Pakoputken pää autoosi

Pakoputken ulostulot Top auto merkit
- BMW 3-sarja Pakoputken pää
- VW GOLF Pakoputken pää
- BMW 5-sarja Pakoputkenpäät
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Pakoputken pää
- AUDI A4 Pakoputken pää
- VOLVO V70 Pakoputkenpäät
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Pakoputken pää
- TOYOTA AVENSIS Pakoputken pää
- TOYOTA COROLLA Pakoputkenpäät
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Pakoputken pää
- FORD FOCUS Pakoputken pää
- OPEL ASTRA Pakoputkenpäät
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Pakoputken pää
- NISSAN QASHQAI Pakoputken pää
- HONDA CR-V Pakoputkenpäät
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Pakoputkisto
Pakoputken pää viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Tyylikäs ja käytännöllinen pakoputki
Pakoputki on pakoputkiston viimeinen komponentti. Se on ainoa pakoputkiston ulos näkyvä osa. Täten se mahdollistaa optisen sävyn asettamisen.
Pakoputkien tekninen tarkoitus
Tekniseltä näkökannalta pakoputkien päätarkoitus on siirtää kuuma pakokaasu pois ohjaamosta. Tästä syystä pakoputket ovat käyriä tiehen päin. Usein pakoputket on hitsattu vaimentimeen. Tuunauspiireissä komponentti on pitkään ollut koristeellinen elementti.
Pakoputken optinen tarkoitus
Pakoputki voi olla käytännöllinen ja voi vaikuttaa koneen ääneen rakenteellaan ja muunnoksillaan. Se ei kuitenkaan ole kaunis. Sen ei tarvitsekaan olla, koska se kulkee pääosin ajoneuvon pohjassa. Täten se ei näy ulkopuolelle. Niin sanotut “sivuputket” tai “korkeat putket” ovat poikkeustapauksia. Molemmat pakoputkityypit olivat suosittuja tarvikkeita Yhdysvaltojen ajoneuvoissa 70-luvulla. “Sivuputkia” käytettiin urheilucoupeissa, ja ne kulkivat koko sivun pituudella. “Korkeat putket” olivat todella suosittuja lava-autoissa ja rekoissa. Ne kulkivat vertikaalisesti ohjaamon takana. Yltäkylläisen kromin kanssa ne olivat silmiinpistävä design-ominaisuus tuunauspiireissä. Näitä komponentteja saa edelleen, mutta niitä ei usein näe Euroopan alueella.
Itse pakoputki on yhä suosittu osa tuunaajien ja modifioijien keskuudessa. Teknisesti se on todella yksinkertainen: se on kiinnitetty pakoputkiston päähän yhdellä tai kahdella ruuvilla. Silti näyttävä “bling bling” pakoputki eroaa varmasti visuaalisesti tyypillisestä, hieman ruosteisesta pakoputkesta.
Pakoputken variantteja
Koska pakoputkella ei erityisesti ole mitään teknistä tarkoitusta, voidaan sitä kustomoida monella tapaa. Yksinkertaisin tapa muokata tätä osaa on käyttää kromipäällysteistä putkea. Runsaasti madalletuissa ajoneuvoissa, jossa on paljon katteita takana, pakoputki voi suojata tulelta. Tätä varten on olemassa erityisiä suojattuja pakoputkia. Ne on suunniteltu estämään niiden ulkopuolen voimakas kuumentuminen. Tämän mahdollistaa monikerroksinen rakenne. Näissä pakoputkissa itse sisäputki on peitetty tulenkestävällä kerroksella puristettua mineraalikuitua, joka on sitten koteloitu kromipäällysteisellä teräspäällysteellä. Tavanomaisen kromipäällysteen, jota on käytetty jo lähes 20 vuotta, vaihtoehdoksi tarjotaan myös nykyään kalkkipaperia valinnaiseksi pakoputkien optiseksi design-ominaisuudeksi.
Pakoputkia valmistetaan myös usein jaetulla rakenteella. Tässä pakoputken pääty on jaettu kahteen ulostuloon. Tulos on visuaalisesti vahva, varsinkin, jos ne on aseteltu symmetrisesti molemmille puolille.
Pakoputkien trendit
Pakoputkien hallitseva design on pyöreä muoto. Jotkut muutkin versiot ovat kuitenkin nousseet pinnalle. Neliönmuotoiset kaksoispakoputket, soikeat muodot, yksittäiset, monikulmaiset poikkileikkaukset ja monia muita vaihtoehtoja on saatavilla nykypäivänä. Tekniset muutokset pakoputkeen, kuten pillit, liekinheittimet tai fanfaarit eivät silti ole sallittuja.
Pakoputkien vaihtaminen
Viallisen pakoputken huomaa helposti: ne joko putoavat ajettaessa tai vanhenevat visuaalisesti niin voimakkaasti, että ne on pakko vaihtaa. Pakokaasun korkea lämpötila edistää kromikerroksen nokeentumista ja ruostumista.
Pakoputket ovat auton helpoiten vaihdettavia osia. Ne on kiinni yleensä vain kahdella ruuvilla. Kun nämä on löystetty, voidaan pakoputki irrottaa helposti. Riippuen pakoputken koosta, saatetaan vaimentimeen joutua kiinnittämään pakoputken kannatin. Pakoputkilla itsessään ei ole ylimääräistä tukea, koska tämä vaikuttaisi niiden visuaaliseen ulkonäköön. Joissakin ajoneuvoissa takakatetta saatetaan joutua säätämään, jotta siihen mahtuu tietty pakoputki. Tähän tarvitaan sopivia työkaluja ja työ tulee tehdä todella ammattimaisesti ja huolellisesti. Muutoin pakoputken optinen efekti voi heiketä epäsiistien kohtien takia. Pakoputkien hinnat Pakoputkien hinnat vaihtelevat merkittävästi. Yksinkertaiset kromiosat, jotka kiinnitetään pakoputkeen, maksavat lisätarvikkeena noin 15 euroa. Todelliset tuunausosat, jotka on erityisesti tiettyyn ajoneuvoon räätälöityjä, saattavat maksaa kuitenkin muutamia satoja euroja.
Pakoputket ovat auton helpoiten vaihdettavia osia. Ne on kiinni yleensä vain kahdella ruuvilla. Kun nämä on löystetty, voidaan pakoputki irrottaa helposti. Riippuen pakoputken koosta, saatetaan vaimentimeen joutua kiinnittämään pakoputken kannatin. Pakoputkilla itsessään ei ole ylimääräistä tukea, koska tämä vaikuttaisi niiden visuaaliseen ulkonäköön. Joissakin ajoneuvoissa takakatetta saatetaan joutua säätämään, jotta siihen mahtuu tietty pakoputki. Tähän tarvitaan sopivia työkaluja ja työ tulee tehdä todella ammattimaisesti ja huolellisesti. Muutoin pakoputken optinen efekti voi heiketä epäsiistien kohtien takia. Pakoputkien hinnat Pakoputkien hinnat vaihtelevat merkittävästi. Yksinkertaiset kromiosat, jotka kiinnitetään pakoputkeen, maksavat lisätarvikkeena noin 15 euroa. Todelliset tuunausosat, jotka on erityisesti tiettyyn ajoneuvoon räätälöityjä, saattavat maksaa kuitenkin muutamia satoja euroja.
Tuote-ehdotuksia: