Raidetangon sisäpää autoosi

Raidetangot Top auto merkit
- BMW 3-sarja Raidetangon sisäpää
- VW GOLF Raidetangon sisäpää
- BMW 5-sarja Raidetangon pää sisempi
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Raidetangon sisäpää
- AUDI A4 Raidetangon sisäpää
- VOLVO V70 Raidetangon pää sisempi
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Raidetangon sisäpää
- TOYOTA AVENSIS Raidetangon sisäpää
- TOYOTA COROLLA Raidetangon pää sisempi
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Raidetangon sisäpää
- FORD FOCUS Raidetangon sisäpää
- OPEL ASTRA Raidetangon pää sisempi
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Raidetangon sisäpää
- NISSAN QASHQAI Raidetangon sisäpää
- HONDA CR-V Raidetangon pää sisempi
- FORD TRANSIT
Raidetangon sisäpää viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Turvallinen ohjaus kaikilla nopeuksilla ehjällä sisemmällä raidetangonpäällä
Auton ajamisen opettelu ei ole kovin vaikeaa. Silti pohjimmiltaan yksinkertainen toiminta kytkeytyy hyvin monimutkaiseen etuakselin mekanismiin. Etuvetoisuus tekee veto- ja ohjaus mekanismista entistä monimutkaisemman. Sisempi raidetangonpää on tärkeä tämän järjestelmän osa.
Aina turvallista voimansiirtoa
Etuakselin pitää liikkua kaikkiin suuntiin: ylös alas liikkeet iskunvaimentimien vuoksi ja kaartuvat liikkeet pyörien ohjauksen takia ovat erittäin vaativia etupyörien ohjaus ja veto -mekanismeille. Yksi asia tulee olla aina taattu: voiman tulee aina siirtyä vaihteistosta vetoakselin välityksellä etupyörille luotettavasti ja turvallisesti. Raidetangonpäillä on tässä keskeinen rooli. Se voi pyöriä pitkittäissuunnassa ja siten se välittää pyörimisliikkeen oikein vaihteistolta vetoakselille.
Samanaikaisesti se liikkuu poikittaissuunnassa, absorboiden ohjauspyörän liikkeet sekä iskunvaimentimien liikkeitä. Komponentti koostuu kotelosta, jonka sisällä on raidetangonpää. Ne kytkeytyvä laippa-ja-ura liitoksella.
Raidetangonpään sijainti
Raidetangonpää sijaitsee suoraan vaihdelaatikosta ulos tulevan voimansiirtoakselin päässä. Se on piilossa pysyvästi rasvalla täytetyn holkin sisällä, joka suojaa raidetangonpäätä turvallisesti lian tunkeutumiselta tai voiteluaineen vuodoilta. Siinä on kuitenkin sen merkittävin heikko kohta.
Raidetangonpään viat
Vikoja syntyy, kun raidetangonpää likaantuu tai kun se ei enää ole riittävästi voideltu. Sen osat hankaavat toisiaan vasten aiheuttaen keskinäistä kulumista. Sen voi havaita ohjauksen kolisevasta äänestä. Lisäksi ohjaukseen tulee pieni vastus. Jos näin tapahtuu, syyn löytäminen on erittäin tärkeää.
Vaurioitunut raidetangonpää voi katketa. Useimmissa tapauksissa, ohjauksesta tulee raskaampaa; auto kääntyy voimakkaasti ja vetää sivuun. Pysäköidyssä autossa rikkinäinen raidetangonpää voidaan tunnistaa siitä, että pyörä liikkuu löyhästi ja heiluu kun sitä ravistaa käsin.
Raidetangonpään vaihtaminen
Raidetangonpään vaihtaminen vaatii käyttöakselin täydellisen purkamisen. Kaupasta löytyy tähän erikoistyökaluja, jotka yksinkertaistavat työtä huomattavasti ja säästävät sinut turhautumiselta, joka seuraisi yrityksistä purkaa raidetangonpää jakoavaimien tai muiden sopimattomien työkalujen avulla. Erikoistyökalut maksavat n. 25 euroa ja vauhdittavat huomattavasti työtä, mikä tekee niiden hankinnasta todellakin sen arvoiset.
Käyttöakselin purkaaksesi, pyörä on tulee irrottaa, raidetangonpää purkaa ja käyttöakseli poistaa pyöränlaakerista pyörän puolelta. Pyörän holkkia pitää myös löysätä. Purkamisen jälkeen, raidetangonpää on vaihdetaan toiseen työstö penkissä.
Järkevät toimenpiteet
Kun koko voimansiirto on joka tapauksessa purettava, kannattaa ainakin sisemmän ja ulomman akselin holkit myös vaihtaa. Kumisuojusten käyttöikä on rajallinen ja säästät itseltäsi vaivan niiden vaihtamisesta myöhemmässä vaiheessa. raidetangonpää tulisi ainakin tarkistaa. Jos kumisuojien taitteet ovat hauraita tai vuotavat rasvaa, vaihda myös ne. Kolmiotukivarsien osalta, kuluminen voi näkyä liitoskohdissa. Raidetangonpään vaihto on erinomainen tilaisuus tehdä autosta kuin uusi. Ihannetapauksessa kaikki komponentit tulevat vaihdetuiksi samanaikaisesti kahdelta puolelta. raidetangonpäiden vaihdon jälkeen auto pitää käyttää huoltokorjaamolla pyörien suuntaamiseksi.
Uuden raidetangonpään kustannukset
Uusi raidetangonpää merkki valmistajalta, kuten esim. Monroelta tai FEBI BILSTEINiltä maksaa noin 18 euroa. Nämä halvat hinnat osoittavat, että autoon voidaan tehdä laaja huolto yhdellä korjauksella ja pienellä määrällä rahaa. Uuden Raidetangonpään ja mahdollisten lisäosien uusimisella auton koko ajoturvallisuus tulee uudelleen palautettua.