Jouset autoosi
Takajouset & etujouset Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jousi
- Jousi BMW 5-sarja
- Kierrejouset MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Jousi
- Jousi AUDI A4
- Kierrejouset VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Jousi
- Jousi VW TRANSPORTER
- Kierrejouset SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Jousi
- Jousi FORD MONDEO
- Kierrejouset MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Jousi
- Jousi FORD TRANSIT
- Kierrejouset MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Jouset viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Tiukkaa vaimennusta ajomukavuuden vuoksi: kierrejouset
Kierrejouset ovat jousituksen olennainen osa, jotka yhdessä iskunvaimentimien kanssa takaavat mukavan vaimennuksen. Korkeatasoinen kierrejousi kompensoi tien epätasaisuuksia ja estää niiden vaikutusten tuntumisen matkustamossa. Kierrejousi on mekaanisen vaimennuksen yleisin muoto.
Miksi tarvitaan sekä iskunvaimentimet että jouset?
Auton jouset kompensoivat tien suurempia kuoppia. Koska ne ovat esijännitetyt, ne painavat pyörän jokaiseen tien koloon, jolloin auto pysyy jatkuvassa kosketuksessa tiehen. Iskunvaimentimet puolestaan on tehty tien pienempiä epätasaisuuksia varten ja ne vaimentavat luotettavasti tiellä olevat kivet ja pienemmät kolot. Iskunvaimennin ja jousi muodostavat yhdessä joustintuen. Niiden vaimennus on aina täsmälleen säädetty. Kun iskunvaimennin vaihdetaan, uuden täytyy aina sopia yhteen kierrejousen kanssa.
Erilaiset jousitusjärjestelmät
Ensimmäinen jousitus rakentui lehtijousien varaan, jotka asennettiin linjaan. Lehtijousia käytetään nykyään autoissa vain harvoin. Maastoautoissa ja pakettiautoissa niitä saattaa silti löytyä taka-akselilta vaikka ne vähitellen korvataan kierrejousilla. Toinen jousituksen tyyppi löytyy telaketjuajoneuvoissa. Niissä, vääntötanko on osoittautunut riittäväksi jousitusosaksi. Erityisesti pienet ja keskisuuret ranskalaiset autot on varustettu tämän tyyppisellä jousituksella. Teknisesti, vääntötangot olivat hyvin yksinkertaisia: ne ovat terästankoja, jotka kiertyvät pituusakselinsa suuntaisesti. Niiden asennus on melko monimutkaista ja perheautoissa niillä on voimakas taipumus ruostua ja jumittua sen seurauksena, jolloin niiden vaihtaminen on entistäkin vaikeampaa.
Kierrejousen sijainti
Yleensä kierrejousi ja iskunvaimennin muodostavat yhdessä joustintuen. Taka-akselilla on erilliset rakenteet, jossa jouset ja iskunvaimentimet ovat erillään. Joustintuissa on kaksi yleistä rakennetta: useimmissa joustintuissa, iskunvaimennin sijaitsee kierrejousen keskellä. Joissakin joustintuissa iskunvaimennin ja kierrejousi sijaitsevat vierekkäin. Ne voidaan korvata kerralla yhtenä kappaleena, aivan kuten normaalit joustintuetkin.
Kierrejousien viat
Kierrejousi kestää noin 100,000-150,000 kilometriä. Sen heikko kohta on rakenne. Ollakseen riittävän kestävä toimiakseen pitkään, se ei voi missään nimessä olla erityisen korroosion kestävä. Ruostumaton teräs on liian haurasta kyseisessä osassa käytettäväksi ja siitä valmistettu jousi rikkoutuisi liian nopeasti. Valmistajat suojaavat kierrejouset joustavalla suojamaalilla. Sijainti lähellä tietä ja sen kiinnityskohtien jatkuva liike aiheuttavat vähitellen suojamaalin pois kulumisen. Syntyy ruostetta ja jousi voi rikkoutua ennemmin tai myöhemmin. Rikkoutunut jousi on synonyymi vaaralliselle ajotilanteelle.
Siksi kierrejouset on syytä tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa ennalta määrätyin välein. Rikkoutuneella jousella on välitön ajo-ominaisuuksia laskeva vaikutus. Auto vetää sivuun, jousituksesta tulee hyvin meluisa ja ohjattavuus heikentyy pahasti. Jos näin käy, sinun tulisi välittömästi ajaa hitaalla nopeudella lähimpään huoltokorjaamoon.
Kierrejousien vaihtaminen
Viallisen kierrejousen purkaminen on helppoa: se voidaan katkaista laikalla ja poistaa. Tämä on myös turvallisin tapa: rikkinäinen kierrejousi voi murtua uudelleen jousipuristimessa, joka voi aiheuttaa hengenvaarallisen tilanteen. Suuri osa jousituksesta täytyy purkaa uuden kierrejousen asentamiseksi. Uuden kierrejousen asentaminen vaatii aina jousipuristimen käyttöä. Kaikki tee-se-itse ratkaisut kiinnityshihnoilla tai muut kompromissi ratkaisut ovat erittäin vaarallisia. Itse asiassa suuri osa omatoimisen korjaamisen aikana aiheutuvista vakavista onnettomuuksista ovat seurausta jousien puristamisesta sopimattomilla työkaluilla.
Uusien kierrejousien kustannukset
Kierrejousien hinta riippuu autosta, johon ne asennetaan. Kevyisiin ja pieniin autoihin vaaditaan vähemmän vahvoja kierrejousia kuin raskaisiin henkilöautoihin tai tehokkaisiin kilpa-autoihin. Kierrejouset vaihdetaan aina koko akselille. Hinnat alkavat noin 30 eurosta kappaleelta.