00#
77-5540

Jouset autollesi

Valitse ajoneuvo
Haku
Jouset - kunkin yksittäisen tuotteen paras mahdollinen laatu

Kierrejouset markkinoiden johtavilta valmistajilta

  • FEBI BILSTEIN Jouset kokemuksia
  • MAPCO Jouset kokemuksia
  • VAICO Jouset kokemuksia
  • SKF Jouset kokemuksia
  • MONROE Jouset kokemuksia
  • SACHS Jouset kokemuksia
  • TRW Jouset kokemuksia
  • TOPRAN Jouset kokemuksia
  • Osta parhaalla hinnalla täältä SWAG Kierrejouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä METZGER Kierrejouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä KYB Kierrejouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JP GROUP Kierrejouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä JAPANPARTS Kierrejouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä DELPHI Kierrejouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä OPTIMAL Kierrejouset
  • Osta parhaalla hinnalla täältä BLUE PRINT Kierrejouset
  • DIEDERICHS
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • Magnum Technology
  • RUVILLE

Jouset viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje

Tiukkaa vaimennusta ajomukavuuden vuoksi: kierrejouset

Kierrejouset ovat jousituksen olennainen osa, jotka yhdessä iskunvaimentimien kanssa takaavat mukavan vaimennuksen. Korkeatasoinen kierrejousi kompensoi tien epätasaisuuksia ja estää niiden vaikutusten tuntumisen matkustamossa. Kierrejousi on mekaanisen vaimennuksen yleisin muoto.

Miksi tarvitaan sekä iskunvaimentimet että jouset?

Auton jouset kompensoivat tien suurempia kuoppia. Koska ne ovat esijännitetyt, ne painavat pyörän jokaiseen tien koloon, jolloin auto pysyy jatkuvassa kosketuksessa tiehen. Iskunvaimentimet puolestaan on tehty tien pienempiä epätasaisuuksia varten ja ne vaimentavat luotettavasti tiellä olevat kivet ja pienemmät kolot. Iskunvaimennin ja jousi muodostavat yhdessä joustintuen. Niiden vaimennus on aina täsmälleen säädetty. Kun iskunvaimennin vaihdetaan, uuden täytyy aina sopia yhteen kierrejousen kanssa.

Erilaiset jousitusjärjestelmät

Ensimmäinen jousitus rakentui lehtijousien varaan, jotka asennettiin linjaan. Lehtijousia käytetään nykyään autoissa vain harvoin. Maastoautoissa ja pakettiautoissa niitä saattaa silti löytyä taka-akselilta vaikka ne vähitellen korvataan kierrejousilla. Toinen jousituksen tyyppi löytyy telaketjuajoneuvoissa. Niissä, vääntötanko on osoittautunut riittäväksi jousitusosaksi. Erityisesti pienet ja keskisuuret ranskalaiset autot on varustettu tämän tyyppisellä jousituksella. Teknisesti, vääntötangot olivat hyvin yksinkertaisia: ne ovat terästankoja, jotka kiertyvät pituusakselinsa suuntaisesti. Niiden asennus on melko monimutkaista ja perheautoissa niillä on voimakas taipumus ruostua ja jumittua sen seurauksena, jolloin niiden vaihtaminen on entistäkin vaikeampaa.

Kierrejousen sijainti

Yleensä kierrejousi ja iskunvaimennin muodostavat yhdessä joustintuen. Taka-akselilla on erilliset rakenteet, jossa jouset ja iskunvaimentimet ovat erillään. Joustintuissa on kaksi yleistä rakennetta: useimmissa joustintuissa, iskunvaimennin sijaitsee kierrejousen keskellä. Joissakin joustintuissa iskunvaimennin ja kierrejousi sijaitsevat vierekkäin. Ne voidaan korvata kerralla yhtenä kappaleena, aivan kuten normaalit joustintuetkin.

Kierrejousien viat

Kierrejousi kestää noin 100,000-150,000 kilometriä. Sen heikko kohta on rakenne. Ollakseen riittävän kestävä toimiakseen pitkään, se ei voi missään nimessä olla erityisen korroosion kestävä. Ruostumaton teräs on liian haurasta kyseisessä osassa käytettäväksi ja siitä valmistettu jousi rikkoutuisi liian nopeasti. Valmistajat suojaavat kierrejouset joustavalla suojamaalilla. Sijainti lähellä tietä ja sen kiinnityskohtien jatkuva liike aiheuttavat vähitellen suojamaalin pois kulumisen. Syntyy ruostetta ja jousi voi rikkoutua ennemmin tai myöhemmin. Rikkoutunut jousi on synonyymi vaaralliselle ajotilanteelle.
Siksi kierrejouset on syytä tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa ennalta määrätyin välein. Rikkoutuneella jousella on välitön ajo-ominaisuuksia laskeva vaikutus. Auto vetää sivuun, jousituksesta tulee hyvin meluisa ja ohjattavuus heikentyy pahasti. Jos näin käy, sinun tulisi välittömästi ajaa hitaalla nopeudella lähimpään huoltokorjaamoon.

Kierrejousien vaihtaminen

Viallisen kierrejousen purkaminen on helppoa: se voidaan katkaista laikalla ja poistaa. Tämä on myös turvallisin tapa: rikkinäinen kierrejousi voi murtua uudelleen jousipuristimessa, joka voi aiheuttaa hengenvaarallisen tilanteen. Suuri osa jousituksesta täytyy purkaa uuden kierrejousen asentamiseksi. Uuden kierrejousen asentaminen vaatii aina jousipuristimen käyttöä. Kaikki tee-se-itse ratkaisut kiinnityshihnoilla tai muut kompromissi ratkaisut ovat erittäin vaarallisia. Itse asiassa suuri osa omatoimisen korjaamisen aikana aiheutuvista vakavista onnettomuuksista ovat seurausta jousien puristamisesta sopimattomilla työkaluilla.

Uusien kierrejousien kustannukset

Kierrejousien hinta riippuu autosta, johon ne asennetaan. Kevyisiin ja pieniin autoihin vaaditaan vähemmän vahvoja kierrejousia kuin raskaisiin henkilöautoihin tai tehokkaisiin kilpa-autoihin. Kierrejouset vaihdetaan aina koko akselille. Hinnat alkavat noin 30 eurosta kappaleelta.


Tuote-ehdotuksia:
Jousi (auton jousitus)
Jousi RIDEX 188C0062
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Alustarakenne: Autoihin ilman Sport-jousitusta
  • Jousimalli: Kierrejousi kiinteällä lankaläpimitalla
  • Pituus (mm): 327,00
  • Läpimitta [mm]: 164
  • Johtimen läpimitta [mm]: 16
  • Tila:  Täysin
Jousi 188C0062 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0062
52,22 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Kierrejouset RIDEX 188C0296
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Paksuus [mm]: 312
  • Läpimitta [mm]: 147
  • Paino [kg]: 2,1
  • Tarvittava kappalemäärä: 2
  • Sisäläpimitta [mm]: 13
  • Tila:  Täysin
Kierrejouset 188C0296 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0296
28,09 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Takajouset & etujouset RIDEX 188C0159
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Alustarakenne: Autoihin, joissa vakio alusta
  • Jousimalli: Kierrejousi vaihtelevalla lankaläpimitalla
  • Pituus (mm): 308
  • Läpimitta [mm]: 147
  • Läpimitta 2 [mm]: 13,8
  • Läpimitta 1 [mm]: 9,2
  • Läpimitta 3 [mm]: 9,2
  • Paino [kg]: 2,5
  • Tila:  Täysin
Takajouset & etujouset 188C0159 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0159
34,98 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Etujouset & takajouset RIDEX 188C0064
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Pituus (mm): 365
  • Paksuus [mm]: 12,75
  • Läpimitta [mm]: 120
  • Tila:  Täysin
Etujouset & takajouset 188C0064 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0064
38,40 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Kierrejousi RIDEX 188C0026
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Jousimalli: Kierrejousi
  • Pituus (mm): 350
  • Läpimitta [mm]: 111
  • Paksuus 1 [mm]: 11,3
  • Paino [kg]: 1,74
  • Tila:  Täysin
Kierrejousi 188C0026 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0026
25,38 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Jousen RIDEX 188C0323
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Alustarakenne: Autoihin, joissa vakio alusta
  • Jousimalli: Kierrejousi
  • Pituus (mm): 351
  • Läpimitta [mm]: 152
  • Paksuus 1 [mm]: 11,75
  • Paino [kg]: 1,55
  • Tila:  Täysin
Jousen 188C0323 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0323
23,60 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Jouset RIDEX 188C0090
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Jousimalli: Kierrejousi
  • Pituus (mm): 355
  • Läpimitta [mm]: 114
  • Paksuus 1 [mm]: 11,4
  • Paino [kg]: 1,98
  • Tila:  Täysin
Jouset 188C0090 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0090
33,02 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Jousi RIDEX 188C0049
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Pituus (mm): 340
  • Läpimitta [mm]: 146, 13
  • Tila:  Täysin
Jousi 188C0049 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0049
29,16 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Kierrejouset RIDEX 188C0059
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Pituus (mm): 340
  • Läpimitta [mm]: 146
  • Paksuus 1 [mm]: 12,5
  • Sisäläpimitta [mm]: 81
  • Tila:  Täysin
Kierrejouset 188C0059 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0059
27,71 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Takajouset & etujouset RIDEX 188C0155
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Pituus (mm): 348
  • Läpimitta [mm]: 139, 12
  • Tila:  Täysin
Takajouset & etujouset 188C0155 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0155
27,82 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Etujouset & takajouset RIDEX 188C0242
  • Asennuspuoli: Taka-akseli
  • Alustarakenne: Autoihin, joissa vakio alusta
  • Jousimalli: Kierrejousi
  • Pituus (mm): 269
  • Läpimitta [mm]: 135
  • Paksuus 1 [mm]: 13
  • Paino [kg]: 1,76
  • Tila:  Täysin
Etujouset & takajouset 188C0242 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0242
30,67 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin
Jousi (auton jousitus)
Kierrejousi RIDEX 188C0032
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Jousimalli: Kierrejousi
  • Pituus (mm): 428
  • Läpimitta [mm]: 173
  • Paksuus 1 [mm]: 13
  • Paino [kg]: 2,31
  • Tila:  Täysin
Kierrejousi 188C0032 halvat alkuperäistä laatua
RIDEX | 188C0032
37,45 €
(Hinta per kpl)
Tila:  Täysin