Moottori - Tilaa netistä

Moottori-auton osat kaikille autoille
Moottori - Tietoa toiminnasta, korjauksesta, ja vaihtamisesta
Moottorin käyttöhihnan funktio on varmistaa, että männän ja venttiilin liikkeiden ajoitus on aina tarkoin oikea. Tätä tarkoitusta varten, käytetään jakohihnaa liittämään toisiinsa kampiakseli ja nokka-akseli moottorissa/käyttöhihnalla.
Yleistä jakohihnasta
Jakohihna takaa, että nokka-akseli ja kampiakselin työskentelevät aina synkronoidusti liittämällä ne toisiinsa. Jakohihna on litteä hihna, joka on valmistettu kumin ja lasikuidun sekoituksesta ja jossa on sisäpuolella hammastus. Nämä hampaat kiinnittyvät hihnapyöriin jotka on asennettu nokka-akseliin ja kampiakseliin. Autosta riippuen, jakohihnaa voidaan käyttää tuottamaan virtaa myös muille komponentteille, kuten servopumppulle, vesipumppulle ja/tai laturille. Erityisesti vesipumppu on rakennettu moottoriin siten, että se samalla kiristää jakohihnaa. Monissa moottorityypeissä on vaihtoehtona erillinen jakohihnan kiristin; niin kutsuttu "kiristinrulla".
Miten jakohihna vaihdetaan
Olipa kyseessä vesipumppu tai kiristinrulla, jos tehdään korjauksia, nämä komponentit yleensä vaihdetaan myös. Kuitenkin erittäin monimutkaisissa ajoneuvoissa, joissa on bokseri tai V moottori, ja siten kaksi sylinterisarjaa, voi olla vain yksi jakopään hihna. Jakohihna on tässä tapauksessa hyvin pitkä ja hankala vaihtaa. Näissä ajoneuvoissa, kuten Alfa Romeo 166:ssa, sinun täytyy irrottaa koko moottori vaihtoa varten. Normaalissa neljä tai kuusi sylinterisessä moottorissa, jakohihna on sijoitettu moottorikotelon puolelle ja se voidaan vaihtaa suhteellisen helposti ilman, että moottoria pitää irrottaa.
Vaihtaessasi jakohihnaa, sinun tulee pitää tiukasti kiinni korjaussuunnitelmasta. Tärkeintä on varmistaa, että et muuta kampiakselin ja nokka-akselin asentoa, kun asennat uutta jakohihnaa. Tämän ehkäisemiseksi teemme merkinnät jakohihnaan, vetäviin pyöriin ja kampiakselin ja nokka-akselin koteloon, joiden tulee olla samat myöhemmin. Mutta vaikka kampiakseli ja nokka-akseli näyttävät olevan oikein kohdistetut, yksi niistä voisi olla tasan 360 ° kääntynyt. Siksi irrotamme aina ensin sytytystulpat jakohihnaa vaihdettaessa, jotta voimme pyörittää moottoria manuaalisesti testi tarkoituksessa.
Jakohihna on aina tarkistettava säännöllisin väliajoin tai jos siinä havaitaan epäilyttävää käyttäytymistä. Käytetyissä autoissa, esimerkiksi, voit tarkistaa sen yksinkertaisesti katsomalla sitä. Jos jakohihnasta purkautuu lasikuitu kudosta tai jos siinä on havaittavissa pieniä halkeamia, on aika vaihtaa se. Kuitenkin jopa näennäisesti puhdas jakohihna voi katketa yhtäkkiä. Näin ollen, jos et tiedä milloin hihna on viimeksi vaihdettu, on suositeltavaa vaihtaa se varotoimenpiteenä. Ajoneuvomallista riippuen jakohihnan vaihtoa suositellaan 50000 - 120000 kilometrin välein. Vanhemmissa ajoneuvoissa, sinun kannattaa puhua muiden saman mallin omistajien kanssa vaihtovälistä. Alfa Romeo 166:lle, valmistaja suosittelee jakohihnan vaihtoa joka 80000 kilometrin välein, mutta omistajien mukaan tarvittava vaihtoväli on noin 60000 km.
Sinun ei tulisi yrittää säästää rahaa jakohihnan tai sen liitännäisosien kanssa missään olosuhteissa. Kiristinpyörän tai vesipumpun käyttöikä on lähes täsmälleen sama kuin jakohihnankin. Jos et vaihda kiristintä jakohihnaa vaihdettaessasi, se murtaa varmasti uuden jakohihnan hajotessaan muutaman tuhannen kilometrin jälkeen ja aiheuttaa vakavan moottorivaurion.
Kaikkea jakohihnaan liittyvää
Täydellinen jakohihnasarja maksaa huomattavasti vähemmän kuin luulisi. Yksinkertaiset jakohihnasarjat, joissa on mukana kiristin maksavat alle 15 euroa. Tämä tekee vanhempien autojen korjauksesta ja huollosta erityisen halpaa.
Autonvaraosatpro sivustolta löydät koko valikoiman jakohihnasarjoja. Meidän asiantuntija mekaniikkomme antavat sinulle hyödyllisiä neuvoja asennuksen ongelmatilanteissa. Jakohihnan vaihtaminen on varsin haastavaa, mutta taitava aloittelijakin voi selviytyä siitä.