00#
34-0598

Jousilautanen autoosi

Valitse ajoneuvo
Haku
Jousilautanen - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Jousilautanen markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • BOSCH Jousilautanen kokemuksia
  • FEBI BILSTEIN Jousilautanen kokemuksia
  • MAPCO Jousilautanen kokemuksia
  • VAICO Jousilautanen kokemuksia
  • VAN WEZEL Jousilautanen kokemuksia
  • SACHS Jousilautanen kokemuksia
  • TRW Jousilautanen kokemuksia
  • TOPRAN Jousilautanen kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä SWAG Jousilautanen
  • Osta parhaalla hinnalla täältä METZGER Jousilautanen
  • Osta parhaalla hinnalla täältä KYB Jousilautanen
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Jousilautanen
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Jousilautanen
  • Osta parhaalla hinnalla täältä GATES Jousilautanen
  • Osta parhaalla hinnalla täältä PRASCO Jousilautanen
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BLIC Jousilautanen
  • LEMFÖRDER
  • OPTIMAL
  • BLUE PRINT
  • DIEDERICHS

Jousilautanen viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Kierrejousen tuen tarjoava osa: jousitulppa

Jousitulkppa on jousituksen osa. Vaimennusyksikön rakenteesta riippuen varressa on joko yksi tai kaksi irrotettavaa jousitulppaa. Yleisesti ottaen takajousiin, joissa iskunvaimennin on asennettu erikseen jousesta, on asennettu kaksi irrotettavaa jousitulppaa. Etuiskunvaimentimissa, joissa kierrejousi ympäröi iskunvaimenninta, alajousitulppa on hitsattu kiinni.

Auton jousen rakenne

Epätasaisten teiden vaikutusten pehmentämistä varten käytetään kolmea yleistä rakennetta:

  • lehtijouset
  • vääntöjousi
  • kierrejousi

Lehtijouset ovat vanhimpia jousityyppejä. Ne ovat yksinkertaisia metallilevyjen pakkoja, jotka on kiinnitetty akseleihin. Niitä käytettiin jo hevoskärryissä. Nykyään lehtijousia löytyy vain, ja erittäin harvoin, taka-akseleista. Aidoissa maastoautoissa, kuten Jeep Wranglerissa ja Range-Roverissa on edelleen lehtijouset. Niitä löytyy myös pienistä pakettiautoista.
Vääntöjousia asennettiin todella usein ranskalaisten autojen taka-akseleille. Ne koostuvat pyöreästä tangosta, joka reagoi vääntöön. Vääntötangot ovat erittäin vähän tilaa vieviä sekä kestäviä. Niiden valmistaminen on kuitenkin melko kallista. Niitä käytetään pääasiassa telaketjuilla varustetuissa ajoneuvoissa, kuten työmaa-ajoneuvoissa ja panssarivaunuissa.
Kierrejousi on jousitus, jota käytetään yleisimmin autoissa. Ne koostuvat paksusta langasta. Jousitulpat ovat molempien kierrejousen pään tukipisteitä.

Jousitulpan viat

Jousitulpat ovat yleisesti ottaen todella kestäviä. Vaikka kierrejousi kaipaa vaihtoa, vanhoja tulppia voidaan edelleen käyttää. Jousitulppa altistuu kovalle jousen painerasitukselle, ja sen tulee kestää pieniä muutoksia. Täten jousitulpat ovat erittäin vankkoja ja kestävät koko auton käyttöiän. On kuitenkin mahdollista, että jousitulppaan syntyy halkeamia syöpymisen tai liiallisen rasituksen myötä.
Usein kierrejousien jousitulpissa on ylimääärinen kovasta kumista valmistettu kerros, joka saattaa haurastua tai liueta ajan saatossa. Tämän huomaa naksutuksesta ja kolinasta. Kun kuluminen on edennyt, auto ei välttämättä pysy kunnolla ajoradallaan.

Jousitulppien vaihtaminen

Vaimennusyksikön kierrejousen jousitulpan vaihtamiseksi jousi tulee purkaa. Jousen sijainnista riippuen saatetaan tarvita jousenpuristinta. Tämä pätee erityisesti etuakselin jousituksiin. Kierrejousta ei voida missään tapauksessa puristaa kasaan millään muulla työkalulla kuin jousenpuristimella. Äkillisesti vapautuva jousi saattaa aiheuttaa tappavan loukkaantumisen.
Monissa autoissa taka-akselin jousi voidaan irrottaa heti kun auto on nostettu ilmaan ja iskunvaimennin on purettu. Yleisesti ottaen jousitulpat on kiinni löysästi ja putoavat irti.
Jousitulpan vaihdon yhteydessä tulee tarkistaa myös seuraavat asiat:

  • jarrulevyjen paksuus
  • jarruvaijerien syöpymisaste
  • iskunvaimentimen kireys
  • jousi ruosteen ja halkeamien varalta
  • poikkeavuudet olka-akseleissa ja akselien puslissa

Erityisesti vanhoissa autoissa kaikki auton tärkeät osat tulisi tarkistaa läpikotaisin aina sopivan paikan tullessa. Purettu tukivarsi on erinomainen tilanne.

Laadukkaat yksityiskohdat

Kierrejousen jousitulppa on pieni mutta erittäin kovalle rasitukselle altistuva autonosa. Varaosan huono laatu saattaa nopeasti johtaa sen kulumiseen ja vaikuttaa myös muihin osiin: hajonnut jousitulppa aiheuttaa kierrejousen vääntymisen, jolloin sen tuki ei enää ole optimaalinen. Tämän vuoksi myös se kuluu pian. Lisäksi iskunvaimennin ja koko akselin geometria kärsii siitä, ettei voimat ohjaudu oikein. Täten tämän autonosan tulee olla aina parhaan mahdollisen laatuinen. Verkkokaupassamme on tarjolla pelkästään OEM-laatuisia osia. Tämä auttaa sinua pitämään autosi turvallisena.
Merkkivalmistajien, kuten FEBI BILSTEIN tai MAPCO, jousitulpat ovat erittäin edullisia, joten ei ole mitään hyvää syytä valita huonolaatuisia osia. Merkkituotteiden hinnat ovat alkaen 6 euroa. Monimutkaisemmat osat kumilaakereilla ja muoviohjaimilla saattavat maksaa 25 euroa. Koska osa on niin tärkeä ja sen tulee kestää rasitusta, tämä hinta on kohtuullinen.


Tuote-ehdotuksia:
Jousilautanen
Jousilautanen DENCKERMANN D300441
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, ala
  • Tila:  Täysin
D300441 DENCKERMANN Jousilautanen auton hinta
DENCKERMANN | D300441
8,58 €
Tila:  Täysin
Jousiripustus
Jousilautanen FEBI BILSTEIN 47577
  • Paksuus [mm]: 26,6
  • Materiaali: Kumi
  • Asennuspuoli: Etuakseli, vasen, Etuakseli, oikea
  • Paino [kg]: 0,24
  • Sisäläpimitta [mm]: 71
  • Läpimitta [mm]: 110
  • Tila:  Täysin
47577 FEBI BILSTEIN Jousilautanen auton hinta
FEBI BILSTEIN | 47577
12,07 €
Tila:  Täysin
Jousiripustus
Jousilautanen TOPRAN 116 711
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, molemminpuolinen, Alla
  • Kiinnitysmalli: Kumilaakeri
  • Tila:  Täysin
116 711 TOPRAN Jousilautanen auton hinta
TOPRAN | 116 711
5,64 €
Tila:  Täysin
Jousilautanen
Jousilautanen Magnum Technology A8R007MT
  • Asennuspuoli: Alla, Taka-akseli
  • Paino [g]: 51
  • Tila:  Täysin
A8R007MT Magnum Technology Jousilautanen auton hinta
Magnum Technology | A8...
10,33 €
Tila:  Täysin
Jousilautanen
Jousilautanen FEBEST BMSI-E39L
  • Asennuspuoli: Etuakseli, Alla
  • Paino [kg]: 0,107
  • Pakkauspituus [cm]: 14,4
  • Pakkausleveys [cm]: 12,8
  • Pakkauskorkeus [cm]: 2,8
  • Tila:  Täysin
BMSI-E39L FEBEST Jousilautanen auton hinta
FEBEST | BMSI-E39L
12,37 €
Tila:  Täysin
Jousilautanen
Jousilautanen KRAFT 4061521
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Tuotantonumero: K4061521
  • Tila:  Täysin
4061521 KRAFT Jousilautanen auton hinta
KRAFT | 4061521
7,17 €
Tila:  Täysin
Tukirengas, jousijalan...
Jousilautanen ORIGINAL IMPERIUM 31695
  • Asennuspuoli: Alla, Etuakseli
  • Paino [g]: 287
  • Tila:  Täysin
31695 ORIGINAL IMPERIUM Jousilautanen auton hinta
ORIGINAL IMPERIUM | 31695
19,31 €
Tila:  Täysin
Jousilautanen
Jousilautanen Borsehung B11365
  • Paino [g]: 78
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Tila:  Täysin
B11365 Borsehung Jousilautanen auton hinta
Borsehung | B11365
6,13 €
Tila:  Täysin
Jousilautanen
Jousilautanen Oyodo 80A9016-OYO
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, Yläpuolella
  • Tila:  Täysin
80A9016-OYO Oyodo Jousilautanen auton hinta
Oyodo | 80A9016-OYO
6,24 €
Tila:  Täysin
Jousiripustus
Jousilautanen MEYLE 014 032 0013
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Korkeus (mm): 8
  • Jousimalli: Kierrejousi
  • lisätieto: ORIGINAL Quality
  • parittainen vaihto suositeltavaa
  • Tila:  Täysin
014 032 0013 MEYLE Jousilautanen auton hinta
MEYLE | 014 032 0013
5,40 €
Tila:  Täysin
Jousilautanen
Jousilautanen DENCKERMANN D300444
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, Alla
  • Tila:  Täysin
D300444 DENCKERMANN Jousilautanen auton hinta
DENCKERMANN | D300444
6,40 €
Tila:  Täysin
Jousilautanen
Jousilautanen FEBI BILSTEIN 29762
  • Sisäläpimitta [mm]: 22
  • Läpimitta [mm]: 92
  • Asennuspuoli: Etuakseli, Yläpuolella
  • Paino [kg]: 0,14
  • Tila:  Täysin
29762 FEBI BILSTEIN Jousilautanen auton hinta
FEBI BILSTEIN | 29762
8,58 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin