Painelaakeri autoosi

Kytkimen painelaakeri Top auto merkit
- BMW 3-sarja Painelaakeri
- VW GOLF Painelaakeri
- BMW 5-sarja Kytkimen painelaakeri
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Painelaakeri
- AUDI A4 Painelaakeri
- VOLVO V70 Kytkimen painelaakeri
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Painelaakeri
- TOYOTA AVENSIS Painelaakeri
- TOYOTA COROLLA Kytkimen painelaakeri
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Painelaakeri
- FORD FOCUS Painelaakeri
- OPEL ASTRA Kytkimen painelaakeri
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Painelaakeri
- NISSAN QASHQAI Painelaakeri
- HONDA CR-V Kytkimen painelaakeri
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Kytkin
Painelaakeri viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Kytkinakselin laakeri on tärkeä kytkimen osa, joka osaltaan huolehtii liitoksesta kahden mekaanisen akselin välillä. Sen lisäksi kytkinakselin laakerin tehtävä on siirtää tarvittava voima kaapelin välityksellä tai välittömästi kiertoliikkeeseen perustuvan paineasetelman kautta. Tällainen laakeri on manuaalisen vaihteiston välttämätön osa, jota käytetään autojen ja koneiden valmistuksessa. Autoteollisuudessa käytetyissä käsivaihteistoissa kytkinakselin laakeri palvelee kytkimen irtikytkentää käynnistyksen ja vaihteiden vaihdon yhteydessä. Erityisesti vanhemman tyylisissä käsivaihteistoissa kytkinakselin laakeri on yhdistetty painelaakeriin, joka liikkuu joko mekaanisesti tai hydraulisesti työsylinterin yli.
Tehtävät ja lisäosat
Kytkinakselin laakeri on tarpeellinen, koska se mahdollistaa kytkimen irtikytkennän. Koska kytkinakselin laakerin täytyy ottaa vastaan korkeita pitkittäisvoimia, näyttelee kuluminen merkittävää roolia. Aikaisemmin manuaalivaihteistoissa kytkinakselin laakeri pyörähti sen suojelemiseksi kulutukselta vain kytkintä käytettäessä, mutta uudemmissa rakenteissa on optimoitu kulumissuoja, jonka ansiosta laakeri voi pyöriä jatkuvasti. Uudemmat käsivaihteistot on rakennettu niin, että niissä kytkin toimii hydraulisesti ja työsylinteri on integroitu suoraan kytkinakselin laakeriin. Näissä CSC-rakenteissa (Concentric Slave Cylinder, Concentric kytkimen työsylinteri) laakeri ja työsylinteri muodostavat kokonaisuuden, niin että erillinen painelaakeri on tarpeeton.
Koska kytkinakselin laakeri on kuluva osa, jonka elinikä on sidottu kytkimeen, on suositeltavaa vaihtaa laakeri kytkimenvaihdon yhteydessä. Vanhemman mallisissa vaihdelaatikoissa, esimerkiksi 02B-vaihdelaatikko, on laakeri yhdessä painelaakerin kanssa työnnetty holkin sisälle. Tämä on myös vaihdettavissa, jos on tarpeen. Tarpeellisiin lisäosiin kuuluvat myös kiinnitysruuvit, jotka pitävät laakerit oikeassa asennossa. Painelaakerin kuppina käytetään useimmiten pallokuppia, joka on ruuvattu vaihteistokoteloon. Moderneissa manuaalivaihdelaatikoissa, esimerkiksi 02G-vaihdelaatikoissa, joissa työsylinteri ja laakeri muodostavat kokonaisuuden, on vaihdettava O-rengas ja tarvittaessa myös työsylinterin paineputki samoin kuin kiinnitysruuvit.
Tehtävät ja lisäosat
Kytkinakselin laakeri on tarpeellinen, koska se mahdollistaa kytkimen irtikytkennän. Koska kytkinakselin laakerin täytyy ottaa vastaan korkeita pitkittäisvoimia, näyttelee kuluminen merkittävää roolia. Aikaisemmin manuaalivaihteistoissa kytkinakselin laakeri pyörähti sen suojelemiseksi kulutukselta vain kytkintä käytettäessä, mutta uudemmissa rakenteissa on optimoitu kulumissuoja, jonka ansiosta laakeri voi pyöriä jatkuvasti. Uudemmat käsivaihteistot on rakennettu niin, että niissä kytkin toimii hydraulisesti ja työsylinteri on integroitu suoraan kytkinakselin laakeriin. Näissä CSC-rakenteissa (Concentric Slave Cylinder, Concentric kytkimen työsylinteri) laakeri ja työsylinteri muodostavat kokonaisuuden, niin että erillinen painelaakeri on tarpeeton.
Koska kytkinakselin laakeri on kuluva osa, jonka elinikä on sidottu kytkimeen, on suositeltavaa vaihtaa laakeri kytkimenvaihdon yhteydessä. Vanhemman mallisissa vaihdelaatikoissa, esimerkiksi 02B-vaihdelaatikko, on laakeri yhdessä painelaakerin kanssa työnnetty holkin sisälle. Tämä on myös vaihdettavissa, jos on tarpeen. Tarpeellisiin lisäosiin kuuluvat myös kiinnitysruuvit, jotka pitävät laakerit oikeassa asennossa. Painelaakerin kuppina käytetään useimmiten pallokuppia, joka on ruuvattu vaihteistokoteloon. Moderneissa manuaalivaihdelaatikoissa, esimerkiksi 02G-vaihdelaatikoissa, joissa työsylinteri ja laakeri muodostavat kokonaisuuden, on vaihdettava O-rengas ja tarvittaessa myös työsylinterin paineputki samoin kuin kiinnitysruuvit.
Tuote-ehdotuksia: