Nopeusmittarin vaijeri autoosi

Kierroslukumittari Top auto merkit
- BMW 3-sarja Nopeusmittarin vaijeri
- VW GOLF Nopeusmittarin vaijeri
- BMW 5-sarja Kierroslukumittari
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Nopeusmittarin vaijeri
- AUDI A4 Nopeusmittarin vaijeri
- VOLVO V70 Kierroslukumittari
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Nopeusmittarin vaijeri
- TOYOTA AVENSIS Nopeusmittarin vaijeri
- TOYOTA COROLLA Kierroslukumittari
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Nopeusmittarin vaijeri
- FORD FOCUS Nopeusmittarin vaijeri
- OPEL ASTRA Kierroslukumittari
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Nopeusmittarin vaijeri
- NISSAN QASHQAI Nopeusmittarin vaijeri
- HONDA CR-V Kierroslukumittari
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Mukavuus / sisätilan
Nopeusmittarin vaijeri viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Mekaaninen nopeuden mittaaminen nopeusmittarin johdon avulla
Nopeusmittarin johto on osa auton nopeusmittaria. Se on täysin mekaaninen komponentti, joka toimii luotettavasti, vaikka sähköjärjestelmässä on häiriö tai moottori ei ole käynnissä. Nopeusmittarin johtoa kutsutaan myös joskus nopeusmittarin akseliksi. Nopeusmittarin johto kuuluu pyörrevirralla toimivan nopeusmittarin rakenteeseen.
Pyörrevirralla toimivan nopeusmittarin toimintaperiaate
Pyörrevirralla toimiva nopeusmittari realisoi nopeuden täysin mekaanisesti. Nopeusmittarin johto on kiinni pienessä lisärattaassa, joka sijaitsee ajoneuvon koneistossa. Se koostuu joustavasta akselista, joka kulkee muhvin sisällä. Akselin ja muhvin välissä on grafiittikerros. Sen tarkoituksena on ehkäistä akselin sisäosan jumiutumista. Magneetti sijaitsee toisessa päässä nopeusmittarin johtoa. Se alkaa pyörimään, kun ajoneuvo liikkuu. Mitä nopeammin magneetti pyörii, sitä kovempi on magneettinen vetovoima. Tämä vetää mukanaan toista akselia, jonka pyöriminen kuitenkin estetään kierrejousella. Mitä nopeammin ajoneuvo liikkuu, sitä voimakkaampi magneettikenttä on, jolloin se työntää jousitettua akselia pidemmälle. Ajoneuvon nopeutta vaa’an avulla merkitsevä osoitin sijaitsee toisessa päässä jousitettua akselia.
Nopeusmittarin johdon viat
Nopeusmittarin johto pyörii ajettaessa jatkuvasti oman akselinsa ympäri. Tuloksena sisällä on jatkuvaa vääntövoimaa. Jos muhvin sisällä oleva grafiittikerros katoaa, kitka kasvattaa vastavoimaa. Tämä saattaa aiheuttaa sen, että nopeusmittarin sisällä oleva materiaali väsyy, mikä lopulta johtaa hajoamiseen. Tässä tapauksessa nopeusmittari hajoaa äkillisesti, eikä enää liiku sulavasti. Tällöin nopeus ei enää näy oikein. Nopeusmittarin akselia ei pystytä korjaamaan, vaan pelkästään vaihtamaan. Se on kiinni koneistossa ja myös kojelaudan tietyissä kohdissa sokilla. Oikeanlaisella työkalulla, yleensä sokkapihdeillä tai käyrillä pihdeillä, nopeusmittarin johto voidaan irrottaa ja vaihtaa uuteen osaan käden käänteessä. Tämä ei yleensä sisällä koko nopeusmittarin johdon vaihtamista, vaan pelkästään koneiston ja magneetin välisen osan. Jäljelle jäävät nopeusmittarin johdon komponentit ovat usein huoltovapaita ja kestävät koko auton eliniän.
Nopeusmittarin johdon ostaminen varaosaliikkeestä
Nopeusmittarin akselit ovat tavallisia kuluvia osia. Niiden hinta alkaa 10 eurosta ja ne kestävät yleensä 100 000 ajokilometriä. Vaikka ne ovat teknisesti todella yksinkertaisia komponentteja, niiden valmistamiseen vaaditaan paljon taitoa ja tarkkuutta. Huonompilaatuiset valmistajat tunnetaan siitä, että ne säästelevät komponentin voitelussa. Tässäkin tapauksessa on suositeltavaa suosia tunnettujen merkkien laatutuotteita. Vaikka nopeusmittarin johto on todella edullinen, ne asennetaan syvälle moottoritilaan. Tästä syystä niiden vaihtaminen on melko monimutkaista.
Laadukas nopeusmittarin johto takaa luotettavan nopeuden mittaamisen monien kymmenien tuhansien kilometrien ajan. Nopeusmittari näyttää nopeuden väärin Jos nopeusmittari kuitenkin näyttää virheellisiä lukemia, syynä ei yleensä ole itse nopeusmittari. Useimmissa tapauksissa se johtuu väärän kokoisten renkaiden käyttämisestä ajoneuvossa. Nopeusmittarin toiminta pohjautuu siihen, että se muuntaa vetoakselin nopeuden ajoneuvon nopeudeksi. Jos renkaiden koko eroaa merkittävästi sallitusta koosta, tämä aritmeettinen muunto akselista nopeusmittariin ei enää ole oikea.
Nopeusmittarin johto toimii myös vääntövartena, jolla on tietynlainen sisäinen joustavuus. Se tarvitsee tätä joustavuutta, jotta se pysyy kireänä koko toimintasäteellään. Tämä sisäinen ominaisuus saattaa myös johtaa poikkeavuuksiin nopeusmittarissa. Lainsäätäjät sallivat nopeusmittarien näyttävän 10 % + 4 km/h korkeampaa nopeutta. Nopeus ei kuitenkaan saa näyttää hitaampaa kuin se oikeasti on. Tästä syystä useimmat ajoneuvot kulkevat hieman hitaammin kuin mitä kuljettajalle näytetään.
Laadukas nopeusmittarin johto takaa luotettavan nopeuden mittaamisen monien kymmenien tuhansien kilometrien ajan. Nopeusmittari näyttää nopeuden väärin Jos nopeusmittari kuitenkin näyttää virheellisiä lukemia, syynä ei yleensä ole itse nopeusmittari. Useimmissa tapauksissa se johtuu väärän kokoisten renkaiden käyttämisestä ajoneuvossa. Nopeusmittarin toiminta pohjautuu siihen, että se muuntaa vetoakselin nopeuden ajoneuvon nopeudeksi. Jos renkaiden koko eroaa merkittävästi sallitusta koosta, tämä aritmeettinen muunto akselista nopeusmittariin ei enää ole oikea.
Nopeusmittarin johto toimii myös vääntövartena, jolla on tietynlainen sisäinen joustavuus. Se tarvitsee tätä joustavuutta, jotta se pysyy kireänä koko toimintasäteellään. Tämä sisäinen ominaisuus saattaa myös johtaa poikkeavuuksiin nopeusmittarissa. Lainsäätäjät sallivat nopeusmittarien näyttävän 10 % + 4 km/h korkeampaa nopeutta. Nopeus ei kuitenkaan saa näyttää hitaampaa kuin se oikeasti on. Tästä syystä useimmat ajoneuvot kulkevat hieman hitaammin kuin mitä kuljettajalle näytetään.
Tuote-ehdotuksia: