Sytytyspuola autoosi

Puola Top auto merkit
- BMW 3-sarja Sytytyspuola
- VW GOLF Sytytyspuola
- BMW 5-sarja Puola
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Sytytyspuola
- AUDI A4 Sytytyspuola
- VOLVO V70 Puola
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Sytytyspuola
- TOYOTA AVENSIS Sytytyspuola
- TOYOTA COROLLA Puola
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Sytytyspuola
- FORD FOCUS Sytytyspuola
- OPEL ASTRA Puola
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Sytytyspuola
- NISSAN QASHQAI Sytytyspuola
- HONDA CR-V Puola
- FORD TRANSIT
Sytytyspuola viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Luotettava sytytys sytytyspuolan avulla
Sytytyspuola on pieni ja huomaamaton komponentti moottoritilassa. Se on kuitenkin välttämätön: ilman sytytyspuolaa palaminen ei ole mahdollista ja moottori ei käy.
Sytytyspuolan tehtävä
Sytytyspuola muuntaa laturista tulevan 14,4 V jännitteen sytytysjänniteeksi. Se voi olla jopa 30.000 volttia autosta riippuen. Tätä korkeaa jännitettä tarvitaan tuottamaan voimakas sytytyskipinä polttokammiossa. Sytytyspuolan tekninen rakenne on yksinkertainen ja kestää se yleensä vastaavasti pitkään autossa. Jos se hajoaa, se on helppo vaihtaa.
Sytytyspuolan rakenne
Sytytyksen muuntaja on laite jännitettä kestävässä kotelossa, jossa on sisäinen muuntajan ydin. Heikko 12 V virta tulee laturilta kelalle ja muuttuu kupari käämissä tarvittavaksi jännitteeksi. Se ei ole pysyvä prosessi, vaan tapahtuu vain juuri sillä hetkellä, kun virtaa tarvitaan sytytystulppiin.
Aikaisemmin yksiosainen soikean mallinen tai sylinterin muotoinen sytytyspuola olla vakio. Sitä käytettiin sytytysjärjestelmissä, joissa oli sytytyksen katkaisun kärjet. Tämä kulutukselle altis sytytysjärjestelmä on vähitellen korvattu kärjettömällä sytytysjärjestelmällä. Sillä on ollut vaikutuksensa sytytyksen muuntajien suunnitteluun. Pääasiassa kärjettömän sytysjärjestelmän kamman muotoisilla sytytyskeloilla on sama tarkoitus kuin perinteisillä sytytysmuuntajilla.
Sytytyspuolan kuluminen
Sytytysmuuntajassa ei ole liikkuvia osia. Näissä osissa ei siksi ilmene tavallista kulumista. Niillä on yksi tärkeä vihollinen - kosteus.
Sytytyskela on yleensä eristetty erittäin kestävällä muovilla, joka muuttuu ajan mittaan hauraaksi. Ottaen huomioon voimakkaat lämpötilan muutokset ja moottoritilan värähtely se on väistämätöntä. Kotelon pienistä halkeamista vesi pääsee tunkeutumaan sytytyspuolaan. Tällöin komponentti voi hajota nopeasti.
Viallisen sytytyspuolan tunnistaminen
Vanha sytytyspuola voi palaa. Tämä on hyvin harvinainen vian muoto. Ennen kuin näin käy, muuntaja hajoaa. Yksi ensimmäisistä oireista on, että auto ei enää kiihdy kunnolla. Näin käy siksi, että sylinterit eivät enää saa tarvittavaa sytytyskipinää. Kiihtyvyydestä tulee epäsäännöllistä ja auto nykii toistuvasti ajon aikana. Jos näin tapahtuu, syy pitää löytää.
Yksinkertainen tapa tarkistaa oma sytytys
Pysäköi autosi pimeään autotalliin. Avaa konepelti ja käytä moottoria. Jos moottoritilassa näkyy kipinöintiä, syynä on virheellinen sytytys. Huomioi turvallisuus: sinun ei missään nimessä pidä koskettaa vahingoittuneita osia, kun moottori on käynnissä. Sytytys ei aiheuta vaaraa, kun moottori on sammutettu. Jos se on käynnissä, on huomattava riski tuskalliseen sähköiskuun!
Tämä on erittäin luotettava testi. Jos kipinät ovat lähtöisin sytytyspuolasta, syyllinen on löytynyt. Useimmissa tapauksissa sytytyskaapelit ovat vastuussa virheellisestä sytytyksestä.
Siksi, jos sytytyspuola on viallinen, on järkevää vaihtaa koko sytytysjärjestelmä. Kaapelit ja sytytystulpat ovat erittäin halpoja. Osien vaihtaminen kokonaisuutena tekee autosta luotettavan ja kestävän useiksi vuosiksi eteenpäin.
Edulliset sytytyspuolat
Uusi sytytyspuola on saatavilla n. 25 eurolla. Korkeatasoiset sytytyksen muuntajat merkki valmistajilta kuten Bosch tai Magneti Marelli maksavat 35 ja 50 euron väliltä. Yhdessä uusien sytytystulppien ja kaapeleiden kanssa, auto käynnistyy ja kulkee luotettavasti milloin tahansa.
Vihje: Vaihda tai puhdista kaikki moottorin maadoituskaapelit. Yksi niistä on kiinnitetty akkuun, yksi laturiin ja sytytyspuola on myös kytketty koriin. Sen liitoskohdissa on usein ruostekerros, joka aiheuttaa eristävän vaikutuksen. Näitä liitoskohtien kiillotus ja voitelu voi palauttaa sytytyksen koko kapasiteetin.