Korkeapainepumppu autoosi

Korkeapainepumppu Top auto merkit
- BMW 3-sarja Korkeapainepumppu
- VW GOLF Korkeapainepumppu
- BMW 5-sarja Ruiskutuspumppu
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Korkeapainepumppu
- AUDI A4 Korkeapainepumppu
- VOLVO V70 Ruiskutuspumppu
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Korkeapainepumppu
- TOYOTA AVENSIS Korkeapainepumppu
- TOYOTA COROLLA Ruiskutuspumppu
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Korkeapainepumppu
- FORD FOCUS Korkeapainepumppu
- OPEL ASTRA Ruiskutuspumppu
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Korkeapainepumppu
- NISSAN QASHQAI Korkeapainepumppu
- HONDA CR-V Ruiskutuspumppu
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Polttoainejärjestelmä
Korkeapainepumppu viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Tarkka palaminen korkeapainepumpulla
Moderneissa ajoneuvoissa korkeapainepumppu on keskeinen elementti, jonka avulla moottori käy tasaisesti. Se on korvannut täysin aiemmin käytetyt pystyimukaasuttimet. Nykypäivänä se tarjoaa maksimaalisen tehon minimi polttoaineen kulutuksella. Korkeapainepumpun tarkka hallittavuus on erityisen tärkeää pakokaasujen tehokkaan puhdistamisen kannalta. Tiukkoja päästösäännöksiä ei pystytä noudattamaan ilman näitä komponentteja. Korkeapainepumpun yleinen nimitys on ruiskutuspumppu.
Kallis, mutta kestävä
Ruiskutuspumppu on todella korkealaatuinen osa. Ennen kuin sen käyttö yleistyi bensiiniajoneuvoissa, sitä käytettiin diesel-ajoneuvoissa vuosikymmenten ajan. Aikaiset ruiskutuspumput venttiileineen, sylintereineen ja mäntineen muistuttivat hieman pientä polttomoottoria. Niiden toimintamalli on myös melko samanlainen. Nykyään useimmat ruiskutuspumput ovat säteittäisesti toimivia pumppuja. Tähän toimintaperiaatteeseen tarvitaan huomattavasti vähemmän liikkuvia osia, jotka vaikuttavat kestävyyteen. Ruiskutuspumppu toimii hammastetulla hihnalla. Polttoaine, jonka polttoainepumppu ottaa säiliöstä, vedetään alhaisella paineella ja ruiskutetaan polttokammioon kovalla paineella suuttimen avulla. Liikkuvat osat, joiden täytyy toimia luotettavasti kaikissa lämpötiloissa, tekevät ruiskutuspumpusta todella kalliin osan. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta korkeapainepumpun elinikä on noin 150 000 ajokilometriä tai enemmän.
Korkeapainepumpun viat
Korkeapainepumpun heikkouksia ovat sen laakerit ja tiivisteet. Tiivisteet ovat erityisen herkkiä dieselajoneuvoissa, joissa käytetään biopolttoainetta. Täten ennen kuin auto tankataan biodieselillä, on tärkeää varmistaa, että valmistaja sallii sen. Myös puuttuva diesel- tai polttoainesuodatin voi aiheuttaa ruiskutuspumpun ennenaikaisen hajoamisen. Moderneissa ajoneuvoissa ohjausyksikkö yleensä ilmoittaa ruiskutuspumpun vioista. Muita merkkejä ovat huono kaasupolkimen vaste, epätasaisesti käyvä moottori, huonosti toimiva starttaus, äänet, vuodot tai korkea polttoaineen kulutus. Tarkka määritys viasta saadaan lukemalla ohjausyksikön virherekisteri.
Korkeapainepumpun korjaaminen
Korkeapainepumpun korjaaminen on todella haastavaa. Jos ohjausyksikkö on jo ilmoittanut virheestä, korjaaminen ei yleensä enää ole mahdollista ilman erikoistyökaluja. Ruiskutuspumpun korjaamiseen tarkoitettuja tiivistesarjoja on myynnissä. Vaikka vuotavan ruiskutuspumpun uudelleentiivistäminen on todella haasteellista harrastelijoille, on se kuitenkin mahdollista. Mitä tulee ruiskutuspumpun laakereiden, sähköisten komponenttien ja venttiilien korjaamiseen, harrastelija mekaanikoiden osaamisen rajat tulevat yleensä tässä vastaan. Usein tiivistepinnat täytyy hioa ja kiillottaa viallista ruiskutuspumppua korjatessa. Lisäksi kunnostamiseen tarvitaan erikoistyökaluja, joilla voidaan hioa siipipyörän pumpun kierre, joka sijaitsee komponentin sisällä. Erikoistuneilla korjaamoilla on yleensä näitä erikoistyökaluja. Useimmiten uuden ruiskutuspumpun ostolta ei voida välttyä.
Käytetty vai uusi?
Luonnollisesti käytetyn ruiskutuspumpun asentaminen 400 euron hintaan uuden 1200 euron pumpun sijaan on todella houkuttelevaa. Ongelma on se, että kukaan ei pysty takaamaan käytetyn ruiskutuspumpun jäljellä olevaa elinikää. Toinen vaihtoehto on antaa asiantuntijan kunnostaa pumppu. Tämä on lähes yhtä kallista, mutta tuo siihen tietynlaista varmuutta. Ruiskutuspumpun korjaamisen hyöty on se, että nykyistä ohjausyksikköä ei tarvitse uudelleenohjelmoida. Täysi turvallisuus voidaan saavuttaa kuitenkin vain hankkimalla uusi ruiskutuspumppu. Sen asentaminen ja irrottaminen on onneksi melko yksinkertaista. Taitava harrastelija mekaanikko pystyy hoitamaan korkeapainepumpun vaihdon 2-3 tunnissa. Olemassa olevaa ohjausyksikköä täytyy sitten hieman säätää uutta ruiskutuspumppua varten.
Laatu on elintärkeää
Mieti kahdesti ennen halvan varaosan ostamista. Autossa on monia kohtia, joissa voidaan nojata tuntemattomiin valmistajiin, mutta tätä ei kannata tehdä ruiskutuspumpun kohdalla. Huippulaatu on avainasia! Näillä erityisillä osilla ei onneksi ole kovinkaan montaa valmistajaa. Ainoa oikea vaihtoehto vaihdettaessa korkeapainepumppua on luottaa merkkivalmistajiin. Vaikka tämä varaosa on kallis, luotettavat toimittajat pystyvät usein tekemään mielenkiintoisia tarjouksia.
Tuote-ehdotuksia: