Lehtijouset autoosi
Lehtijousi Top auto merkit
- BMW 3-sarja Lehtijousi
- Lehtijousi BMW 5-sarja
- Lehtijouset MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Lehtijousi
- Lehtijousi AUDI A4
- Lehtijouset VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Lehtijousi
- Lehtijousi VW TRANSPORTER
- Lehtijouset SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Lehtijousi
- Lehtijousi FORD MONDEO
- Lehtijouset MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Lehtijousi
- Lehtijousi FORD TRANSIT
- Lehtijouset MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Jousitus
Lehtijouset viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Hyväksi todistettu ja kestävä lehtijousi
Lehtijousi on yksi vanhimmista iskunvaimennus- ja jousitustavoista. Sen juuret juontuvat hevosvaunujen valmistamisen aikoihin. Se tarjosi jo tuolloin mukavuutta matkustamiseen, kauan ennen ilmarenkaan keksimistä. Lehtijousi irrottaa ajoneuvon ohjaamon tien epätasaisuuksista. Tähän päivään asti sen yksinkertainen toimintaperiaate, alhaiset valmistuskulut ja kestävyys tekevät jousesta vakiokomponentin raskaissa ajoneuvoissa.
Lehtijousen toiminta
Toisin kuin kierrejousi, tämän jousen iskunvaimennus syntyy useasta levystä. Levyt on asetettu toistensa päälle, jolloin ne liukuvat, ja ne on kiinnitetty klipseillä. Joutuessaan puristuksiin, levyt venyvät ja liukuvat toistensa ohi. Tästä syntyvä kitka muodostaa joustavan efektin, mutta rasva tai öljy heikentää sen tehoa. Hevosvaunuissa kaksi lehtijousta asennettiin toistensa päälle. Tästä syntyi elliptinen jousi. Nykypäivänä semi-elliptinen jousi on kaikkein tyypillisin tämän tyyppinen jousi. Muita komponentin versioita ovat mm. linkkijousi, paraboliset jouset ja poikittaiset lehtijouset.
Lehtijousien käyttökohteet
Tämän jousitustavan hyöty on se, että raskaita lasteja voidaan iskunvaimentaa tiettyjen rajojen sisällä. Tämä tekee lehtijousesta edullisen komponentin raskaiden ajoneuvojen jousituksena. Tästä syystä yhä nykypäivänäkin rekoissa ja raideajoneuvoissa on oletuksena lehtijouset. Tällainen jousi on myös yhä suosittu katumaastureiden ja pakettiautojen taka-akselissa. Se ei sovellu niin hyvin etuakseleihin, koska lehtijouset vaativat paljon tilaa. Alhaisen hintansa ja yksinkertaisen rakenteensa vuoksi lehtijouset ovat suosittuja myös perävaunuissa.
Lehtijousien viat
Lehtijouset saattavat hajota korroosion tai ylirasittumisen johdosta. Jos levykerrosten välinen voitelu katoaa, lehtijousi alkaa vinkumaan äänekkäästi. Tällöin hankaus tuhoaa lehtijousen nopeasti läpikotaisin. Rikkinäinen jousi tekee ajoneuvosta välittömästi ajokelvottoman, jolloin ainoa vaihtoehto on hinaaminen. Jouset tulee tarkistaa kaksi kertaa vuodessa.
Lehtijousien korjaaminen
Lehtijouset voidaan korjata käyttäen oikeanlaisia työkaluja. Yksittäiset komponentit voidaan ostaa erikseen. Tämän kannattavuus riippuu monista asioista. Kun lehtijousia rakennetaan itse, saatetaan niissä käyttää myös muovia, hiilikuitua tai hiiltä voiteluaineen sijaan. Nämä ehkäisevät tukkeutumista ja suurimmalta osin pitävät lehtijouset huoltovapaina. Kun lehtijousi vaatii voitelua ja öljyämistä, kannattaa jouset teipata samalla. Tällä hetkellä on vain yksi valmistaja, joka tarjoaa erityistä teippiä, joka on tarkoitettu lehtijousien teippaamiseen. Rulla maksaa noin 8 euroa ja sillä saa aikaan hyviä tuloksia. Sama valmistaja tarjoaa myös erityistä korroosiota ehkäisevää voiteluainetta, joka voi pidentää lehtijousien elinikää huomattavasti.
Lehtijousien vaihtaminen
Jos lehtijousissa näkyy selviä kulumisen merkkejä, kuten syöpymistä, halkeamia tai jumiutumisen merkkejä, tulee lehtijousi vaihtaa. Yksinkertainen rakenne tekee tästä jousesta edullisen. Uusi pari jousia maksaa noin 50-200 euroa. Niiden vaihtaminen on melko yksinkertaista: ajoneuvo nostetaan ylös siten, että renkaat roikkuvat vapaana ilmassa. Sisäänvedettävällä varrella nostetaan taka-akselia, kunnes lehtijouset ovat löysänä. Ne on usein vain pultattu runkoon ja akseliin U-muotoisella kiinnikkeellä. Kun nämä kiinnikkeet on löystetty, voidaan lehtijousi irrottaa. Uusi lehtijousi kiinnitetään vastakkaisessa järjestyksessä. Oikeanlaisia työkaluja käyttämällä lehtijousi voidaan vaihtaa vain muutamassa minuutissa. Kaikki kiinnikkeet ja kannattimet tulevat yleensä korjaus- ja vaihtosettien mukana. Jos näin ei kuitenkaan ole, tulee nämä kuitenkin ostaa maksimaalisen turvallisuustason takaamiseksi. Se myös säästää vaivaa purkuvaiheessa: jos vanhoja lehtijousia ei pystytä irrottamaan perinteisin tavoin, voidaan ne leikata poikki käyttäen kulmahiomakonetta.
Tuote-ehdotuksia: