Sytytysjohto autoosi

Sytytyskaapeli Top auto merkit
- BMW 3-sarja Sytytysjohto
- VW GOLF Sytytysjohto
- BMW 5-sarja Tulpanjohdot
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Sytytysjohto
- AUDI A4 Sytytysjohto
- VOLVO V70 Tulpanjohdot
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Sytytysjohto
- TOYOTA AVENSIS Sytytysjohto
- TOYOTA COROLLA Tulpanjohdot
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Sytytysjohto
- FORD FOCUS Sytytysjohto
- OPEL ASTRA Tulpanjohdot
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Sytytysjohto
- NISSAN QASHQAI Sytytysjohto
- HONDA CR-V Tulpanjohdot
- FORD TRANSIT
Sytytysjohto viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Korkean jännitteen johtaminen palotilaan sytytyskaapeleiden avulla
Sytytyskaapeli yhdistää virranjakajan ja sytytystulpan, ohjaten sytytysjännitteen sytytystulpille, jossa se muunnetaan voimakkaaksi kipinäksi. Tämä kipinä puolestaan aiheuttaa ilman ja polttoaineen sekoituksen räjähtämisen, jolloin moottori käy.
Sytytyskaapelien rakenne
Sytytyskaapelit ovat paksuja, mutta joustavia kuparikaapeleita, joissa on paksu kuminen vaippa. Paksu kumi kerros on välttämätön. Kaapelissa kulkee 10,000 V jännite. Ilman riittävää eristystä jännite vuotaisi kaapelin sivusta ja aiheuttaisi ennenaikaisesti piirin sulkeutumisen. Sytytystulpaan ei tulisi jännitettä eikä moottori toimisi. Sytytyskaapelin ääripäissä on pistokkeet, jotka istuvat auton sytytysjärjestelmään. Pääsääntöisesti niitä ei ole kiinnitetty ruuveilla ja ne voi yksinkertaisesti vetää ulos.
Sytytyskaapelin kuluminen
Sytytyskaapeli kestävät yleensä pitkään. Kuitenkin, jos kuminen vaippa haurastuu ja tulee huokoiseksi se aiheuttaa nopeasti kaapelin hajoamisen. Lisäksi eristys vaippaan kohdistuvat ulkoiset vahingot tekevät kaapelista käyttökelvottoman. Usein toistuva esimerkki tällaisesta vauriosta sytytyskaapeleille on jyrsijöiden puremat.
Hauras kumi kertoo sen, että sytytyskaapelit ovat vanhat. Voit tarkistaa tämän taivuttamalla kaapelia useista paikoista. Jos näet paljon pieniä reikiä, kaapeli on ikääntynyt. Jyrsijöiden purenta jäljet voi havaita kahdesta hampaan jäljestä. Tällöin kaapelissa on yksi tai useampia vaurioita yhdessä kohtaa.
Viallisen sytytyskaapelin tunnistaminen
Virranjakelun häiriöt huomataan pätkivästä moottorin käynnistä tai matalasta tehosta. Auto ei enää kiihdy kunnolla, kun yksi sylintereistä ei toimi riittävän hyvin.
Vika analyysi on erityisen vaikeaa, jos jyrsijät ovat purreet kaapeleita. Yksi mahdollisuus havaita vika on käyttää moottoria pimeässä konepelti auki. Viallinen sytytyskaapeli erottuu sinisestä välkehdinnästä, jota kulkevat sivuttain ja liikkuvat kohti moottoritilaa. Älä koskaan kosketa kaapelia moottorin ollessa käynnissä! Siitä seuraa erittäin vahva ja epämiellyttävä sähköisku. Pahimmassa tapauksessa voit aiheuttaa moottorin tuleen syttymisen, jos ajat liian kauan viallisilla sytytyskaapeleilla. Onneksi sytytyskaapeleiden korjaaminen on yksi auton helpoimmista korjauksista.
Sytytyskaapeleiden korjaaminen
Sytytyskaapelit ovat yksi helpoimmista varaosista vaihtaa. Vedä se yksinkertaisesti irti molemmilta puolilta ja asenna uusi kaapeli. Et tarvitse työkaluja. Sytytyskaapelit on kuitenkin aina vaihdettava täydellisenä sarjana. Jos vian syy oli jyrsijöiden puremat, tässä kohtaa on erinomainen tilaisuus asentaa jyrsijäsuoja. Riittävä ja eläinystävällinen ratkaisu jyrsijä vahinkoja torjumaan on esim. ultraäänilaitteet.
Kun kaapelit ovat vanhat, koko sytytys on tarkistettava. Virranjakajan kansi, sytytystulpat tai edes sytytyspuolat eivät ole kovin kalliita ja ne voi vaihtaa helposti omatoimisesti. Hyvin huollettu sytytys takaa hiljaisen ja turvallisen ajon ja auttaa säästämään polttoainetta.
Sytytyskaapeleiden laatu
Sytytyskaapeli on yksinkertainen osa. Sen pitäisi olla rakenteeltaan laadukas; muuten se ei kestä suurta jännitettä. Siksi sytytyskaapeleita ostettaessa kyseeseen tulevat vain laadukkaat merkkituotteet. Jopa laadukkaiden Boschin tai ATE:n sytytyskaapelien hinnat ovat todella maltillisia. Ne kuitenkin varmistavat aina optimaalisesti toimivan sytytyksen maksimaalisen turvallisuuden.