Mittariston valot autoosi

Mittariston valaistus Top auto merkit
- BMW 3-sarja Mittariston valot
- VW GOLF Mittariston valot
- BMW 5-sarja Mittariston polttimot
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Mittariston valot
- AUDI A4 Mittariston valot
- VOLVO V70 Mittariston polttimot
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Mittariston valot
- TOYOTA AVENSIS Mittariston valot
- TOYOTA COROLLA Mittariston polttimot
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Mittariston valot
- FORD FOCUS Mittariston valot
- OPEL ASTRA Mittariston polttimot
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Mittariston valot
- NISSAN QASHQAI Mittariston valot
- HONDA CR-V Mittariston polttimot
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Mukavuus / sisätilan
Mittariston valot viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Tarkkaile nopeuttasi
Nopeusmittari on keskinäinen laite, joka auttaa sinua tarkkailemaan ajoneuvon nopeutta. Tämä on todella tärkeää tietoa, joka auttaa sinua noudattamaan nopeusrajoituksia sekä pitämään ajoneuvon hallinnassa. Vakio nopeusmittarin lisäksi tarjolla on myös joitain todella mielenkiintoisia jälkikäteen asennettavia ratkaisuja.
Nopeusmittarin toimintaperiaate
Nopeusmittari on kaikista ajoneuvoista vakiona löytyvä osa. Se koostuu anturista, signaalin välittäjästä ja laitteesta, joka on auton kojelaudassa. Nopeusanturi on joko analoginen tai digitaalinen. Vaikka tekniseltä näkökannalta digitaaliset nopeusmittarit ovat nykyään yksinkertaisia, analoginen nopeusmittari on yhä vakiona lähes kaikissa ajoneuvoissa. Niin sanottu pyörrevirralla toimiva nopeusmittari on kaikkein yleisin. Koneisto pyörittää pientä, magneettiin yhdistettyä ratasta. Tämä siirtää impulssimomentin toiseen akseliin magneettisen voiman avulla, jonka pyöriminen estetään kierrejousen kanssa. Tämä akseli on kiinnitetty osoittimeen, joka kalibroidaan vaa’an avulla. Mitä nopeammin magneetti pyörii, sitä kovempi on magneettinen vetovoima. Täten, mitä nopeammin ajoneuvo liikkuu, sitä pidemmälle osoitin siirtyy. Tämän yksinkertaisen periaatteen etuna on se, että se on teknisesti yksinkertainen ja edullinen valmistaa.
Sähkömekaaniset nopeusmittarit toimivat ajoneuvon koneistoon kiinnitetyn pysyvän magneetin avulla. Anturi mittaa pyörimisnopeuden ja ohjausyksikkö käyttää tätä tietoa laskeakseen ajoneuvon nopeuden. Mitattu arvo näytetään näytöllä. Tämä voi olla digitaalinen näyttö, vaikkakin manuaalinen näyttö on paljon yleisempi sähkömekaanisissa nopeusmittareissa.
Nopeusmittareiden tyyppien hyvät ja huonot puolet
Pyörrevirralla toimivat nopeusmittarit vaativat vain muutaman komponentin ja toimivat täysin mekaanisesti. Ne eivät ole kuitenkaan täysin tarkkoja. Jos nopeusmittarin johto hajoaa, se hajoaa välittömästi ja tulee vaihtaa kokonaan.
Sähkömekaaninen nopeusmittari on riippuvainen ohjausyksiköstä, joka muuntaa kulmanopeuden koneistossa ajoneuvon nopeudeksi. Tämä on kuitenkin paljon tarkempi. Koska näissä nopeusmittareissa on vähemmän mekaanisia osia, niiden elinikä on paljon pidempi. Nopeusmittarin viat Nopeusmittarit voivat toimia vain kahdella tapaa: Ne joko toimivat niin kuin pitääkin tai eivät toimi ollenkaan. Pyörrevirralla toimivissa nopeusmittareissa vian syynä on yleensä hajonnut nopeusmittarin johto. Jatkuvasti vaihtelevat nopeudet pitävät johdon jatkuvasti kierteellä, mikä johtaa materiaalin väsymiseen ja lopulta hajoamiseen. Tässä tapauksessa johdon vaihtaminen on ainoa vaihtoehto. Sähkömekaanisissa nopeusmittareissa magneetti voi irrota koneistosta tai syöpyneet anturin kontaktipinnat voivat katkaista signaalin välityksen. Jos nopeusmittari näyttää vääriä arvoja, on tähän yleensä toinen syy: Tässä tapauksessa on todennäköistä, että ajoneuvossa on siihen soveltumattomat renkaat. Nopeusmittarin näyttämä nopeus on aina tiettyjen rajojen sisällä, mikä mahdollistaa eri kokoisten renkaiden käyttämisen. Lainsäätäjien mukaan 10 % tai 4 km/h heitot ovat sallittuja. Tästä syystä nopeusmittari näyttää yleensä nopeuden hieman alakanttiin. Jos käytetään kuitenkin liian suuria tai pieniä renkaita, nopeusmittarin lukema eroaa merkittävästi todellisesta nopeudesta. Asennettaessa vanhoista autoista otettua nopeusmittaria tulee olla varovainen. Nopeusmittareiden mallit saattavat erota runsaasti saman ajoneuvotyypin välillä. Myös tämä saattaa aiheuttaa vääriä nopeuslukemia. Nopeusmittarin vaihtaminen Moderneissa ajoneuvoissa nopeusmittarin vaihtaminen on yksinkertaisempaa kuin voisi luulla. Useimmissa autoissa mittaripaneeli voidaan irrottaa irrottamatta rattia tai kojelautaa, mikä tekee vaihtamisesta helpompaa. Useimmissa tapauksissa nopeusmittari voidaan tilata vain valmistajalta varaosana. Varaosaliikkeistä on saatavilla kierroslukumittareita, jotka voidaan helposti yhdistää nopeusmittareihin. Myynnissä on jälkikäteen asennettavia kierroslukumittareita ja nopeusmittareita. Hinnat alkavat 150 eurosta.
Sähkömekaaninen nopeusmittari on riippuvainen ohjausyksiköstä, joka muuntaa kulmanopeuden koneistossa ajoneuvon nopeudeksi. Tämä on kuitenkin paljon tarkempi. Koska näissä nopeusmittareissa on vähemmän mekaanisia osia, niiden elinikä on paljon pidempi. Nopeusmittarin viat Nopeusmittarit voivat toimia vain kahdella tapaa: Ne joko toimivat niin kuin pitääkin tai eivät toimi ollenkaan. Pyörrevirralla toimivissa nopeusmittareissa vian syynä on yleensä hajonnut nopeusmittarin johto. Jatkuvasti vaihtelevat nopeudet pitävät johdon jatkuvasti kierteellä, mikä johtaa materiaalin väsymiseen ja lopulta hajoamiseen. Tässä tapauksessa johdon vaihtaminen on ainoa vaihtoehto. Sähkömekaanisissa nopeusmittareissa magneetti voi irrota koneistosta tai syöpyneet anturin kontaktipinnat voivat katkaista signaalin välityksen. Jos nopeusmittari näyttää vääriä arvoja, on tähän yleensä toinen syy: Tässä tapauksessa on todennäköistä, että ajoneuvossa on siihen soveltumattomat renkaat. Nopeusmittarin näyttämä nopeus on aina tiettyjen rajojen sisällä, mikä mahdollistaa eri kokoisten renkaiden käyttämisen. Lainsäätäjien mukaan 10 % tai 4 km/h heitot ovat sallittuja. Tästä syystä nopeusmittari näyttää yleensä nopeuden hieman alakanttiin. Jos käytetään kuitenkin liian suuria tai pieniä renkaita, nopeusmittarin lukema eroaa merkittävästi todellisesta nopeudesta. Asennettaessa vanhoista autoista otettua nopeusmittaria tulee olla varovainen. Nopeusmittareiden mallit saattavat erota runsaasti saman ajoneuvotyypin välillä. Myös tämä saattaa aiheuttaa vääriä nopeuslukemia. Nopeusmittarin vaihtaminen Moderneissa ajoneuvoissa nopeusmittarin vaihtaminen on yksinkertaisempaa kuin voisi luulla. Useimmissa autoissa mittaripaneeli voidaan irrottaa irrottamatta rattia tai kojelautaa, mikä tekee vaihtamisesta helpompaa. Useimmissa tapauksissa nopeusmittari voidaan tilata vain valmistajalta varaosana. Varaosaliikkeistä on saatavilla kierroslukumittareita, jotka voidaan helposti yhdistää nopeusmittareihin. Myynnissä on jälkikäteen asennettavia kierroslukumittareita ja nopeusmittareita. Hinnat alkavat 150 eurosta.
Tuote-ehdotuksia: