Kytkinlevy autoosi

Kytkinlevy Top auto merkit
- BMW 3-sarja Kytkinlevy
- VW GOLF Kytkinlevy
- BMW 5-sarja Kytkinlevy
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Kytkinlevy
- AUDI A4 Kytkinlevy
- VOLVO V70 Kytkinlevy
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Kytkinlevy
- TOYOTA AVENSIS Kytkinlevy
- TOYOTA COROLLA Kytkinlevy
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Kytkinlevy
- FORD FOCUS Kytkinlevy
- OPEL ASTRA Kytkinlevy
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Kytkinlevy
- NISSAN QASHQAI Kytkinlevy
- HONDA CR-V Kytkinlevy
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Kytkin
Kytkinlevy viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Kytkinlevy yhdistää kaksi akselia moottoriajoneuvon manuaalivaihteistossa. Se kiinnitetään kahden levyn väliin, jotka ovat kiinni moottorin kampiakselissa. Toinen levy on kampiakseliin kiinteästi yhdistetty vauhtipyörä, kun taas toinen levy, niin sanottu kiristyslaatta, sovittaa akselien liikkeet. Kalvojousi painaa tämän vetopyörää vastaan. Hammasakselin välityksellä vaihteiston akseliin kiertäen jäykästi liitetty kytkinlevy voidaan irrottaa kalvojousella, jonka ulkoreuna painaa kytkinlevyn kiristyslaatan yli.
Tehtävät ja vaiheet
Kytkinlevyt sopivat yleensä vain tiettyihin automalleihin tai mallisarjoihin. Usein täytyy ottaa huomioon myös valmistusvuosi. Tärkeimpiin tuntomerkkeihin kuuluvat halkaisija, navan profiili ja hampaiden määrä. Kytkinlevyillä on usein heilahtelunvaimennin ja jousi. Vaimennusjousen laatu vaikuttaa käynnistettäessä ja aina vaihdetta vaihdettaessa välittömästi ajomukavuuteen, koska se saa kytkimen toimimaan pehmeämmin ja vähemmän nykivästi. Monissa tapauksissa kytkinlevy toimitetaan yhdessä puristuslevyn kanssa. Kytkinlevy on pääsääntöisesti jäykkä, ja sille on saatavana orgaanisista materiaaleista tehtyjä pinnoitteita, joihin sisältyvä hartsi toimii sidosaineena. Laadukkaampia vaihtoehtoja metallisin tai keraamisin (sintratuin) pinnoittein on myös olemassa. Raskaammille kuormille ja kilpaurheilua varten löytyy vahvistettuja laatuja.
Tärkeät valintakriteerit
Kytkinlevyn valinta tapahtuu kutakin automallia varten käytettävissä olevan tuotekirjon puitteissa. Tässä suhteessa kannattaa ottaa huomioon valmistajan tiedotteet. Kun on olemassa useampia vaihtoehtoja, pitäisi huomioida erityisesti lämmöneristävyys ja kulutuskestävyys. Tärkeä on myös korkea kitka-arvo, joka kestää korkeammissakin lämpötiloissa. Hyvälaatuinen kytkinlevy vakuuttaa pitkä-ikäisyydellään, niin että kytkinlevy on tarpeen vaihtaa enintään koko kytkimen vaihdon yhteydessä.
Tehtävät ja vaiheet
Kytkinlevyt sopivat yleensä vain tiettyihin automalleihin tai mallisarjoihin. Usein täytyy ottaa huomioon myös valmistusvuosi. Tärkeimpiin tuntomerkkeihin kuuluvat halkaisija, navan profiili ja hampaiden määrä. Kytkinlevyillä on usein heilahtelunvaimennin ja jousi. Vaimennusjousen laatu vaikuttaa käynnistettäessä ja aina vaihdetta vaihdettaessa välittömästi ajomukavuuteen, koska se saa kytkimen toimimaan pehmeämmin ja vähemmän nykivästi. Monissa tapauksissa kytkinlevy toimitetaan yhdessä puristuslevyn kanssa. Kytkinlevy on pääsääntöisesti jäykkä, ja sille on saatavana orgaanisista materiaaleista tehtyjä pinnoitteita, joihin sisältyvä hartsi toimii sidosaineena. Laadukkaampia vaihtoehtoja metallisin tai keraamisin (sintratuin) pinnoittein on myös olemassa. Raskaammille kuormille ja kilpaurheilua varten löytyy vahvistettuja laatuja.
Tärkeät valintakriteerit
Kytkinlevyn valinta tapahtuu kutakin automallia varten käytettävissä olevan tuotekirjon puitteissa. Tässä suhteessa kannattaa ottaa huomioon valmistajan tiedotteet. Kun on olemassa useampia vaihtoehtoja, pitäisi huomioida erityisesti lämmöneristävyys ja kulutuskestävyys. Tärkeä on myös korkea kitka-arvo, joka kestää korkeammissakin lämpötiloissa. Hyvälaatuinen kytkinlevy vakuuttaa pitkä-ikäisyydellään, niin että kytkinlevy on tarpeen vaihtaa enintään koko kytkimen vaihdon yhteydessä.
Tuote-ehdotuksia: