Moottoriöljy autoosi

Auton moottoriöljy Top auto merkit
- BMW 3-sarja Moottoriöljy
- VW GOLF Moottoriöljy
- BMW 5-sarja Öljy
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Moottoriöljy
- AUDI A4 Moottoriöljy
- VOLVO V70 Öljy
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Moottoriöljy
- TOYOTA AVENSIS Moottoriöljy
- TOYOTA COROLLA Öljy
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Moottoriöljy
- FORD FOCUS Moottoriöljy
- OPEL ASTRA Öljy
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Moottoriöljy
- NISSAN QASHQAI Moottoriöljy
- HONDA CR-V Öljy
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Moottori
Moottoriöljy viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Voitelu öljyllä
Moottorin öljy varmistaa, että kaikki moottorin liikkuvat osat ovat kunnolla voideltuja. Lisäksi moottoriöljy poistaa kitkasta aiheutuvaa lämpöä. Vääränlainen, vanha tai riittämätön öljy moottorissa johtaa voitelevan kerroksen katoamiseen. Tällöin moottori saattaa nopeasti vahingoittua vakavasti.
Moottoriöljyn reitti
Moottorin öljy pumpataan suljetun piirin kautta. Öljy täytetään venttiilikannen kautta. Tyhjäkäynnin aikana se palautuu öljysäiliöön, joka sijaitsee moottorin pohjalla. Täältä öljy vedetään ja kuljetetaan moottorin kanavien läpi mekaanisen öljypumpun synnyttämän paineen avulla. Se kulkeutuu kaikkiin tarpeellisiin paikkoihin, myös sylinterien tiivisteisiin. Lopuksi se palautuu öljysäiliöön ja kierros alkaa alusta.
Öljy ja viskositeetti
Voiteluöljyn teho riippuu sen virtaavuudesta. Mitä lämpimämpää öljy on, sitä juoksevampaa se on. Tästä syystä viskositeetti on korkeampi, kun se on kylmää. Tämä ei kuitenkaan ole moottorille suuri ongelma: Kylmänä moottorin metalliosat kutistuvat. Ylimääräinen tila estää sitä vahingoittumasta kitkan vaikutuksesta. Mitä lämpimämpi moottori on, sitä enemmän metalliosat laajenevat, jolloin kitka lisääntyy. Samalla öljy muuttuu juoksevammaksi, minkä ansiosta kitka vähenee. Tämän ansiosta moottori on aina optimaalisesti voideltu sallittujen lämpötilojen rajoissa.
Moottoriöljyjen tyypit
Moottoriöljyjä on erilaisia. Auton ohjekirjasta näkee, millainen moottoriöljy ajoneuvoon sopii. Kun on kyse voiteluöljystä, voidaan olettaa, että “hyvää ei saa halvalla”. Varsinkin öljyn käyttäytyminen eri lämpötiloissa on todella tärkeää: Sen tulee olla mahdollisimman juoksevaa kylmänä, mutta ei liian juoksevaa lämmetessään. Tämä varmistaa optimaalisen voitelun.
Moottoriöljyjä voidaan sekoittaa keskenään, mutta on kuitenkin suositeltavaa käyttää aina oikeanlaista moottoriöljyä. Huonolaatuinen öljy heikentää korkealaatuisen öljyn voitelukykyä.
Tuotepakkauksessa näkyy paljon tärkeää tietoa. Kaikkein tunnetuin näistä on ns. “W-numero”. Tämä kaksinumeroinen/kirjaiminen yhdistelmä kertoo öljyn juoksevuudesta sekä viskositeetistä. Vaikka öljyjä on yli 200 erilaista, seuraavat merkinnät ovat kaikkein yleisimmät:
Moottoriöljyjä voidaan sekoittaa keskenään, mutta on kuitenkin suositeltavaa käyttää aina oikeanlaista moottoriöljyä. Huonolaatuinen öljy heikentää korkealaatuisen öljyn voitelukykyä.
Tuotepakkauksessa näkyy paljon tärkeää tietoa. Kaikkein tunnetuin näistä on ns. “W-numero”. Tämä kaksinumeroinen/kirjaiminen yhdistelmä kertoo öljyn juoksevuudesta sekä viskositeetistä. Vaikka öljyjä on yli 200 erilaista, seuraavat merkinnät ovat kaikkein yleisimmät:
- - SAE 0W-40: voidaan käyttää alimmillaan -40 °C:ssa, 12.5 mm²/s etenemisnopeus (viskositeetti) 100 °C:ssa
- SAE 5W-40: voidaan käyttää alimmillaan -35 °C:ssa, 12.5 mm²/s etenemisnopeus (viskositeetti) 100 °C:ssa
- SAE 10W-60: voidaan käyttää alimmillaan -30 °C:ssa, 21.9 mm²/s etenemisnopeus (viskositeetti) 100 °C:ssa
- SAE 15W-40: voidaan käyttää alimmillaan -25 °C:ssa, 12.5 mm²/s etenemisnopeus (viskositeetti) 100 °C:ssa
Tuote-ehdotuksia: