Riittävää ilmastointia varten autossa: tee-se-itse raitisilmasuodattimen vaihto!

Riittävää ilmastointia varten autossa: tee-se-itse raitisilmasuodattimen vaihto!

Riippumatta sen nimestä, ‘siitepölysuodatin’ tekee paljon muutakin, kuin vain suodattaa siitepölyä. Täten se tunnetaan vaihtoehtoisesti raitisilmansuodattimena. Tämä tärkeä varaosa vaikuttaa suoraan auton ilmanlaatuun täten taaten oikeanlaisen ilman. Sitä ei kuitenkaan oteta usein huomioon, ja monet autonomistajat ajavat ympäriinsä likaisella siitepölysuodattimella. Tämä on vieläkin valitettavampaa, sillä sen vaihto on hyvin helppoa useimmissa autoissa.

Raitisilmasuodattimen tehtävät

Raitisilmasuodattimen tehtävätSisäisen raitisilmasuodattimen tehtävä on ilmiselvä, etenkin ei-haluttujen partikkeleiden suodattaminen ilman sisäänottoaukosta. Tämä on etenkin tärkeää kaupunkiolosuhteissa, joissa pölyn ja lian lisäksi harmilliset partikkelit, kuten noki, typpi, otsoni, rikkidioksidi ja hiilivedyt tulee suodattaa ilmasta. Osaksi ne johtuvat muista autoista, mutta ovat myös teollisuuden sivutuotteita. Kevään ja kesän tuleminen tekevät harmillisen siitepölyn suodattamisesta välttämättömän. Niin kauan, kun suodatin toimii oikeanlaisesti, se kykenee suodattamaan jopa 100% muuntaen autosi puhtaan ilman lähteeksi.

Kun raitisilmasuodatin toimii oikeanlaisesti, lämmittimen ja ilmastointilaitteen ei tarvitse tehdä niin kovin työtä saavuttaakseen halutun matkustamon lämpötilan. Moottori myös käyttää vähemmän polttoainetta, vähentäen hiilidioksidin ja muiden partikkelien päästöjen määrää. Säännöllinen suodattimen vaihto ei täten ole tärkeää vain hyvinvoinnillesi, mutta myös aktiivisesti puhtaammalle ympäristölle.

Mahdolliset merkit vaihdon tarpeesta

Raitisilmasuodatin on suoraan ja epäsuoraan yhdistynyt moniin prosesseihin ja täten signaalit vaihtelevat. Usein tunkkainen haju autossa on ensimmäinen merkki tulevasta vaihtamisesta, vaikkakin tämä voi johtua myös likaisesta ilmastointilaitteesta. Jos lisäksi lämmittimen ja puhaltimen suorituskyvyt heikkenevät, niin merkit ovat selkeät. Muut oireet voivat olla lisääntynyt polttoaineenkulutus ja jopa sumuiset ikkunat. Jälkimmäinen johtuu vesipartikkeleista ilmassa, joita puhalletaan auton sisäosaan. Kesällä allergiset ihmiset huomaavat heti tukkiutuneet raitisilmasuodattimen siitä, että ilmassa on siitepölyä. Rasvainen kalvo ikkunoissa on lisäosoitus siitä.
kuin vaihtaa raitisilmasuodattimenVaihdolle ei ole määrättyä intervallia, vaikkakin useimmat valmistajat suosittelevat vaihtamista 15,000 km jälkeen, jos mitään muuta ei mainita. Jos et käytä autoasi liikkumattomana säännöllisesti, ja täten et saavuta tätä mittarilukua, varmista silti, että vaihdat suodattimen kerran vuodessa. Allergikkoja varten kevään alku on ihanteellisin aika.

Syksyllä ja talvella rasitus suodattimeen on korkeimmillaan, ja sen vaihtamalla optimaalinen suodatinkapasiteetti otetaan uudelleen käyttöön.

Raitisilmasuodatin – mikä on oikeanlainen?

Kaikki raitisilmasuodattimet ovat erilaisia. Markkinat tarjoavat erilaisia malleja riippuen brändistä, vaihdellen käytetyltä materiaaliltaan:

Raitisilmasuodatin

Siitepölysuodattimen verkkokauppa

edullisemmin 4,11 €

Tilaa nyt!

Standardisuodattimilla– Standardisuodattimilla on esisuodatin, joka on yleensä valmistettu puuvillakuitukerroksesta, mikrokuitukerroksesta ja kantajakerroksesta luotettavasti suodattaen pölyn, siitepölyn ja partikkelit. Muut partikkelit voivat silti saavuttaa matkustamon. Tämä suodatin on sopiva ei-herkille ihmisille.
Aktiivihiilisuodattimessa– Aktiivihiilisuodattimessa on lisäkerros aktiivihiiltä lisäksi suodattaen pakokaasut, hiukkaset, hajut ja harmilliset kaasut. Matkustamon ilma on huomattavasti puhtaampaa ja ilmastointilaite toimii paremmin. Sopiva allergisille ja herkille ihmisille.
Biofunktionaaliset suodattimet– Biofunktionaaliset suodattimet / allergeenisuodattimet tunnetaan eri nimien alla, riippuen valmistajasta (esim. Filter +). Sillä on polyfenolikerros antiallergeenisella ja antimikrobisella toiminnalla ehkäisten homesieniä, allergeeneja ja bakteereja pääsemästä matkustamoon. Sopiva erittäin herkille ja sairauksille alttiille ihmisille.

Raitisilmasuodattimen puhdistaminen – onko se mahdollista?

Raitisilmasuodattimen puhdistaminenUsein raitisilmasuodattimen puhdistamista suositellaan vaihtamisen sijaan. Tämä voidaan tehdä imurilla tai paineilmalla, joka tulee poistamaan suuren osan näkyvistä likapartikkeleista. Valitettavasti tämä ei pääse syvempiin suodattimen kerroksiin ja täten ei huomattavasti tule parantamaan suodatintehoa. Yleensä vaihtoa ei voida välttää.

Yleiskatsaus: päätietoa varaosasta

Mikä on raitisilmasuodattimen tehtävä?
– Siitepölysuodatin, tai tarkemmin raitisilmasuodatin suodattaa ei-haluttuja partikkeleita ilmasta.
– Nämä sisältävät lian ja pölyn, mutta myös siitepölyn, myrkylliset aineet, hajut ja allergeenit.

Mitkä ovat kulumisen tyypilliset oireet?
– paha, tunkkainen haju autossa.
– heikentynyt ilmastoinnin suorituskyky.
– jatkuvat allergiset oireet.
– korkeampi polttoaineenkulutus.
– syksyllä ja talvella: sumuiset ikkunat.

Milloin suodatin tulee vaihtaa?
– Ihanteellisesti joka 15.000 km tai kerran vuodessa.
– Valmistajan tieto tästä voi erota.
– Paras hetki vaihtamiselle on keväällä.

Mikä kannattaisi ostaa?
– Standardisuodattimet tekevät mitä niiden täytyy, mutta ne eivät voi ehkäistä hajuja. Aktiivihiilisuodattimet voivat, joka tekee niistä paremman allergisia ihmisiä varten. Biofunktionaaliset suodattimet palvelevat etenkin herkkiä ihmisiä.

Tee-Se-Itse – raitisilmasuodattimen vaihtaminen

Miten ja mihin raitisilmasuodatin asennetaan, voi vaihdella huomattavasti. Tästä syystä tämä ohje on jaettu kahteen vaihtoehtoon.

Vaihtoehto A on autoille, joissa raitisilmasuodatin on asennettu takapaneelin taakse väliseinään yläpäähän konepellin alapuolelle. Vaihtoehto B on autoille, jossa raitisilmasuodatin on asennettu sisäosaan.

Konsultoi autosi käyttöohjetta löytääksesi, kumpi vaihtoehto pätee sinun autoosi. Se on merkitty kolmella rinnakkaisella kaarevalla viivalla vastaavilla kuvilla ja diagrammeilla.

Vaihtoehto A:

Vaihda siitepölysuodatin moottoritilassa1. Jos raitisilmasuodatin sijaitsee moottoritilassa, odota ainakin 30 minuuttia viimeisen ajon jälkeen, ennen kuin yrität vaihtaa sen välttääksesi palovammoja.
 
2. Avaa konepelti ja laita se paikalleen konepellin kaasujousella.
 
3. Useimmissa autoissa tuulilasinpyyhkijöiden poistaminen on vaadittua. Niiden ruuvit voidaan löysentää sopivalla yhdistelmäavaimella ja kammeta ulos konepellin ollessa kiinni.
 
4. Muovinen suoja tuulilasin alla on nimeltään konepellin lukkopelti. Se on kiinnitetty usealla klipsillä, jotka voidaan kammeta ulos ruuvimeisseliä kääntämällä samanaikaisesti.
 
5. Raitisilmasuodattimen runko kiinnitetään lipseillä. Ne voidaan helposti vetää ylös. Sen jälkeen vanha suodatin, ja runko voidaan vetää ulos.
 
6. Tarkista rungon koko ja asento ennen uuden suodattimen asentamista. Varmista, että asennussuunta on oikea. Nuolet voidaan löytää rungosta merkittynä ”Air Flow”. Näiden tulisi osoittaa sisustan suuntaan.
 
7. Aseta klipsit takaisin raitisilmasuodattimen koteloon ja asenna takapaneeli väliseinään sen klipseillä. Kiinnitä lopulta tuulilasinpyyhkijät vastaavilla muttereilla.
 
8. Käynnistä auto ja ilmastointilaite. Tarkista, onko asetettu lämpötila saavutettu, ja miten kauan se kestää lämpimästä kylmään. Jos kaikki on kunnossa, korjaus on ollut onnistunut.

Vaihtoehto B:

Vaihda raitisilmasuodatin sisätilaan1. Jos raitisilmasuodatin on auton sisustassa, katso matkustajan puolelle hansikaslokeron alle tai jalkatilaan tarkistaaksesi, jos merkitty suodattimen kotelo voidaan löytää sieltä.
 
2. Jos näin ei ole, poista osa hansikaslokeroa vastaavilla ruuveilla paikantaaksesi kotelon.
 
3. Suodattimen kotelo on kiinnitetty klipseillä. Avataksesi ne, ne molemmat tulee ensin siirtää sisäänpäin ja sitten nostaa ylöspäin.
 
4. Vedä ulos raitisilmasuodatin sen rungon kanssa kotelosta.
 
5. Vertaa rungon kokoa ja paikkaa uuden suodattimen kanssa. Ota huomioon oikeanlainen asennuksen suunta. Rungossa on nuolet, merkitty ‘Air Flow‘. Varmista, että ne osoittavat auton sisustan suuntaan.
 
6. Aseta klipsit koteloon ja paina se paikalleen, kunnes se klikkaa tai vastusta voidaan tuntea.
 
7. Kiinnitä hansikaslokero kojelautaan vastaavilla ruuveilla.
 
8. Käynnistä moottori ja ilmastointilaite. Tarkista sen toimivuus ja vaihto lämpimästä kylmään. Kiinnitä huomiota siihen, kuinka nopeasti haluttu lämpötila saavutetaan. Jos ongelmia ei ole, vaihto on onnistunut.

Mahdolliset asennusvirheet

Virhe asennettaessa matkustamon suodatintaNormaalisti raitisilmasuodattimen vaihto on niin helppoa, että edes aloittelijat eivät voi tehdä vakavia virheitä. On silti mahdollista, että tuulilasinpyyhkijät tai muut komponentit asennettiin väärin uudelleen. Tuloksena tärinä voi aiheuttaa ääniä ajamisen aikana. Tässä tapauksessa ruuvit ja klipsit tulee uudelleensäätää tiukemmaksi.BOSCH Sisätilansuodatin - Alennusmyymälä - 24h toimituspalvelu Ainoa erittäin vakavaa virhe liittyy suodattimen asennussuuntaan. Jos huolimatta vertailusta ja nuolista, suodatin asennettaisiin väärin päin, karkeat likapartikkelit tukkisivat hienot kerrokset, johtaen huomattavasti lyhyempään käyttöikään ja huonompaan ilmansuodattimen suorituskykyyn. Täten oikea suunta tulisi aina ottaa huomioon asennuksen aikana.

Foto: Lukatme, Zhou Eka, wellphoto, faithvera, ZhdanHenn, MicrostockStudio, Alraun, iMolly, kostasgr, dashadima / shutterstock.com