Ilmastointi letku autoosi

Ilmastoinnin letkut Top auto merkit
- BMW 3-sarja Ilmastointi letku
- VW GOLF Ilmastointi letku
- BMW 5-sarja Ilmastoinnin letkut
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Ilmastointi letku
- AUDI A4 Ilmastointi letku
- VOLVO V70 Ilmastoinnin letkut
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Ilmastointi letku
- TOYOTA AVENSIS Ilmastointi letku
- TOYOTA COROLLA Ilmastoinnin letkut
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Ilmastointi letku
- FORD FOCUS Ilmastointi letku
- OPEL ASTRA Ilmastoinnin letkut
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Ilmastointi letku
- NISSAN QASHQAI Ilmastointi letku
- HONDA CR-V Ilmastoinnin letkut
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Ilmastointilaite
Ilmastointi letku viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Ihmisen keskittymis- ja toimintakyky on voimakkaasti sidoksissa ympäröivän ilman ominaisuuksiin ja lämpötilaan. Sen vuoksi on tarpeellista joko lämmittää tai jäähdyttää henkilöauton matkustajatilaa aina ulkolämpötilan mukaan. Jäähdytyksestä huolehtii kompressori saman periaatteen mukaisesti kuin jääkaapin toiminnassa. Sitä varten on rakennettu kierto erilaisista komponenteista ja rakennuselementeistä. Tätä kiertoa kutsutaan ilmastointikierroksi tai jäähdytysainekierroksi.
Ilmastointikierto jakaantuu seuraaviin neljään alueeseen:
Kompressori (ilmanpuristin) puristaa kaasumaisen jäähdytysaineen ilmastointikierrossa 16 baariin ja se nesteytyy loppujen lopuksi lauhduttimessa. Sen jälkeen se johdetaan eteenpäin paisuntaventtiiliin, joka sijaitsee ennen höyrystintä ilmastointikierrossa, ja siellä se purkautuu iskunomaisesti 1,2 baariin. Lämpötila muuttuu ns. Joulen ja Thomsonin ilmiössä, millä tarkoitetaan sitä, että kaasun paine vähenee ns. isentalppisessa prosessissa. Kaasun tilavuuden muuttuessa kaasuhiukkasten keskinäinen etäisyys suurenee ja lämpötila laskee niin, että purkautuneen jäähdytysaineen lämpötila on paisuntaventtiilin jälkeen -7° C.
Tästä eteenpäin se kulkee höyrystimen läpi, joka jäähdyttää ilman matkustamoa varten. Höyrystimen jälkeen ilma ohjataan jälleen ilmastointikierrossa kompressoriin (ilmanpuristimeen) ja kierto alkaa uudelleen alusta. Ilmanpuristimen ylipaineen tyhjennysventtiilin kautta voi ilmastointikierrosta joissain tilanteissa valua ulos pieniä määriä jäähdytysainetta, niin että pienentyneen tilavuuden vuoksi vaadittua 16 baarin käyttöpainetta ei voida enää saavuttaa eikä ilmastointijärjestelmä siten enää pääse toivottuun tehoon.
Sen takia on tarpeellista, että jäähdytysainetta lisätään huoltamossa aina 2–3 vuoden välein. Myös autoliitot ja -kerhot saattavat suorittaa tällaista palvelua. Ilmastointikierron ja koko ilmastointijärjestelmän korjaukset on suoritettava pätevässä autokorjaamossa, koska johdoissa on ylipaine! Voitte kuitenkin hankkia verkkokaupastamme kaikki ilmastointijärjestelmän osat edullisesti ja antaa ne korjaamon asennettavaksi. Näiden osien lisäksi löydätte myymälästämme myös kaikki muut kulutus- ja varaosat autoonne.
Ilmastointikierto jakaantuu seuraaviin neljään alueeseen:
- ⁃Korkeapaineen alue – kaasumainen (paine n. 16 baaria, lämpötila n. 65° C)
⁃Korkeapaineen alue – neste (paine n. 16 baaria, lämpötila n. 65° C)
⁃Matalapaineen alue – kaasumainen (paine n. 1,2 baaria, lämpötila -3°C)
⁃Matalapaineen alue – neste (paine n. 1,2 baaria, lämpötila -7° C)
Kompressori (ilmanpuristin) puristaa kaasumaisen jäähdytysaineen ilmastointikierrossa 16 baariin ja se nesteytyy loppujen lopuksi lauhduttimessa. Sen jälkeen se johdetaan eteenpäin paisuntaventtiiliin, joka sijaitsee ennen höyrystintä ilmastointikierrossa, ja siellä se purkautuu iskunomaisesti 1,2 baariin. Lämpötila muuttuu ns. Joulen ja Thomsonin ilmiössä, millä tarkoitetaan sitä, että kaasun paine vähenee ns. isentalppisessa prosessissa. Kaasun tilavuuden muuttuessa kaasuhiukkasten keskinäinen etäisyys suurenee ja lämpötila laskee niin, että purkautuneen jäähdytysaineen lämpötila on paisuntaventtiilin jälkeen -7° C.
Tästä eteenpäin se kulkee höyrystimen läpi, joka jäähdyttää ilman matkustamoa varten. Höyrystimen jälkeen ilma ohjataan jälleen ilmastointikierrossa kompressoriin (ilmanpuristimeen) ja kierto alkaa uudelleen alusta. Ilmanpuristimen ylipaineen tyhjennysventtiilin kautta voi ilmastointikierrosta joissain tilanteissa valua ulos pieniä määriä jäähdytysainetta, niin että pienentyneen tilavuuden vuoksi vaadittua 16 baarin käyttöpainetta ei voida enää saavuttaa eikä ilmastointijärjestelmä siten enää pääse toivottuun tehoon.
Sen takia on tarpeellista, että jäähdytysainetta lisätään huoltamossa aina 2–3 vuoden välein. Myös autoliitot ja -kerhot saattavat suorittaa tällaista palvelua. Ilmastointikierron ja koko ilmastointijärjestelmän korjaukset on suoritettava pätevässä autokorjaamossa, koska johdoissa on ylipaine! Voitte kuitenkin hankkia verkkokaupastamme kaikki ilmastointijärjestelmän osat edullisesti ja antaa ne korjaamon asennettavaksi. Näiden osien lisäksi löydätte myymälästämme myös kaikki muut kulutus- ja varaosat autoonne.
Tuote-ehdotuksia: