Jarrut kuuluvat jokaisen moottoriajoneuvon perinteisiin kulutusosiin, joten osien oikea-aikainen vaihto on olennaista tieturvallisuuden kannalta. Varsinkin vanhempien tuotantosarjojen osalta on mahdollista vaihtaa jarrulevyt ja -palat itse, mikäli sinulta löytyy hieman alan osaamista ja manuaalisia taitoja. Näin säästät jopa kolminumeroisen eurosumman verrattuna korjaamokäyntiin. Seuraava asennusohje antaa sinulle arvokkaita vinkkejä siihen, kuinka tee se itse -vaihto tapahtuu vaihe vaiheelta.
Jarrulevyjen ja jarrupalojen vaihdon perusteet
Toimiva jarrujärjestelmä on olennainen, jotta kaikissa liikennetilanteissa voidaan luottaa jarrutuksen nopeuteen ja tarkkuuteen. Jarrupalojen ja -levyjen vaihto tulisi suorittaa siis vain, jos sinulta löytyy tarvittavat asiantuntijataidot. Jos jarrujen osat vaihdetaan itse ainoastaan kustannussyistä, tämä voi johtaa puutteelliseen lopputulokseen, ja ajoneuvolla ei voi enää jarruttaa optimaalisesti. Onnettomuuksien todennäköisyys kasvaa ja vakuutusyhtiö voi lisäksi kieltäytyä korvaamasta kuluja. Tee vaihto itse siis vain, jos osaat suorittaa toimenpiteen oikein ja sinulla on tarvittavaa kokemusta.
Ensimmäinen vaihe: ajoneuvon nosto ja pyörien poisto
Kaikki jarrujärjestelmän osat tulee aina vaihtaa pareittain, sillä muuten on riski jarrujen puoltamiselle. Kaikkiin työvaiheisiin vaaditaan ajoneuvon nostamista, mielellään autonosturilla. Myös perinteisen autotunkin ylin asento voi tulla kyseeseen, mutta se tekee jarrupalojen ja -levyjen parittaisesta vaihdosta hieman hankalampaa. Poista ensin pyörä, jonka takana vaihdettavat jarruosat ovat. Tämä tehdään samalla tavalla kuin tavanomaisen pyörien vaihdon yhteydessä.
Pyörän poistamisen jälkeen sinulla on suora näkymä jarrusatulaan, joka on kiinnitetty pitimillä ja jolla on pölysuojat. Irrota pölysuojat ja löysää sitten hylsyavaimella liukupultit, jotka oli peitetty pölysuojilla. Jarrusatulan poistamiseen vaaditaan tarvittavaa ulosvetäjäsarjaa. Tämä voi aiheuttaa uudemmissa malleissa ongelmia ajoneuvoelektroniikan kanssa, koska sähköisen seisontajarrun tulisi aktivoitua tässä tilassa. Tässä tapauksessa vaaditaan elektroniikan käsittelyä, jotta se voidaan asettaa huolto- tai korjaustilaan.
Poista jarrupalat irrotetusta jarrusatulasta
Kun jarrusatula on irti, voidaan jarrupalat irrottaa siitä. Ajoneuvossa on vielä asennettuna jarrupalojen pidikkeet, jotka koskettavat suoraan jarrulevyihin. Niiden kiinnitykset voidaan irrottaa sopivalla ruuvimeisselillä, ja tämän jälkeen pyörännavalta voidaan irrottaa pidikkeiden lisäksi myös jarrulevyt. Useimmiten jarrulevyillä on vielä oma ruuviliitäntä napaan. Tämä tulee tarkistaa erikseen.
ATE alkuperäiset jarrupalatTarjoukset alkaen 14,49 €Osta nyt ⇒ |
Vaikka haluat asentaa upouudet jarrulevyt ja jarrupalat, muita jarrujärjestelmän osia ei ole tarpeen vaihtaa. Purkamisen jälkeen suositellaan perusteellista puhdistusta ja hoitokäsittelyä, jotta jarrut toimivat myöhemmin virheettömästi. Sinun tulisi puhdistaa pyörännavan lisäksi jarrusatula ja jarrupalojen pidike perusteellisesti. Pinttyneeseen likaan auttaa pienen teräsharjan käyttäminen. Löydät myös autotarvikekaupasta erityisiä jarrunpuhdistusaineita, joita voit käyttää levyjen ja palojen lisäksi myös muille jarrujärjestelmäsi komponenteille.
Uusien jarrulevyjen ja jarrupalojen asentaminen
Uusien jarrulevyjen asentaminen ja sitä seuraava uusilla jarrupaloilla varustettujen jarrukenkien asentaminen tapahtuu yllä mainitulla tavalla, vain käänteisessä järjestyksessä. Ensin uusi jarrulevy asetetaan pyörännavalle, minkä jälkeen uusi jarrupalasarja asennetaan jarrupalojen pitimille. Ennen asentamista on suositeltavaa rasvata jarrupalojen asennuskohta erityisellä autotarvikeliikkeestä saatavalla jarrurasvalla. Näin parannat tämän ajoneuvon osan liikkuvuutta ja estät jarruosien ei-toivotun hankauksen.
Kun jarrupalojen pitimet on täysin valmisteltu, ne kiinnitetään jälleen jarrulevyyn myös puhdistetuilla ruuveilla. Huomio: Kiinnitettäessä on noudatettava valmistajan määrittelemää vääntömomenttia optimaalisen ja turvallisen jarrutuksen varmistamiseksi. Sekä liian löysä että liian kireä jarrupalojen kiinnitys vaikuttaa jarrutukseen negatiivisesti ja muodostaa vakavan turvallisuusriskin.
Pitimien asennuksen jälkeen asennetaan itse jarrupalat. Huomioithan molempien puolien eri pinnan. Jarrupalojen ulospäin olevalla pinnalla on pieni kiinnike. Kiinnikkeen tehtävä on kiinnittää jarrupalat jarrusatulan mäntään. Jarrukengän kiinnityksen jälkeen se voi jarrupaloineen painautua jarrulevyyn. Seuraavaksi rasvataan liukupultit, asetetaan ne jarrusatulan läpi ja kierretään kiinni kuusiokoloavaimella. Myös tässä on noudatettava oikeaa vääntömomenttia. Seuraavaksi asennetaan pölysuojat takaisin ja jarrusatulan pidike kiinnitetään takaisin. Kuten purettaessa, nämä osat voidaan kiinnittää yleensä tavallisella, sopivan kokoisella ruuvimeisselillä.
Jarrujärjestelmän ilmaus
Työskentelyn aikana ajoneuvon jarrujärjestelmään pääsee sisään ilmaa. Ennen kuin voit asentaa renkaat takaisin ja käyttää jälleen ajoneuvoa, on siksi tarpeen ilmata jarrujärjestelmä. Tämä tulee tehdä kaikille jarrusatuloille, sillä ne ovat järjestelmän kautta yhteydessä toisiinsa. Tämä tarkoittaa kirjaimellisesti sitä, että sinun tulee ilmata myös sen akselin jarrusatulat, jota et ole työstänyt.
Jarrujärjestelmän ilmaus vaatii jonkin verran asiantuntijatietoa. Osaava automekaanikko auttaa mielellään suorittamaan sen oikein. Jos ilmaus unohdetaan, voi järjestelmässä olla liian paljon ilmaa, ja jarrupolkimen painaminen ei siirrä toivottua voimaa jarrujärjestelmään. Tätä ei ole hyvä huomata silloin, kun ajoneuvosi on täydessä vauhdissa, eikä jarruta niin terävästi kuin toivoisit. Ilmaamisen jälkeen voit kuitenkin asentaa pyörät takaisin tavallisesti. Ilmaus kannattaa toki tehdä vasta sitten, kun kaikki jarruosat on vaihdettu, eli koko akseli on käsitelty.
Brembo-jarrulevytnyt vain: 15,44 €Tilaa halvalla ⇒ |
Testaa uusia jarruosia perusteellisesti ennen seuraavaa ajoa
Uudet jarrulevyt ja jarrupalat tarvitsevat hieman aikaa asettuakseen oikeaan asentoon ja niiden kunnolliseen ”sisäänajoon”. Ennen kuin lähdet pidemmälle automatkalle, testaa ajoneuvon jarrutuskäyttäytymistä mielellään turvallisessa paikassa. Tee tämä kiihdyttämällä ajoneuvoasi kevyesti ja jarruttamalla heti tämän jälkeen. Jarrujärjestelmässä on kaikki kunnossa, kun havaitset jarrupoljinta painaessasi selvän vasteen. Jos et useampien yritysten jälkeen saa aikaan optimaalista jarrutuskäyttäytymistä, ajoneuvosi hydraulisessa järjestelmässä voi olla liian vähän jarrunestettä. Myös jarrunesteen vaihto itse on mahdollista, jos sinulla on tarvittavaa kokemusta. Sopivaa nestettä voi hankkia autotarvikeliikkeestä.
Foto: Tatiana Khlopkova, kuzmichstudio, malkovkosta, Sven Vietense / shutterstock.com