Raidetangon pää autoosi

Raidetangon pää Top auto merkit
- BMW 3-sarja Raidetangon pää
- VW GOLF Raidetangon pää
- BMW 5-sarja Raidetangon pää
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Raidetangon pää
- AUDI A4 Raidetangon pää
- VOLVO V70 Raidetangon pää
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Raidetangon pää
- TOYOTA AVENSIS Raidetangon pää
- TOYOTA COROLLA Raidetangon pää
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Raidetangon pää
- FORD FOCUS Raidetangon pää
- OPEL ASTRA Raidetangon pää
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Raidetangon pää
- NISSAN QASHQAI Raidetangon pää
- HONDA CR-V Raidetangon pää
- FORD TRANSIT
Raidetangon pää viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Turvallista ohjausta ja suoraa ajoa raidetangon avulla
Raidetanko on ohjauksen osa auton etuakselilla. Sillä on tärkeä tehtävä pitää auto suunnassaan. Raidetangon on kestettävä suuria voimia, minkä vuoksi sen rakenne on erittäin tukeva. Ennemmin tai myöhemmin se pitää vaihtaa uuteen ajoturvallisuuden varmistamiseksi.
Raidetangon rakenne
Raidetanko koostuu kahdesta osasta: ontosta palkista, jonka on sisäinen kierre kiinnittää auton ohjauslaitteeseen. Sopiva massiivinen palkki, jossa on ulkoinen kierre on ruuvattu pyörään. Massiivisen palkin ja pyörän välillä sijaitsee toinen osa: raidetangon pää. Tämän nivelen tehtävänä on mahdollistaa ohjausliikkeet samanaikaisesti pyörän ylös alas suuntaisten liikkeiden kanssa. Ohjausvivuston puolella raidetangon päässä on joustava laakeri. Kuminen puskuri, jossa on teräksinen rengas sisällä tarjoaa parhaan mahdollisen joustavuuden ja vakauden. Ruuvimutteri varmistaa, että sisempi ja ulompi palkki eivät kumoa toisiaan.
Raidetangon vikoja
Viallinen raidetanko ilmenee monin eri tavoin:
- Auto vetää sivuun - "ei pysy ajolinjassa."
- Etupyörät kuluvat toiselta puolelta (yleensä sisäpuolelta)
- Ohjaus on jatkuvasti epätarkempi ja hitaampi
- Ajon aikana, ohjauksessa tuntuu kopinaa.
Näitä toimintahäiriöitä ilmenee kun raidetanko on taipunut tai vahingoittunut tavalla tai toisella. Vahvojen voimien vuoksi raidetangon pää on alttiina kovalle kulumiselle. Raidetanko on altis hankalille sivusuunnan häiriöille. Törmääminen korkeaan kivetyksen reunaan väärässä kulmassa tai liian suurella nopeudella on yleisin syy raidetangon vioittumiseen. Havaittavissa olevin raidetangon vikojen lisäksi, se myös kuluu asteittain. Raidetangon päässä on kumipalje. Kumi voi haurastua ajan myötä. Rasva vuotaa ulos siitä, aiheuttaen raidetangon hyvin nopean kulumisen.
Tästä syystä raidetangonpää on suositeltavaa vaihtaa heti kun kumisuojuksen havaitaan menettäneen tiiveytensä. Raidetangon toisessa päässä oleva kumipuskuri voi myös vähitellen haurastua ja menettää joustavuutensa. Raidetankoon tulee huomattavasti enemmän välystä, jolloin ohjauksesta tulee hankalaa ja se on epätarkka.
Raidetangon vaihtaminen
Raidetangon vaihtaminen on hyvin yksinkertaista. Pyörä puretaan ja raidetangon pää poistetaan pyörän sisäsivulta. Pyörä käännetään sivuttain iskunvaimentimeen nähden. Tämän jälkeen, vahingon laajuudesta riippuen vaihdetaan joko raidetangon pää tai koko raidetanko. Joka tapauksessa raidetangon irti ruuvaamiseksi, mutteri on löysättävä.
Tärkeä vihje: Varmista, että muistat kierrosluvun, jolla vanha raidetangon pää oli ruuvattu raidetankoon. Uusi pää ruuvataan paikalleen täsmälleen samalla kierros määrällä. Jos on hieman onnea, se säästää sinut pakolliselta pyörien suuntaukselta.
Raidetankojen päät on aina vaihdettava pareittain. Siten luodaan edellytykset uudelle, optimaalisesti toimivalle ohjaukselle.
Raidetangon testaaminen
On tärkeää testata, että auto kulkee suoraan eteenpäin kun raidetangon päät on vaihdettu. Korjauksen jälkeen auton ei enää pitäisi vetää sivuun. Jos se on järjestyksessä, pitäisi tarkistaa renkaiden kulumisen taso. Renkaat voivat silti kulua toispuoleisesti. Jos haluat olla varma, ettei näin tapahdu suuntaa pyörät korjauksen jälkeen. On suositeltavaa löysätä kaikki pultit ja ruuvit etukäteen. Huoltokorjaamo veloittaa helposti extraa näistä pienistä tehtävistä.
Uuden raidetangon kustannukset
Raidetangon hinta riippuu sen koosta ja painosta. Hinnat alkavat hyvin vaatimattomasti 11 eurosta kappaleelta ja ne ovat harvoin yli 30 euron hintaisia. Joka tapauksessa, nämä hinnat takaavat parhaan merkkituotteiden laadun.