Takaäänenvaimennin autoosi

Takapönttö Top auto merkit
- BMW 3-sarja Takaäänenvaimennin
- VW GOLF Takaäänenvaimennin
- BMW 5-sarja Äänenvaimennin
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Takaäänenvaimennin
- AUDI A4 Takaäänenvaimennin
- VOLVO V70 Äänenvaimennin
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Takaäänenvaimennin
- TOYOTA AVENSIS Takaäänenvaimennin
- TOYOTA COROLLA Äänenvaimennin
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Takaäänenvaimennin
- FORD FOCUS Takaäänenvaimennin
- OPEL ASTRA Äänenvaimennin
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Takaäänenvaimennin
- NISSAN QASHQAI Takaäänenvaimennin
- HONDA CR-V Äänenvaimennin
- FORD TRANSIT
Takaäänenvaimennin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Takaäänenvaimennin on tekninen komponentti, joka sijaitsee pakokaasujärjestelmän lopussa. Se rajoittaa moottorista syntyvän melun mahdollisimman pieneksi. Ehjä takaäänenvaimennin takaa hiljaisen ajon, joka on hyvä kuljettajalle ja ympäristölle.
Moottorit ovat kovempi äänisiä kuin luulet
Jos mietit miten kova äänisiä moottorit oikeastaan ovat, kokeile poistaa taipuisa putki. Jopa pienimmän 1 litran ja 40 hv:n moottorin tuottama infernaalinen melu on hämmästyttävä. Se on tarpeeksi kova, että sinun on parempi valita syrjäinen alue tämän kokeilun toteuttamiseksi naapureiden hermostumisen ehkäisemiseksi. Syy tähän on moottorin toiminnassa: polttoaineen ja ilman sekoitus höyrystyy ja se sytytetään kipinällä.
Tuloksena syntyvä räjähdys painaa männän syvälle moottoriin, jonka ansiosta kampiakseli ja kaikki moottorin liikkuvat osat saavat voimansa. Keskimääräinen moottori käy 1000 - 5000 kierroksella minuutissa. Moottorin koosta riippuen se tarkoittaa 2-4 räjähdys kierrosta kohti - mikä on 20,000 räjähdystä minuutissa. Jos tämä melu pääsisi ympäristöön suodattamattomana, et kuulisi sanaakaan.
Yksinkertainen periaate, halpa varaosa
Takaäänenvaimennin muuntaa melun mekaanisiksi aalloiksi. Teknisessä mielessä, takaäänenvaimennin on hyvin yksinkertainen: se on peltipurkki, johon on kiinnitetty kaksi putkea. Putket ovat poikittaisessa kulmassa toisiinsa nähden ja osittain päällekkäin. Pakokaasu yhdessä äänen kanssa, joka ei ole mitään muuta kuin paineilmaa, virtaa purkkiin sen toiselle puolelle. Kaasu virrata taaksepäin ja saavuttaa toisen putken. Sieltä se pakenee ulkoilmaan. Ääni sen sijaan ei virtaa taaksepäin. Paineilman aikaan saama liike energia värisyttää metallista purkkia - ja siinä kaikki. Värähtelyt tulevat pitkän pakokaasujärjestelmän tukevien kumien absorboimiksi. Tärinä ei siirry korin.
Takaäänenvaimentimen kustannukset
Autonvalmistajat voivat tehdä valinnan: joko he kehittävät pakokaasujärjestelmät siten, että ne kestävät auton koko elinkaaren tai vaihtoehtoisesti suuren rasituksen alainen osa suunnitellaan kuluvaksi osaksi. Korkealaatuisen vaihtoehdon voi valmistaa vain ruostumattomasta teräksestä. Korkeiden raaka-ainehintojen ja monimutkaisen valmistusprosessin vuoksi, normaalin ruostumattomasta teräksestä tehdyn takaäänenvaimentimen käyttäminen tekisi autosta lähes 1000 euroa kalliimman. Siksi useimmissa autoissa takaäänenvaimennin on tavallista metallia. Niitä on saatavilla alkaen 30 euron hinnalla.
Takaäänenvaimentimen kuluminen
Takaäänenvaimennin on kovan rasituksen alla ja siihen kohdistuu jatkuvasti suuria lämpötilan muutoksia. Lisäksi pakokaasujen reagoivat erittäin aggressiivisesti, kun ne tulevat kosketuksiin veden kanssa. Veden tunkeutumista takavaimentimeen ei voida käytännössä välttää: mitä kylmempää ilma on, sitä enemmän kosteutta jäähtyvä takaäänenvaimennin kerää. Tämä selittää sen, miksi pakokaasut näyttävät aina valkoiselta savulta talviaamuisin.
Erityisesti talvella takaäänenvaimentimeen kohdistuu kolminkertainen rasitus: voimakkaat kuuman ja kylmän lämpötilan vaihtelut, ulkoinen maantiesuolan aiheuttama eroosio ja sisäinen noen ja veden sekoituksen hyökkäys, mitkä saavat äänenvaimentimen lopulta vähitellen ruostumaan.
Takaäänenvaimentimen viat
Viallista takaäänenvaimenninta ei voi jättää huomioimatta: autosta tulee yhä kovempi ääninen. Takaäänenvaimentimet on paino syistä valmistettu ohuesta metallista, joten niiden korjaushitsaus ei yleensä ole kannattavaa. Takaäänenvaimentimen syöpyneeseen metalliin hitsatut korjaus kappaleet eivät pysy pitkään. Lykkäät vian ilmenemistä korkeintaa päivillä, kunnes takaäänenvaimennin hajoaa jälleen. Uuteen vaihtaminen on huomattavasti yksinkertaisempaa, halvempaa ja kestävämpää.