00#
76-9675

Iskunvaimennin autollesi

Valitse ajoneuvo
Haku
Iskunvaimennin - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Iskunvaimentimet markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • FEBI BILSTEIN Iskunvaimennin
  • MAPCO Iskunvaimennin
  • VAICO Iskunvaimennin
  • MONROE Iskunvaimennin
  • SACHS Iskunvaimennin
  • TRW Iskunvaimennin
  • TOPRAN Iskunvaimennin
  • SWAG Iskunvaimennin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä METZGER Iskunvaimentimet
  • Osta parhaalla hinnalla täältä KYB Iskunvaimentimet
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Iskunvaimentimet
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Iskunvaimentimet
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DELPHI Iskunvaimentimet
  • Osta parhaalla hinnalla täältä OPTIMAL Iskunvaimentimet
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BLUE PRINT Iskunvaimentimet
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DIEDERICHS Iskunvaimentimet
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • Magnum Technology
  • SASIC

Iskunvaimennin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Pidon säilyttäminen tien pintaan

Iskunvaimennin on auton jousituksen osa ja yhdessä jousien kanssa, se rajoittaa ajoneuvon alustan liiallista liikettä. Viallinen iskunvaimennin (iskari) vaarantaa ajoturvallisuutta huomattavasti. Onneksi, auton jousitus voidaan helposti testata.

Iskunvaimentimen rakenne

Iskunvaimentimia on monilla erilaisilla rakenteilla. Tämän osan keskeinen tehtävä on vähentää pyörien pomppivan liikkeen nopeutta ja tehdä epätasaisella alustalla ajamisesta mukavampaa. Keskimäärin autoissa on osoittautunut tehokkaimmaksi iskunvaimentimien ja jousien yhteis järjestelmä. Yhdessä ne muodostavat joustintuen, joka kantaa auton koko painon. Iskunvaimentimen sijaitsee etuakselilla kierrejousen keskellä. Tämä tekee asentamisesta sekä monimutkaista että vaarallista. Siksi iskunvaimentimia vaihdettaessa on erittäin tärkeää käyttää vain tarkoitukseen sopivia työkaluja. Tilapäisratkaisut voivat päättyä kohtalokkaasti!
Henkilöautojen taka-akselilla, lehti- tai kierrejouset ovat erillään iskunvaimentimista, joten niiden vaihtaminen on huomattavasti helpompaa.
Itse asiassa, iskunvaimennin ei ole mitään muuta kuin kaasujousi, joka koostuu sylinteristä, jossa on mäntä. Sylinteri sisältää painekaasua. Männän alaspäin suuntautuva liike puristaa kaasua vielä enemmän, mikä aiheuttaa vastapaineen. Auto liikkuu ylöspäin yhdessä jousen kanssa, vaimentaen kuoppien vaikutusta ja lisäten huomattavasti ajomukavuutta.

Joustintuen vikoja

Kaasujousien akilleen kantapää on aina sylinterin ja männän välissä oleva tiiviste. Jatkuvan paineen alla se vähitellen menettää toimintakykynsä. Paineistettu kaasu haihtuu ja iskunvaimentimista tulee tehottomia. Seuraavat oireet ovat merkki tästä:

  • Ajokokemuksesta tulee "pomppiva"
  • Jarrutusmatka pitenee
  • Kurveissa ajosta tulee vaikeaa
  • Renkaat vinkuvat
  • Auto vetää sivuun ajon aikana

Iskunvaimentimien toiminta voidaan testata yksinkertaisesti. Pysäköi auto ja paina koria voimakkaasti alaspäin jokaisesta kulmasta. Jos auto ponnahtaa takaisin useita kertoja, iskunvaimentimet ovat ehdottomasti viallisia ja ne on vaihdettava. Kuitenkin vain korjaamolla tehty diagnoosi tuottaa täysin varman tiedon tästä.

Iskunvaimentimien vaihtaminen

Taka-akselilla iskunvaimentimien vaihtaminen pitäisi olla helppoa. Auto on nostetaan tunkilla riittävän ylös niin, että pyöränripustukset ja iskunvaimennin on täysin löysällä. Sen voi sitten ruuvata irti ja vaihtaa.
Etuakselilla, joustintuen vaihtaminen on huomattavasti vaikeampaa. Haasteena on kierrejousen puristaminen, jotta sen sisällä olevan iskunvaimentimen saa poistettua. Kierrejousi voi kerätä valtavasti painetta: totta kai, koska sen pitää pystyä vaimentamaan liikkeet turvallisesti ajoneuvoissa, jotka painavat jopa useita tonneja. Vain sellaisia puristustyökaluja saa käyttää, jotka on täsmälleen tähän tehtävään soveltuvia. Kiristys liinoilla ei pitäisi tehdä kokeiluja. Se on yksinkertaisesti liian vaarallista.

Laatua iskunvaimentimiin ja joustintukiin

Vaikka iskunvaimentimet ovat melko monimutkaisia osia, niiden hinnat ovat yleensä maltillisia. Kun ostat uusia jousituksen osia kaikki riippuu vahvasti auton arvosta tai siitä kuinka kauan sillä on tarkoitus ajaa. Kaupoista löytyy myös halpoja iskareita. Niiden elinkaari ja ominaisuudet heijastuvat hintaan. Turvallisuuden voi taata vain laatua valitsemalla. Merkkituotteet ovat aina paras vaihtoehto, vaikka tarkoittaisi sitä, että maksat yli 100 euroa iskunvaimentimien sarjasta.


Tuote-ehdotuksia:
Iskunvaimennin
Iskarit RIDEX 854S0140
  • Asennuspuoli: Etuakseli, vasen, Etuakseli, oikea
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Joustintuki
  • Iskunvaimennin asennustapa: Tappi ylhäällä, Purisitin alhaalla
  • Alustarakenne: Autoihin, joissa vakio alusta
  • Jousijalan läpimitta [mm]: 22
  • Reikä-Ø [mm]: 32
  • Tila:  Täysin
Iskarit 854S0140 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0140
52,32 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskunvaimentimet MONROE G1057
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka alhaalla, Tappi ylhäällä
  • Huomioi huolto-ohjeet
  • Männänvarren läpimitta [mm]: 12,4, 13
  • Paino [kg]: 1,700
  • Pituus (mm): 370, 593
  • Reikä-Ø [mm]: 30
  • Pakkauspituus [cm]: 50,5
  • Pakkausleveys [cm]: 6,4
  • Pakkauskorkeus [cm]: 6,4
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimentimet G1057 halpa alkuperäistä laatua
MONROE | G1057
53,54 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskunvaimennin RIDEX 854S0784
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Joustintuki, Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka alhaalla, Tappi ylhäällä
  • suurin pituus [mm]: 650
  • väh. pituus [mm]: 390
  • Männänvarren läpimitta [mm]: 12,5
  • Nettopaino [kg]: 1,84
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimennin 854S0784 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0784
25,71 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskarit RIDEX 854S0023
  • Asennuspuoli: Taka-akseli, Vasen, Oikea
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka alhaalla, Tappi ylhäällä
  • Alustarakenne: Autoihin, joissa vakio alusta
  • suurin pituus [mm]: 646
  • väh. pituus [mm]: 415
  • Tila:  Täysin
Iskarit 854S0023 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0023
27,10 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskunvaimentimet TRW JGT599T
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka ylhäällä, Silmukka alhaalla
  • Tuotelinja: TWIN
  • Lukumäärä akselille: 1
  • Huomioi tekniset tiedot
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimentimet JGT599T halpa alkuperäistä laatua
TRW | JGT599T
24,75 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskunvaimennin RIDEX 854S0010
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Joustintuki
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka ylhäällä, Silmukka alhaalla
  • suurin pituus [mm]: 406
  • väh. pituus [mm]: 267
  • Lukumäärä akselille: 2
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimennin 854S0010 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0010
24,24 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskarit RIDEX 854S0020
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka alhaalla, Tappi ylhäällä
  • suurin pituus [mm]: 668
  • väh. pituus [mm]: 429
  • Tila:  Täysin
Iskarit 854S0020 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0020
28,65 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskunvaimentimet RIDEX 854S0006
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Joustintuki
  • Iskunvaimennin asennustapa: Tappi ylhäällä
  • suurin pituus [mm]: 537
  • väh. pituus [mm]: 377
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimentimet 854S0006 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0006
41,88 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskunvaimennin RIDEX 854S0841
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Tappi ylhäällä, Tappi alhaalla
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimennin 854S0841 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0841
28,53 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskarit RIDEX 854S0351
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka alhaalla
  • suurin pituus [mm]: 468
  • väh. pituus [mm]: 315
  • Männänvarren läpimitta [mm]: 12,5
  • Nettopaino [kg]: 1,7
  • Tila:  Täysin
Iskarit 854S0351 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0351
25,24 €
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskunvaimentimet BILSTEIN 19-109572
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Vaimennin ei jousta kantava
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka alhaalla, Tappi ylhäällä
  • Tuotelinja: - B4 OE Replacement
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimentimet 19-109572 halpa alkuperäistä laatua
BILSTEIN | 19-109572
45,86 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskunvaimennin RIDEX 854S0342
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka ylhäällä, Silmukka alhaalla
  • suurin pituus [mm]: 369
  • väh. pituus [mm]: 253
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimennin 854S0342 halpa alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0342
24,00 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin