Pakoventtiili autoosi
Pakoventtiili Top auto merkit
- BMW 3-sarja Pakoventtiili
- Pakoventtiili BMW 5-sarja
- Pakoventtiili MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Pakoventtiili
- Pakoventtiili AUDI A4
- Pakoventtiili VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Pakoventtiili
- Pakoventtiili VW TRANSPORTER
- Pakoventtiili SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Pakoventtiili
- Pakoventtiili FORD MONDEO
- Pakoventtiili MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Pakoventtiili
- Pakoventtiili FORD TRANSIT
- Pakoventtiili MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Pakoventtiili viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Polttovoimamoottorin rakennusosa, jonka terminen kuormitus on kaikkein kovin, on poistoilmaventtiili. Tavallisissa henkilöauton moottoreissa se on sijoitettu mäntien yläpuolelle sylinteripäähän imuventtiilin alapuolelle, ja sitä ohjataan nokka-akselin kautta. Venttiililautasella näitä moottorin osia kuormittavat kuumat, jopa 900 Celsius asteen palamiskaasut. Lisäksi siihen kohdistuu vahva kemikaalinen korroosio (plasmoittuminen), minkä vuoksi poistoilmaventtiili on yleensä valmistettu bimetalliventtiilinä (kaksoismetalli). Venttiilin karan alapuoleen sekä venttiililautaseen, jotka altistuvat kuumille palamiskaasuille, käytetään lämmönkestävää, syttymistä ja korroosiota vastustavaa terässeosta. Koska tällainen terässeos ei ole karkaistavaa ja sen liukuominaisuudet ovat huonot, sillä on taipumus leikkautua kiinni.
Se johtaa myös lämpöä niin huonosti, että poistoilmaventtiilin venttiilikaran yläpuoli on muodostettu hyvin karkaistusta terässeoksesta, jolla on hyvät lämmönjohto-ominaisuudet. Nämä seokset yhdistetään inertiakitkahitsauksella valmistusprosessissa. Jo toisen maailmansodan aikoina saksalaiset moottoripioneerit kehittivät onteloventtiilin. Silloiset panssaritehtaat kehittivät ja ottivat käyttöön tämän poistoilmaventtiilin jo 1940-luvun alussa Wiener Neustadtissa lähellä Wieniä ja Itävaltaa. Tämä malli on käytössä yhä tänäkin päivänä. Tässä nimenomaisessa poistoilmaventtiilissä on venttiilikarassa tyhjä ontelo, joka on täytetty noin 60 prosenttisesti kiinteällä natriumilla. Jos venttiili kuumenee käytössä, natrium sulaa noin 97 asteessa ja johtaa lämmön venttiililautaselta venttiilikaraan.
Koska natriumin lämmönjohto-ominaisuudet ovat hyvät, on tämän järjestelyn avulla mahdollista laskea venttiililautasen lämpötila noin 100 Celsius asteeseen. Venttiililautaseen on lisäksi kiinnitetty erityinen panssarointi paremman kestävyyden takaamiseksi ja kemikaalisen korroosion vähentämiseksi. Poistoilmaventtiili on suunniteltu kestämään koko moottorin elinkaari eikä sitä tarvitse normaalisti uusia. Jos hammas- tai jakohihna on kuitenkin haljennut ja moottori siten vahingoittunut, voitte hankkia tämän venttiilin autoonne kaupastamme. Vaihdon yhteydessä tulisi tarvittaessa vaihtaa myös sylinteripään tiivisteet, moottoriöljy sekä hammashihna. Site on oikea paikka hankkia kaikki tarvittavat varaosat.