Venttiilikopan tiiviste autoosi
Venttiilikopan tiiviste Top auto merkit
- BMW 3-sarja Venttiilikopan tiiviste
- Venttiilikopan tiiviste BMW 5-sarja
- Venttiilikopan tiiviste MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Venttiilikopan tiiviste
- Venttiilikopan tiiviste AUDI A4
- Venttiilikopan tiiviste VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Venttiilikopan tiiviste
- Venttiilikopan tiiviste VW TRANSPORTER
- Venttiilikopan tiiviste SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Venttiilikopan tiiviste
- Venttiilikopan tiiviste FORD MONDEO
- Venttiilikopan tiiviste MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Venttiilikopan tiiviste
- Venttiilikopan tiiviste FORD TRANSIT
- Venttiilikopan tiiviste MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Venttiilikopan tiiviste viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Nokka-akselin suojaaminen sylinterinkannen tiivisteellä
Sylinterinkannen tiiviste, jota kutsutaan myös venttiilin kannen tiivisteeksi, on moottorin päällimmäinen tiiviste. Se suojelee sen alla olevaa venttiilikoneistoa lialta ja varmistaa, että öljy pysyy paikoillaan. Kaikista potentiaalisista järjestelmän vuodoista sylinterinkannen tiivisteen vuoto on helpoin korjata. Tätä ei tule sekoittaa sylinterin tiivisteeseen. Sen vaihtaminen on paljon monimutkaisempaa.
Venttiilin kannen tiivisteen sijainti ja tarkoitus
Venttiilin kannen tiiviste sijaitsee sylinterinkannessa, nokka-akselin ja venttiilikoneiston päällä. Se tiivistää venttiilin kantta, tai oikeastaan sulinterin kannen suojaa, estäen voiteluöljyä karkaamasta. Ajan myötä moottorin kova tärinä ja lämpötilan muutokset voivat aiheuttaa venttiilin kannen tiivisteen vuotamisen. Sen vaihtaminen on yleensä todella yksinkertaista. Jopa maallikko oppii tämän toimenpiteen nopeasti.
Venttiilin kannen tiivisteen viat
Useimmissa tapauksissa vuotavaa venttiilin kannen tiivistettä ei tule jättää huomiotta. Öljy selkeästi vuotaa siitä ja valuu moottoriin. Jos vuodosta ei ole varmuutta, saattaa moottorin puhdistaminen auttaa tunnistamaan ja kohdistamaan vuodon. Tähän tarvitaan kuitenkin pesulaite, jolla on sallittua suorittaa moottorin pesu. Muutoin tietyissä tilanteissa saatetaan rikkoa lakia.
Venttiilin kannen tiivisteen korjaaminen
Venttiilin kannen tiivisteet on valmistettu kumista tai korkista. Monissa moottorityypeissä saatetaan käyttää molempia materiaaleja. Tämä saattaa kuitenkin aiheuttaa ongelmia: Korkista valmistettu venttiilin kannen tiiviste vaatii erityiset nastat. Niissä on keskilukko. Tämän tarkoituksena on estää tiivistettä hajoamasta paineesta, joka syntyy ruuvia kiristettäessä. Jos näillä nastoilla kuitenkin asennetaan kumitiiviste, paine ei riitä, jolloin öljy pakenee joka puolelta tiivistettä. Tästä syystä, kun vaihdetaan korkkitiiviste kumitiivisteeseen, täytyy myös nastat vaihtaa. Ne ruuvataan yksinkertaisesti sylinterinkanteen ja avataan kahden peräkkäisen mutterin avulla. Nastoja vaihdettaessa tulee aina olla varovainen. Vahingoittuneet kierteet on todella vaikea korjata.
Venttiilin kansi irrotetaan, jonka jälkeen vanha tiiviste poistetaan kokonaan. Nastat täytyy löysätä tietyssä järjestyksessä, ja moottorin tulee olla kylmä. Jos pultit irrotetaan järjestyksessä moottorin ollessa kuuma tai lämmin, venttiilin kansi saattaa vääntyä, jolloin se ei enää ole täysin tiivis. Vanha tiiviste tulee irrottaa kokonaan. Tätä varten voidaan käyttää talttaa, terävää mattoveistä tai hienojakoista hiekkapaperia. Varo kannen naarmuttamista tai lovettamista! Tämä on erityisen tärkeää puhdistettaessa osaa. Sylinterinkannessa oleva tiivistepinta tulee myös siivota vanhan tiivisteen jäänteistä, koska muuten näissä kohdissa saattaa esiintyä vuotoja. Uuteen tiivisteeseen hierotaan öljyä ja se kiinnitetään nastoihin.
Seuraavaksi venttiilin kansi asetetaan paikoilleen ja kiristetään määrätyllä tavalla käyttäen muttereita. On suositeltavaa kiristää mutterit asteittain poikittaisessa järjestyksessä. Tämä tarkoittaa sitä, että pultin kiristettyäsi kiristä sen vastakkainen pultti. Kolme tai neljä kierrosta, joissa jokaisessa torsiota nostetaan, auttaa saavuttamaan tasaisen kireyden. Tällöin uuden venttiilin kannen tiivisteen toimivuus varmistetaan. Tiivisteen sallittua torsiota ei tule koskaan ylittää. Monissa malleissa kannen tiiviste on kiinni hämmästyttävän löysällä. Tässä tulee noudattaa valmistajan antamia tietoja. Laadukas merkkivalmistajan tiiviste Tiivisteet ovat yksinkertaisia, mutta tärkeitä komponentteja. Venttiilin kannen tiivisteet on melko yksinkertaisia vaihtaa. Jos se vahingoittuu, saattaa siitä aiheutuva saaste vahingoittaa vakavasti muita apuyksiköitä ja komponentteja. Jos esimerkiksi moottoriöljyä pääsee laturiin, saattaa se vahingoittua. Moottori saattaa myös hajota täysin, jos öljyä läikkyy hammastettuun vetohihnaan. Tällöin hihna saattaa myös pudota ja vahingoittaa venttiilejä tai mäntiä. Tästä syystä sylinterin kannen suojan tiivistettä ostettaessa laadusta ei kannata tinkiä. Sylinterin kannen suojan tiivisteen hinta vaihtelee, riippuen niiden mallista ja materiaalista. Jopa kaikkein kalleimmat, tunnettujen valmistajien, kuten FEBI BILSTEIN, tiivisteet maksavat harvoin yli 25 euroa. Tämän tiivisteen pitkäaikainen korjaus on täysin tämän sijoituksen arvoista.
Seuraavaksi venttiilin kansi asetetaan paikoilleen ja kiristetään määrätyllä tavalla käyttäen muttereita. On suositeltavaa kiristää mutterit asteittain poikittaisessa järjestyksessä. Tämä tarkoittaa sitä, että pultin kiristettyäsi kiristä sen vastakkainen pultti. Kolme tai neljä kierrosta, joissa jokaisessa torsiota nostetaan, auttaa saavuttamaan tasaisen kireyden. Tällöin uuden venttiilin kannen tiivisteen toimivuus varmistetaan. Tiivisteen sallittua torsiota ei tule koskaan ylittää. Monissa malleissa kannen tiiviste on kiinni hämmästyttävän löysällä. Tässä tulee noudattaa valmistajan antamia tietoja. Laadukas merkkivalmistajan tiiviste Tiivisteet ovat yksinkertaisia, mutta tärkeitä komponentteja. Venttiilin kannen tiivisteet on melko yksinkertaisia vaihtaa. Jos se vahingoittuu, saattaa siitä aiheutuva saaste vahingoittaa vakavasti muita apuyksiköitä ja komponentteja. Jos esimerkiksi moottoriöljyä pääsee laturiin, saattaa se vahingoittua. Moottori saattaa myös hajota täysin, jos öljyä läikkyy hammastettuun vetohihnaan. Tällöin hihna saattaa myös pudota ja vahingoittaa venttiilejä tai mäntiä. Tästä syystä sylinterin kannen suojan tiivistettä ostettaessa laadusta ei kannata tinkiä. Sylinterin kannen suojan tiivisteen hinta vaihtelee, riippuen niiden mallista ja materiaalista. Jopa kaikkein kalleimmat, tunnettujen valmistajien, kuten FEBI BILSTEIN, tiivisteet maksavat harvoin yli 25 euroa. Tämän tiivisteen pitkäaikainen korjaus on täysin tämän sijoituksen arvoista.
Tuote-ehdotuksia: