Iskunvaimennin autoosi

Iskari Top auto merkit
- BMW 3-sarja Iskunvaimennin
- VW GOLF Iskunvaimennin
- BMW 5-sarja Iskunvaimentimet
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Iskunvaimennin
- AUDI A4 Iskunvaimennin
- VOLVO V70 Iskunvaimentimet
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Iskunvaimennin
- TOYOTA AVENSIS Iskunvaimennin
- TOYOTA COROLLA Iskunvaimentimet
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Iskunvaimennin
- FORD FOCUS Iskunvaimennin
- OPEL ASTRA Iskunvaimentimet
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Iskunvaimennin
- NISSAN QASHQAI Iskunvaimennin
- HONDA CR-V Iskunvaimentimet
- FORD TRANSIT
Iskunvaimennin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Pidon säilyttäminen tien pintaan
Iskunvaimennin on auton jousituksen osa ja yhdessä jousien kanssa, se rajoittaa ajoneuvon alustan liiallista liikettä. Viallinen iskunvaimennin (iskari) vaarantaa ajoturvallisuutta huomattavasti. Onneksi, auton jousitus voidaan helposti testata.
Iskunvaimentimen rakenne
Iskunvaimentimia on monilla erilaisilla rakenteilla. Tämän osan keskeinen tehtävä on vähentää pyörien pomppivan liikkeen nopeutta ja tehdä epätasaisella alustalla ajamisesta mukavampaa. Keskimäärin autoissa on osoittautunut tehokkaimmaksi iskunvaimentimien ja jousien yhteis järjestelmä. Yhdessä ne muodostavat joustintuen, joka kantaa auton koko painon. Iskunvaimentimen sijaitsee etuakselilla kierrejousen keskellä. Tämä tekee asentamisesta sekä monimutkaista että vaarallista. Siksi iskunvaimentimia vaihdettaessa on erittäin tärkeää käyttää vain tarkoitukseen sopivia työkaluja. Tilapäisratkaisut voivat päättyä kohtalokkaasti!
Henkilöautojen taka-akselilla, lehti- tai kierrejouset ovat erillään iskunvaimentimista, joten niiden vaihtaminen on huomattavasti helpompaa.
Itse asiassa, iskunvaimennin ei ole mitään muuta kuin kaasujousi, joka koostuu sylinteristä, jossa on mäntä. Sylinteri sisältää painekaasua. Männän alaspäin suuntautuva liike puristaa kaasua vielä enemmän, mikä aiheuttaa vastapaineen. Auto liikkuu ylöspäin yhdessä jousen kanssa, vaimentaen kuoppien vaikutusta ja lisäten huomattavasti ajomukavuutta.
Joustintuen vikoja
Kaasujousien akilleen kantapää on aina sylinterin ja männän välissä oleva tiiviste. Jatkuvan paineen alla se vähitellen menettää toimintakykynsä. Paineistettu kaasu haihtuu ja iskunvaimentimista tulee tehottomia. Seuraavat oireet ovat merkki tästä:
- Ajokokemuksesta tulee "pomppiva"
- Jarrutusmatka pitenee
- Kurveissa ajosta tulee vaikeaa
- Renkaat vinkuvat
- Auto vetää sivuun ajon aikana
Iskunvaimentimien toiminta voidaan testata yksinkertaisesti. Pysäköi auto ja paina koria voimakkaasti alaspäin jokaisesta kulmasta. Jos auto ponnahtaa takaisin useita kertoja, iskunvaimentimet ovat ehdottomasti viallisia ja ne on vaihdettava. Kuitenkin vain korjaamolla tehty diagnoosi tuottaa täysin varman tiedon tästä.
Iskunvaimentimien vaihtaminen
Taka-akselilla iskunvaimentimien vaihtaminen pitäisi olla helppoa. Auto on nostetaan tunkilla riittävän ylös niin, että pyöränripustukset ja iskunvaimennin on täysin löysällä. Sen voi sitten ruuvata irti ja vaihtaa.
Etuakselilla, joustintuen vaihtaminen on huomattavasti vaikeampaa. Haasteena on kierrejousen puristaminen, jotta sen sisällä olevan iskunvaimentimen saa poistettua. Kierrejousi voi kerätä valtavasti painetta: totta kai, koska sen pitää pystyä vaimentamaan liikkeet turvallisesti ajoneuvoissa, jotka painavat jopa useita tonneja. Vain sellaisia puristustyökaluja saa käyttää, jotka on täsmälleen tähän tehtävään soveltuvia. Kiristys liinoilla ei pitäisi tehdä kokeiluja. Se on yksinkertaisesti liian vaarallista.
Laatua iskunvaimentimiin ja joustintukiin
Vaikka iskunvaimentimet ovat melko monimutkaisia osia, niiden hinnat ovat yleensä maltillisia. Kun ostat uusia jousituksen osia kaikki riippuu vahvasti auton arvosta tai siitä kuinka kauan sillä on tarkoitus ajaa. Kaupoista löytyy myös halpoja iskareita. Niiden elinkaari ja ominaisuudet heijastuvat hintaan. Turvallisuuden voi taata vain laatua valitsemalla. Merkkituotteet ovat aina paras vaihtoehto, vaikka tarkoittaisi sitä, että maksat yli 100 euroa iskunvaimentimien sarjasta.