Kytkinasetelma autoosi

Kytkimen painelevy Top auto merkit
- BMW 3-sarja Kytkinasetelma
- VW GOLF Kytkinasetelma
- BMW 5-sarja Kytkimen painelevy
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Kytkinasetelma
- AUDI A4 Kytkinasetelma
- VOLVO V70 Kytkimen painelevy
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Kytkinasetelma
- TOYOTA AVENSIS Kytkinasetelma
- TOYOTA COROLLA Kytkimen painelevy
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Kytkinasetelma
- FORD FOCUS Kytkinasetelma
- OPEL ASTRA Kytkimen painelevy
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Kytkinasetelma
- NISSAN QASHQAI Kytkinasetelma
- HONDA CR-V Kytkimen painelevy
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Kytkin
Kytkinasetelma viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Moottoriajoneuvoteollisuudessa käytetään polttomoottorin kampiakselin ja vaihdelaatikon vetoakselin akselisidokseen liikkuvaa liitosta. Tämä palvelee sekä voimansiirron käynnistystä että katkaisua moottorista vetäviin pyöriin. Tällöin kyseessä on pääosin kitkaliitos, koska jousivoima painaa kitkapinnat puristuslevyn avulla vauhtipyörää vasten. Näin polttomoottorin synnyttämä työntömomentti siirtyy manuaaliseen vaihteistoon.
Jos vaihdelaatikon välityssuhdetta muutetaan (vaihdetaan vaihteita), poljinten käyttö painaa kytkimen laukaisimen pituussuuntaisesti vauhtipyörän suuntaan, jolloin myös kalvojousen läpät liikkuvat tähän suuntaan. Nämä toimivat kaksipuolisena vipuna, ja ulkoinen halkaisija liikuttaa ne poispäin vauhtipyörästä. Näin puristuslevyn kuormitus pienenee ja lukkojousi irtoaa kitkapinnasta. Kitkapinnan ja puristuslevyn väliin syntyvän ilmaraon vuoksi sähkövirta katkeaa ja se voidaan johtaa vaihdevipuun.
Kytkimen puristuslevyn yleinen tehtävä on myös painaa yhden tai useamman jousen avulla kytkinlevy kitkapintoineen moottorin vauhtipyörään ja huolehtia työntömomentin kitkattomasta siirrosta. Puristuslevyn ja kitkapintojen välinen ilmarako pysyy vakaana kytkimeen integroidun automaattikoneiston heikentäessä pintajännitystä. Näin myös reitti kytkinpolkimeen pysyy aina vakaana.
Kalvojousen läppien ja/tai kitkapintojen rikkoutuminen johtaa väistämättä myös puristuslevyn vahingoittumiseen, mistä seuraa kallis korjaus, joka on suoritettava autokorjaamossa nostolavalla. Kytkimen puristuslevy siihen kuuluvine osineen on saatavilla pakettina kutakin automallia varten. Vaihdon yhteydessä tulisi aina vaihtaa myös kytkinlevy sekä kitkapinnat.
Jos vaihdelaatikon välityssuhdetta muutetaan (vaihdetaan vaihteita), poljinten käyttö painaa kytkimen laukaisimen pituussuuntaisesti vauhtipyörän suuntaan, jolloin myös kalvojousen läpät liikkuvat tähän suuntaan. Nämä toimivat kaksipuolisena vipuna, ja ulkoinen halkaisija liikuttaa ne poispäin vauhtipyörästä. Näin puristuslevyn kuormitus pienenee ja lukkojousi irtoaa kitkapinnasta. Kitkapinnan ja puristuslevyn väliin syntyvän ilmaraon vuoksi sähkövirta katkeaa ja se voidaan johtaa vaihdevipuun.
Kytkimen puristuslevyn yleinen tehtävä on myös painaa yhden tai useamman jousen avulla kytkinlevy kitkapintoineen moottorin vauhtipyörään ja huolehtia työntömomentin kitkattomasta siirrosta. Puristuslevyn ja kitkapintojen välinen ilmarako pysyy vakaana kytkimeen integroidun automaattikoneiston heikentäessä pintajännitystä. Näin myös reitti kytkinpolkimeen pysyy aina vakaana.
Kalvojousen läppien ja/tai kitkapintojen rikkoutuminen johtaa väistämättä myös puristuslevyn vahingoittumiseen, mistä seuraa kallis korjaus, joka on suoritettava autokorjaamossa nostolavalla. Kytkimen puristuslevy siihen kuuluvine osineen on saatavilla pakettina kutakin automallia varten. Vaihdon yhteydessä tulisi aina vaihtaa myös kytkinlevy sekä kitkapinnat.
Tuote-ehdotuksia: