Pyyhkijän vivusto autoosi

Pyyhkijän vivusto Top auto merkit
- BMW 3-sarja Pyyhkijän vivusto
- VW GOLF Pyyhkijän vivusto
- BMW 5-sarja Pyyhkimen mekanismi
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Pyyhkijän vivusto
- AUDI A4 Pyyhkijän vivusto
- VOLVO V70 Pyyhkimen mekanismi
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Pyyhkijän vivusto
- TOYOTA AVENSIS Pyyhkijän vivusto
- TOYOTA COROLLA Pyyhkimen mekanismi
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Pyyhkijän vivusto
- FORD FOCUS Pyyhkijän vivusto
- OPEL ASTRA Pyyhkimen mekanismi
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Pyyhkijän vivusto
- NISSAN QASHQAI Pyyhkijän vivusto
- HONDA CR-V Pyyhkimen mekanismi
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Ikkunapesu
Pyyhkijän vivusto viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Lasinpyyhkimien pyyhkijän vivustossa on teknisestä näkökulmasta kyse kinemaattisesta vaihteistosta. Henkilöautoissa se on rakennettu konepellin taakse, moottoritilan takaosaan. Työntövoimansa vivusto saa pyyhkijänmoottorista, joka on toteutettu vaihteistomoottorina ja saa sähkövirtansa ajoneuvon akusta tai generaattorista (laturista). Kampimekanismi muuttaa moottorin kiertoliikkeen edestakaiseksi liikkeeksi, joka siirretään pyyhkijän vivustoon. Vivuston tangot on kiinnitetty pyyhkijän varsien akseleihin, ja ne johtavat liikkeen eteenpäin.
Pyyhkijän tankojen päissä on kussakin laakeri, joka toimii huoltovapaasti. Usein laakereihin on lisäksi asennettu muoviosia. Tyypillisimmin tangot on valmistettu puristetuista ja korroosiota vastaan sinkityistä teräspeltiprofiileista. Takaluukullisissa autoissa on etualueen vivuston lisäksi usein myös oma pyyhkijän vivusto takaikkunan pyyhkijää varten. Tällöin kyseessä on kuitenkin ainoataan yksi yksittäinen tanko, koska pyyhkijänmoottori on tilasyistä usein rakennettu poikittaissuuntaisesti. Voi myös olla niin, että takaikkunan pyyhkimen vetoakseli on suoraan sähkömoottorin kampimekanismin reunalla. Ajovalaisimien pyyhkimillä voi olla kullakin pieni pyyhkijän vivusto tai yksi yhteinen, jos niillä on vain yksi käyttömoottori.
Pyyhkijän vivusto on suunniteltu kestämään koko henkilöauton elinikä, ja se tarvitsee vaihtaa ainoastaan onnettomuustapauksissa tai jos auto altistuu vastaaville voimille. Verkkokaupastamme voitte hankkia edullisesti kaikki pyyhkijän vivustot kaikkiin ajoneuvotyyppeihin. Vaihdon yhteydessä tulisi vaihtaa ainakin pyyhkimen sulat ja mahdollisesti myös molemmat pyyhkimen varret sekä vetojouset virheettömän toiminnan varmistamiseksi.
Pyyhkijän tankojen päissä on kussakin laakeri, joka toimii huoltovapaasti. Usein laakereihin on lisäksi asennettu muoviosia. Tyypillisimmin tangot on valmistettu puristetuista ja korroosiota vastaan sinkityistä teräspeltiprofiileista. Takaluukullisissa autoissa on etualueen vivuston lisäksi usein myös oma pyyhkijän vivusto takaikkunan pyyhkijää varten. Tällöin kyseessä on kuitenkin ainoataan yksi yksittäinen tanko, koska pyyhkijänmoottori on tilasyistä usein rakennettu poikittaissuuntaisesti. Voi myös olla niin, että takaikkunan pyyhkimen vetoakseli on suoraan sähkömoottorin kampimekanismin reunalla. Ajovalaisimien pyyhkimillä voi olla kullakin pieni pyyhkijän vivusto tai yksi yhteinen, jos niillä on vain yksi käyttömoottori.
Pyyhkijän vivusto on suunniteltu kestämään koko henkilöauton elinikä, ja se tarvitsee vaihtaa ainoastaan onnettomuustapauksissa tai jos auto altistuu vastaaville voimille. Verkkokaupastamme voitte hankkia edullisesti kaikki pyyhkijän vivustot kaikkiin ajoneuvotyyppeihin. Vaihdon yhteydessä tulisi vaihtaa ainakin pyyhkimen sulat ja mahdollisesti myös molemmat pyyhkimen varret sekä vetojouset virheettömän toiminnan varmistamiseksi.
Tuote-ehdotuksia: