Etupakoputki autoosi

Etuäänenvaimentaja Top auto merkit
- BMW 3-sarja Etupakoputki
- VW GOLF Etupakoputki
- BMW 5-sarja Etuäänenvaimentaja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Etupakoputki
- AUDI A4 Etupakoputki
- VOLVO V70 Etuäänenvaimentaja
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Etupakoputki
- TOYOTA AVENSIS Etupakoputki
- TOYOTA COROLLA Etuäänenvaimentaja
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Etupakoputki
- FORD FOCUS Etupakoputki
- OPEL ASTRA Etuäänenvaimentaja
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Etupakoputki
- NISSAN QASHQAI Etupakoputki
- HONDA CR-V Etuäänenvaimentaja
- FORD TRANSIT
Etupakoputki viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Hiljaista ajoa etuvaimentimen avulla
Etuvaimennin pakoputkiston osa. Sitä kutsutaan joskus myös esivaimentimeksi tai keskivaimentimeksi. Se sijaitsee pakoputkiston keskiputkessa ja vaimentaa moottorin ääntä. Yhdessä perävaimentimen kanssa moottorin ääni hiljennetään erittäin hiljaiselle tasolle. Tämä tekee vaimentimesta erityisen hyödyllisen teknisesti kovaäänisille moottoreille. Suuren sylinterikapasiteetin, tehokkaan moottorin tai dieselvoimansiirron autoissa on erittäin usein keskivaimennin.
Pakoputkiston vaimentimen toiminto
Pakoputkiston vaimennin toimii sijainnistaan riippumatta aina samalla periaatteella: se koostuu suljetusta laatikosta, johon pakoputki johtaa. Samasta laatikosta tulee putki ulos sivuttain. Pakokaasu kulkee ilmavirran mukana. Ääni taas voimistuu pyöreästi. Laatikkoon ilman sisäänottoaukon kautta kulkeva ääni tulee vain osittain ulos ulostuloputkesta. Jäljelle jäänyt ääni muunnetaan värinäksi, minkä vuoksi vaimennin värähtelee hieman.
Kallis kestävä ratkaisu vs. edullinen varaosa
Pakoputkistojen tapauksessa tarkastajilla ja valmistajilla on edessään päätös: pääsääntöisesti nämä osat voidaan rakentaa siten, että ne kestävät koko auton käyttöiän ajan. Tätä varten koko järjestelmä tulee rakentaa ruostumattomasta teräksestä, jonka paksuus on vähintään 0,5 mm. Näin on usein erityisen korkeatasoisissa ajoneuvoissa, kuten huippu-urheiluautoissa. Tavallisissa massatuotetuissa perheautoissa ruostumattomasta teräksestä valmistetut pakoputkistot ovat aivan liian kalliita.
Toisaalta, pakoputkistot joutuvat kestämään runsaasti rasitusta: jatkuvia kuuma-kylmäsyklejä, aggressiivisia kaasuja, kondensoituvaa kosteutta ja polttojäämien ja kosteuden happosekoitukset, jotka kaikki vaikuttavat pakoputkiston putkiin merkittävästi. Lisäksi ne altistuvat ulkoisille vaikutteille, kuten tiesuolalle talvisin. Korkeat lämpötilat liuottavat vaiheittain metalliosien tiivisteitä. Pakoputkistossa on ohut sinkkikerros. Lisäruostesuoja ei ole mahdollista. Pakoputkiston syöpymistä ei täten voida estää. Tästä syystä valmistajat yrittävät pitää nämä osat mahdollisimman edullisina.
Etuvaimentimen käyttöikä
Etuvaimentimen käyttöikä on yhtä pitkä kuin koko pakoputkiston. Imusarjaa ja alaputkea mukaan lukematta kaikissa vaimentimissa ja putkissa on suhteellisen ohuet seinämät. Riippuen siitä, kuinka monta kylmää talvea auto on joutunut kestämään, käyttöikä on saattanut tulla päätökseen 3–5 vuoden kuluttua. Viallinen etuvaimennin ilmaisee itsestään selvästi: moottorin ääni voimistuu jatkuvasti, mikä on merkki siitä, että vaimentimessa on vuoto.
Vaimentimen korjaaminen?
Voit aina yrittää paikata keskivaimentimen reiät hitsaamalla. Tämä on kuitenkin pääsääntöisesti rahan tuhlaamista. Syöpynyt vaimennin tulee vaihtaa uuteen. Koska sää vaikuttaa kaikkiin vaimentimiin samalla tavalla, perävaimennin ei ole yhtään sen paremmassa kunnossa. Koska joustava osa on kaikista pakoputkiston osista edullisin, tämän osan vaihto samalla on kannattavaa.
Ei-kriittinen komponentti
Jos on joku osa, jonka laadussa voidaan hieman tinkiä, se on pakoputkiston vaimennin. Jos auto on MOT-vaiheessaan, korealaatuisen pakoputken asentamisessa ei ole järkeä. Erot edullisten ja OEM-laatuisten ratkaisujen välillä eivät ole kovin suuria vaimentimien tapauksessa. Hinnat vaihtelevat pääasiassa auton tyypin mukaan: edullinen etuvaimennin Renault Traficiin maksaa 28 euroa. G-sarjan Mercedekseen korkealaatuinen osa voi maksaa jopa 160 euroa.
OEM-laatua ilman kompromisseja
Tarjoamme uusista autoista löytyviä autonosia. OEM-laatuisilla autonosilla pystymme tarjoamaan sinulle tarvittavaa toimintavarmuutta, joka varmistaa sen, että autosi käyttö on turvallista. Valikoimastamme löytyvät etuvaimentimet takaavat sen, että voit rauhallisin mielin mennä MOT-tarkistukseen ja että ajaminen on hiljaista. Ehjällä pakoputkistolla ajaminen on mukavaa. Tämä pätee erityisesti pidempiin matkoihin: ärsyttävän hurinan sijaan kuulet vain huminan, jonka valmistajat ovat tarkoittaneet autostasi kuuluvan.