Raitisilmasuodatin autoosi
Sisäilmansuodatin Top auto merkit
- BMW 3-sarja Sisäilmansuodatin
- Sisäilmansuodatin BMW 5-sarja
- Raitisilmasuodatin MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Sisäilmansuodatin
- Sisäilmansuodatin AUDI A4
- Raitisilmasuodatin VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Sisäilmansuodatin
- Sisäilmansuodatin VW TRANSPORTER
- Raitisilmasuodatin SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Sisäilmansuodatin
- Sisäilmansuodatin FORD MONDEO
- Raitisilmasuodatin MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Sisäilmansuodatin
- Sisäilmansuodatin FORD TRANSIT
- Raitisilmasuodatin MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Raitisilmasuodatin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Aina raikasta ilmaa sisätilaan matkustamon ilmansuodattimesta
1990-luvun alussa sisätilojen ilmansuodattimesta tuli autojen vakiovaruste. Tämä halpa ja yksinkertainen komponentti on autoteollisuuden ratkaisu kasvavalle allergisten ihmisten joukolle. Varsinkin puun ja ruohon siitepöly aiheuttavat ihmisille paljon ongelmia keväällä. Kolmekymmentä vuotta autot on varustettu laitteilla, jotka estävät näiden allergeenien sisälle pääsyn, jolloin ajamisesta tulee parempi ja turvallisempi kokemus.
Sisätilan ilmansuodattimen rakenne
Matkustamon ilmansuodatin sijaitsee kotelossa, jolloin ilma virtaa sen läpi. Se koostuu puristetusta ja joustavasta paperi kalvosta, jossa on renkaan muotoinen kumi. Kumitiiviste tiivistää suodattimen sen koteloon estäen ilmaa ohittamasta suodatinta. Koska tuotteen tarkoitus oli alun perin suodattaa siitepölyä ilmasta, sitä kutsutaan yleisesti myös siitepöly suodattimeksi.
Siitepöly suodattimen ominaisuudet
Siitepölysuodatin on kuluva osa ja se on vaihdettava toisinaan määräaikaishuollon yhteydessä. Jos vaihto laiminlyödään, siitepölysuodatin voi tuottaa käännetyn vaikutuksen: biomassaa kerääntyy vähitellen suodattimeen. Kostea ilma, joka kondensoituu pysyvästi paperiseen siitepöly suodattimen kalvoon luo erinomaisen kasvualustan bakteereille ja sienille.
Ne vaikuttavat sisätilan ilmansuodattimeen aiheuttaen suuren sieni-itiöiden määrän vapautumisen matkustamoon. Siitepöly suodattimesta tulee näin ollen allergeenien levittäjä. Sieni-itiöt eivät pelkästään haise epämiellyttävältä ja ällöttävältä, vaan ne ovat myös voimakas luonnollinen taudinaiheuttaja allergioille ja sairauksille. Siitepöly suodattimen vaihtoa ei pitäisi koskaan laiminlyödä. Jos huomaat hajun, on jo liian myöhäistä.
Siitepöly suodattimen vaihtaminen
Sisätilan ilmansuodattimen vaihtaminen on erittäin helppoa. Suodatinkoteloon pääsee käsiksi moottoritilan kautta. Joskus se on kiinnitetty kierteillä. Yleensä se on lukittu kiinnitysmekanismilla. Suodattimen kotelo avataan, puhdistetaan ja suodatin on vaihdetaan. On suositeltavaa tarkastaa perusteellisesti vanha suodatin. Jos se sisältää sientä tai haisee omituiselta, koko ilmanvaihtojärjestelmä on desinfioitava.
Ilmanvaihtojärjestelmän desinfiointi
Ilmanvaihtojärjestelmän desinfiointiin käytetään vaahdottuvaa puhdistusainetta. Prosessi on yksinkertainen: täytä järjestelmä vaahdolla. Odota, että vaahto laskeutuu. Lopulta väännä puhaltimet pyörimään suurimmalla nopeudella yhdessä lämmityksen kanssa kunnes ilmanvaihtojärjestelmä on täysin kuiva. Tämä poistaa useimmat hajut autosta. Jos tämä toimenpide yhdessä sisätilan ilmansuodattimen vaihdon ja perusteellisen siivouksen kanssa ei riitä, on olemassa myös muita menetelmiä. Sisustuksen käsittely otsonilla on erittäin tehokasta eikä kovin kallista.
Muista laatu
Näiden merkkituotteiden edullisten hintojen vuoksi, ei ole oikeastaan mitään tekosyytä jättää tätä huoltoa tekemättä. Boschin matkustamon ilmansuodattimen hinnat alkavat noin 8 eurosta. Et löydä halvempaa kulutus osaa, joka on yhtä helppoa vaihtaa. Ihanteellinen hetki sisätilojen ilmansuodattimen vaihtamiseen on kevät. Näin autosi on varustettu luotettavalla ilmansuodattimella ajoissa ennen uuden siitepölykauden alkua. Kannattaa seurata erikoistarjouksia. Sisätilojen ilmansuodattimet ovat usein paljon halvempia kauden ulkopuolella. Tämä tekee sisätilan ilmansuodattimen vaihdosta jopa vieläkin halvempaa.