Polkimen kumi autoosi

Polkimen kumi Top auto merkit
- BMW 3-sarja Polkimen kumi
- VW GOLF Polkimen kumi
- BMW 5-sarja Poljinkumi
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Polkimen kumi
- AUDI A4 Polkimen kumi
- VOLVO V70 Poljinkumi
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Polkimen kumi
- TOYOTA AVENSIS Polkimen kumi
- TOYOTA COROLLA Poljinkumi
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Polkimen kumi
- FORD FOCUS Polkimen kumi
- OPEL ASTRA Poljinkumi
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Polkimen kumi
- NISSAN QASHQAI Polkimen kumi
- HONDA CR-V Poljinkumi
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Mukavuus / sisätilan
Polkimen kumi viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Käytä ajoneuvoa jaloillasi: Polkimet
Ajoneuvon polkimet ovat keskeisiä ohjausvälineitä ajoneuvon kiihdyttämiseksi ja hidastamiseksi. Ajoneuvossa on vähintään kaksi ja enintään neljä poljinta.
Yleiskatsaus ajoneuvon polkimiin
Ajoneuvossa on vähintään jarru- ja kiihdytyspoljin. Termiä “kaasupoljin” käytetään yleisesti, mutta se ei enää päde sähkötoimisiin ajoneuvoihin: Se viittaa ajoneuvon kiihdyttämiseen käytettävää poljinta. Nämä ovat ainoat polkimet, joita sähköisten ajoneuvojen ja automaattivaihteisten ajoneuvojen ajamiseen tarvitaan. Manuaalisella vaihteistolla varustelluissa ajoneuvoissa on myös kytkinpoljin. Kytkinpolkimeen yhdistetty kytkin vapauttaa moottorin vaihteistosta, jolloin vaihde voidaan vaihtaa manuaalisesti. Monissa ajoneuvoissa on myös poljin hätäjarrutusta varten käsijarrun sijaan. Tämä aktivoidaan jalalla ja vapautetaan vetovivulla.
Poljinten komponentit
Poljin koostuu koriin kiinnitetystä vivusta. Jalkatilaan on hitsattu paneeli, jolloin sitä voidaan käyttää jalalla. Lisäksi tähän on myös kiinnitetty pieni ja runsasurainen kumipaneeli, joka estää jalan luisumisen. Poljin on kiinnitetty kääntökohdastaan pultilla. Palautinjousi palauttaa polkimen alkuperäiseen asentoonsa aina käytön jälkeen. Polkimen vivun yläosassa on rengasniitti. Tähän on kiinnitetty monenlaisia vetovaijereita tai ohjaintankoja, joilla on eri tarkoituksia. Polkimet sijaitsevat ajoneuvon sisäpuolella, minkä johdosta ne on suojattuja ilmaston vaikutuksilta. Voimat, joita poljinten tulee kestää, ovat määriteltyjä. Poljinviat ovat harvinaisia, koska niihin ei useinkaan kohdistu epäluonnollista rasitusta.
Moderneissa ajoneuvoissa komennot saattavat kuitenkin välittyä sähköisesti mekaanisen sijaan. Tällöin polkimissa on potentiometrit, jotka siirtävät signaalinsa ohjausyksikköön. Lisäksi sähkömagneettisesti varatut vastakkaisvoimat luovat resistanssin, joka mahdollistaa tarvittavan herkkyyden poljinta käytettäessä. Nykyään tällaisia polkimia löytyy pääasiassa sähkömekaanisesti tuetuista jarru- ja kiihdytyspolkimista, joita käytetään hybridi- ja sähköajoneuvoissa.
Poljinten viat
Hajoamaisillaan oleva poljin johtaa varmasti vakaviin vaaratilanteisiin. Tässä tapauksessa ajoneuvo tulee viedä korjaamolle mahdollisimman nopeasti. Matka lähimmälle korjaamolle voidaan suorittaa vain hinausautolla. Usein syy ajoneuvon manuaalisten poljinten vikoihin ovat katkenneet vetovaijerit. Toinen pedaaleissa ilmenevä vika on hankaava ääni. Tämä syntyvät, kun laakeritapissa ei enää ole tarpeeksi voiteluainetta. Tämän saa nopeasti korjattua voitelulla. Pultteja pitää kiinni tapit, jotka saattavat joskus ajan myötä löystyä. Tässä tapauksessa polkimen toimintakyky voidaan palauttaa käden käänteessä.
Kuitenkin usein palautinjousi hajoaa. Se saattaa menettää joustokykynsä ajan myötä. Tämän huomaa usein onneksi nopeasti, ennen kuin se johtaa vaarallisiin tilanteisiin. Tästä syystä, jos poljin alkaa tuntumaan löysältä, tulee palautusmekanismi tarkistaa. Hajoava tai katkeava jousi saattaa todella johtaa vaarallisiin tilanteisiin. Poljinten vaihtaminen Ajoneuvon polkimet kestävät yleensä pidempään kuin itse auto. Jos ne kuitenkin hajoavat, voidaan ne irrottaa ja vaihtaa suhteellisen helposti. Jokainen poljin on kiinnitetty koriin vain muutamalla ruuvilla. Kun polkimia vaihdetaan, on yleensä järkevää myös vaihtaa vetovaijerit. Sähkömekaaniset polkimet ovat kuitenkin huomattavasti tavanomaisia polkimia kalliimpia. Nämä polkimet on kuitenkin myös suunniteltu siten, että ne kestävät koko ajoneuvon käyttöiän ajan. Polkimien tarvikkeet Suurin kuluminen ja repeily kohdistuu liukumista estäviin mattoihin. Ne voivat revetä osittain tai irrota jopa kokonaan. Tarvikkeita saa ostettua laajalti, minkä ansiosta poljinten visuaalinen ilme ja turvallisuus voidaan palauttaa täysin. Yksittäinen suoja maksaa noin 5 euroa. Varaosatarvikkeita voidaan käyttää myös ehostamaan auton sisustaa mielenkiintoisella tavalla. Näihin tarvikkeisiin kuuluvat mm. kromiset poljinten päälliset.
Kuitenkin usein palautinjousi hajoaa. Se saattaa menettää joustokykynsä ajan myötä. Tämän huomaa usein onneksi nopeasti, ennen kuin se johtaa vaarallisiin tilanteisiin. Tästä syystä, jos poljin alkaa tuntumaan löysältä, tulee palautusmekanismi tarkistaa. Hajoava tai katkeava jousi saattaa todella johtaa vaarallisiin tilanteisiin. Poljinten vaihtaminen Ajoneuvon polkimet kestävät yleensä pidempään kuin itse auto. Jos ne kuitenkin hajoavat, voidaan ne irrottaa ja vaihtaa suhteellisen helposti. Jokainen poljin on kiinnitetty koriin vain muutamalla ruuvilla. Kun polkimia vaihdetaan, on yleensä järkevää myös vaihtaa vetovaijerit. Sähkömekaaniset polkimet ovat kuitenkin huomattavasti tavanomaisia polkimia kalliimpia. Nämä polkimet on kuitenkin myös suunniteltu siten, että ne kestävät koko ajoneuvon käyttöiän ajan. Polkimien tarvikkeet Suurin kuluminen ja repeily kohdistuu liukumista estäviin mattoihin. Ne voivat revetä osittain tai irrota jopa kokonaan. Tarvikkeita saa ostettua laajalti, minkä ansiosta poljinten visuaalinen ilme ja turvallisuus voidaan palauttaa täysin. Yksittäinen suoja maksaa noin 5 euroa. Varaosatarvikkeita voidaan käyttää myös ehostamaan auton sisustaa mielenkiintoisella tavalla. Näihin tarvikkeisiin kuuluvat mm. kromiset poljinten päälliset.
Tuote-ehdotuksia: