Levyjarrut kaikilla neljällä pyörällä ovat nyt standardi moderneissa autoissa. Rumpujarrut toimivat vain pysäköintijarruna. Jopa kompakteissa autoissa massat liikkeessä ja moottorin suorituskyky ovat liian korkeita yksinkertaisille rumpujarruille turvallisen jarrutuksen takaamiseksi. Siltikin kaikkia jarruja koskevalla ongelmalla on seuraava nimi: jarrujen heikentyminen. Ja tässä käytetään rei’itettyjä jarrulevyjä!
Jarrujen heikkenemisen ehkäisy korkean suorituskyvyn jarruilla
Jarrujen heikkeneminen on jarrutustehon väheneminen jarrujärjestelmässä kerääntyneen lämmön takia. Jos jarrutuksesta syntynyttä lämpöä ei voida siirtää tarpeeksi nopeasti, vaarallinen tilanne tapahtuu: jarrulevyn lämpötila menee sulamispistettä kohti ja kitka jarrupäällysteen ja jarrulevyn välillä on huomattavasti heikentynyt.
Rumpujarruissa tämä johtaa usein täydelliseen vikaan. Mutta myös yksinkertaiset, ei-rei’itetyt ja yksipalaiset jarrulevyt voivat aiheuttaa jarrujen heikentymistä. Myös tässä syy siihen on kertyneen lämmön riittämätön siirtokyky.
Jarrulevyt alkuperäisetTop hinnat alkaen 6,06 €kauppaan ⇒ |
Rei’itetty jarrulevyt – Varovasti: tee oikea diagnoosi
Yleensä standardiasennetut jarrut ovat riittäviä tavalliseen käyttöön. Jopa poikkeukselliset tilanteet, kuten pitkät ajot alamäkeen on otettu huomioon valmistajien toimesta rakentamisessa. Jarrulevyn teräksellä on 1400 celsiusasteen sulamispiste. Jotta sen saavuttaisi, pitäisi jarruttaa hyvin kauan.
Jos jarrujärjestelmän lyhytaikainen vika tapahtuu normaalikäytössä, sitä ei todennäköisesti aiheuta jarrujen heikentyminen. Tässä tapauksessa virhe hydraulisessa järjestelmässä on todennäköisempi.
Kaikista todennäköisin syy on jarrunesteen liian vanha lämpötila, joka kerää liian paljon vettä. Tämä voidaan tarkistaa testiliuskalla. Jos jarruneste on jo mennyt vihreäksi, voit säästää vaivaa – jarruneste tulee vaihtaa välittömästi ja jarrujärjestelmä huolellisesti tuulettaa. Toinen syy yhtäkkiseen jarrupaineen menettämiseen voi olla jarrujohdon murtuma.
Täten: kun jarru tulee epäturvalliseksi, ala etsiä syytä heti. Normaalilla käytöllä jarrujen ongelmat eivät melkein ikinä johdu rakennevioista.
Korkeampi nopeus, enemmän lämpöä
Kun auto on puskettu sen rajoille ja ajettu kilpailuradalla, standardinen yksipalainen jarrulevy voi saavuttaa myös rajansa.
Mitä tulee jarruihin: mitä kylmempi, sen parempi.
Täten insinöörit työskentelevät jatkuvasti optimoiden jarrutusolosuhteita innovatiivisilla levyillä.
Yksi vaihtoehdoista on rei’itetty jarrulevy.
Rei’itetty jarrulevyt – Enemmän, kuin vain reikiä
Olisi liian helppoa vain porata muutama reikä yksipalaiseen jarrulevyyn ja toivoa jotain tulosta. Meidän tarvitsee tuottaa pettymys käyttäjälle tässä – lämpöoptimoidun jarrulevyn rakentaminen vie paljon kekseliäisyyttä.
Rei’itetty jarrulevy voidaan nähdä seuraavana evoluutiomaisena sisäisesti tuuletetun jarrulevyn vaiheena. Siitä huolimatta yksipalaiset jarrulevyt voidaan optimoida viilloilla ja rei’illä. Nämä ovat vain sallittuja taka-akselilla ja pääasiassa palvelevat optisina vaikutuksina, sillä niitä ei voi erottaa ulkonäöllisesti erittäin rasittuneista etuakselin jarrulevyistä.
Sisäisesti tuuletettu jarrulevy on erittäin kompleksi komponentti. Se on rakennettu siten, että ajamisen aikana ilmaa imetään keskiön läpi ja puhalletaan ulos kanavia pitkin jarrulevyllä. Ilma virtaa lämmitetyn levyn yli, ottaen kerääntyneen lämmön mukanaan.
Sisäisesti tuuletetut jarrulevyt ovat tehokkaita myös ilman rei’itystä. Kuitenkin, jos jarrulevy on varusteltu tarkasti asennetuilla rei’illä, useita myönteisiä vaikutuksia tapahtuu:
– optimoiden lämmön ohjaamista toisaalle – vähemmän jarrulevyn hiomista – jarrulevyn painon väheneminen – sporttinen, dynaaminen korostus autolle |
Siltikin jopa monimutkaisen rakenteiset sisäisesti tuuletetut ja rei’itetyt jarrulevyt ovat täysin valmistettuja harmaavaletusta teräksestä, joka tekee niistä erittäin edullisia.
Rei’itettyjen jarrulevyjen haitat
Monilla rei’itettyjen jarrulevyjen hyödyillä saatat jopa unohtaa, että niissä on myös haittoja. Valitettavasti näistä innovatiivisista osista voidaan sanoa: missä on valoa, on myös varjoa.
Rei’itetyissä jarrulevyissä korkeampi jarrupäällysteiden kuluma on päähaitta. Rakenteellinen rei’itettyjen jarrulevyjen pinta toimii kuin raastin, kuluttaen jarrupäällysteitä huomattavasti nopeammin, kuin sileä yksipalainen jarrulevy.
Jos haluat asentaa rei’itetyt jarrulevyt autoosi, ota huomioon, että sinun tarvitsee vaihtaa jarrupäällysteet kaksi kertaa useammin. Onneksi tämä huolto on hyvin yksinkertaista, ja sen voi oppia nopeasti.
Varmista, että tarkistat hyväksynnän
Rei’itetty jarrulevy on erittäin rasitettu komponentti, joka on rakenteellisesti heikentynyt. Tämä tekee rakentamisen ja viimeistelyn korkeasta laadusta välttämättömän.
Jos olet kiinnostunut tästä dynaamisesta ja tehokkaasta ominaisuudesta, varmista, että et säästä väärällä tavalla: rei’itetyt jarrulevyt tulisi aina ostaa sertifioidulta brändiltä.
Autonjarrut kauppanyt 50%:n alennuksellakauppaan ⇒ |
Täten korkealuokkaiset brändien tuotteet tulevat yleensä yleisellä sertifikaatiolla. Lisäksi muuntamisen asettaminen auton rekisteriotteeseen ei ole välttämätöntä useimmille valmistajille.
Rei’itetty jarrulevyt – Huomaa pyörimissuunta
- Etenkin tärkeää rei’itetyille jarrulevyille on niiden asennus oikeaan suuntaan. Ilma imetään sisään keskiöstä ja ohjataan ulospäin.
- Jos ne asennetaan väärin, vastakkainen tapahtuu: kylmä ilma imetään sisään suoraan jarrulevyn ulkopuolelta, lämmitetään sen matkalla levyn läpi ja raskaasti puhalletaan sisäänpäin.
- Tämä aiheuttaa lämmönkertymistä satulassa, akseliholkissa tai pallonivelessä. Nämä komponentit sisältävät tietyn määrän kumia, heikentyen pysyvän lämmityksen johdosta ja ikääntyen nopeasti seurauksena.
- Rei’itetty tai ei, jokaista muuntamista tai sisäisesti tuuletettujen jarrulevyjen asentamista varten tämä pätee: lue ja ymmärrä käyttöohje huolellisesti ennen asentamista ja ennen ensimmäisen pultin irti ruuvaamista. Vasta sitten voit olla varma onnistuneesta korjauksesta antaen sinulle halutun suorituskyvyn päivityksen autoosi.