Lommot ja kolhut ovat autossa aina riesa. Ainoastaan museoautoissa tiettyjä käytön merkkejä pidetään ”patinana”. Tavallisen ajoneuvon kohdalla jokainen lisälommo tarkoittaa arvon menetystä. Ammattilaisen korjaamossa tekemä täydellinen ulkopuolen kunnostus saattaa olla erittäin kallista ja tästä syystä Tee se itse kokeilu saattaa kannattaa. Tästä voit lukea muutamia vinkkejä siihen, miten käsitellä autosi lommoja ja kolhuja.
Mikä on mahdollista ja mikä ei

Lommot ja kolhut ovat pieniä syvennyksiä auton metalli pinnoituksessa. Onnettomuus vaurioita tai vääntynyttä runkoa ei itse voi korjata. Yleensä mitä pehmeämpiä ja pyöreämpiä kolhun ulommat reunat ovat, sitä helpompi se on korjata. Jos ulkoreuna on terävä ja suippo, Tee se itse korjaaminen voi osoittautua ongelmaksi.
Maali haaste

Kolhu korissa ei automaattisesti aiheuta maalivaurioita. Nykyaikainen ajoneuvojen maali on joustavaa ja hyvällä lykyllä kolhu voidaan hoitaa ilman tarvetta uudelle maalille. Tasoittamisessa tärkein elementti on lämpö. Kylmä maali on haurasta ja helposti murenevaa. Tämän takia, lommoa tulee aina lämmittää riittävästi, jotta maali sopeutuu metallin taivutukseen.
Tekniset tiedot

Lommot joko vedetään ulos ulkopuolelta tai työnnetään ulospäin sisäpuolelta. Lommojen työntäminen takapuolelta tarjoaa enemmän mahdollisuuksia soveltamaan tarvittavaa voimaa. Tämä kuitenkin edellyttää laajaa purkamista. Sen vetämisessä ulos haasteena on riittävän voiman käyttö paikassa vahingoittamatta maalia. Tästä syystä vedettäessä käytetään tyhjiötä. Joissakin tapauksissa liimatarroja voidaan käyttää. Niiden jäännösten poistaminen vaatii kuitenkin äärimmäistä huolellisuutta.
Ensimmäinen yritys: kuuma vesi

Ennen kuin otat käyttöön työkalut, kokeile seuraavaa: pese painunut pinta kuumalla, mahdollisesti kiehuvalla vedellä. Hyvällä onnella metalli taipuu ja palaa takaisin alkuperäiseen muotoonsa. Tämä toimii myös muovi puskureille. Kuuma vesi antaa aina tarpeeksi lämpöä saaden maalin ja materiaalin tasaiseksi.
![]() PuskurikauppaAlin hintatilata netistä ⇒ |
Toinen yritys: viemäripumppu

Jos lommon koko sallii (uuden!) viemäripumpun asettamisen sen päälle, tämä on hyvä edellytys onnistuneelle korjaukselle. Kun lommo on käsitelty kuumalla vedellä, aseta viemäripumppu ja vedä voimakkaasti. Tämä on usein riittävä suurten, matalien lommojen korjaamiseen.
Pienemmille lommoille ja kolhuille tarvitaan pienempi imulaite. Älypuhelimen telineen imutyynyt ovat sopiva vaihtoehto. Korkealaatuisissa telineissä on vahvat, pienet imupalat, joita voidaan soveltaa myös metalliin voimakkaasti. Vähittäismyynnistä on saatavilla vahvoja imukuppeja muutamalla kolikolla.
Hyökkäys takapuolelta
Mikäli nämä yritykset eivät onnistu, lommo on käsiteltävä takapuolelta. Voit kokeilla vetämällä lämpö tarroilla tai Loctitella. Tässä on kuitenkin vaarana, että saatat vahingoittaa maalia. Mikäli haluat välttää ylimääräistä kiillotusta ja korjaamista, kokeile ensin korjaamista takakautta. Tähän tarvitset:
1 hiustenkuivaaja 1 purkamis työkalu sisäpaneeleille 1 kumivasara 1 pyöreä putki tai muovipalkki, jonka pyöreän kärjen halkaisija on n. 5 cm |

Poista ensimmäiseksi sisäpaneeli. On erittäin suositeltavaa käyttää tähän tarkoitukseen ammattimaista purkamistyökalua. Pienet vivut maksavat vain n. 5 euroa ja niiden avulla voit kankea ovipaneelin reunat ja nupit pois ilman niiden rikkomista.
Ole varovainen: ovipahvin takana oleva muovikalvo on kiinnitettävä täysin takaisin kokoonpanon aikana. Muuten vesi tulee sisälle autoon ensimmäisellä käynnillä autopesulaan.
Kun lommo on näkyvillä, sitä on ensin lämmitettävä. Tämän voi tehdä sisäpuolelta, ellei vieressä ole muoviosia. Metalli tulisi vaihtoehtoisesti lämmittää ulkopuolelta. Pidä koko ajan vähimmäisetäisyytenä n. 15 cm välttääksesi pilaamasta maalia.

Kun metalli on lämmitetty riittävästi ja lommo on näkyvillä, lyö kevyesti vasaralla reunoille, siirtyen vähitellen keskemmälle. Jos reunaan ei pääse käsiksi, käytä pyöreää putkea. Aseta putken pyöristetty pää haluamaasi kohtaan. Lyö seuraavaksi kevyesti putken toiseen päähän kumivasaralla.
Käytä aina kiertävää liikettä. Tällä pääsee parhaaseen tulokseen. Lommo antaa ennemmin tai myöhemmin periksi ja palaa takaisin alkuperäiseen muotoonsa tai ainakin suurimmalta osin. Tärkein asia lommoja suoristettaessa: vähemmän on enemmän! Huolelliset iskut johtavat nopeampaan tulokseen ja välttävät tarpeettomia vaurioita!
Osittainen onnistuminenkin on tulos

Mikäli lommoa ei pysty korjaamaan kuvatuilla toimenpiteillä, täyttäminen ja maalaaminen ovat välttämättömiä. Jokainen onnistunut tasoitettu millimetri tarkoittaa vähemmän täytekittiä. Kun kittikerros on ohuempi, on korjaus helpompaa ja kestävämpää. Paksuilla kerroksilla on taipumusta murentua. Tämän lisäksi ne imevät itseensä vettä ja aiheuttavat korroosiota, joka pysyy piilossa kauan aikaa.
Täyttäminen – hiominen – korjaaminen

Lommon tasoittaminen, jopa osittainen, auttaa pitämään kittikerroksen niin ohuena kuin mahdollista. Maali on karhennettava tai poistettava kokonaan ennen täyttämistä. Tämän jälkeen levitetään kerros pohjustusainetta. Koska seuraavaksi tehdään ruiskumaalaus, on suositeltavaa tehdä teippaukset. Korjausmaalaus on aina ihanteellista tehdä ”reunasta reunaan”. Siistin siirtymän saavuttaminen tasaisella pinnalla on lähes mahdotonta. Reunat ja reunukset ovat ihanteellisia paikkoja teippaukselle. Pienemmille paikoille ja vanhoihin autoihin voidaan kokeilla Tee se itse maalausta. On tärkeää käyttää oikeaa väriä, jota on saatavilla lisäosa kauppiaalta auton rekisteröintitodistuksella.
Vaihtoehto maalaamiselle

Paikkaus on osa auton maalausvalmisteluja. Se kuinka täsmällistä maalaustyön tulisi olla, pitäisi miettiä etukäteen. Voi säästää paljon rahaa paikkaamalla täysin ja hiomalla korin ennen auton viemistä korjaamolle ammattimaista maalaustyötä varten. Kriittisten osien (takavalot jne.) teippaaminen ja poistaminen helpottavat huomattavasti maalaus ammattilaisen työtä. Vanhan auton täydellinen ruiskumaalaus on kuitenkin useiden satojen tai jopa tuhannen eurojen investointi.

Jos kyseessä on yhden tai usean pienen lommon poistaminen, maalaaminen voi olla kaikkein tyylikkäin ja halvin ratkaisu. Jos auto tarvitsee täydellistä muodonmuutosta, on yksi vaihtoehto uudelle maalille: kalvottaminen aiheuttaa melkein samanlaisen vaikutuksen. Etu: pienellä harjoittelulla, jokainen kätevä Tee se itse korjaaja voi hallita kalvottamisen taidon. Kalvo, aivan kuten maalikin, on kuitenkin vain niin hyvää kuin perusta. Tästä syystä huolellinen tasoittaminen ja paikkaaminen maksavat itsensä takaisin. Vaikka kalvottaminen ei ole kovin helppoa, on se helpompi hallita kuin ruiskupistoolin oikeanlainen käyttö.
Älykäs toimenpide ennen myyntiä

Uusi lommoton maali nostaa auton arvoa useita satoja euroja. Vapaan lauantain käyttäminen lommojen poistamiseen maksaa siksi itsensä takaisin käteisenä. Auton arvoa lisää myös saman energian käyttäminen sisätilojen valmisteluihin. Uusi ja perusteellisesti puhdistettu auto puhtaalla moottorilla, matoilla ja verhoilulla saavat sinut haluamaan astua sisään ja ajaa pois. Käytä tätä hyödyksesi, jos haluat myydä auton.
Foto: ESB Professional, ignatius 63, iMoved Studio, loraks, ThamKC, Bhakpong, Alraun, AlexeyNikitin1981, Syda Productions, hedgehog94 / shutterstock.com