Jousilautanen autoosi
Jousilautanen Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jousilautanen
- Jousilautanen BMW 5-sarja
- Jousilautanen MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Jousilautanen
- Jousilautanen AUDI A4
- Jousilautanen VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Jousilautanen
- Jousilautanen VW TRANSPORTER
- Jousilautanen SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Jousilautanen
- Jousilautanen FORD MONDEO
- Jousilautanen MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Jousilautanen
- Jousilautanen FORD TRANSIT
- Jousilautanen MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Jousilautanen viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Kierrejousen tuen tarjoava osa: jousitulppa
Jousitulkppa on jousituksen osa. Vaimennusyksikön rakenteesta riippuen varressa on joko yksi tai kaksi irrotettavaa jousitulppaa. Yleisesti ottaen takajousiin, joissa iskunvaimennin on asennettu erikseen jousesta, on asennettu kaksi irrotettavaa jousitulppaa. Etuiskunvaimentimissa, joissa kierrejousi ympäröi iskunvaimenninta, alajousitulppa on hitsattu kiinni.
Auton jousen rakenne
Epätasaisten teiden vaikutusten pehmentämistä varten käytetään kolmea yleistä rakennetta:
- lehtijouset
- vääntöjousi
- kierrejousi
Lehtijouset ovat vanhimpia jousityyppejä. Ne ovat yksinkertaisia metallilevyjen pakkoja, jotka on kiinnitetty akseleihin. Niitä käytettiin jo hevoskärryissä. Nykyään lehtijousia löytyy vain, ja erittäin harvoin, taka-akseleista. Aidoissa maastoautoissa, kuten Jeep Wranglerissa ja Range-Roverissa on edelleen lehtijouset. Niitä löytyy myös pienistä pakettiautoista.
Vääntöjousia asennettiin todella usein ranskalaisten autojen taka-akseleille. Ne koostuvat pyöreästä tangosta, joka reagoi vääntöön. Vääntötangot ovat erittäin vähän tilaa vieviä sekä kestäviä. Niiden valmistaminen on kuitenkin melko kallista. Niitä käytetään pääasiassa telaketjuilla varustetuissa ajoneuvoissa, kuten työmaa-ajoneuvoissa ja panssarivaunuissa.
Kierrejousi on jousitus, jota käytetään yleisimmin autoissa. Ne koostuvat paksusta langasta. Jousitulpat ovat molempien kierrejousen pään tukipisteitä.
Jousitulpan viat
Jousitulpat ovat yleisesti ottaen todella kestäviä. Vaikka kierrejousi kaipaa vaihtoa, vanhoja tulppia voidaan edelleen käyttää. Jousitulppa altistuu kovalle jousen painerasitukselle, ja sen tulee kestää pieniä muutoksia. Täten jousitulpat ovat erittäin vankkoja ja kestävät koko auton käyttöiän. On kuitenkin mahdollista, että jousitulppaan syntyy halkeamia syöpymisen tai liiallisen rasituksen myötä.
Usein kierrejousien jousitulpissa on ylimääärinen kovasta kumista valmistettu kerros, joka saattaa haurastua tai liueta ajan saatossa. Tämän huomaa naksutuksesta ja kolinasta. Kun kuluminen on edennyt, auto ei välttämättä pysy kunnolla ajoradallaan.
Jousitulppien vaihtaminen
Vaimennusyksikön kierrejousen jousitulpan vaihtamiseksi jousi tulee purkaa. Jousen sijainnista riippuen saatetaan tarvita jousenpuristinta. Tämä pätee erityisesti etuakselin jousituksiin. Kierrejousta ei voida missään tapauksessa puristaa kasaan millään muulla työkalulla kuin jousenpuristimella. Äkillisesti vapautuva jousi saattaa aiheuttaa tappavan loukkaantumisen.
Monissa autoissa taka-akselin jousi voidaan irrottaa heti kun auto on nostettu ilmaan ja iskunvaimennin on purettu. Yleisesti ottaen jousitulpat on kiinni löysästi ja putoavat irti.
Jousitulpan vaihdon yhteydessä tulee tarkistaa myös seuraavat asiat:
- jarrulevyjen paksuus
- jarruvaijerien syöpymisaste
- iskunvaimentimen kireys
- jousi ruosteen ja halkeamien varalta
- poikkeavuudet olka-akseleissa ja akselien puslissa
Erityisesti vanhoissa autoissa kaikki auton tärkeät osat tulisi tarkistaa läpikotaisin aina sopivan paikan tullessa. Purettu tukivarsi on erinomainen tilanne.
Laadukkaat yksityiskohdat
Kierrejousen jousitulppa on pieni mutta erittäin kovalle rasitukselle altistuva autonosa. Varaosan huono laatu saattaa nopeasti johtaa sen kulumiseen ja vaikuttaa myös muihin osiin: hajonnut jousitulppa aiheuttaa kierrejousen vääntymisen, jolloin sen tuki ei enää ole optimaalinen. Tämän vuoksi myös se kuluu pian. Lisäksi iskunvaimennin ja koko akselin geometria kärsii siitä, ettei voimat ohjaudu oikein. Täten tämän autonosan tulee olla aina parhaan mahdollisen laatuinen. Verkkokaupassamme on tarjolla pelkästään OEM-laatuisia osia. Tämä auttaa sinua pitämään autosi turvallisena.
Merkkivalmistajien, kuten FEBI BILSTEIN tai MAPCO, jousitulpat ovat erittäin edullisia, joten ei ole mitään hyvää syytä valita huonolaatuisia osia. Merkkituotteiden hinnat ovat alkaen 6 euroa. Monimutkaisemmat osat kumilaakereilla ja muoviohjaimilla saattavat maksaa 25 euroa. Koska osa on niin tärkeä ja sen tulee kestää rasitusta, tämä hinta on kohtuullinen.