Venttiilikoppa & sylinterikansi autollesi

Venttiilikansi Top auto merkit
- Venttiilikansi BMW 3-sarja
- BMW 5-sarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- VW GOLF
- Venttiilikansi MERCEDES-BENZ C-sarja
- AUDI A4
- VOLVO V70
- VW PASSAT
- Venttiilikansi SKODA OCTAVIA
- AUDI A6
- TOYOTA AVENSIS
- VW TRANSPORTER
- Venttiilikansi TOYOTA COROLLA
- FORD FOCUS
- OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Venttiilikansi MERCEDES-BENZ SPRINTER
- FIAT DUCATO
- HONDA CR-V
- FORD TRANSIT
Venttiilikoppa & sylinterikansi viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Venttiilin kansi muodostaa pystysuuntaisesti kiinnitetyn nelitahtipolttomoottorin ylimmän pään. Sitä kutsutaan usein myös sylinterinpään kanneksi ja se sisältää venttiilijärjestelmän ylemmät käyttöelementit. Venttiilin kansi estää voiteluöljyn vuotamisen ja ilman sisäänvirtauksen moottoriin. Lisäksi toimiva venttiilin kansi huolehtii siitä, että moottorista ei pääse ulos palokaasuja ja höyryä ja etteivät ne saastuta moottoritilaa tai vahingoita ympäristöä. Sylinterinpään kannen tulee sen lisäksi varmistaa, että autossa säilyy kevyt alipaine, joka on useimmissa moderneissa moottoreissa rakenteellisesti ennalta määrätty. Useat venttiilin kannet sisältävät myös lukituskannella varmistetun moottoriöljyn täyttöaukon.
Oikean venttiilin kannen valinta
Verkkokaupastamme löydätte autoonne sopivan venttiilin kannen samoin kuin varaosat sellaisiin yksittäisiin rakenneosiin kuin tiivisteet, ruuvit ja mutterit. Voitte turvautua useimmiten joko alkuperäisosiin tai vaihtoehtoisiin tuotteisiin, joiden laatu vastaa alkuperäisten valmistajien tasoa. Koska soveltuvan venttiilin kannen valinta on riippuvainen ajoneuvon merkistä, mallista ja mallivuodesta, kannattaa tilauksen yhteydessä antaa KBA-numero (tyyppiavain), jonka löytää rekisteriotteesta. Venttiilin kannen valinta riippuu muun muassa siitä, onko moottorin venttiilijärjestelmässä (vähintään) yksi ylhäällä sijaitseva nokka-akseli, jota käytetään ketjun avulla Tällöin venttiilinkannen varusteisiin kuuluvat myös nokka-akseli-ketjupyörät.
Useimmiten varustukseen kuuluu myös u-muotoinen, muovinen venttiilin kannen tiiviste. Tänä päivänä käytetään lähes yksinomaan kumi- tai muovitiivisteitä, mutta monissa historiallisissa ajoneuvoissa ja moderneissa klassikoissa venttiilin kansissa on pyöriviä korkki- ja puristemateriaalitiivisteitä. Venttiilin kannen tiivisteet menettävät usein tiiviytensä ajan kanssa. Vaihto on tällöin tarpeellinen, jotta pystytään estämään moottoriöljyn valuminen moottoritilaan ja moottoriöljyn kontakti kuumien moottorin osien kanssa.