00#
78-2700

Sytytyspuola autoosi

Valitse ajoneuvo
Haku
Sytytyspuola - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Sytytyspuola markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Sytytyspuola kokemuksia
  • FEBI BILSTEIN Sytytyspuola kokemuksia
  • MAPCO Sytytyspuola kokemuksia
  • NGK Sytytyspuola kokemuksia
  • VALEO Sytytyspuola kokemuksia
  • TOPRAN Sytytyspuola kokemuksia
  • SWAG Sytytyspuola kokemuksia
  • METZGER Sytytyspuola kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Sytytyspuola
  • Osta parhaalla hinnalla täältä HELLA Sytytyspuola
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Sytytyspuola
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DENSO Sytytyspuola
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DELPHI Sytytyspuola
  • Osta parhaalla hinnalla täältä MEAT & DORIA Sytytyspuola
  • Osta parhaalla hinnalla täältä VEMO Sytytyspuola
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BERU Sytytyspuola
  • CHAMPION
  • BLUE PRINT
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI

Sytytyspuola viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Luotettava sytytys sytytyspuolan avulla

Sytytyspuola on pieni ja huomaamaton komponentti moottoritilassa. Se on kuitenkin välttämätön: ilman sytytyspuolaa palaminen ei ole mahdollista ja moottori ei käy.

Sytytyspuolan tehtävä

Sytytyspuola muuntaa laturista tulevan 14,4 V jännitteen sytytysjänniteeksi. Se voi olla jopa 30.000 volttia autosta riippuen. Tätä korkeaa jännitettä tarvitaan tuottamaan voimakas sytytyskipinä polttokammiossa. Sytytyspuolan tekninen rakenne on yksinkertainen ja kestää se yleensä vastaavasti pitkään autossa. Jos se hajoaa, se on helppo vaihtaa.

Sytytyspuolan rakenne

Sytytyksen muuntaja on laite jännitettä kestävässä kotelossa, jossa on sisäinen muuntajan ydin. Heikko 12 V virta tulee laturilta kelalle ja muuttuu kupari käämissä tarvittavaksi jännitteeksi. Se ei ole pysyvä prosessi, vaan tapahtuu vain juuri sillä hetkellä, kun virtaa tarvitaan sytytystulppiin.
Aikaisemmin yksiosainen soikean mallinen tai sylinterin muotoinen sytytyspuola olla vakio. Sitä käytettiin sytytysjärjestelmissä, joissa oli sytytyksen katkaisun kärjet. Tämä kulutukselle altis sytytysjärjestelmä on vähitellen korvattu kärjettömällä sytytysjärjestelmällä. Sillä on ollut vaikutuksensa sytytyksen muuntajien suunnitteluun. Pääasiassa kärjettömän sytysjärjestelmän kamman muotoisilla sytytyskeloilla on sama tarkoitus kuin perinteisillä sytytysmuuntajilla.

Sytytyspuolan kuluminen

Sytytysmuuntajassa ei ole liikkuvia osia. Näissä osissa ei siksi ilmene tavallista kulumista. Niillä on yksi tärkeä vihollinen - kosteus.
Sytytyskela on yleensä eristetty erittäin kestävällä muovilla, joka muuttuu ajan mittaan hauraaksi. Ottaen huomioon voimakkaat lämpötilan muutokset ja moottoritilan värähtely se on väistämätöntä. Kotelon pienistä halkeamista vesi pääsee tunkeutumaan sytytyspuolaan. Tällöin komponentti voi hajota nopeasti.

Viallisen sytytyspuolan tunnistaminen

Vanha sytytyspuola voi palaa. Tämä on hyvin harvinainen vian muoto. Ennen kuin näin käy, muuntaja hajoaa. Yksi ensimmäisistä oireista on, että auto ei enää kiihdy kunnolla. Näin käy siksi, että sylinterit eivät enää saa tarvittavaa sytytyskipinää. Kiihtyvyydestä tulee epäsäännöllistä ja auto nykii toistuvasti ajon aikana. Jos näin tapahtuu, syy pitää löytää.

Yksinkertainen tapa tarkistaa oma sytytys

Pysäköi autosi pimeään autotalliin. Avaa konepelti ja käytä moottoria. Jos moottoritilassa näkyy kipinöintiä, syynä on virheellinen sytytys. Huomioi turvallisuus: sinun ei missään nimessä pidä koskettaa vahingoittuneita osia, kun moottori on käynnissä. Sytytys ei aiheuta vaaraa, kun moottori on sammutettu. Jos se on käynnissä, on huomattava riski tuskalliseen sähköiskuun!
Tämä on erittäin luotettava testi. Jos kipinät ovat lähtöisin sytytyspuolasta, syyllinen on löytynyt. Useimmissa tapauksissa sytytyskaapelit ovat vastuussa virheellisestä sytytyksestä.
Siksi, jos sytytyspuola on viallinen, on järkevää vaihtaa koko sytytysjärjestelmä. Kaapelit ja sytytystulpat ovat erittäin halpoja. Osien vaihtaminen kokonaisuutena tekee autosta luotettavan ja kestävän useiksi vuosiksi eteenpäin.

Edulliset sytytyspuolat

Uusi sytytyspuola on saatavilla n. 25 eurolla. Korkeatasoiset sytytyksen muuntajat merkki valmistajilta kuten Bosch tai Magneti Marelli maksavat 35 ja 50 euron väliltä. Yhdessä uusien sytytystulppien ja kaapeleiden kanssa, auto käynnistyy ja kulkee luotettavasti milloin tahansa.
Vihje: Vaihda tai puhdista kaikki moottorin maadoituskaapelit. Yksi niistä on kiinnitetty akkuun, yksi laturiin ja sytytyspuola on myös kytketty koriin. Sen liitoskohdissa on usein ruostekerros, joka aiheuttaa eristävän vaikutuksen. Näitä liitoskohtien kiillotus ja voitelu voi palauttaa sytytyksen koko kapasiteetin.


Tuote-ehdotuksia:
Sytytyspuola
Puola BOSCH 0 221 504 464
  • Nimellisjännite (V): 14
  • Tila:  Täysin
0 221 504 464 BOSCH Puola auton hinta
BOSCH | 0 221 504 464
34,77 €
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Sytytyspuola NGK 48409
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 4
  • Sytytyspuola: Liitäntä SAE
  • Sisään/ulosmeno aukkojen lukumäärä: 1
  • Tila:  Täysin
48409 NGK Sytytyspuola auton hinta
NGK | 48409
46,34 €
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Puola BOSCH 0 221 504 471
  • Nimellisjännite (V): 14
  • Tila:  Täysin
0 221 504 471 BOSCH Puola auton hinta
BOSCH | 0 221 504 471
35,28 €
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Sytytyspuola RIDEX 689C0147
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 3
  • Sytytyspuola: COP-sytytyspuola (syt.tulpan päällä), Sytytystulppakoskettimella, Liitäntä SAE
  • Sisään/ulosmeno aukkojen lukumäärä: 1
  • Puola-sytytysjärjestelmä: Täyselektroniselle sytytykselle (TES)
  • Nimellisjännite (V): 12
  • Tila:  Täysin
689C0147 RIDEX Sytytyspuola auton hinta
RIDEX | 689C0147
30,15 €
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Puola NGK 48041
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 4
  • Sytytyspuola: Liitäntä SAE
  • Sisään/ulosmeno aukkojen lukumäärä: 1
  • Tila:  Täysin
48041 NGK Puola auton hinta
NGK | 48041
38,71 €
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Sytytyspuola BOSCH F 000 ZS0 210
  • Nimellisjännite (V): 14
  • Tila:  Täysin
F 000 ZS0 210 BOSCH Sytytyspuola auton hinta
BOSCH | F 000 ZS0 210
52,10 €
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Puola BERU ZSE030
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 4
  • Jännite (V): 12
  • Liittimiä: 1
  • Sytytyspuola: Liitäntä SAE, Sytytystulppakoskettimella
  • Liittimet: Spark Spring
  • Pituus, sis. liittimen [cm]: 14
  • Tila:  Täysin
ZSE030 BERU Puola auton hinta
BERU | ZSE030
30,41 €
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Sytytyspuola NGK 48005
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 4
  • Sytytyspuola: Liitäntä SAE
  • Sisään/ulosmeno aukkojen lukumäärä: 1
  • Kopan väri: kromi/musta
  • Tila:  Täysin
48005 NGK Sytytyspuola auton hinta
NGK | 48005
34,85 €
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Puola RIDEX 689C0003
  • Tarvittava kappalemäärä: 4
  • Sytytyspuola: Sytytystulppakoskettimella
  • Pistokkeen kotelon muoto: D-muoto
  • Pituus, sis. liittimen [cm]: 14
  • Käyttöjännite [V]: 12
  • Käytössä koskettimia: 4
  • Tila:  Täysin
689C0003 RIDEX Puola auton hinta
RIDEX | 689C0003
24,20 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Sytytyspuola NGK 48147
  • Pistokoskettimien lukumäärä: 3
  • Sytytyspuola: Liitäntä SAE
  • Sisään/ulosmeno aukkojen lukumäärä: 1
  • Tila:  Täysin
48147 NGK Sytytyspuola auton hinta
NGK | 48147
36,93 €
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Puola BOSCH 0 221 504 800
  • Nimellisjännite (V): 14
  • Tila:  Täysin
0 221 504 800 BOSCH Puola auton hinta
BOSCH | 0 221 504 800
37,07 €
Tila:  Täysin
Sytytyspuola
Sytytyspuola BOSCH 0 221 504 470
  • Nimellisjännite (V): 14
  • Tila:  Täysin
0 221 504 470 BOSCH Sytytyspuola auton hinta
BOSCH | 0 221 504 470
34,77 €
Tila:  Täysin