00#
56-4503

Sytytystulpat autoosi

Valitse ajoneuvo
Haku
Sytytystulpat - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Sytytystulppa markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Sytytystulpat kokemuksia
  • FEBI BILSTEIN Sytytystulpat kokemuksia
  • NGK Sytytystulpat kokemuksia
  • VALEO Sytytystulpat kokemuksia
  • TOPRAN Sytytystulpat kokemuksia
  • SWAG Sytytystulpat kokemuksia
  • JP GROUP Sytytystulpat kokemuksia
  • HELLA Sytytystulpat kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Sytytystulppa
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DENSO Sytytystulppa
  • Osta parhaalla hinnalla täältä VEMO Sytytystulppa
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BERU Sytytystulppa
  • Osta parhaalla hinnalla täältä CHAMPION Sytytystulppa
  • Osta parhaalla hinnalla täältä MAGNETI MARELLI Sytytystulppa
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BUGIAD Sytytystulppa
  • Osta parhaalla hinnalla täältä ASHIKA Sytytystulppa
  • BOGAP
  • NTY
  • IAP QUALITY PARTS
  • Oyodo

Sytytystulpat viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Sytytystulppa on tärkeä osa auton sytytysjärjestelmää ja toimii liitoskohtana sytytysjännitteen ja polttokammion välissä. Sytytystulppa laukaisee räjähdyksen, josta auto saa tehonsa.

Sytytyksen rakenne

Ilman ja polttoaineen sekoituksen varma ja oikea aikainen syttyminen vaatii voimakkaan sytytyskipinän, joka syntyy sytytystulpista. Auton laturi tuottaa vain 12-24 V, joka on aivan liian vähän sytytyskipinää varten. Jännitettä pitää siksi kasvattaa sytytyksen mahdollistamiseksi. Sytytyspuola, joka on liitetty koriin toimii muuntajana. Se on pieni laatikko, jossa on kaksi liitäntäjohtoa ja joka löytyy pyöräkotelon puolelta moottoria. Toinen kaapeleista tulee laturista ja toinen yhdistää sen virranjakajaan. Täsmälleen oikealla hetkellä, virranjakaja johtaa sytytysvirran sytytystulpille, jotka sitten tuottavat kipinän.
Vuosien mittaan osat ovat muuttuneet, vaikka sytytysjärjestelmän periaatteellinen rakenne on pysynyt samana. Jotta ehkäistään sytytysjärjestelmän ylikuumenemista, sytytysvirta syötetään impulssina. Joka kerta useiden kymmenien tuhansien volttien suuruinen jännite kestää vain mitättömän pienen sekunnin murto osan, suojaten siten järjestelmää palovaurioilta.

Virta hallinnassa

Sytytystulpan pitää pystyä kestämään turvallisesti useiden kymmenien tuhansien volttien jännitteen, mikä selittää sen erikoisen rakenteen. Sytytystulppa koostuu yhdestä elektrodista, jolla on tukeva keraaminen vaippa ja joka päättyy lyhyen kierre kärjen päähän liittäen sytytystulpan virtaliittimeen. Virta aina kulkee piirissä ja tämän vuoksi sytytystulpan negatiivinen napa on aina sen ulkokierre, joka on välittömässä yhteydessä sylinterin pään sisäkierteeseen. Siinä on pieni rengas aivan sen positiivisen navan yläpuolella. Positiivinen napa työntyy palotilaan. Jos jännite syötetään sytytystulpalle, haluttu kipinä syttyy negatiivisen ja positiivisen navan välillä sytyttäen samalla ilman ja polttoaineen seoksen, joka aiheuttaa räjähdyksen ja painaa männän alas.

Yksinkertainen rakenne ja vaihtaminen

Sytytystulpan erityinen etu on se, että se on yksinkertaista vaihtaa bensiinin-ajoneuvoissa. Jokaisella on (tai pitäisi olla) tarvittavat taidot sytytystulpan vaihtamiseksi. Ne sijaitsevat sylinterin kannessa ja ne ruuvataan paikoilleen ja pois tarkoitukseen tehdyllä avaimella. Seuraavat neljä vaihetta on huomioitava:

    1. Jumittuneet sytytystulpat tulee kiertää irti varovasti käsivoimin. Liiallisen voiman käyttö voi aiheuttaa kierteen hajoamisen, joka aiheuttaa mittavaa vahinkoa, jotka voidaan korjata vain korjaamolla. 2. Kun sytytystulppa on poistettu, mitään hiukkasia ei pitäisi päästää palotilaan tulpan aukon kautta. Peitä se tarvittaessa kankaalla. 3. Kun sytytystulppaa kierretään paikalleen, varmista että se asettuu oikein kierteelle, kiertäen ensimmäiset pari manuaalisesti ennen työkalujen käyttämistä. 4. Sytytystulpan liittäminen sytytysjärjestelmään edellyttää oikean sytytysjärjestyksen noudattamista. Vaihda sytytystulpat aina peräjälkeen ja irrota seuraava sytytyskaapeli vain kun on aika irrottaa seuraava sytytystulppa.

Tarkistus vaihdon yhteydessä

Irrottamisen jälkeen vanhan sytytystulppa tulee tarkastaa perusteellisesti. Jos se on öljystä rasvainen tai noen tahrima, se viittaa moottoritilan ongelmiin. Uuden sytytystulpan vaihtaminen voi olla ratkaisu. Turvallisuuden vuoksi tulppa on syytä tarkastaa uudelleen muutaman sadan kilometrin jälkeen.

Laatu ja osaaminen sytytystulppia ostaessa

Sytytystulppien on sovittava moottoriin. Ne voivat vaihdella huomattavasti rakenteeltaan, pituudeltaan ja lämpöarvoltaan. Väärien sytytystulppien asentaminen voi johtaa nopeasti moottorivaurioihin. Perusta uusien sytytystulppien ostamiseen ovat auton manuaalista löytyvät tiedot. Ostamalla laadukaan NGK:n tai Boschin tulpan takaat autosi toimintavarmuuden.


Tuote-ehdotuksia:
Sytytystulppa
Tulpat NGK 1675
  • Avainväli: 16 mm
  • Kierteen pituus (mm): 19,0
  • Kipinäetäisyys [mm]: 3,5
  • Sytytystulppa: Platina-keskielektrodi, 1-maaelektroodi, Häiriönpoisto, 1 k-ohm, suoralla istukalla, kiinteä SAE-liitin
  • Kierremitta: M14 x 1,25
  • Tila:  Täysin
1675 NGK Tulpat auton hinta
NGK | 1675
13,32 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Sytytystulppa RIDEX 686S0034
  • Avainväli: 16
  • Sytytystulppa: 1-maaelektroodi, Iridium-keskielektrodi
  • Kierre 1: 19
  • Tuotelinja: Iridium TT
  • Kiristysmomentti: 22
  • Läpimitta [mm]: 14
  • Paino [g]: 43
  • Tila:  Täysin
686S0034 RIDEX Sytytystulppa auton hinta
RIDEX | 686S0034
6,84 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Sytytystulpat RIDEX 686S0053
  • Avainväli: 14 mm
  • Kierteen pituus (mm): 26,5
  • Kipinäetäisyys [mm]: 5
  • Sytytystulppa: 1-maaelektroodi, suoralla istukalla, Kuparikeskielektrodi, Nikkeli-keskielektrodi
  • Kierremitta: M12x1.25
  • Kärkiväli (mm): 0,9
  • Liittimet: SAE
  • Pakkaustyyppi: Laatikko
  • Kiristysmomentti > [Nm]: 20
  • Vastus alkaen [kOhm]: 3
  • Vastus asti [kOhm]: 9
  • Ulkonema [mm]: 3
  • Tila:  Täysin
686S0053 RIDEX Sytytystulpat auton hinta
RIDEX | 686S0053
5,82 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Tulpat RIDEX 686S0017
  • Avainväli: 16
  • Kierteen pituus (mm): 25
  • Sytytystulppa: 1-maaelektroodi, Nikkeli-keskielektrodi
  • Kärkiväli (mm): 1,3
  • Tuotelinja: Nickel TT
  • Kiristysmomentti: 22
  • Paino [g]: 45
  • Maaversio: Japani
  • Tila:  Täysin
686S0017 RIDEX Tulpat auton hinta
RIDEX | 686S0017
4,28 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Sytytystulppa DENSO K20TT
  • Avainväli: 16
  • Kierteen pituus (mm): 19
  • Sytytystulppa: 1-maaelektroodi, Nikkeli-keskielektrodi
  • Tuotelinja: Nickel TT
  • Liittimet: Solid SAE
  • Kiristysmomentti: 22
  • Läpimitta [mm]: 14
  • Paino [g]: 43
  • OE-numerolle: 1WT318110
  • Bruttopaino [g]: 46
  • vaihtoehtoinen tuote: IK20
  • Tila:  Täysin
K20TT DENSO Sytytystulppa auton hinta
DENSO | K20TT
5,30 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Sytytystulpat RIDEX 686S0005
  • Avainväli: 16
  • Ulkokierre [mm]: M14 x 1,25
  • Sytytystulppa: 2-maaelektroodia, Nikkeli-keskielektrodi
  • Kierre 1: 19
  • Kärkiväli (mm): 0,8
  • Tuotelinja: Nickel
  • Kiristysmomentti: 22
  • Läpimitta [mm]: 14
  • Paino [g]: 43
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 2
  • Tila:  Täysin
686S0005 RIDEX Sytytystulpat auton hinta
RIDEX | 686S0005
3,93 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Tulpat RIDEX 686S0024
  • Avainväli: 16
  • Kierteen pituus (mm): 26,5
  • Sytytystulppa: 1-maaelektroodi, Nikkeli-maadoituselektrodi, Nikkeli-keskielektrodi
  • Tuotelinja: Nickel TT
  • Liittimet: Solid SAE
  • Kiristysmomentti: 22
  • Läpimitta [mm]: 14
  • Paino [g]: 48
  • Tila:  Täysin
686S0024 RIDEX Tulpat auton hinta
RIDEX | 686S0024
3,84 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Sytytystulppa DENSO IK20TT
  • Avainväli: 16
  • Kierteen pituus (mm): 19
  • Sytytystulppa: Vastuksella, 1-maaelektroodi, Iridium-keskielektrodi, Platina-maadoituselektrodi
  • Tuotelinja: Iridium TT
  • Liittimet: Solid SAE
  • Kiristysmomentti: 22
  • Läpimitta [mm]: 14
  • Paino [g]: 43
  • Bruttopaino [g]: 46
  • vaihtoehtoinen tuote: IK20TT
  • Tila:  Täysin
IK20TT DENSO Sytytystulppa auton hinta
DENSO | IK20TT
15,85 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Sytytystulpat NGK 94833
  • Avainväli: 16 mm
  • Kierteen pituus (mm): 26,5
  • Kipinäetäisyys [mm]: 3,5
  • Sytytystulppa: Liitinmalli rengas (kupinmuotoinen), Platina-keskielektrodi, 1-maaelektroodi, Häiriönpoisto, 1 k-ohm, suoralla istukalla
  • Kierremitta: M14 x 1,25
  • Tila:  Täysin
94833 NGK Sytytystulpat auton hinta
NGK | 94833
19,30 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Tulpat RIDEX 686S0002
  • Avainväli: 16
  • Kierteen pituus (mm): 19
  • Kipinäetäisyys [mm]: 3
  • Sytytystulppa: Nikkeli-keskielektrodi, kiinteä SAE-liitin, 1-maaelektroodi
  • Kierremitta: M 14 x 1,25
  • Kärkiväli (mm): 0,9
  • Kiristysmomentti: 28
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 1
  • Tila:  Täysin
686S0002 RIDEX Tulpat auton hinta
RIDEX | 686S0002
3,01 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Sytytystulppa BOSCH 0 242 240 593
  • Avainväli: 16
  • Kierteen pituus (mm): 19
  • Kipinäetäisyys [mm]: 3
  • Kierremitta: M 14 x 1,25
  • Kärkiväli (mm): 0,8
  • Kiristysmomentti: 28
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 1
  • Tila:  Täysin
0 242 240 593 BOSCH Sytytystulppa auton hinta
BOSCH | 0 242 240 593
5,16 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytystulppa
Sytytystulpat RIDEX 686S0010
  • Avainväli: 20,8
  • Ulkokierre [mm]: 14
  • Kierteen pituus (mm): 19
  • Kipinäetäisyys [mm]: 3
  • Kierrenousu (mm): 1,25
  • Kärkiväli (mm): 0,8
  • Kiristysmomentti: 28
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 1
  • Kiristyskulma [Grad]: 90
  • Tila:  Täysin
686S0010 RIDEX Sytytystulpat auton hinta
RIDEX | 686S0010
2,60 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin