Raidetanko autoosi

Raidetanko Top auto merkit
- BMW 3-sarja Raidetanko
- VW GOLF Raidetanko
- BMW 5-sarja Raidetanko
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Raidetanko
- AUDI A4 Raidetanko
- VOLVO V70 Raidetanko
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Raidetanko
- TOYOTA AVENSIS Raidetanko
- TOYOTA COROLLA Raidetanko
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Raidetanko
- FORD FOCUS Raidetanko
- OPEL ASTRA Raidetanko
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Raidetanko
- NISSAN QASHQAI Raidetanko
- HONDA CR-V Raidetanko
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Ohjaus
Raidetanko viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Raidetankoa käytetään henkilöautoihin rakennetussa niin sanotussa Ackermannin ohjausjärjestelmässä. Tätä järjestelmää lukuun ottamatta henkilöautoissa käytetään ainoastaan jaettuja raidetankoja. Pyörästä pyörään ulottuvat raidetangot ovat sen sijaan käytössä myös traktoreissa ja raskaissa ajoneuvoissa. Etuakselin jokaista pyörää ohjataan tällöin omalla tangolla, joka on rakennettu ohjausvaihteiston ja ohjausvarren väliin.
Molemman tyyppiset raidetangot koostuvat pääosiltaan kolmesta rakenneosasta:
On mahdollista erottaa seuraavat säädöt:
Molemman tyyppiset raidetangot koostuvat pääosiltaan kolmesta rakenneosasta:
- ⁃Kaksi niveltä, yksi kummassakin päässä; ohjausvaihteiston puoleinen nivel on toteutettu painelaakerina ja pyörän ohjausvarren puoleinen nivel kuulapäänä.
⁃teräksestä valmistettu yhdystanko, jossa on molemmilla puolilla pitkittäiskierre uralukituksella, jotta se pystyy huolehtimaan pitkittäiskohdistuksesta (yksittäistapauksissa saattaa esiintyä myös yksipuolisia kierteitä).
On mahdollista erottaa seuraavat säädöt:
- ⁃auraus (toe-in): Takapyörät ovat kauempana toisistaan kuin etupyörät (aurauskulma on positiivinen)
⁃nollatila: pyörät on säädetty täysin samansuuntaisesti (aurauskulma on nolla)
⁃haritus (toe-out): etupyörät ovat kauempana toisistaan kuin takapyörät (aurauskulma on negatiivinen)
Tuote-ehdotuksia: