Ikkunaveivi autoosi

Ikkunakampi Top auto merkit
- BMW 3-sarja Ikkunaveivi
- VW GOLF Ikkunaveivi
- BMW 5-sarja Ikkunakampi
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Ikkunaveivi
- AUDI A4 Ikkunaveivi
- VOLVO V70 Ikkunakampi
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Ikkunaveivi
- TOYOTA AVENSIS Ikkunaveivi
- TOYOTA COROLLA Ikkunakampi
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Ikkunaveivi
- FORD FOCUS Ikkunaveivi
- OPEL ASTRA Ikkunakampi
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Ikkunaveivi
- NISSAN QASHQAI Ikkunaveivi
- HONDA CR-V Ikkunakampi
- FORD TRANSIT
Ikkunaveivi viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Nykyään harvinainen, mutta silti luotettava: ikkunakampi
Vuosikymmenten ajan manuaalinen ikkunakampi oli standardivaruste autojen tuulettamiseen ja ilmastointiin. Tätä yksinkertaista mutta erittäin luotettavaa autonosaa käytettiin jopa ensimmäisen sukupolven C-luokan Mercedekseen asti. Nykyään manuaaliset ikkunakammet ovat vakiovarusteita vain erittäin edullisissa autoissa, kuten LADAssa tai DACIAssa.
Manuaalisen ikkunakammen toiminto
Manuaalinen ikkunakampi on täysin manuaalinen mekanismi, jolla avataan auton sivuikkunat. Manuaalinen ikkunakampi koostuu itse kahvasta, hammasrattaasta ja vaijerimekanismista. Tämä on liitetty sivuikkunaan. Riippuen kahvan kääntösuunnasta, ikkuna aukeaa tai sulkeutuu.
Manuaalisen ikkunakammen asentaminen
Manuaalinen ikkunakampi on helppo asentaa kaikkiin autoihin. Se koostuu valetusta alumiinisesta kahvasta, jossa on pyörivä pääty. Se asennetaan keskeisellä pultilla hammasrattaaseen. Keskeisessä pultissa on yleensä muovisuoja. Sisustan verhoilusta riippuen muovisuoja voi sisältää koko kahvan tai vain osia siitä. Suoja voidaan irrottaa manuaalisesti tai nostaa irti talttapäisellä ruuvimeisselillä. Kun suoja on irrotettu, keskipulttiin päästään käsiksi. Tämä voidaan usein löysätä käsin. Heti kun pultti on löysätty, kahva voidaan vetää irti.
Toisessa versiossa pulttia pitää kiinni kiinnitysrengas. Tämä voidaan irrottaa manuaalisesti, jolloin kahva voidaan irrottaa. Molemmissa versioissa kahva voidaan asentaa haluttuun asentoon. Suosittelemme kuitenkin asentamaan kahvan yläasentoon siten, että ikkuna on kiinni. Tällöin kahvasta on helppo ottaa kiinni ikkunan avaamiseksi, eikä kahva paina matkustajan jalkaa vasten.
Tyypillisiä manuaalisten ikkunakampien vikoja
Useimmissa tapauksissa manuaalisen ikkunakammen vika johtuu jumiutuneesta mekanismista. Pitkä ja voimakas yritys avata tai sulkea ikkuna saattaa hajottaa kahvan. Jos mekanismi on jumiutunut, vika tulee korjata, jottei mekanismi vaurioidu lisää. Mekanismin jumiutuminen johtuu usein grafiittipohjaisen voiteluaineen puutteesta. Tämä tilanne on helppo korjata. Asentajan tulee päästä mekanismiin käsiksi irrottamalla oven verhoilun. Kahvan irrottaminen on ensimmäinen vaihe.
Manuaalinen ikkunakampi kuluu vuosien saatossa. Ne, jotka ostavat vintage-auton, jossa on tunnearvoa, arvostavat yleensä siistiä ja järjestelmällistä sisustaa. Kuluneen manuaalisen ikkunakammen vaihto kohentaa auton ulkonäköä.
Harvinaisempi on rattaan vapaana pyöriminen tai sen irtoaminen. Näin voi käydä, jos kahvaa ei ole ruuvattu kiinni, vaan se kiinnitetään vain kahvan käyttöä varten. Rattaan hammastukset kuluvat ajan saatossa, jolloin kahva ei enää siirrä kiertoliikettä.
Laatu on tärkeää
Manuaaliset ikkunakammet valmistetaan valetusta alumiinista. Sen lisäksi, että laadukkaat autonosat on valmistettu kestävämmistä materiaaleista, ne ovat yleensä myös paremman näköisiä. Ikkunakampien vivut ovat edullisia osia eivätkä maksa yleensä yli 15 euroa. Kaikki kaupassamme myytävät osat ovat OEM-laatuisia.
Muunto sähkötoimiseksi?
Vaihto sähkötoimisiin ikkunakampiin kuulostaa hyvältä teoriassa. Tämä muutos vaatii kuitenkin paljon työtä. Yleisesti ottaen koko mekanismi joudutaan irrottamaan ja vaihtamaan sähköiseen versioon. Erityisesti auton johdotuksiin koskeminen tulee jättää ammattilaisille, jotka tuntevat tämän järjestelmän. Uudet osat tekevät siitä kalliimman. Moottorin ja nostomekanismin lisäksi myös oven verhoilu ja konsoli joudutaan vaihtamaan. Tämä saattaa kustantaa useita satoja euroja.
Sinun tulee miettiä tarkkaan, onko tämä varmasti kannattavaa: vintage-auto menettää merkittävästi arvoaan tämän muutoksen myötä, koska se ei enää tällöin ole alkuperäisessä kunnossa. Edullisissa käytetyissä autoissa käytettyjen osien käytössä on enemmän järkeä. Nämä voidaan asteittain vaihtaa uusiin osiin. Kaupassamme on tarjolla kaikkea tarpeellista.