Pyyhkijän moottori autoosi

Takalasin pyyhkimen moottori Top auto merkit
- BMW 3-sarja Pyyhkijän moottori
- VW GOLF Pyyhkijän moottori
- BMW 5-sarja Tuulilasin pyyhkimen moottori
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Pyyhkijän moottori
- AUDI A4 Pyyhkijän moottori
- VOLVO V70 Tuulilasin pyyhkimen moottori
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Pyyhkijän moottori
- TOYOTA AVENSIS Pyyhkijän moottori
- TOYOTA COROLLA Tuulilasin pyyhkimen moottori
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Pyyhkijän moottori
- FORD FOCUS Pyyhkijän moottori
- OPEL ASTRA Tuulilasin pyyhkimen moottori
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Pyyhkijän moottori
- NISSAN QASHQAI Pyyhkijän moottori
- HONDA CR-V Tuulilasin pyyhkimen moottori
- FORD TRANSIT
Pyyhkijän moottori viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Tuulilasin pyyhkijöiden moottori on suhteellisen huomaamaton osa, joka vastaa, nimensä mukaisesti - tuulilasin pyyhkimien liikuttamisesta. Sen tehtävää ei kuitenkaan pidä aliarvioida. Äkillisen voimakkaan sateen sattuessa, ilman tuulilasinpyyhkimiä näkyvyys voi huonontua siihen pisteeseen asti, että ajon jatkaminen muodostaisi suuren onnettomuusriskin. Siksi auton käyttäjän pitäisi aina varmistaa, että pyyhkijöiden moottori on toimiva.
Mistä löytää tuulilasin pyyhkimen moottorin
- Koska on olemassa useita eri versioita, sen paikallistaminen ei ole aina helppoa.
- Pääsääntöisesti moottori löytyy pyyhkimien vivuston tyvestä ja niitä on yksi tai kaksi.
- Jos sinulla on vaikeuksia moottorin löytämisessä, suosittelemme, että luet "tuulilasinpyyhkimien käsikirjan", joka selittää eri versiot yksityiskohtaisesti.
Miten se toimii?
- pyyhkimien moottori on tyypillinen sähkömoottori, jonka akseli on kiinnitetty pyyhkimien vivustoon. Erityinen vivusto synnyttää liikkeen.
- Yksisuuntaiset moottorit pyörivät vain yhteen suuntaan. Vaihtosuunta moottorit voivat muuttaa pyörimissuuntaansa. Ne ovat kalliimpia; mutta eivät vaadi monimutkaista mekanismia.
Mitä tapahtuu, osan vikaantuessa?
- Täydellinen hajoaminen on harvinaista. Normaaleissa tapauksissa moottorin teho heikkenee ja liikkeet hidastuvat. Loppujen lopuksi voima ei riitä pyyhkimien sulkien liikuttamiseen.
- Tuulilasin pyyhkijän moottorit, joissa on viallinen sadeanturi ei käynnisty automaattisesti. Se pitää käynnistää käsin.
Mahdollisia syitä:
- Sähkömoottoreissa on liukukoskettimet, jotka kuluvat vähitellen ikääntyessään.
- Liiallinen lika tai lumi tuulilasilla aiheuttaa mekaanista rasitusta. Moottorin akseli voi taipua tai jopa hajota.
- Vikaantunut sadetunnistin aiheuttaa oireita ja mahdollisia sivuvaikutuksia moottoriin
Korjaus autokorjaamolla vai omatoimisesti?
- Usein tuulilasinpyyhkimien sijainti on hankalaa, mikä vaikeuttaa sen vaihtamista. Pyyhkimien vivuston säätäminen oikein vaihtamisen jälkeen vaatii kärsivällisyyttä ja kokemusta. Tiiveys on taattava, sillä se estää veden tunkeutumisen pyyhkimien moottoriin.
Tuulilasinpyyhkimien käsikirja
Vuosien mittaan valmistajat ovat kehittäneet useita erilaisia vaihtoehtoja pyyhkijöiden vivustolle ja pyyhkimien moottoreille. Pyyhkimien kuvio muodostuu niiden perusteella. Käytetyimmät ovat:
-
1. Rinnakkaiset pyyhkimet, jotka pyyhkivät vasemmalta oikealle ja takaisin. Niiden moottorit asennetaan keskelle ja toisella puolelle. Tarjoavat riittävän pyyhkimien kuvion ja näkyvyyden sekä kuljettajalle että matkustajalle.
2. Vastakkaiset pyyhkimet, toimivat sisältä ulospäin ja takaisin (leväten yläosassa). Molemmat moottorit asennetaan reunoihin kulmiin. Niiden sijainnista johtuen, niiden väliin jää suuri tyhjä tila pyyhintä kuvion keskellä. Kuitenkin riittävä näkyvyys.
3. Yksivarsiset pyyhkimet nostimella tai ilman. Yksi moottori keskellä riittää. Erityisesti pienten tuulilasien pyyhintä kuvio on riittävä ja puhdas. Nostin ulottaa sen jopa reunoihin.
4. Kaksoisvarrelliset (pantografi) pyyhkimet edellyttävät monimutkaista pyyhkimien vivustoa. Moottoreiden määrä ja niiden sijainti voivat vaihdella. Riittävä pyyhin kuvio, mutta ne ovat mekanisminsa vuoksi erittäin alttiita häiriöille.
5. Kolmea pyyhintä käytetään vain erittäin suurissa tuulilaseissa. Kolme moottoria, jotka asennetaan vasemmalle tai oikealle. Pyyhin kuvio on samanlainen kuin rinnakkaisissa pyyhkimissä.
Rakenteesta riippuen, autojen valmistajat käyttävät yksisuuntaisia tai suunnanvaihto moottoreita. Ensiksi mainittu pyörii vain yhteen suuntaan ja siksi vipumekanismissa tarvitaan kinematiikkaa edestakaisen liikkeen synnyttämiseksi. Jälkimmäiset ovat kalliimpia, mutta ne voi "kytkeä suoraan" ja sen vuoksi ne voi myös asentaa jäykkiin pyyhkimen varsiin ilman vipumekanismia.
Millaiset ovat todennäköiset kustannukset
Pyyhkimien moottoreiden hinta kirjo on hyvin laaja ja sijoittuu 50 euron ja jopa yli 300 euron väliin. Pyyhkijän moottori ei ole tyypillinen kuluva osa ja se voi kestää koko auton elinkaaren ajan. Kalliimmat tuotteet valmistetaan yleensä kestävämmästä materiaalista (metallista muovin sijaan), jotta voidaan ehkäistä vikoja ja puutteita. Tällä ei pitäisi olla mitään vaikutusta suorituskykyyn.
On vaikea uskoa, että pieni osa voi olla niin kallis. Tuulilasinpyyhkimet eivät kuitenkaan ole ainoa tae äkillistä sademäärää vastaan. Tarvitsetko uuden? Tutustu myymälämme tarjontaan, josta löydät korkealaatuiset OEM-laatuiset tuotteet huomattavasti valmistajan suosittelemia hintoja edullisemmin. Lisäksi päivän tarjoukset ja alennukset auttavat sinua säästämään paljon rahaa.