00#
38-0968

Iskunvaimennin autollesi

Valitse ajoneuvo
Haku
Iskunvaimennin - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Iskarit markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • FEBI BILSTEIN Iskunvaimennin
  • MAPCO Iskunvaimennin
  • VAICO Iskunvaimennin
  • MONROE Iskunvaimennin
  • SACHS Iskunvaimennin
  • TRW Iskunvaimennin
  • TOPRAN Iskunvaimennin
  • SWAG Iskunvaimennin
  • Osta parhaalla hinnalla täältä METZGER Iskarit
  • Osta parhaalla hinnalla täältä KYB Iskarit
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Iskarit
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Iskarit
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DELPHI Iskarit
  • Osta parhaalla hinnalla täältä OPTIMAL Iskarit
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BLUE PRINT Iskarit
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DIEDERICHS Iskarit
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • Magnum Technology
  • SASIC

Iskunvaimennin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Pidon säilyttäminen tien pintaan

Iskunvaimennin on auton jousituksen osa ja yhdessä jousien kanssa, se rajoittaa ajoneuvon alustan liiallista liikettä. Viallinen iskunvaimennin (iskari) vaarantaa ajoturvallisuutta huomattavasti. Onneksi, auton jousitus voidaan helposti testata.

Iskunvaimentimen rakenne

Iskunvaimentimia on monilla erilaisilla rakenteilla. Tämän osan keskeinen tehtävä on vähentää pyörien pomppivan liikkeen nopeutta ja tehdä epätasaisella alustalla ajamisesta mukavampaa. Keskimäärin autoissa on osoittautunut tehokkaimmaksi iskunvaimentimien ja jousien yhteis järjestelmä. Yhdessä ne muodostavat joustintuen, joka kantaa auton koko painon. Iskunvaimentimen sijaitsee etuakselilla kierrejousen keskellä. Tämä tekee asentamisesta sekä monimutkaista että vaarallista. Siksi iskunvaimentimia vaihdettaessa on erittäin tärkeää käyttää vain tarkoitukseen sopivia työkaluja. Tilapäisratkaisut voivat päättyä kohtalokkaasti!
Henkilöautojen taka-akselilla, lehti- tai kierrejouset ovat erillään iskunvaimentimista, joten niiden vaihtaminen on huomattavasti helpompaa.
Itse asiassa, iskunvaimennin ei ole mitään muuta kuin kaasujousi, joka koostuu sylinteristä, jossa on mäntä. Sylinteri sisältää painekaasua. Männän alaspäin suuntautuva liike puristaa kaasua vielä enemmän, mikä aiheuttaa vastapaineen. Auto liikkuu ylöspäin yhdessä jousen kanssa, vaimentaen kuoppien vaikutusta ja lisäten huomattavasti ajomukavuutta.

Joustintuen vikoja

Kaasujousien akilleen kantapää on aina sylinterin ja männän välissä oleva tiiviste. Jatkuvan paineen alla se vähitellen menettää toimintakykynsä. Paineistettu kaasu haihtuu ja iskunvaimentimista tulee tehottomia. Seuraavat oireet ovat merkki tästä:

  • Ajokokemuksesta tulee "pomppiva"
  • Jarrutusmatka pitenee
  • Kurveissa ajosta tulee vaikeaa
  • Renkaat vinkuvat
  • Auto vetää sivuun ajon aikana

Iskunvaimentimien toiminta voidaan testata yksinkertaisesti. Pysäköi auto ja paina koria voimakkaasti alaspäin jokaisesta kulmasta. Jos auto ponnahtaa takaisin useita kertoja, iskunvaimentimet ovat ehdottomasti viallisia ja ne on vaihdettava. Kuitenkin vain korjaamolla tehty diagnoosi tuottaa täysin varman tiedon tästä.

Iskunvaimentimien vaihtaminen

Taka-akselilla iskunvaimentimien vaihtaminen pitäisi olla helppoa. Auto on nostetaan tunkilla riittävän ylös niin, että pyöränripustukset ja iskunvaimennin on täysin löysällä. Sen voi sitten ruuvata irti ja vaihtaa.
Etuakselilla, joustintuen vaihtaminen on huomattavasti vaikeampaa. Haasteena on kierrejousen puristaminen, jotta sen sisällä olevan iskunvaimentimen saa poistettua. Kierrejousi voi kerätä valtavasti painetta: totta kai, koska sen pitää pystyä vaimentamaan liikkeet turvallisesti ajoneuvoissa, jotka painavat jopa useita tonneja. Vain sellaisia puristustyökaluja saa käyttää, jotka on täsmälleen tähän tehtävään soveltuvia. Kiristys liinoilla ei pitäisi tehdä kokeiluja. Se on yksinkertaisesti liian vaarallista.

Laatua iskunvaimentimiin ja joustintukiin

Vaikka iskunvaimentimet ovat melko monimutkaisia osia, niiden hinnat ovat yleensä maltillisia. Kun ostat uusia jousituksen osia kaikki riippuu vahvasti auton arvosta tai siitä kuinka kauan sillä on tarkoitus ajaa. Kaupoista löytyy myös halpoja iskareita. Niiden elinkaari ja ominaisuudet heijastuvat hintaan. Turvallisuuden voi taata vain laatua valitsemalla. Merkkituotteet ovat aina paras vaihtoehto, vaikka tarkoittaisi sitä, että maksat yli 100 euroa iskunvaimentimien sarjasta.


Tuote-ehdotuksia:
Iskunvaimennin
Iskunvaimentimet RIDEX 854S0003
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Tappi ylhäällä, Silmukka alhaalla
  • suurin pituus [mm]: 637
  • väh. pituus [mm]: 409
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimentimet 854S0003 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0003
27,38 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskarit BILSTEIN 19-103150
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Vaimennin ei jousta kantava
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka alhaalla, Tappi ylhäällä
  • Tuotelinja: - B4 OE Replacement
  • Tila:  Täysin
Iskarit 19-103150 halvat alkuperäistä laatua
BILSTEIN | 19-103150
49,22 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskari BILSTEIN 19-127439
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Vaimennin ei jousta kantava
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka alhaalla, Tappi ylhäällä
  • Varusteet: Autoihin ilman tasonsäätöä
  • Tuotelinja: - B4 OE Replacement
  • Jousijalan ulkohalkaisija [mm]: 50
  • Tila:  Täysin
Iskari 19-127439 halvat alkuperäistä laatua
BILSTEIN | 19-127439
55,53 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Heilahduksenvaimennin MONROE G7277
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Joustintuki
  • Iskunvaimennin asennustapa: Tappi ylhäällä, Purisitin alhaalla
  • Männänvarren läpimitta [mm]: 20
  • Paino [kg]: 3,900
  • Pituus (mm): 365, 488
  • Reikä-Ø [mm]: 30
  • Suositellun tarvikkeen tuotenumero: MK490R, MK491L, PK153
  • Pakkauspituus [cm]: 51,8
  • Pakkausleveys [cm]: 18,2
  • Pakkauskorkeus [cm]: 18,3
  • Tila:  Täysin
Heilahduksenvaimennin G7277 halvat alkuperäistä laatua
MONROE | G7277
58,84 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Takaiskunvaimennin ja etuiskunvaimennin RIDEX 854S0078
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Tappi ylhäällä, Silmukka alhaalla
  • suurin pituus [mm]: 452
  • väh. pituus [mm]: 295
  • Tila:  Täysin
Takaiskunvaimennin ja etuiskunvaimennin 854S0078 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0078
28,69 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Etuiskarit ja takaiskarit RIDEX 854S0103
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Tappi ylhäällä, Silmukka alhaalla
  • suurin pituus [mm]: 414
  • väh. pituus [mm]: 272
  • Tila:  Täysin
Etuiskarit ja takaiskarit 854S0103 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0103
22,89 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskunvaimennin RIDEX 854S0841
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Tappi ylhäällä, Tappi alhaalla
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimennin 854S0841 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0841
30,80 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskunvaimentimet RIDEX 854S0784
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Joustintuki, Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka alhaalla, Tappi ylhäällä
  • suurin pituus [mm]: 650
  • väh. pituus [mm]: 390
  • Männänvarren läpimitta [mm]: 12,5
  • Nettopaino [kg]: 1,84
  • Tila:  Täysin
Iskunvaimentimet 854S0784 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0784
28,26 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskarit RIDEX 854S0570
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Joustintuki
  • Iskunvaimennin asennustapa: Tappi ylhäällä, Purisitin alhaalla
  • suurin pituus [mm]: 488
  • väh. pituus [mm]: 365
  • Tila:  Täysin
Iskarit 854S0570 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0570
50,76 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Iskari BILSTEIN 19-109572
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Vaimennin ei jousta kantava
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka alhaalla, Tappi ylhäällä
  • Tuotelinja: - B4 OE Replacement
  • Tila:  Täysin
Iskari 19-109572 halvat alkuperäistä laatua
BILSTEIN | 19-109572
51,69 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Heilahduksenvaimennin RIDEX 854S0104
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki, Säädettävä
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Silmukka ylhäällä, Silmukka alhaalla
  • Alustarakenne: Autoihin ilman sähk. vaim. säätöä
  • Männänvarren läpimitta [mm]: 12,4
  • Paino [kg]: 1,800
  • Vaihdettava pareittain
  • Pituus (mm): 314, 472
  • Reikä-Ø [mm]: 25,4
  • Tila:  Täysin
Heilahduksenvaimennin 854S0104 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0104
31,73 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Iskunvaimennin
Takaiskunvaimennin ja etuiskunvaimennin RIDEX 854S0086
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Iskunvaimennusjärjestelmä: Kaksiputki
  • Iskunvaimennin tyyppi: Kaasupaine
  • Iskunvaimennin malli: Teleskooppi-iskunvaimentaja
  • Iskunvaimennin asennustapa: Tappi ylhäällä, Silmukka alhaalla
  • suurin pituus [mm]: 593
  • väh. pituus [mm]: 359
  • Tila:  Täysin
Takaiskunvaimennin ja etuiskunvaimennin 854S0086 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 854S0086
29,64 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin