täysin
Lehtijouset 02056 halvat alkuperäistä laatua
FEBI BILSTEIN | 02056
3,29 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Laakerin holkki, lehti...
Lehtijousi BLUE PRINT ADC48010
  • Paksuus [mm]: 45
  • Sisäläpimitta [mm]: 16
  • Läpimitta [mm]: 36
  • Materiaali: Kumi
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, vasen, Taka-akseli, oikea, Alla, Takana
  • Paino [kg]: 0,030
  • Tila:  Täysin
Lehtijousi ADC48010 halvat alkuperäistä laatua
BLUE PRINT | ADC48010
2,26 €
Tila:  Täysin
Laakerin holkki, lehti...
Lehtijouset FEBI BILSTEIN 42513
  • Paksuus [mm]: 37
  • Sisäläpimitta [mm]: 20
  • Läpimitta [mm]: 38
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, vasen, Takana, Taka-akseli, oikea
  • Paino [kg]: 0,03
  • Tila:  Täysin
Lehtijouset 42513 halvat alkuperäistä laatua
FEBI BILSTEIN | 42513
2,68 €
Tila:  Täysin
Laakerin holkki, lehti...
Lehtijousi JAPANPARTS RU-206
  • Pituus (mm): 45
  • Sisäläpimitta [mm]: 18
  • Läpimitta [mm]: 35
  • Asennuspuoli: Jousensilmässä, Takana
  • Tila:  Täysin
Lehtijousi RU-206 halvat alkuperäistä laatua
JAPANPARTS | RU-206
3,33 €
Tila:  Täysin
Jousisinkilä
Lehtijouset LESJÖFORS 77829
  • Huomioi tekniset tiedot
  • Leveys (mm): 72
  • Korkeus (mm): 170
  • Kierremitta: M12
  • Kierteen pituus (mm): 60
  • Tila:  Täysin
Lehtijouset 77829 halvat alkuperäistä laatua
LESJÖFORS | 77829
13,64 €
Tila:  Täysin
Laakerin holkki, lehti...
Lehtijousi JAPANPARTS RU-812
  • Pituus (mm): 32
  • Sisäläpimitta [mm]: 13
  • Läpimitta [mm]: 30
  • Asennuspuoli: Jousensilmässä, Edessä ja takana
  • Tila:  Täysin
Lehtijousi RU-812 halvat alkuperäistä laatua
JAPANPARTS | RU-812
3,31 €
Tila:  Täysin
Laakerin holkki, lehti...
Lehtijouset KAVO PARTS SBL-9005
  • Sisäläpimitta [mm]: 17,5
  • Läpimitta [mm]: 35
  • Pituus (mm): 45, 37
  • Tila:  Täysin
Lehtijouset SBL-9005 halvat alkuperäistä laatua
KAVO PARTS | SBL-9005
3,28 €
Tila:  Täysin
Laakerin holkki, lehti...
Lehtijousi FEBI BILSTEIN 42514
  • Paksuus [mm]: 37
  • Sisäläpimitta [mm]: 17,5
  • Läpimitta [mm]: 47
  • Materiaali: Kumi
  • Paino [kg]: 0,05
  • Tila:  Täysin
Lehtijousi 42514 halvat alkuperäistä laatua
FEBI BILSTEIN | 42514
3,08 €
Tila:  Täysin
Jousisinkilä
Lehtijouset LESJÖFORS 77833
  • Huomioi tekniset tiedot
  • Leveys (mm): 71
  • Korkeus (mm): 90
  • Kierremitta: M14
  • Kierteen pituus (mm): 62
  • Tila:  Täysin
Lehtijouset 77833 halvat alkuperäistä laatua
LESJÖFORS | 77833
17,44 €
Tila:  Täysin
Laakerin holkki, lehti...
Lehtijousi FEBI BILSTEIN 06049
  • Pituus (mm): 45
  • Sisäläpimitta [mm]: 30
  • Läpimitta [mm]: 50, 42
  • Paino [kg]: 0,025
  • Tila:  Täysin
Lehtijousi 06049 halvat alkuperäistä laatua
FEBI BILSTEIN | 06049
2,70 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Laakerin holkki, lehti...
Lehtijouset TEDGUM TED80499
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, Yläpuolella
  • Tila:  Täysin
Lehtijouset TED80499 halvat alkuperäistä laatua
TEDGUM | TED80499
6,23 €
Tila:  Täysin