Iskunvaimentimen tukilaakeri autoosi
Iskunvaimentimen tukilaakeri Top auto merkit
- BMW 3-sarja Iskunvaimentimen tukilaakeri
- Iskunvaimentimen tukilaakeri BMW 5-sarja
- Iskunvaimentimen tukilaakeri MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Iskunvaimentimen tukilaakeri
- Iskunvaimentimen tukilaakeri AUDI A4
- Iskunvaimentimen tukilaakeri VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Iskunvaimentimen tukilaakeri
- Iskunvaimentimen tukilaakeri VW TRANSPORTER
- Iskunvaimentimen tukilaakeri SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Iskunvaimentimen tukilaakeri
- Iskunvaimentimen tukilaakeri FORD MONDEO
- Iskunvaimentimen tukilaakeri MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Iskunvaimentimen tukilaakeri
- Iskunvaimentimen tukilaakeri FORD TRANSIT
- Iskunvaimentimen tukilaakeri MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Iskunvaimentimen tukilaakeri viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Ei kitinää kaarteissa: rullalaakeri tukilaakerissa
Tukilaakeri on rakennelma, joka yhdistää jousituksen tukivarren runkoon. Iskunvaimentava varren osa kiinnittyy lokasuojan sisään yksinkertaisella pultilla. Sen kierrejousi painaa metallia vasten. Kaartaminen johtaa siihen, että koko jousi kääntyy. Jottei jousi hierry metallia vasten, tukilaakeriin on asennettu rullalaakeri. Tämä takaa kierrejousen tarvittavan joustoliikkeen sädesuunnassa.
Rulla- vai pallolaakeri?
Rullalaakeri pystyy absorboimaan aaltomaisia, samansuuntaisia voimia. Näin on jousituksen tukivarren kierrejousen tapauksessa. Laakeri estää jousta painamasta metallia vasten. Se myös mahdollistaa jousen kääntymisen. Laakeri koostuu kahdesta laakerikotelosta. Sen keskellä on pallot tai rullat. Laakerin rakenteeseen on lisätty pysyvä voitelu.
Tukilaakerin viat
Kaikkien laakerien tavoin myös tukilaakeri kuluu ajan saatossa. Laakerikoteloiden välinen välys lisääntyy vaiheittain. Tämä aiheuttaa ajon aikana naksutusta, ja se voidaan tuntea ohjausliikkeissä. Pieni vastus kaarteessa ajamisen aikana on merkki tukilaakerin ongelmista. On kuitenkin erittäin epätodennäköistä, että tukilaakeri hajoaa aiemmin kuin iskunvaimennin. Yleisesti ottaen laakerit vaihdetaan yhtä aikaa iskunvaimentimien kanssa. Tämä ehkäisee epämukavia yllätyksiä ajon aikana.
Varren korjauksessa vaaditaan varovaisuutta
Jousituksen tukivarsirakenteen tulee pystyä kestämään korkeaa rasitusta, jotta se toimii optimaalisesti ajon aikana. Täten on erittäin tärkeää, että korjaus suoritetaan oikeilla työkaluilla ja oikeanlaisella tietämyksellä. Jousituksen tukivarren purkamista varten jousi tulee puristaa kasaan. Saatavilla on edullisia ratkaisuja. Nämä työkalut, ns. jousenpuristimet, koostuvat pitkästä uritetusta varresta, jossa on kaksi puristinta. Nämä kiinnitetään jouseen. Kääntämällä vartta puristimet painavat jousen kasaan. On aina tärkeää puristaa jousi kasaan molemmilta puolilta.
Jousen puristaminen väärillä työkaluilla on ehdottomasti kiellettyä: kuormasiteet eivät sovi tähän työhön, ja niiden käyttö tähän on lisäksi erittäin vaarallista! Hallitsematon jousituksen tukivarren jousen katkeaminen voi johtaa vakaviin ja jopa tappaviin loukkaantumisiin!
Laatu maksaa
Tukilaakerin rullalaakeri on jatkuvan rasituksen alaisena. Sen tulee kestää pysyvää tuhansien kilojen painetta ja samalla mahdollistaa kääntöliikkeet. Tyypillinen vaihdon tarve johtuu siitä, että autolla ajetaan epätasaisilla teillä, mikä on erittäin rasittavaa jousitusten laakereille. Täten osan kohdalla ei kannata yrittää säästää rahaa. Jokainen ylimääräinen jousituksen laakereihin sijoitettu euro maksaa itsensä takaisin pidemmällä käyttöiällä. Tukilaakerien käyttöikä riippuu vahvasti ajotyylistä ja alustasta, jolla auto liikkuu. Iskunvaimentimet ja laakerit kuluvat yleensä suhteellisesti, joten samanaikainen vaihto on aina kannattava ratkaisu.
Pelkkä laakerien vaihto?
Pääsääntöisesti tukilaakerien erikseen vaihtamisessa ei ole järkeä. Vaikka se maksaakin hieman enemmän, koko tukivarren rakenne tulee aina vaihtaa uuteen kulumisen seurauksena. Tukilaakerin muovikoteloon saattaa syntyä halkeamia. Kaikkein kallein osa vaihtoa on siihen käytetty aika. Täten kaikkien tyypillisten kuluvien osien vaihtaminen on aina turvallisin ja kestävin tapa palauttaa auton toimintakunto. Jousta lukuun ottamatta tämä koskee kaikkia osia, myös jousen tukivarren akseliin kiinnittäviä pultteja. Osien ikääntyminen voi johtaa hiusmurtumiin, joiden takia varsi saattaa yllättäen hajota. Tämä voidaan estää, jos koko yksikkö vaihdetaan ammattilaisen toimesta.
OEM-laatuisia osia kaupassa
Kaupastamme löydät kaikki tarvitsemasi osat jousitusten korjaamiseen. Tarjoamme OEM-laatuisia osia, jotka takaavat uusien jousitusten laakeriesi olevan maksimaalisen turvallisia.